|

Jelentős módosítás elött a Navy SEALs speciális rohamhajója?

Úgy vélem az amerikai haditengerészet különleges alakulatát a Navy SEAL-t nem kell különösképpen bemutatni. Talán sokan ismeritek egyik vizi járgányukat a nagysebességű MK V-öt.

Teljes nevén az MK V Special Operations Craft (MK V SOC) alumíniumtörzsű hajó, melynek maximálisan 45-48 csomós (83-89 km/h!) meglódításáért két bivalyerős diesel motor felelős. A hajó nem propellerekkel, hanem vízsugár meghajtással bír, akárcsak a jetski-k. Elsődleges feladata a különleges egységek kis és közepes veszélyességű területekre való be- illetve kiszállítása.

Navy SEALs MK V SOC
A Navy SEALs MK V SOC

Bár az utazósebesség a barátságosabb 46-70 km/h tartományba esik és a 90-es évek közepén megtörtént rendszerbe állás óta lengéscsillapítós ülésekkel látták el a hajókat az ellenálló alumíniumtörzs a hullámok ilyen sebesség mellett meglehetősen nagy ütéseit továbbra is igen hatékonyan adja át a személyzetnek és a fedélzeten tartozkodó katonáknak. És bizony előfordulnak nyak/hát/gerinc/izületi sérülések. Emellett nyílvánvalóan az sem lényegtelen, hogy egy-egy ilyen keményebb utazás ha hoszabb időt vesz igénybe akár meg is viselheti a bevetésre szállított katonákat, ami nem kifejezetten előnyös.

Azonban most úgy tűnik közeledik a megváltás az MK V legénységének. A luxusyachtokra specializálódott Hodgdon Yachts Inc. által megalkotott, múlt pénteken bemutatott prototípus bár külsőre lényegében megegyezik az eredeti változattal, mégis van egy nagy előnye.

A cég a maine-i egyetem közreműködésével a Haditengerészeti Kutató Hivatala (Office of Naval Research, ONR) valamint a haditengerészet Speciális Műveleti Egysége (Special Operations Command) számára, az alumínium hajótörzs leváltására egy szénszál-Kevlár törzset alkotott meg, mely sokkal hatékonyabb energiaelnyelést biztosít majd a korábbinál. A több rétegnyi habbal elegyített szénszált külső Kevlár borítással láttak el a nagyobb tartósság végett. Kellemes mellékes, hogy mintegy 50 százalékkal erősebb és egy árnyalatnyit könnyebb is lett. A fejlesztők további súlycsökkentést is elképzelhetőnek tartanak a teljesítmény csökkenésének veszélye nélkül.

A prototípus bemutatásán a Norfolkban állomásozó Naval Special Warfare Group 4 parancsnoka, Evin H. Thompson kifejtette abbéli reményét, hogy az egyelőre Mk V.1-nek nevezett hajó az eddigi tapasztalatokból tanulva orvosolja az elődje hiányosságait.

A Maine-i öbölben gyakran megforduló makócápák után MAKO-nak is nevezett prototípusra a hónap folyamán a hajógyártó partmenti tesztjei várnak, majd ezután északra, a virginai Norfolkba kerül, ahol a haditengerészet veti alapos tesztek alá.