|

Borei osztályú tengeralattjárók

Többszöri halasztások után, Oroszország ismét elindította az új Borei osztályú ballisztikus rakétahordozó nukleáris tengeralattjáró (SSBN, „boomers”) építését. Az első három közül az első már el is készült (vízrebocsátás: 2007. April 15) és hadrendbe is állították (2008. February 13)

Mind a három tengeralattjáró a Csendes-óceánon fognak állomásozni, szemben a Hidegháború alatti gyakorlattal, mikor is a legtöbb orosz SSBN az Északi tengeren, állomásozott. Most Oroszország most jelentős összegeket akar áldoz a Kamcsatka félszigeten található tengeralattjáró bázis fejlesztésére, ahonnan az új SSBN-k Kínát, vagy akár az Egyesült Államokat is fenyegethetik.

Az első Borei osztályú hajót (Yuri Dolgoruky) eredetileg már két éve vízre kellett volna bocsátani, de technikai problémák miatt folyton halogatták, kicsit több mint egy éve további munkálatok elvégzése miatt száraz dokkba került. A Yuri Dolgoruky építése 20 éve vette kezdetét, de pénzügyi és technikai problémák erősen lassították az építési folyamatokat.

Ez az első orosz tengeralattjáró, melyet a Hidegháború vége óta tervezetek és építettek az oroszok. Az osztály második hajóját (Alexander Nevsky) építése is igencsak előre haladott állapotban tart, s nem sokára az a hajó is elkészül. A harmadik hajó (Vladimir Monomakh) építése múlt évben vette kezdetét.
Az oroszok 12 Borei osztályú hajót akarnak építeni, s az új hajókkal kívánják lecserélni a jelenlegi Delta IV osztályú társaikat.

A Borei hajók 558 láb hosszúak és 44 láb szélesek. Vízkiszorításuk 15,000 tonna, és összesen 12 Bulava SLBM-t képesen hordozni. Négy torpedóvető csővel szerelték fel az új hajókat,
Személyzet 107 főt számlál, kiknek felel tiszt.
A hajók egyenként két milliárd dollárba kerülnek. Az építés költségeit igencsak megnyomta hogy a korábban a szovjet tengeralattjáró alkatrészet gyártó gyárak többsége nem a mai Oroszország területén található, így új üzemeket kellett építeni.

A gyártási kapacitás mellett további problémát jelent a Bulava rakéták megbízhatatlansága, 4 tesztből 3 sikertelenül zárult…Becslések szerint még jó egy év, mire minden hibát kijavíthatnak.