Túljutva az integrálási problémákon végre levegőbe emelkedhetett az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) által fejlesztett Hindustan Jet Trainer 36 (HJT-36) jelzésű gyakorlógép, hátsójában az orosz AL-551 sugárhajtóművel.
Az eseményre május 6-án került sor, de csak a közelmúltban hozták nyilvánosságra. A gép pilótái Baldev Singh, a HAL vezető berepülő pilótája, nyugalmazott vadászpilóta és K.D. Bhat, az ezred parancsnoka voltak. A PT1 jelzésű prototípus 30 perces repülés során a hajtómű működését vizsgálták különféle manőverek során.
Mindkét prototípus az orosz hajtómű megérkezése előtt ideiglenesen a gyengébb, francia gyártású Snecma Larzac 04H20 erőforrással repült. Csak tavaly választották ki a NPO-Saturn éltal gyártott AL-551-est a gépek jövőbeni meghajtására. Júniusban egy prototípus érkezett Oroszországból, azzal hajtották végre az integrációt, a földi teszteket és a gurulási próbákat, de nem repülhetett vele a gép, mivel az erőforrás sárga jelzésű, azaz repülésre alkalmatlan volt. A visszaküldött erőforrás helyett csak februárban érkezett meg a következő sugárhajómű, így a novemberi felszállás elúszott (ill. elrepült…). Ezzel az erőforrással sem volt minden rendben, a vezérlőszoftver nem akart együttműködni a gázkarral és a pilótafülkébe elhelyezett indikátorkijelzőkkel.
Az gép közel egy évtizedes fejlesztése az orosz hajtómű integrálásával befejeződött. 2010 júniusáig befejezik az új erőforrással a repülési teszteket (ha addig semmi sem jön közbe), utána már csak a felfüggesztett fegyverzettel végrehajtott szárnyalások vannak hátra.
India a 12 darabos nullszérián kívül jelenleg 60 gépre adott le megrendelést, de 225 HJT-36-os szolgálatba állítását tervezik, ez a darabszám a Légierő, a Haditengerészet és a Légierő bemutatócsoportja, a Surya Kiran között lesz szétosztva.
A két prototípus eddigi története nem volt izgalommentes, hiszen mindkettőt újjá kellett építeni. A PT1 jelzésű gép kabinteteje az Aero India 2007 kiállításon, felszállás közben, közvetlenül a betonról való elemelkedés előtt kinyílt labilissá váló gép a nyitott kabintető miatt jobb oldalra dőlt és visszacsapódott a pályára. Az erőhatás közben defektet kapott és leért a szárnya. A gép kigyulladt és jelentősen megrongálódott. A kétüléses kiképzőgép fedélzetén csak egy pilóta tartózkodott, aki katapultált és sértetlenül megúszta a kalandot. A PT2 futóművei pedig 2009. február 4-én, leszállás közben becsukódtak, így a gép hasra szállt.