Az elég optimistán 2014-re saccolt szolgálatba állást már most nem tudják tartani, de Kínai Néphadsereg légierejének (PLAAF) parancsnokhelyettese szerint „a prototípus építése előrehaladott állapotban van”.
„A kínai ötödik generációs vadászbombázó legkorábban 8-10 év múlva állhat csapatszolgálatba” – nyilatkozta Ho Weirong. A parancsnokhelyettes a PLAAF megalapításának 60. évfordulójának alkalmából adott interjút egy kínai televíziónak.
Hozzátette, hogy az anyagi forrásoktól függően akár már jövőre a levegőbe emelkedhet a gép, bár az időpont tolódásának sem kicsi a valószínűsége. Elmondta, hogy az első felszállás után egy nagyon aktív, de meglehetősen hosszú tesztprogramnak vetik alá a típust, ezért 2020 közeli hadrendbe állítás előre kalkulált időpontja.
A parancsnokhelyettes azzal magyarázta a források szűkösségét, hogy Kína most a 4. és 4+ generációs vadászok nagymennyiségű gyártását tartja a legjobb lépésnek, azonban ezek a típusok is modernizációra szorulnak, ami leköti a fejlesztési kapacitás jelentős részét.
Továbbá azt is megtudhatták a média képviselői, hogy az ötödig generációs gép fejlesztésének sé gyártásának jogát a Chengdu Aircraft Corporation nyerte el a Shenyang Aircraft Corporationnel folytatott versengésben.
Elösször talán építsenek egy kenyérpirítót ami nem gyújtja fel a lakást.
@stokersmith: mi bajod ezzel 2in1. Megpirítja a kenyeret a lakástűzzel vagy sem? :-)
végülis, tényleg
Csak kicsit drága pirítós lesz az.
Kíváncsi vagyok a hajtóművére,radarjára,fegyverzetére!
Gondolom mind lopott vagy koppintott akar lenni.
A meglévő gépeikbe sem tudnak normális hajtóművet lifejleszteni….
Kinaika biztos megoldják a dolgot. Attól hogy igazán 20 éve kezdenek fejleszteni attól még idővel behozhatják a lemaradás. Nem egy tehetségtelen nép. Így minden adott nekik
ha azt vesszük az AK-47-es is olyan megoldásokkal készült amit más fegyverekben már használtak,akkor az is lopás meg koppintás?végül is igen,de mégis működött,jó volt,szerepét ellátta de azért mégis új,eredeti volt az ahogyan kombinálták ezeket a megoldásokat.egyébként meg nem is oly nagy tragédia az hogy koppintott megoldásokat alkalmaz,így valószínűleg a megszállt területekről könnyebb a megszerzett technológiát,felszereléseket,fegyvereket beleintegrálni, felszerelni a gépekre,átállítani az elfoglalt területen található gyártósorokat.Egyébként még mindig jobban járnak mint a legtöbb ország,akik külföldről vesznek pl gépet,mert így saját maguknak is le tudják gyártani a harceszközöket,nem függnek olyan külföldi államtól aki ezer km-ekere van,és ha még adna is fegyvert azt bojkotállhatja a többi ország.
aztán meg lehet hogy amit te látsz(hogy nincs normális hajtóművük) csak álca,hogy megtévesszék a többi országot:Dlehet hogy igazából már 5+,6. generációs gépeket gyártanak csak senki nem tud róla:D(vicz:))
nah ennyi írás után már megyek is egy kicsit játszani a H.A.W.X.-al:Dszagolok egy kis virtuáls lőgyapot-zselatin füstöt:D
Azért a kínaiaktól akkor sem esnék hasra, de tény, hogy rengeteget fejlődtek. A baj abban van, hogy mindenki azzal dobálózik, mekkorát is fejlődtek – ja a nullából nem nehéz nagy százalékot elérni.
Amúgy meg még így is le vannak maradva, szerintem, meg aztán a T-50 lesz az ellenfelük a piacon. Szal érdekes lesz.
Igazatok van, hogy azt mondod a nulláról nem nehéz nagyot fejlődni, meg ,hogy sok mindent lemásolnak. De már megteremtették a bázisát annak, hogy saját maguk fejlesszenek bizonyos elemeket, ha nem is egy komplett gépet. Bizonyos dolgokban már beelőzték az Oroszokat (elektronika).
