„Az 1991-es Öböl-háborúnak van egy máig meg nem oldott rejtélye. Az éjszaka támadásra induló első amerikai repülőgép-vezetők közül egyvalaki nem tért vissza a bevetésről. Michael Scott Speicher repülőgépe Irak területén lezuhant, a pilótát halottnak nyilvánították. Azonban már akkor tisztázatlan volt, hogy mi is történt valójában. Évekkel később megdöbbentő tényekre derült fény, amelyek miatt az is elképzelhetővé vált, hogy esetleg életben van a halottnak hitt pilóta.” Olvasható az Aranysas 2006 júniusi számában. A százados eltűnésének és keresésének történetét Zsig Zoltán úr írta meg a júniusi és júliusi számokban „Eltűntnek nyilvánítva” címmel, így mi most ezzel nem kívánunk foglalkozni, csak dióhéjban ismertetjük a főbb történéseket és az új információkat.
Michael Scott Speicher századost, miután nem tért vissza az éjszakai bevetésről, a társai beszámolói (hatalmas, túlélhetetlen robbanást láttak és viszont nem látszódott katapultálás, ill. ernyőnyitás) és a tények (MiG-25-ös elfogóvadász felbukkanása, Speicher nem rádiózott, nem küldött vészjelzést) alapján halottnak nyilvánították, nem szerveztek számára kutató-mentő akciót.
Később a műholdfelvételek és a felderítő repülések képei alapján megtalálták a Hornet roncsait és megállapították, hogy katapultálhatott, ezért a roncs megvizsgálása mellett döntöttek. A politikusok nem engedélyezték egy titkos behatoló akció lebonyolítását, így politikai úton tudtak csak hozzájutni a roncshoz. Az irakiak több hónapokon keresztül „gondolkodtak” az engedélyen, ezalatt felkeresték a roncsokat. Az amerikaiakat érkezéskor már egy jól berendezett másik helyszín várta, a gép pilótafülkéje egy az egyben eltűnt. Azonban a kabintetőn látható égési sérülések alapján bebizonyosodott a katapultálás ténye.
Évekkel később több szökevény elmondásai alapján kiderült, hogy Speicher túlélte a zuhanást, a katapultálást, majd elfogták az irakiak és jól őrzött börtönbe szállították. Az egyik börtön falán találtak egy monogramot, ami egyezik a századoséval, továbbá megtalálták a nevét is a foglyok között. Ekkor már bevetés közben eltűntként és hadifogolyként tartották számon.
A közelmúltban újabb fordulatot vett a pilóta felkutatását célzó expedíció szerencséje, júliusban egy helyi, 11 éves beduin kisfiú vezette el a kutatókat egy sírhoz, ami 2 kilométerre található a baleset helyszínétől. A fog- és DNS-vizsgálatok bebizonyították, hogy a talált csontok Speicher százados földi maradványai, melyeket augusztus 13-án, 18 évvel a baleset után hazahozattak és ünnepélyesen újra eltemettek.
Képek a hazatérésről:
Azért bizonyos szinten megnyugvás lehet a családnak. Nem vitték el, kínozták és dugták el a háború után eszerint. Az első nap meghalt és gyorsan végezte. Nyugodjék békében.
Valahol mindig reméltem, hogy él, igazán sajnálom, hogy meghalt. Biztos a nagy robbanás miatt nem élte túl a katapultálást, ezért temették el olyan közel a gépéhez.
A pilóta katapultált, ez biztos, az viszont korántsem, hogy nem élte túl! mint említettem az írásban, járt ott amerikai vizsgálóbizottság, akik körüljárták a környéket, akkor nem találták azt a sírt. Később is odatemethették a kedves irakiak… bár ez a lényegen nem változtat. Speicher halott, de hogy mit élt meg halála előtt az sose derül ki. Mindenesetre nagyon sajnálom szegényt…
Én azt az infót olvastam, hogy beduinok temették el. Szóval inkább gyanús az, hogy ugrott, de sajnos sikertelenül.
Akkor már csak azt magyarázzátok meg h miért volt az h egy beduin srác vitte oda a „roncskutatóknak” a pilóta hajózóruháját, mert állítólag találta, viszont akkor nem említette h eltemették…
A pilóta 18 éve tűnt el. A srác meg nem 11 éves volt. Így neki kicsit más a dolog. Ő talált egy sírt, aminek nem ismerheti a múltját, mert akkor nem élt. A beduinok meg elégé olyan ném tudtommal, ami tojik a nagyvilág dolgaira.