Mostanában egyre többet hallani arról, hogy eredetileg levegő-levegő feladatkörű rakétákat alakítanak át föld-levegő verziójúvá. Ezúttal is hasonló történt, azonban a szavak felcserélődtek.
A Raytheon vállalat a napokban kürtölte világgá a hírt, miszerint az AIM-9X közeli légiharc-rakétát hamarosan képessé teszik levegő-föld üzemmódban való működésre is. Sok dolgot ugyan nem árultak el, annyit azonban tudunk, hogy a változtatás kizárólag szoftveres lesz, az infravörös keresőfej, a közelségi gyújtószerkezet, a robbanófej és maga a rakéta sem változik.
Mondanunk sem kell, mekkora jelentőséggel bír ez a fejlesztés. Annak ellenére, hogy az AIM-9X nem képes akkora pusztításra, mint mondjuk egy JDAM bomba, de kisebb, könnyebben vagy egyáltalán nem páncélozott földi célok ellen tökéletes.
Például egy Afganisztán fölött járőröző F-15E Strike Eagle vadászbombázó egy közeli támogató bevetés után, mely során ledobta bombáit, még mindig képes lehet a földi csapatok támogatására – fedélzeti gépágyúja mellett – AIM-9X rakétáival. Ennek a harcoló szárazföldi egységek örülhetnek a leginkább, hisz ha csak két rakétával több is zúdul a tálibok nyakába, az nekik már hatalmas segítség. Ez azonban csak egy példa volt a sok közül, hogy mire is lesz majd jó a megnövekedett képességű fegyver.
Jeff White, a Raytheon üzleti koordinátora elmondta: már meg is történtek az első sikeres tesztek a rakétával. Szeptember 23-án a Mexikói-öböl felett egy F-15C Eagle semmisített meg egy, a drogcsempészek által is sokszor használt motorcsónakot vele, mely nagy sebességgel száguldott a vízen. Az eredmény telitalálat volt, a hajó darabokra hullott. Így tehát már nem csak levegő-föld, hanem levegő-vízfelszín kategóriába is besorolható lesz az AIM-9X.
Azóta egyébként több sikeres lövést is végrehajtottak, az F-15 mellé pedig belépett az F-16C is, mint hordozó és indító platform.
A rakéta átalakítására egyébként 2007-ben mutatkozott igény az Amerikai Légierő részéről. A gyártó először kétkedve fogadta a kérést, ám később kiderült, hogy az AIM-9X teljesen alkalmas a levegő-föld üzemmódra is.
„Képzeljünk el egy F-15C-t, mely eddig csak vadászfeladatokra volt alkalmas. Nos, mostantól már csapásmérésre is képes.” – mondta White.
Az AIM-9X földi indítású változatának fejlesztése ugyancsak folyik. Hasonlóan az AMRAAM-hoz, ezt is egy HMMWV-ről indítanák. Az elképzelések szerint a két fegyvert egyszerre alkalmaznák, megoldva ezzel a közeli és távoli célok elleni légvédelmet is.
A történet azonban itt még nem ért véget, ugyanis a Raytheon ajtaján nemrég kopogtatott az Amerikai Haditengerészet is. A „szárazföldi patkányok” példájából tanulva ők is használatba vennék a rakétát, mégpedig tengeralattjáróikon. Azóta már sikeresen be is bizonyították, hogy lehetséges a vízfelszín alóli indítás, az első tengeralattjárós teszteket 2012-ben tervezik elvégezni. A cél az ASW feladatú helikopterek és repülőgépek leküzdése, melyek torpedóikkal nagy veszélyt jelentenek a víz alatt haladó óriások számára.
Soha nem értettem, hogy egy jó képességű légiharc rakéta miért ne lenne alkalmas földi célok ellen is. A földháttér persze zavaró tényező, de földi egységek nem dobálnak infacsapdákat. Ha 6-7 km-ről szemből lát egy gépet az AIM-9M, akkor egy harcjármű szintén elég meleg motorterét miért ne látná 3-4 km-ről? ZSU-23-4, Tunguska és hasonló célok ellen a robbanófeje meg megteszi.
