A hírek szerint hétfőn a cseh kormány elgördítette az akadályokat az EADS-al folytatandó tárgyalások elöl, melyben hazai gyártású L-159 ALCA könnyű vadászgépeket cserélnének be C-295M taktikai teherszállítóra.
Ez most hogy is? A csehek gondban vannak, hiszen ötegecske Antonov An-26 teherszállítóik rohamléptekkel közelednek élettartamuk végéhez, helyettesítő gép meg nincs. Ellenben van egy halom L-159 amire annyira nincs szükségük úgymond.
Ha az EADS-al folytatott tárgyalások megindulnak és ráadásul még esetleg sikeresek is lesznek, akkor a jelenlegi információk szerint 5 L-159-ért cserébe a csehek egy EADS-CASA C-295M boldog tulajdonosai lehetnek.
Persze egyelőre semmi konkrátum nincsen, javaslat stádiumban van az egész. A javasolt közös szándéknyilatkozat(Memorandum of Understanding) lehetővé tenné az EADS számára további 3 teherszállító gép és kapcsolódó logisztikai szolgáltatások eladását a cseheknek. Továbbá az európai konzorciumnak opciója lenne további 5 ALCA igénylésére, míg a cseh Védelmi Minisztérium további 2 C-295-re tarthat opciót, mely az igények alakulásának megfelelően akár az elöbb-utóbb csak elkészülő Airbus A400M is lehet. Legalábbis ez áll a minisztérium által kiadott nyilatkozatban.
Prága vélhetően még a legkisebb mértékben sem kötelezte el magát az EADS mellett, hiszen Washingtonnal is folytat tárgyalásokat Hercules-ek beszerzéséről.
Ugynakkor ha az elkötelezettségeknél tartunk. A cseh haderőnek nem igen van ínyére a több NATO tagállam által beszerzendő és a mi pápai repterünkről üzemeltetendő C-17 „nagyvasak” programja. A Védelmi Minisztérium a program magas költségeit kritizálja, valamint azzal érvel a kormánya felé, hogy ez a program csak részben elégítené ki az igényeiket.
Azon gondolkodom, mi szüksége lehet ALCA-ra az EADS-nak??