|

Bemutatták az első nullszériás M-346-ot

Ma az Alenia Aermacchi vállalat venegono superiorei üzemében megtörtént az új generációs kiképzőgép, az M-346 első nullszériás példányának roll-out ünnepsége, ahol a sajtó képviselőinek is bemutatták a gépet.

Az ünnepségen részt vett Vincenzo Camporini tábornok, az olasz védelmi erők parancsnoka, valamint Giuseppe Bernardis tábornok, az olasz légierő parancsnokhelyettese is. Az ő jelenlétük is megerősíti a tényt, hogy az egész projekt során szoros együttműködés volt a cég és az olasz légierő között.

Eddig két prototípus épült a gépből, melyekkel intenzív berepülési programot folytattak le. Most pedig már a nullszériás példányok- melyek már szinte teljesen megegyeznek a majdani sorozatban gyártottakkal- is bekapcsolódnak majd a tesztekbe.

A nullszériáknál több változtatást is eszközöltek a prototípusokhoz képest, főleg a strukturális elemek terén. Több kompozit anyagot használtak fel a titán helyett, főleg a szárnyaknál. Továbbá új fő futóművet is készítettek, így összességében körülbelül 700 kg súlyfeleslegtől szabadultak meg.


Az első nullszériás példány a roll-out ünnepségen


Továbbá integrálták a repülésirányító rendszert is, melyet az Alenia SIA és a SELEX Communications cégek készítettek.

A cég vezetőinek nyilatkozata szerint mostantól rendkívül felgyorsul majd a program, és hamarosan elérhetnek majd a sorozatgyártási fázisba is.

Röviden a gépről

Az M-346 jelenleg az egyetlen új generációs haladó/harci kiképzőgép Európában. Arra tervezték, hogy olyan típusokra képezzenek vele pilótákat, mint a Gripen, Eurofighter, Rafale, F-22, F-35 és az F-16. Ezért a legmodernebb repülési elektronikával látták el, hogy megfeleljen a kor követelményeinek.

2006 decemberében az első prototípus elérte a 0.96 Mach sebességet. Idén januárban pedig a második prototípus végrehajtott egy légi utántöltést is.
A típus jelenleg versenyben van Szingapúrban az FWC programban, melynek célja egy új kiképzőgép beszerzése.

2007 áprilisában a gép elvégzett egy háromhetes tesztsorozatot az olasz légierő tesztcentrumában, Pratica di Mare-ban, ahol a helyi pilóták elismeréssel vélekedtek róla.

Már több ország nyilvánította ki érdeklődését iránta, és jó eséllyel pályázik a közös európai vadászpilóta-képző programban is.