írtunk róla, hogy Moszkva a grúziai események hatására magas prioritással kívánja felturbózni a társégben állomásozó erőinek képességeit, melynek értelmében a jövőre hadrendbe álló Lada-osztályból is érkezne a Fekete-tengerre. Friss hírek alapján Moszkva akár 8-10 tengeralattjárót is szeretne a Fekete-tengerben tudni a jövőben.">
|

Jelentősebb tengeralattjáró erő a Fekete-tengerre?

Nem is olyan régen írtunk róla, hogy Moszkva a grúziai események hatására magas prioritással kívánja felturbózni a társégben állomásozó erőinek képességeit, melynek értelmében a jövőre hadrendbe álló Lada-osztályból is érkezne a Fekete-tengerre. Friss hírek alapján Moszkva akár 8-10 tengeralattjárót is szeretne a Fekete-tengerben tudni a jövőben.

A Fekete-tengeri Flotta jelenleg egyébként nincs túlzottan eleresztve tengeralattjáró vonalon, hiszen mindössze egy épkézláb egység tartozik oda, nevezetesen a Project 877 / Kilo-osztályú (B-871) Alrosa.

Alrosa 2008-ban
2008-as felvétel az Alrosa-ról (Nagyítható)

Az 1988-ban hadrendbe állt egység mellett papíron ugyan van még egy totál elavult vénség a Project 641B / Tango-osztályú B-380 képében, de azzal tulajdonképpen felesleges számolni… Egyrészt azért, mert úgymond hosszútávú javítás alatt áll (megjegyezzük, hogy az elérhető információk alapján 2000 környékén elvileg kivonták azt a pár 2. generációs Foxtrotot és Tangot, amik még úgy ahogy egyben voltak akkoriban), másrészt meg azért, mert mire pl. az említett Tango hadrendbe állt (1980), már rég elavult volt, mind nyugati, mind orosz mércével mérve.

B-307 a Togliatti Technológiai Múzeumban
Ezen a 2008 áprilisában, a Volgai Autógyár (Lada…) központjául szolgáló Togliattiban készült felvételen a múzeumhajóvá alakított, egykori B-307 látható (Nagyítható)

„További tengeralattjárók, többek közt Lada-osztályú egységek hadrendbe állítását tervezzük a Fekete-tengeri Flottánál, de terveinket akadályozza, hogy Ukrajna új fegyverekként tekint ezekre, nem mint a meglévő flotta kibővítésére.” – nyilatkozta Oleg Burtsev altengernagy, az orosz haditengerészet vezérkarának helyettes vezérkari főnöke.

Közismert, hogy a Szovjetunió összeomlásakor a Fekete-tengeri Flotta fő bázisa idegen földre szakadt, hiszen a Krím-félszigeten fekvő Szevasztopol Ukrajna területén található. Ebből persze adódtak, adódnak problémák, főleg az utóbbi időben. Ukrajna szeretné minél hamarabb kipenderíteni az oroszokat, a NATO-ba törekvő vezetésnek esze ágában sincs meghosszabbítani azt, a még 1997-ben kötött, 10 évre szóló bérleti szerződést, melynek értelmében az orosz flotta 2017-ig használhatja a kikötőt.

A grúziai események kapcsán különösen felpörögtek az események, mindenféle találgatások és pletykák kaptak szárnyra, mi is lesz a Fekete-tengeri Flottával. Ezek egyike volt az állítólagosan Szíriával folytatott tárgyalások, a régi hidegháborús javítóbázis Tartus kiépítése a flotta egy részének fogadásához. Idén január végén Moszkva megszellőztette, hogy egy kis bázist is tervbe vett az abháziai Ochamchira kikötőjében.

Persze igazából Szevasztopol utódja, ha tényleg kiteszik az ukránok a szűrüket, nem lehet más, mint a már orosz földön lévő Novorosszijszk.

NovorosszijszkNagyítható

Oroszország legfontosabb Fekete-tengeri kikötővárosának hadihajók fogadására alkalmassá tételét még Putyin elnök adta ki 2003-ban. Az építkezések 2007-ben kezdődtek meg és a bázis átadása 2012-ben esedékes. Az elérhető információk alapján a project a kitűzött menetrend szerint halad, megjegyezzük azonban, hogy 2012-re nem lesz minden kész tokkal-vonóval, utána még folytatódnak az építkezések, de maga a kikötő alkalmas lesz már a flotta fogadására.