A hajtóművekkel még le vannak maradva, de már ott is látszik a fejlődés. Csak olvassatok vissza pár hónapot a cikkek között és megtaláljátok.
Egyébként az amcsik is lopták az egész technológiát a VH végén a németektől ugyan úgy ahogy a ruszkik. Szóval egyik se jobb a másiknál.
Ne felejtsétek el amíg az usa megszorításokkal él a katonai kiadások terén addig a kínaiak évről évre növelik a katonai kiadások összegét.
Googlen rákeresel és kiad 1000 oldalt ami erről cikkez.
Egyre jobban behozzák a lemaradást.
A kenyérpirítóra visszatérve. Kínában ugyan azon a piacon 5 méteren belül megkapod a leggagyibb cuccot és a legjobb nyugati márkát is fillérekért. Az más kérdés, hogy Magyarországra a bovlit hozzák mert azt is ellehet itt adni!!! EZ ÜZLET!
Egyébként az amcsik is lopták az egész technológiát a VH végén a németektől ugyan úgy ahogy a ruszkik. Szóval egyik se jobb a másiknál.
Miért kell ismét leírni ezt az orbitális hülyeséget?
„Miért kell ismét leírni ezt az orbitális hülyeséget?”
Te nem tudtad, hogy az USA hadserege a mai napig a németek által feltalált eszközökből él? Abból mentek Holdra, mennek majd Marsra, a hajók, repülők, katonák mind-mind lopott fejlesztések. A mai napig, ha valami high-tech cucc kell, feltámasztanak egy-két német mérnököt, megterveztetik vele, majd újra főbelövik őket.
A német hadsereg mítosza rohadterős ám . . .
„Miért kell ismét leírni ezt az orbitális hülyeséget?”
Mert erre építették az egész hadiiparukat az 50 években és enélkül vagy 20 évvel le lennének maradva a mostani szintjükhöz képest.
Kicsit olvass utána a dolgoknak. PLÍZZZZZZZZ
Pl. ha a B-2-t nézet, az is német technológián (legalábbis elgondoláson) alapszik.
bár azért túlzás sztem azt állítani, hogy minden amcsi csúcstechnika német forrású, azért az amcsik is rengeteg pénzt és szellemi tőkét öltek a fejlesztésekbe.
am meg nem csak a német mérnökök alkottak nagyot az USÁban, Kármán Tódort sztem nem kell bemutatni senkinek, vagy az atombombán dolgozó magyar fizikusokat.
Másik nézd meg kik alkották meg az első modern tank család. Hát a németek leopárd tank család képében ami a mai fő tank generációt meghatározza.
19-as évek teljesen 45-ig németek voltak a mérnöki és természet tudomány úttörői 39-már sugár hajtású gépeik lehettek volna. Velük a baj az volt hogy a bőség zavarába szenvedtek. Ötletek és megoldások terén.
A leopárd-1-ek emlékeztetnek a tigrisekre a mai leopárd-2 meg a paterekre.
Ja a B-49 is ami dobta az atomot egy háború közi lenyúlás mert a németek álltak elő egy B-49 fejlesztést megelőzőleg egy nagyon hasonló 4 motoros bombázó prototípusával
Komolyan mondom üvölteni tudnék a sok hülyeségtől amit egyes kommentelőktől itt össze lehet olvasni.
Ma a jenkik legerősebb dolgai között van az, hogy
– az elektronikai szintjük a világ felett van. Ehhez semmi köze a németeknek. Már a II.Vh alatt is hülyére verték őket ebben.
– Tudtak és tudnak erős hajtóművet csinálni aminek nem 600-800 órás élettartama van, mikor a máski oldal itt tartott.
Mert erre építették az egész hadiiparukat az 50 években és enélkül vagy 20 évvel le lennének maradva a mostani szintjükhöz képest.
Kérlek bizonyítsd ez állításoddal. Wherner Von Braun segített rakétát építeni és volt némi giroszkóp segítség. Ennyi. Ezek az alapok. A munka és a mai fejlettési szint pár %-a ez. Hol volt olyan német radar, szonár, rádió, számítógép (!) stb. mint jenki? Sehol.. Német atomfegyver? Ne fárasszál már jó?
Pl. ha a B-2-t nézet, az is német technológián (legalábbis elgondoláson) alapszik.
