Találós kérdés olvasóinknak: kiről van szó? Egykor a világ legnagyobb tengeri hatalma és a 15. század óta nem járt Afrika partjainál. A helyes válasz: Kína. Kína, aki most 3 hajóval tér vissza a kelet-afrikai partokhoz.
Természetesen arról van szó, hogy kalózfenyítő célzattal újabb nemzettel bővül a szomáliai partok közelében cirkáló hadihajók már elég sokszínű társasága.
Peking és a kínai haditengerészet számára nagyon fontos ez a küldetés, hiszen ezidáig nem volt rá példa, hogy a kínai érdekeket ilyen messze az anyaországtól védelmezze a flotta. Azaz egyben presztízs vonatkozása is lesz a dolognak.
Talán éppen emiatt legmodernebb hadihajóik közül küldenek 2 rombolót egy szintén újnak számító ellátóhajó társaságában. A Xinhua hírügynökség által közzétett információk szerint a kötelék december 26-án kora délután hagyta maga mögött Hainan szigetén található Yalong Bay tengerészeti bázist: fedélzetükön mintegy 1 000 fővel a Type 052B-osztályú Wuhan illetve a Type 052C-osztályú Haikou rombolók a Weishanhu ellátóhajó kíséretében útnak indult a szomáliai partok felé.
Mint korábban utaltam rá, ez valahol tényleg új fejezett nyit a modern kínai haditengerészet történetében, hiszen a flotta eddig lényegében csak a hazai vizeket felügyelte, időnként beiktatva egy-két baráti meghívásra történő kikötőlátogatást. Ez olyannyira jellemző volt, hogy a jelenkori haditengerészetük csak 2002-ben hajózta körbe a Földet.
„Ez az első alkalom, hogy stratégiai érdekeinket külhonban fegyveresen védelmezzük. Ez az első alkalom, hogy köteléket állítunk fel nemzetközi humanitárius feladatra és ez az első alkalom, hogy haditengerészetünk fontos tengeri útvonalakat védelmez messze a hazai partoktól.” – mondta Wu Shengli, a kínai haditengerészet parancsnoka az összegyűlt tengerészeknek.
A kínai haditengerészet kommandósai a Haiukou fedélzetén
A kötelék elsősorban hazai és tajvani hajók védelmére érkezik, ám természetesen kérés esetén más nemzetek hajóit is védelmük alá veszik. A helyszínen tartózkodók bevett szokásához hasonlóan a kínai hadihajók is ellenőrzik a kalózgyanús hajókat is egyben.
Mind a Type 052B vagy NATO-san Luyang I-osztály, mind pedig az arra alapozó, elsősorban légvédelmi vonalra szánt Type-052C avagy Luyang II-osztály minőségi ugrás az elődeikhez képest. Főleg légvédelmi képességek terén. Természetesen ennek semmi jelentősége sem lesz Szomália partjainál, nyilvánvalóan azért esett erre a két osztályra a választás, mert ezek tartalmazzák a legmodernebb és legújabb építésű rombolókat. A Wuhan 2004-ben, a Haikou pedig 2005-ben állt hadrendbe.
Aminek viszont igen nagy szerepe lesz a hajók vonatkozásában az természetesen a helikopterek, hiszen ezek segítségével lehet a leggyorsabban reagálni a segélykérő riasztásokra. Mindkét romboló fedélzetén 1-1 Ka-28 (ez az orosz Ka-27 Helix exportváltozata) számára van hangárkapacitás.