Nagyszabású kampánysorozatba kezdett az EADS, melynek nyitányaként egy meglepő és felettébb érdekes tervet mutatott be tegnap az európai konzorcium.
Sokak számára nem ismeretlen a spanyol CASA nevével fémjelzett C-235 típusú szállítógép továbbfejlesztésével létrehozott C-295-ös típus. Az európai gépből készült már számos olyan verzió, mely különleges képességekkel van felruházva, azonban az EADS a sokadik bőrt is lehúzza az európai teherszállítóról és légtérellenőrző repülőgépet csinál belőle.
Az EADS tehát fogta a C-295-ös sárkányát és rápakolt egy pofás tányérantennát. A terv szépségét jelzi, hogy a neves AviationWeek portálon nyitott bejegyzés a nem túl hízelgő „Airbus Military C295 AWACS: Will It Take Off?”, azaz a „Fog ez repülni?” címet kapta.
Az EADS tájékoztatása szerint egy három hónapos kampányprogram keretében kívánják bizonyítani, hogy a koncepció életképes. Ennek érdekében az érdekes párosítás méretarányosan (1:12) kicsinyített másával már jóideje lefolytatták a szélcsatorna-teszteket a holland DNW létesítményében. Két konfigurációt is teszteltek (winglettel és anélkül), továbbá számítógépes szimulációk próbálgatták a radardóm optimális helyét és beépítési szögét. A program még 2010 második felében indult és annyira előrehaladott állapotban van, hogy az Airbus Military spanyolországi üzemében május 17-én a kijelölt tesztgép gerincére sikeresen felerősítették a közel 6 méter átmérőjű radarantennát. Az érdekes konstrukció várhatóan még a hónap vége előtt levegőbe emelkedik.
„Szeretnénk látni, hogy milyen aerodinamikai hatásokat okoz a felerősített radardóm, így milyen változtatások szükségesek a sárkányszerkezeten vagy a kormányszerveken, valamint meg kívánunk győződni arról, hogy a rendszer működtetése milyen hűtési és áramellátási igényeket támaszt.” – nyilatkozta a program vezető mérnöke, Miguel-Angel Morell Fuentes.
Elmondta, hogy a gép radarja 360 fokban pásztázhatja a környező légteret, miközben a fedélzetén 4-6 operátor figyeli majd a kijelzőket. A gép járőrözési idejét 7-8 órára becsülik. Egyelőre még nem döntötték el, hogy milyen típusú radar kerül a kerek burkolat alá, azonban ha beválik, akkor belevágnak egy nagyobb légtérellenőrző gép megalkotásába is, az Airbus régóta tervezi az A319-es vagy az A320-as ilyen célú átalakítását.
Nem értem miért kel lebecsmérelni. Életképes ötletnek tűnik.
Nekem is szimpatikus a dolog, lehet ez fog szolgálni az új spanyol armada CVN-jén :) ?
Nem gondolod, hogy nagy ez a gép egy hordozó fedélzetére? Az egy dolog, hogy a US Navy-nál letettek egy Herculest az úszó szigetre, de az egyszeri alkalom volt, nem pedig üzemszerű.
Phoenix: Az uj spanyol CVN-bol kiindulva szerintem doca viccnek szanta. ;-)
Hát persze, egyelőre örül Spanyolország, ha nem rántja magával az egész EU-t olyan anyagi helyzetben van, tényleg hatalmas ország és nagyon sok pénzbe fog kerülni a megsegítése és nincs egyedül !
Visszaút meg nincs a megsegítés elől, mert az ellentétes lenne az eurozóna és az pro-européer gondolattal.
Egy újabb párhuzamos fejlesztés Európában. SAAB-2000 EAW&C kb ugyanekkora.
Igenám, csak a svéd típust már egy ideje nem gyártják, csak használt példányokat alakít át AEW-vé a Saab. Ha már ennyire turboprop, akkor legyen Q400-asból légtérellenőrző :)
És miért forgóantenna?
A tányérantenna nem feltétlenül jelent forgóantennát. Az indiai A-50-esek és az amerikai E-2D is fix tányérantennával körözget.
Az Erieye radar rugalmasan fölszerelhető szinte bármire. Elég sok különböző platformon repül, tehát oda teszik föl, ahová a kedves vevő szeretné.
Kérnék 1-et a tetőre… nem jól jön a cseh-2-es :-) :-)
Tányérantennára gondoltam.
Embraerre is szereltek Erieye-t ha jól tudom.