|

Szeptemberre összeállhat a kép az orosz-indiai teherszállító repülőgépet illetően

A BrahMos cirkálórakétán és az ötödik generációs vadászbombázón kívül újabb típus fejlesztését tervezi a két állam, mint erről már mi is többször beszámoltunk. Jelen állás szerint szeptemberben várható a fejlesztésről szóló szerződés szignálása, ekkorra várhatunk konkrét elvárásokat is a gépet illetően.

A típust MTA (Multirole Transport Aircraft) vagy MRTA (Multi-role Transport Aircraft) jelzéssel emlegetik és az orosz Il-214-es tervein alapszik majd. Az An-12-esek leváltására szánt, orosz-indiai fejlesztésű, 18-20 tonna teherbírású, 60 tonnás maximális felszállótömegű gépnek nyolc éven belül kellene szolgálatba állnia. További elvárás a géppel szemben, hogy kiépítetlen és magashegyi repterekről is képes legyen üzemelni. A felsőszárnyas konstrukció meghajtásáról két Aviadvigatel PS-90 kétáramú sugárhajtómű gondoskodik majd. Hatótávját 2500 kilométerre, maximális sebességét 870 km/h-ra saccolják.

MTA

A szerződést a remények szerint A K Antony, indiai védelmi miniszter moszkvai látogatása során írják alá. A fejlesztéshez szükséges tőkén a két fél 50-50%-ban osztozik. A munkálatokat orosz részről az egyesített állami, repülőgép-fejlesztéssel foglalkozó vállalatcsoport, a United Aircraft Corporation (UAC), míg indiai részről a Hindustan Aeronautics (HAL) végzi majd, mindkét vállalat 300-300 millió dollárt invesztál a programba.

HAL MRTA/MTA

Az indiaiak 40-45, míg az oroszok 100 feletti darabszámra tartanak igényt, továbbá nem zárkóznak el a típus exportálásától sem, bár kérdéses, hogy a telített piacon van-e létjogosultsága egy újabb közepes szállítógépnek. Külföldi megrendelések nagy valószínűséggel csak abban az esetben várhatók, ha a típus árát minimalizálni tudják, azonban a 21. század követeléseinek megfelelő gépet hoznak létre.