Július 24-én a marylandi Aberdeen kísérleti telepen levegőbe emelkedett az Aurora Flight Sciences Co. által készített Excalibur UAS (Unmanned Aircraft System).
Ebben még semmi különlegesség nincs, hisz ma már szinte naponta készül el egy-egy új pilóta nélküli repülő eszköz. Ám ha kicsit jobban megvizsgáljuk az Excaliburt, már egész más a helyzet.
Ez a szerkezet ugyanis nem egy átlagos UAS (vagy UAV, ha úgy jobban tetszik). Két dolog miatt nem: egyrészt hibrid elektromos meghajtású, másrészt pedig függőlegesen fel- és leszálló, vagyis VTOL (vertical takeoff and landing). A gyártó szerint e gép képviseli az ember nélküli repülő járművek új osztályát.
„A repülés közben minden tökéletesen működött. Se a leszállás, se a felszállás során nem volt probléma, pedig ez volt a két legfőbb rizikófaktor. A lebegés is sikerült, a stabilizáló rendszerrel sem volt gond. „- mondta John Langford, a gyártó cég vezetője.
Az Excalibur, hasonlóan a pilóta vezette V-22 Osprey-hoz, ötvözi a repülőgépek és helikopterek legjobb tulajdonságait. Képes helyből felszállni, és megközelítőleg 740 km/h-s sebességet tud elérni 9000 méteres magasságban, ám még földközelben is képes 555 km/h-val repülni. Ezáltal a túlélési esélyei is nőnek. Mindemellett lassítani is képes, 185 km/h-s sebesség mellet sem esik át. Maximális terheléssel 510 km/h-nál nem tud gyorsabban haladni. Természetesen a lebegés is megy neki, akárcsak egy helikopternek.
A gép 6 méter hosszú, 1814 kg-ot nyom, maximális felszálló tömege pedig 2177 kg. Természetesen ha jól megpakolják, már nem képes helyből felszállni, ilyenkor hagyományosan emelkedik a levegőbe, ám ehhez sincs szüksége hosszú futópályára.
A gép feladatai között megtalálható lesz a frontvonalban lévő csapatok logisztikai támogatása (gondoljunk csak bele, nem kell nagy és zsíros célpontként szolgáló helikoptereket küldeni hozzájuk), hajók közti teherszállítás, valamint a harcoló egységek közvetlen légi támogatása kisméretű rakétákkal és csöves fegyverekkel, melyekből egyébként 226 kg-nyit hordozhat.
A felszállást a három elektromos emelőhajtóművel hajtja végre a gép, melyek a törzs elején, valamint a szárnyak végén függőlegesen helyezkednek el. Felszállás után pedig fokozatosan a vízszintes helyzetű sugárhajtómű veszi át a meghajtást, mely a Williams cég F415-öse. A teljesen autonóm repülésvezérlő-rendszer segítségével az operátornak kizárólag a feladatra kell koncentrálnia, minden mást a számítógép végez.
Az Excaliburhoz egy komplex mobil irányító központ is tartozik, az Aurora Ground Control Statio (GSC). Ez az amerikai haderő szabvány STANAG 4586 rendszere szerint irányítja a gépet.
A jármű iránt fokozottan érdeklődik mind az Amerikai Hadsereg, mind a Haditengerészet.
A gyártó jóslatai szerint a közeljövőben egyre több hasonló módon repülő légi jármű lesz látható a harci zónákban, és a frontvonal fölött. Persze ezek nagy részét majd ők szeretnék legyártani…