Általános tévedés. Jack Nortrop kicsit régóta álmodott a gépről. A csipaszárny meg csak egy aerondinamikai koncepció, önmagában nem ad kis RCS értéket.
<Másik nézd meg kik alkották meg az első modern tank család. Hát a németek leopárd tank család képében ami a mai fő tank generációt meghatározza.
A közön német jenki (NATO) program smafu? Egysége hk-t akartak. Nem lett. Viszont nézd meg, hogy mennyire kísértetiesen hasonló hk-k születtek utána. Leo II, M1 és még sorolhatnám. Nehogy azt higyjed már, hogy ők szarták a spanyolviaszt.
19-as évek teljesen 45-ig németek voltak a mérnöki és természet tudomány úttörői 39-már sugár hajtású gépeik lehettek volna. Velük a baj az volt hogy a bőség zavarába szenvedtek. Ötletek és megoldások terén.
Frank Whittle meg nem is élt ugye? Mikorra is hozta összes a hajtóművét? Bingo, ekkor már létezett. Független jenki program is volt, ez is le volt tárgyalva.
Radartechnikában pikk-pakk lemaradtak és kohászat terén sem a szovjeteket, sem a jenkiket nem kellett félteni…
A leopárd-1-ek emlékeztetnek a tigrisekre a mai leopárd-2 meg a paterekre.
Mármint a mai Leo II a II.vh-s Panterra? Hol lehet ilyen szemüveget kapni? Totál más kialakításúak.
Ja a B-49 is ami dobta az atomot egy háború közi lenyúlás mert a németek álltak elő egy B-49 fejlesztést megelőzőleg egy nagyon hasonló 4 motoros bombázó prototípusával
Micsoda? Mármint B-29? Mert az dobta le. A németek egy tisztességes négymotoros bombázót sem tudtak gyártani, a He-177 meg nem véletlenül kapta a birodalmi öngyújtó becenevet…
Ekkora hülyeségeket riktán hall az ember, hogy egy meg sem született és sohe nem is létező dolgot lenyúlt volna a jenki és abból épít meg egy olyan startégiai bombázót, amiről csak álmodott mindenki más. Megáll az eszem… Tudod, mikor az első német 4 motoros prtoó megépült, akkor a B-29 szinte már menetrendszerűen kezdett Japán fölé járni. Az egy gépet ami elkészült, meg asszem P-38-as gépek lőtték szét a földön.
Honnan jönnek ezek a tömény hülyeségek?
Jack Nortrop kicsit régóta álmodott a gépről. A csipaszárny meg csak egy aerondinamikai koncepció, önmagában nem ad kis RCS értéket.
Northrop csak 40-ben repült gépével, a Horten fivérek már 33-ban bizonyították a „flying wing” életképességét, egyben h remek „lopakodó-alap”, ugyanis jó vastagon belakkozva a gépet közel tudtak repülni egy radarhoz, anélkül, hogy az észlelte vna a fémépítésű gépet…
Ezekért nincs kedvem hozzászólni semmihez érdemi módon,mert állandóan az a kommentek vége hogy a világ mondjon köszönetet az USA-nak.Közben ugyanolyan szarháziak (bármelyik fegyver fejlesztő nemzet ide sorolom)azzal ,hogy olyan fegyvereket fejlesztenek amivel gyorsabban pontosabban eredményesebben lehet embereket ölni.
Az elektronikai szintjük a világ felett van.
Mire használják?
Tisztelet a kivételnek.
Nyilvánvalóan ,ha valaki technológia hülyeséget ír azt ki kell javítani.
Technológiai újításokért pedig minden nemzet dicséretet érdemel.Nem reális összehasonlítani egy 10 m nemzetet egy több mint 200 m nemzettel abban a tekintetben ki hozott több technológiai újítást.
A németek harckocsijai pl PZ. V. G típusnak megfelelő eszközt. 1955 körül álítottak elő mind a ruszkik mind az amcsik. Hol volt nekik akkoriban infra sugárvetőjük az éjszakai harchoz? vagy elektromos toronyforgatás? vagy giroszkópos stabilizátor?
Igen ezt a németektől nyúlták a rakétatechnológiát azt megint csak innen nyúlták!
Az utolsó német tengók már aktív szonáros torpedókat hordoztak! Amcsikanak nem volt még ilyen tudtommal. ezt is innen nyúlták.
