|

Villám-hírek

Szállingóznak a hírek a legújabb amerikai ötödik generációs harcigép háza tájáról. Az F-35 Lightning II néven elhíresült madárka jelenleg még kicsit szegényes gépmennyisége újabb példánnyal gazdagodott, ugyanis bekapcsolódott a tesztprogramba a BF-2 jelzésű második STOVL (short takeoff/vertical landing – rövid felszállásra/függőleges leszállásra képes gép) képességű nullszériapéldány is. A legújabb példány repülésére tegnap került sor, ezzel az eseménnyel a tesztgépek összesítve túl vannak a 84. repülésükön is. A szárnyalás során a gép kezességét és a rendszerek működését figyelték, különösebb esemény (szerencsére) nem történt.

f35b_test1.jpg

A repülés érdekessége azonban, hogy a BF-2 nem azonos felszereltségű az F-35B sorozat első tagjával, a BF-1-gyel, mivel eltérő tesztekre tervezték őket. Hírünk alanya a típus hadrendbe állásához szükséges tesztek közül a légi-utántöltési próbákból, a nagy állásszögű repülésekből, a tolóerejét szolgáltató sugárhajtómű teljesítménytesztjeiből, valamint a fegyverintegrációból fogja kivenni részét a Lockheed Martin és az USAF emberei reménye szerint.
Az sem utolsó szempont, hogy ezzel a géppel szándékozzák vizsgálni az altípus radarkeresztmetszetét (azaz a visszavert radarhullámok mennyiségét).

F-35_STOVL.jpg

Ezzel szemben a BF-1 kicsit más vizeken dolgozik majd, ugyanis őkegyelmét alkalmazzák majd, mint STOVL-teszter, illetve a gép hajófedélzeti alkalmasságát is vele vizsgálják a közeljövőben, és ő sem ússza meg a fegyverteszteket: gépágyús éleslövészeteken kell bizonyítania.

f35b_bf-2.jpg

A gyártó honlapján megjelent hírből az is kiderül, hogy a STOVL képességek első tesztjeire már 2009 közepén sor kerülhet.