Az orosz légierő feje, Alexander Zelin vezérezredes tegnapi nyilatkozatában az orosz katonai aviatika jövőjét firtatta. Elmondása szerint az orosz légiflotta 70 százaléka megújul 2020-ig.
„Várakozásaink szerint az orosz légiflotta 70%-a megújul, az új gépek beszerzése mellett számos típus modernizáción esik át a jövő évtized végéig.”
Zelin tájékoztatása szerint a stratégiai gépek, azaz a bombázók és a tankerek terén a jól bevált gépek maradnak, a Tu-95MC Bear, Tu-160 Blackjack, Tu-22M3 Backfire bombázók és Il-78 Midas légiutántöltők a megfelelő modernizációt követően még hosszú évekig szolgálhatják az orosz népet. A bombázók új célmegjelölő és navigációs rendszereket kapnak, azonban a fegyverintegrációk terén nem várható hatalmas előrelépés.
Zelin azt is felfedte, hogy folyik egy ötödik generációs stratégiai bombázó repülőgép fejlesztése is, az új gép képes lesz mind a hagyományos, mind a nukleáris konfliktusokban megállni a helyét. (Hogy ez mennyire mókusvakítás, az majd kiderül.)
Az is kiderült a vezérezredes nyilatkozatából, hogy az új gép a precíziós fegyverek széles skáláját hordozhatja majd.
A felderítőgépek területén is fejlődés várható, tervezik egy „ultranagy magasságban üzemelő”, többféle felderítőeszközzel ellátott repülőgép kifejlesztését, amely mélyen belát az ellenséges területekre. Arra, hogy a gép pilóta nélküli, avagy ember vezette típus lesz, nem tért ki a vezérezredes.
A vadászbombázók és támogató harcigépek területén várható a legnagyobb fejlődés. A most rendszerben álló MiG-31B Foxhound, Szu-27 Flanker, MiG-29 Fulcrum, Szu-24M Fencer, Szu-25 Frogfoot, MiG-25R Foxbat és Szu-24MR Fencer-E gépek leváltására a modernizált gépek (Szu-25SM, Szu-27SM és MiG-29SMT) mellett új gyártású, 4++ generációs típusok (Szu-34 Fullback, Szu-35S Flanker-E és MiG-35C Fulcrum-F) beszerzésére is nyílik lehetőség. Külön kiemelte az ötödik generációs, többfeladatú vadászbombázó előrehaladott fejlesztését, elmondása szerint a típus már a következő pár évben rendszerbe állhat.
A jelenleg közel 300 repülőgépet számláló szállítógép-flotta az An-12 Cub, An-72 Coaler, An-22 Cock, An-124 Condor és az Il-76 Candid típusokból tevődik össze. Az An-12-esek, az An-22-esek és az An-26-osok közeli nyugdíjazása után új fejlesztésű gépek állnak hadrendbe. A magyarok körében is jól ismert An-26-os végzete az Il-112B lesz, melyből legalább 70 darabot rendel a légierő. Az első gép szűzrepülését 2011-re tervezik.
Az An-12-esek leváltására szánt, orosz-indiai fejlesztésű, 20 tonna teherbírású gépnek nyolc éven belül kellene szolgálatba állnia. A típust egyelőre MTA (Multirole Transport Aircraft) jelzéssel emlegetik.
Az An-124 Ruslan előre láthatólag szolgálatban marad, a típus összes példányát igyekeznek An-124-100-as verziójúvá modernizálni. Az Il-76-osok is újjászületnek, Il-76MD-90A néven szelhetik a 2011-től kezdődő modernizációs programon átesett példányok az eget.
A helikopterek terén is gyökeres változás állhat be, a Mi-24-es típus teljesen eltűnik, helyette Mi-28N Night Hunter és Ka-52 Alligator típusok érkeznek 2015-ig.
„Már megkezdődött a Mi-28N leszállítása a csapatokhoz, legalább egy századnyi gépet már rendszerbe is állítunk az év végéig. A Ka-52 tesztelését szintén befejezzük 2009-ben, így a típus rendszeresítése elől elhárul minden akadály.”
Végül a pilóta nélküli típusokról is ejtsünk néhány szót. A jelen hadviselésében egyre fontosabbá váló, felfegyverezhető UAV-k Zelin elmondása szerint 2025-re a teljes repülőgép-állomány 40%-át teszik majd ki. Az első hazai fejlesztésű típust 2011-re szeretné szolgálatban látni a vezérezredes.