Nem azt mondom hogy mindent innen nyúltak de mit kezdtek volna ezek nélkül?
Vagy a német gépek nélkül mikorra készült volna el az első F-86 vagy Mig-15? lehet késett volna pár évet!
Szóval ne szold le a kínaiakat hogy másolnak vagy lopnak amikor ugyan ezt tették és teszik ma is az oroszok és az amcsik is. Az amcsik más országok tudósait csábítják el hogy náluk kutassanak, fejlesszenek. Vagy megvesznek egész cégeket, hogy megszerezzenek egy technológiát.
Sztem ez is lopás csak legalizálták!
Szóval ne szold le a kínaiakat hogy másolnak vagy lopnak amikor ugyan ezt tették és teszik ma is az oroszok és az amcsik is. Az amcsik más országok tudósait csábítják el hogy náluk kutassanak, fejlesszenek. Vagy megvesznek egész cégeket, hogy megszerezzenek egy technológiát.
Sztem ez is lopás csak legalizálták!
Teljesen egyetértek!!!!
Vader nagyúr meg úgy is leigázza a galaxist!!
A németek harckocsijai pl PZ. V. G típusnak megfelelő eszközt. 1955 körül álítottak elő mind a ruszkik mind az amcsik.
Itt kicsit mosolygnom kell. A T-55 az micsoda? Kicsit avítt volt hozzá képest ez Pz. V.
Hol volt nekik akkoriban infra sugárvetőjük az éjszakai harchoz? vagy elektromos toronyforgatás? vagy giroszkópos stabilizátor?
Az az éjjellátó nagyon kísérleti volt és nem is vált be. Tipikusan az, mint a többi német fegyver. Túl kevés, túl későn, kifforatlan. Később a többiek is megcsinálták sokkal jobban.
Igen ezt a németektől nyúlták a rakétatechnológiát azt megint csak innen nyúlták!
Látom egyeseknek tényleg nehéz a felfogása… Az alapokat talán. És? A többi meg jött magától. W.B szerited meg kitől tanulta az alapokat? Eh…
Az utolsó német tengók már aktív szonáros torpedókat hordoztak! Amcsikanak nem volt még ilyen tudtommal. ezt is innen nyúlták.
Akkor talán nézz utána, mert tévedsz. Nem kicsit, nagyon. A német szonaros torpedókat igen hamar becsapták a kereplőkkel és semmit sem értek a továbbiakban. A szöviknek is volt ilyen fegyverük, csak éppen a tengó nek közeledhet a konvojhoz kerepelve…
Nem azt mondom hogy mindent innen nyúltak de mit kezdtek volna ezek nélkül?
Annyira bírom, hogy teljesen hülyének néznek sokan mindenkit, amki nem német… Csak nézd meg, hogy már a II.Vh alatt hány területen verték hülyére őket.
Vagy a német gépek nélkül mikorra készült volna el az első F-86 vagy Mig-15? lehet késett volna pár évet!
Miért is? Jenki gép is elkészült a háború alatt. A MiG-15 inkább angol, mint német segítséggel készült, a hajtóműve miatt.
Sztem te nézel hülyének mindenkit aki nem fogadja el a te álláspontodat.
Milyen álláspontot? Menj végig a HT teljes spektrumán és nézd meg, hogy mit alkotott a német és mint a másik oldal. Ott kezdőik, hogy hordozót és minden vele kapcsolatos dolgot nem tudott egyetlen darabot sem összerakni a német ipar. Radartechnikában 42-re reménytelenül lemaradt.
A radar zavarásában is jól rájuk vertek.
Légcsavaraos vadászgép építésben is összeségében, merta P-51D összemérhető volt minden paraméterében egy Me-109-cel vagy Fw-190-nel, csak éppen a hatótávolságban ‘picit’ verze őket.
A tengó háborút a technika nyertek meg, a német tengók gyakorlatilag fejlődésképtelenek voltak.
A német Tiger és Panther szép, hogy voltak, de egy fegyver harcértékét nem pusztán az méri, hogy mit tud, ha működik. A német ‘csodafegyverek’ finoman szólva hadilábon álltak a megbízhatósággal és bonyolultságuk miatt vicckategóriás mennyiséget gyárottak belőlük. Magyarán a szarnak adtak egy pofont.
