Az Indiai Légierő pilótái kényszerűségből nem repülhetnek a HPT-32 Deepak típusú kiképzőgéppel, mivel a felsőbb vezetés földre parancsolta a gépeket a sorozatos problémák miatt.
A gép hathengeres, léghűtéses lelke a probléma forrása és okozója számos kényszerleszállásnak és egy halálos balesetnek is. Az elmúlt hónapokban 100 (!) hajtóműhiba írható a Lycoming motor számlájára. A sorozatos hibák miatt a teljes flottát átvizsgáltatják újabb halálos balesetek elkerülése végett.
Jelenleg 140-150 pilótajelölt repüli a típust, hogy sikeres vizsga után a következő lépcsőfokra, a HJT-16 Kiran típusra kerüljenek. Mivel a Deepak-flotta nem repülhet, számos tanoncot korábban ültetnek át a sugárhajtású gépre, mivel a légierő vezetése szerint elegendő tudással rendelkeznek, hogy átüljenek a nagyobb gépre, mivel a két típus között nincs túl nagy ugrás. Ezzel a gondolkodásmóddal nem is csodálom, hogy ennyi baleset történik arrafelé a pilóták hibájából…
Mivel India kezd kifogyni a katonai pilótákból, fel kívánják gyorsítani a képzést, amihez megbízhatóbb gépek kellenek. A Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) már jóideje vár a légierő megrendelésére.
„Már két évvel ezelőtt is ajánlatot tettünk az Indiai Légierőnek, de akkor számunkra kedvezőtlen döntés született. Az ajánlatot még mindig fenntartjuk, a HTT-40-est a megrendeléstől számított 6 éven belül szállítani tudnánk.”
Jelenleg a HPT-32 Deepak típusról az alapképzés befejezésével a HJT-16 Kiran sugárhajtású kiképzőgépre kerülnek a pilóták. Mindkét típus felváltására vannak törekvések, a HTT-40-es említett helyzeténél azonban a Kiran leváltására szánt HJT-36 előrébb tart, az eddig megrendelt 12 darabot 2010 végéig leszállítja a gyártó. Az utolsó lépcsőfok kérdése is tisztázott, az angol Hawk AJT (Advanced Jet Trainer) szolgálatba állítása említésre méltóbb esemény nélkül, rendben történik, és további megrendelések várhatók, így a darabszám valószínűleg 121-nél sem áll meg.