Az AIM-9X milyen árban van egy JDAM-hez képest?
Mintha lett volna említva korábban, hogy AIM-120 esetén is felmerült a földi cél elleni alkalmazás, mert radar van gépen meg van nagyfelbontású radar szintetikus apertúrájú üzem esetén. Lehet, hogy csak szoftveres fejlesztés kell.
Egy régi Top Gun-ban olvastam, hogy Cunningamék egy bevetésből hazafelé tartottak, amikor a rakéta feje érzékelte az alattuk elhaladó teherkocsi konvoj egyik Ziljének kipufogógáz hőjét… A rakéta ment, a kocsi meg a roncstelepen kötött ki. Pedig azok a változatok nem voltak X és egyéb spécivel feltuningolt rakéták. Változatot nem akarok írni mert nem emlékszem rá pontosan. De ha akkor működött, akkor most is.
Vagy ahogy Vadászpilótákban láthattunk… Egy Magic2 kikapott egy teherautót és egy Mirege 2000-est…
Más a film és más a valóság! Habár néha-néha közel kerül egymáshoz a kettő…
Nem túl drága egy kicsit erre? Ha egy repülőt kap le az égről, akkor „gazdaságos”, de teherautókra, drogcsempészek motorcsónakjaira használni? Szerintem pazarlás. Bombák olcsóbbak lennének. Csak úgy látom értelmét, ha amolyan „mindenből kifogytam, már csak AIM-9-esem maradt!” módon alkalmazzák földi célok ellen, nem pedig rendszeresen, előre tervezetten.
A JDAM nem drága ezen célokra vagy LGB? 30-100 k dollárba fájnak azok is.
El tudnám képzelni, hogy a régebbi változatokra rápakolják az X fejét + megkapják a módosított szoftvert, aztán had szóljon…
Nem tudom mennyi egy X verzió, de szerintem 150-200 000 USD körül lehet.
azért egy kisebb JDAM legalább harmada, negyede ennek az árnak. És egy 500 fontos is nagyobbat szól, mint egy ~9kg-os robbanófej. Ha mondjuk egy gépjárműoszlopt támadnak vele, egy AIM-9 legfeljebb egy járművet iktat ki. Egy 500 fontos bomba meg talán egy féltucatot is. Csak ezért gondolom, hogy nem előre tervezetten fogják alkalmazni, azaz nem úgy tervezik a bevetést, hogy direkt ezzel akarják megsemmisíteni a célokat. CAS bevetésnél, ha nincs más, akkor jó, mert az emberélet megfizethetetlen, de amúgy szerintem pazarlás.
Hát nagyon közel kell menni egymáshoz annak a féltucat járműnek, hogy egy db 500 fontos hazavágja őket. Háborúban meg van követési távolság, pont az ilyen esetek elkerülése végett.
Nekem az a fájó hogy nálunk egy ósdi L változatú 9-esnek is örülni kell ( mind a kb 3 tucatnak) máshol meg 10.000 dolláros csónakokra SUV-okra meg teherautókra puffogtatják el!
Persze ha kell had menjen de nekünk ez szegénységi bizonyítvány nemdebár?
Tyutyu:
Máshol komolyan gondolják a honvédelmet, nálunk nem.
más: Mért hasonlítjátok JDAMhoz? Ott mivel jelölöd meg a célt? Itt? Óriási a különbség.
A drága indoklás is komolytalannak érzem. Háborúban egy eszkösz kilövésével ha elpusztíthatsz egy 10katonát+rakományt szálító teherautót az, hogy lehetne drága? JDAM (ami amúgy se biztos eltalálná) kifogyott ott az aim,a döntés egyszerű és egyértelmű.
http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2009/12/my-apologies-to-the-washington.html
Innen volt a hír egy része?
molni: nem, ezt nem használtam forrásként.