Gázturbinát más is kitatlálta, az atomfegyerek terén teljesen tévúton jártak a németek.
Szóval elég nagy hülyeség kijelenteni, hogy tőlük loptak mindent. Pl. a német ipar képtelen volt egy olyan önöttött hk tornyot összehozni, mint a T-34 tornya, ami elég masszív valamit volt egy hegesztett kostrukcuóval szemben.
Soroljam még? A legnagyobb újításaik szinte csak ötletek voltak, amit nem tudtak megvalósítani, a másik fele nem működött…
Ha jól tudom, a háború után az összes amerikai, és szovjet fejlesztés nagymértékben a német technológiára épült, a fejlesztések vezetői német tudósok voltak, bár a szovjet oldalon névleg rendszerint csak a szovjet nevek voltak ismertek.
Az F-86 és a Mig-15 előtt azért elég sok repülő repült mindkét oldalon, ami a német terveknek, hajtóműveknek volt köszönhető. Nos a Szu-9 (nem a Fishpot) az egyik legjobb példa erre, de a szovjet oldalon brit segítség (RR Nene)nélkül is elég jól működő harci gépeket készíteni. (Mig-9 Fargo Jak-23 Flora). Amerikai oldalon is megküzdöttek a sikerért, az F-86 közvetlen családtagja, és elődje az FJ-1 Fury azért még nem volt túl sikeres gép, de az FR-1 Phantom, vagy az F6U Pirate is csak inkább volt tanulópénz. A későbbi jenki gépeken pedig kifejezetten tetten érhető volt a német segítség: F-6 Skyray (Lippisch), F7U (Beisel). Gondolom itt mindenki hallott a „gemkapocs hadművelet”-ről.
Mindemellett nem kétséges, hogy a háborús károktól megóvott, és nyersanyagban bővelkedő amerikai hadiipar viszonylag könnyedén nyomta le a németet (és a japánt), és valószínűleg a német tudományos eredmények nélkül is képesek lettek volna látványos eredményekre a későbbiekben.
Jézus pedig magyar volt valójában :)
nem mindegy hogy ki mit mikor csinált?
http://www.youtube.com/watch?v=cJgmMhLBDxM&feature=related
ezek a tervek is mind koppintások :D
Az nem vitatható, hogy a német fejlesztések, megálmodott tervek meg természetesen a mérnökök lökést jelentettek mind a jenkiknek, mind az oroszoknak, de nem kell ezt túlértékelni! Meg voltak nekik is a fejlesztéseik, a szürkeállomány meg szintúgy, esetleg kicsit később lett volna, esetleg zsákutca után második nekifutásra.
Erre szép példa mondjuk az amerikai (de ha jobban tetszik: magyar-lengyel névvel fémjelzett) vs. orosz termonukleáris töltet. A Teller és Ulam nevéhez köthető megvalósítás lett a nyerő, de Szaharovék is gyorsan rájöttek az ideális megoldásra (ún. Szaharov „harmadik ötlete”) az első, nem annyira sikeres terveik után. Nem kellett ehhez koppintani. Az oroszok végleges megoldása a hidrogénbombára 1955 novemberében „mutatkozott be”. Az Ivy Mike meg 1952 novemberében. 3 év csúszás.
Sokat tudsz Molnibalage, de vedd észre, hogy időnként tanulhatsz másoktól.
„A németek harckocsijai pl PZ. V. G típusnak megfelelő eszközt. 1955 körül álítottak elő mind a ruszkik mind az amcsik.
Itt kicsit mosolygnom kell. A T-55 az micsoda? Kicsit avítt volt hozzá képest ez Pz. V.”
Hol volt a T-55 1955-ben? A rajzasztalon…
„Az az éjjellátó nagyon kísérleti volt és nem is vált be.”
Érdekes, én tudok olyan esetről, hogy itt Mo-n az infralámpás Panther 2 JSz-2-t lőtt ki, még azt is látták, hogy a robbanásoktól lerepül a torony.
Abban igazad van, hogy valóban,a szövetségeseknek is voltak passzív önirányítású torpedói, és a kereplők egy ideig jó hatásosak voltak, de 1944-45 tájékán a németek korszerűsített, jobb zavarvédelemmel biztosított típusokat fejlesztettek ki.
