|

Párizsi vegyes felvágott

A napokban (június 15-21.) rendezik meg Le Bourget-ban a Paris Air Showt. Mint azt már megszokhattuk, ilyenkor sor kerül több új típus bemutatására és szerződések aláírására is. Lehetőségeinkhez mérten megpróbáljuk informálni ezekről kedves Olvasóinkat!

Érdekes helyen és időpontban kapta meg első modernizált Hawk kiképzőgépét a Finn Légierő. A Paris Air Show közönsége előtt hullt le a gépről a lepel a mai napon 11 órakor.

Az első átalakított Mk.51-hez hasonlóan a többi is üveg pilótafülkét fog kapni, így könnyebb lesz az átképzés az F-18 Hornetekre. A gépek átalakítását a finn Patria végezte. A cég a Hawkok átalakításán kívül számos egyéb katonai programban is érdekelt, beleértve az NH-90 típusú helikopterek gyártását, valamint a Hornetek modernizálását is.

Finn Hawk Mk.51 (A kép illusztráció, nem a Paris Air Show 2009-en készült!)

Finn Hawk Mk.51 (A kép illusztráció, nem a Paris Air Show 2009-en készült!)

Finnország jelenleg az Mk.51-es verzión kívül rendelkezik a Hawk Mk.66-os variánsával is. Ezeket 2007-es kivonásukat követően vásárolták meg Svájctól. Ezen gépek modernizálása is hamarosan megkezdődik, mivel Finnország még legalább 20 évig tervezi üzemeltetni a BAe Hawkokat. A gépeket nem csak saját pilótáik kiképzésére kívánják használni, a finnek törekszenek létrehozni a kanadai NFTC (NATO Flying Training in Canada) kiképzőiskola riválisát Nordic Pilot Training Centre (NPTC) néven.

Tengerészeti járőrgépeket rendelt az Egyesült Arab Emirátusok. A Thales és a Provincial Aerospace Ltd. által közösen elnyert megrendelés keretein belül két Bombardier Dash 8-300 repülőgépet fognak átalakítani tengerészeti járőrré.

Bombardier Dash 8-300, polgári színekben

Bombardier Dash 8-300, polgári színekben ,

A gépek a Thales által kifejlesztett AMASCOS (Airborne MAritime Situation and COntrol System) rendszert kapják meg. Ennek összetevői a Thales Ocean Master radar, a TMS2000 szonárbóják, ESM rendszer, valamint a Thales kommunikációs és adattovábbító rendszere. Az AMASCOS különböző konfigurációit alkalmazza az indonéz, a török, a japán, a pakisztáni és a maláj haditengerészet is.
Az AMASCOS moduláris felépítésű, tehát csak a megrendelő igényeitől(és persze pénztárcájától) függ, hogy mit tartalmaz. Beszerelhető FLIR, ESM/ELINT, COMINT, különféle datalinkek, radarok. A rendszer beszerelhető bármely megfelelő méretű repülőgépbe, vagy helikopterbe.

A SAGEM és a Stemme vállalatok ma fedik fel új, hosszú távú felderítő feladatokra tervezett pilóta nélküli gépüket (UAV). A Patroller névre hallgató típust elsősorban hon-és rendvédelmi célokra ajánlják a gyártók. Tökéletes határfelügyeletre, tenger feletti megfigyelésre, esetleg katasztrófák utáni helyzetfelmérésre. Felszerelték szintetikus apertúrájú radarral, GPS rendszerrel, korszerű műholdas adattovábbítóval. De a felhasználó igényei szerint még más rendszereket is integrálhatnak bele, attól függően, hogy milyen feladatra helyezik a hangsúlyt. A Patroller 2009. június 10-én hajtotta végre első felszállását Finnországban. A teszt alatt minden rendben működött, a felvételeket valós időben tudta közvetíteni az irányító központba.
A gép 30 órán át képes levegőben maradni 7600 méteres maximális magasságon.