|

Tajvan ötödik generációs amerikai harcigépekkel kacérkodik

„Tajvan következő generációs vadászgépként lopakodó és STOL (Short Take-Off and Landing – rövid fel-, és leszállás) képességekkel megáldott eszközt szeretne vásárolni” – írta hivatalos tájékoztatójában az ország Védelmi Minisztériuma.

F-22_GBU-32-083001.jpgA Raptor exportja kizárt…

Az, hogy Tajvan az F-22-esre vagy az F-35-ösre (a Raptor exporttilalma miatt inkább az utóbbira) feni a fogát elégé érdekes, mivel az ázsiai állam új F-16-osok vásárlására tett kísérletét is visszautasította az Egyesült Államok (a Kínával való békésebb kapcsolatok kiépítésének eszközeként), hátmég egy jóval fejlettebb és összetettebb technika eladását…
A Kína számára provokatív üzlet létrejötte mind pénzügyi, mind politikailag kérdéses.

F-35-084601.jpg… de az F-35-öst sem sok eséllyel kaphatják meg…

A 103 oldalas tanulmány nyíltan kifejtette, hogy a gépek beszerzése a kínai nyomás csökkentésére, ellensúlyozására történne. Az iromány hosszasan taglalja a bevezetőben említett két tulajdonság szükségességét.

Dassault-Rafale-082501.jpg… így marad a Rafale …

„Még nem vagyunk ott, hogy döntsünk a gépek beszerzéséről, történetesen az F-22-es, az F-35-ös, a Rafale, a Eurofighter Typhoon, esetleg egy a helyi repülőgépipari gyártó, az AIDC által kifejlesztett gép vásárlásáról.” – mondta Wu Chien-hsing altábornagy, a légierő vezérkari főnöke.
Ebben a kijelentésből két dolog is süt, mégpedig az alacsony radar keresztmetszettel rendelkező gépek (Rafale, Typhoon) beszerzését is elképzelhetőnek tartják, valamint valami készülődik az AIDC háza táján is.

EF-2000-082503.jpg… vagy a Typhoon…

„Kína még nem adta fel azon terveit, hogy visszaszerezze országunk területét.” – utalt arra, hogy Kína nemrégi 1300 rövid hatótávú rakétát telepített a szigetországhoz közeli partjaihoz, feltehetően nem a strandolók kényelmi eszközeként.
„Felelős hadseregfejlesztéssel képesek leszünk meghiúsítani területvisszafoglalási törekvéseiket.” – mondta Chen Chao-min védelmi miniszter.
„A STOL képesség megléte rendkívül szükséges lenne, hiszen a kínai támadás első hullámaként biztosan a reptereink kifutópályája lesz az egyik elsődleges célpont, gépeinknek képesnek kell lenniük töredéknyi pályaszakaszról is üzemelni.”
„A most alkalmazott F-16-osaink relatíve hosszú utszakaszt igényelnek a biztonságos le-, és felszálláshoz.”
A tajvaniak a ’90-es években már gondolkodtak Harrierek beszerzésén, a helyből fel-, és leszállni képes géppel a kifutópálya-gondok meg is oldódtak volna.

A lopakodó, ill. alacsony észlelhetőségű típus beszerzését az ellenség haderejében rendszeresített Sz-300-as légvédelmi rakéta-komplexumok ösztönzik, melyek nem a pontatlanságukról híresek…

AICD-F-CK-084301.jpgvagy megint a saját fejlesztésre lesznek utalva?

Kíváncsian várjuk tehát a fejleményeket, de a fejemet tenném rá, hogy nem kapják az F-35-öst, marad a Rafale vagy a Typhoon, esetleg szükségmegoldásként a saját fejlesztés, amit az F-CK-1 „személyében” már egyszer elkövettek, de nem járt túl sok sikerrel.