|

Katasztrófa egy iráni bemutatón

Napok óta ismert a hír, hogy baleset történt egy iráni haditechnikai bemutatón, azonban konkrét dolgok is nyilvánosságra kerültek.

Eleinte egy ismeretlen típusú repülőgép lezuhanásáról írtak, azonban mostmár ismert, hogy három példány csattant össze a levegőben szeptember 22-én Teherán mellett. A kötelék épp a közönség előtti/feletti áthúzásra készült, amikor megtörtént a baleset, melyben mind a 7 hajózó életét vesztette.

Iranian Il-76 AEW

A legnagyobb veszteségnek az Il-76-os teherszállítón alapuló ‘Simogh’ elnevezésű AEW számít, hiszen ebből a típusból csak kettővel rendelkezett Irán. Ezeket még Irakból menekítették át 1991-ben, az irániak csak az egyiket repültették, a másik csupán alkatrészforrásként tengődött, már nem volt repülésre képes állapotban.

Iranian F-5

A balesetben megsemmisült másik két gép F-5E Tiger II típuscsaládot erősítette, azonban lehetséges, hogy már nem az eredeti amerikai berendezésekkel repült, hanem kissé „megpiszkálták” az irániak.

13 hozzászólás “Katasztrófa egy iráni bemutatón”

  1. Mi a fenét csinálhattak?

    Az egyetlen olyan komoly dolgot vesztették el, aminek talán még nyugati szemmel is komolyan mérhető mérhető értéke van egy lehetséges izraeli légicsapás kivédésekor, mert a GCI-nál messze jobb helyzetképes ad egy AWACS még, ha valszeg igen messze van a mai vagy 20 évvel ezelőtti E-3 szintjétől.

  2. Nekem a világ legszebb repülőgépének, az XB-70 Valkyrie prototípusának balesetét juttatja eszembe, amikoris kötelékrepülés közben az egyik kísérő F-104-est kapta fel a Valkyrie szárnyán keletkező nem éppen kicsi örvény és vágta neki a függőleges vezérsíkoknak…

  3. Phoenix, dettó pont erre gondoltam :D

    Akkor már hárman vagyunk. Viszont, ha ez volt, akkor ez a doridság csúcsa.

    1. Ők is ismerik gondolom az esetet.

    2. Sima IL-76 kísérése nem lett volna látványos? Az sem jó, ha lezuhan, de legalább nem pótolhatatlan érték.

    Ilyenkor érzem azt, hogy nem ez az a haderő, amitől rettegni kellene…

  4. A gond az, hogy ki gyárt olyan radart, ami akkor volt benne? Cirka 30 éves cucc. Nagyjából senki. Az meg diplomáciai bonyodalmakat okozhat, ha franciaország ilyennel próbálkozik, bár ők nem szívbajosak. Kína reálisabb alternatíva lehet. Nekik is van Il-76 alapon radar és ők sem mérlegelnek sokat.

    Ha a lehetőség korábban is fennált volna, akkor szerintem nem csak ezt az egy gépet reptették volna. Tehát gyanítom a pótlás sem megy, ha eddig sem szereztek be új gépet. 1980 és 1988 között tudták, hogy még egy F-14, mint mini AWACS is milyen brutális olyannal szemben, akinek nincs. Márpedig ma izraelben tudtommal nincs AWACS gép. Számomra teljesen érhetetlen módon kivonták őket, pótlás nélkül. Mai napig nem értem ezt. Ki tud erre valami értelmes magyarázatot adni?

  5. Ez már szolgálatban áll?

    2002 óta nincs Hawkeye. Azért ez elég durva időbeli hézag. Egyáltalán miért vonták ki őket? Repóra tuti, hogy volt bennük még elég. Nem hordozóról üzemeltek és az a környék nem éppen korrozív éghajlatáról híres.