|

10 milliárd Dollár cserélt gazdát az idei MAKSZ alkalmával

A RIA Novosztyi hírügynökség értesülései szerint az idei MAKSZ-hoz nem csak az Orosz Lovagok bemutatócsapat parancsnokának, Igor Tkacsenko-nak a rendezvényt megelőző tragikus balesetét kapcsolják majd, hanem egy minden eddigi eredményt megdöntő rekordot is.

Az augusztus 18-23. között megtartott MAKSZ-2009 során megkötött szerződések és együttműködési nyilatkozatok értéke a becslések szerint eléri a 10 milliárd Dollárt, mely alaposan ráver például mind a 2005-ös, mind pedig a 2007-es év eredményeire. Négy éve cirka 5, tavalyelőtt pedig mintegy 3 milliárd Dollár volt az Oroszország legfontosabb légügyi kiállítása alatt megkötött szerződések értéke.

A Moszkva közeli Zsukovszkij légibázison megrendezett légiszalonon idén 34 ország 711 vállalata képviseltette magát, melyből 436 volt hazai cég.

Ugyan ezek egy részéről bejelentésekor már írogattunk, de az összegzés kedvéért a nagyobb kaliberű szerződések közül szemezgetve kiemelhetjük a következőket:

Az orosz védelmi minisztérium bevásárolt kicsit az orosz légierőnek. Ennek a 80 milliárd Rubel, azaz cirka 2,5 milliárd Dollár értékű szerződésnek a keretén belül 48 Szu-35S, 12 Szu-27SM és 4 Szu-30M2 kerülhet leszállításra 2015-ig. Persze ha tényleg minden jól megy tegyük hozzá csendben.

Magányos Szu-35

Magányos Szu-35 ,

Aztán hogy legyen is mivel lövöldözni ha úgy alakulnak a dolgok, az orosz légierő 6 milliárd Rubel, azaz nagyjából 190 millió Dollár értékben rakétákra is igényt formált. A szűkszavú nyilatkozat szerint az elkövetkező 2 évben 14 féle típusú rakéta kerülhet átadásra, melyek az orosz légierő Szuhoj gépeinek arzenáljába kerülnének.

Persze külhonba is kerül orosz technológia, többek között Indiába. A dologról már korábban írtunk és a MiG-29-esekbe való RD-33 sugárhajtóműre kell gondolni. India 26, 3. szériájú, tolóerő-vektoráló rendszerrel ellátott változatra formált igényt. A 250 millió dolláros szerződés értelmében további 120 darab 3. szériás RD-33 készül majd a HAL üzemeiben.

Végül érdemes megemlíteni a civil vonalat is, lévén sikerült tulajdonost találni egy maroknyi Tu-204 utasszállítóra, illetve egy nagyobb adag An-148-as szállítógépre is. A 15 Tu-204 illetve 30 An-148 kapcsán csak Irán illetve az orosz Atlant-Szojuz légitársaság neve volt összekukázható innen-onnan. Ha hinni lehet a sajtónyilatkozatoknak, akkor az értékesített 15 Tu-204 gépből 5 egész biztosan Iránba kerül. Teherán egyébként elvileg 30 gépre szóló opcióval vásárolt be, szóval a történet folytatása várható.

Tu-204-100 a Red Wings színeiben

Tu-204-100 a Red Wings színeiben ,

Összességében tehát elmondható, hogy a gazdasági helyzet ellenére meglehetősen eredményesnek nevezhető a MAKSZ-2009.

Végül említsük meg, hogy a Tupoljev fejlesztési szerződést kapott az orosz légierő új generációs stratégiai bombázójának megtervezésére. A gép hadrendbe állásával kapcsolatban az azért meredeken hangzó 2020-as dátumot vízionálják. Erre mondjuk nem túl sok esélyt látunk, de ha megvalósul valami bravúrral, akkor párban lehet az amerikai New Generation Bomber-rel. Már ha utóbbi valóban hadrendbe áll 2018-ig, hiszen az is kérdéses azért, legyünk őszinték.