Harckocsiknál valójában a Leo-1 a Párduc tapasztalatainak figyelembevételével készült (a tervezőcsoport tagjai nyilván a második vh alatt sem bélyegekkel foglalkoztak).
Külsőre a Leo-2 korai változata tényleg kissé Tigrisesnek tűnik. A Merkava meg kb. az a koncepció, mint a Királytigris. Az NSZK katonai-haditechnikai vonalon is igen sok segítséget adott Izraelnek.
Az 1955-ös adatra visszatérve, az amerikai csapatoknak akkor már megvolt a Pantherhez hasonlóan benzinmotoros M-48 Patton 90 mm-es löveggel és főleg igen jó ötvözeteket tartalmazó páncéltörő lövedékekkel. Azt olvastam róla, hogy az ex-Párducos NSZK tisztek erősebbnek ítélték a Pz.V-nél. Hogy mikor, melyik változata kapta meg először az IR sugárvetőt arról nincs adatom.
@Onedin kapitány
Javaslom kicsit az alapvető irodalom olvasását. A T-55 az szinte T-54. Nem vétetlen írják úgy, hogy T-54/55. A T-54 már a ’40-es évek végén rendszerben volt, csak más toronnyal. A klasszikus T-55 meg 53-54 táján…
Azok a topredók sem működtek, mert érdemi eredménye nem volt kimutaható semmilyen szinten.
hmm,én nagyban egyetértek molnibalage-vel,mivelhogy eléggé meggyőző érvei,forrásai vannak,és elég laikus vagyok ilyen mély szintekben a haditechnikában :D
de szerintem a német atombomba-project sikertelenségében az is szerepet játszott hogy a vezető tudósok is emberből voltak és tisztában voltak egy ilyen fegyver erejével ill. háborúra való hatásával,és volt bennük olyan emberség hogy ne adják egy olyan gerinctelen élőlény kezébe mint hitler…
molni: nekem a T-55 bevezetésére 1958 rémlik. Persze ahogy írtad igazából egy módosított, továbbfejlesztett, szimplán átnevezett T-54 (erősebb motor, NBC védelem ugrik be, de biztos volt még egy csomó apróság). A T-54 fejlesztése meg már 44-ben megkezdődött és még 50 előtt megkezdődött a rendszeresítése.
Onedin: lehet vitatkozni a német, majd NATO vs. orosz tankok kérdésben, csak nehéz lesz közös nevezőre jutni :) Egyrészt mert az orosz harckocsifejlesztést hiba lenne leírni, másrészt mert más felfogás alapján nyomják. De talán éppen emiatt jobban, kiegyensúlyozottabban követték, követik a tankjaik a mobilitás-tűzerő-védelem hármast a kezdetek óta. Azért ezzel a NATO erőknek sokáig gondjaik voltak!
Topic off
Minusz!
A felvetésed messzire, a topic témáján kívül vezet, de nem tudok ellnállni neki, hogy vissza ne kérdezzek: Sztálint, Churchillt, Rooseveltet és mondjuk Sharont gerincesebbnek tartod?
Mert akkor még fontos lenne ezt-azt elolvasnod.
Nekem nincsenek ilyen illúzióim.
Egyébként jegyezzétek meg jól: általában az, amit a TV-ben, könyvekben, rádióban stb. hallunk a III. Birodalomról és vezető személyiségeiről, minden csak nem objektív. A II. vh. okaira, történetére ugyancsak gyakran vonatkozik ez.
Nem különösebben érdekel a nemzetszocialista Németország története, de a sok gyanúsan egyoldalú és a jóval kevesebb valóban hiteles könyv, stb. alapján az ember önkéntelenül is kezdi kétségbe vonni a győztesek (halálos ellenfelek) által pl. Nürnbergben megrajzolt képet.
Topic On
Molnibalage, tévedni emberi dolog. A T-54 és a T-55 kétségkívül rokon, de csapatszolgálatba állításuk között mégis legalább 10 év a különbség. Lefordítva repülőnyelvre: ha F-106-ot írsz, akkor nem F-102-re gondolunk. Pedig ott kisebb a korkülönbség.
Az 1953-54-es „rendszerben-állási” adat a T-55 esetében pedig felejtendő csacsiság.
Tcat:
„jobban, kiegyensúlyozottabban követték, követik a tankjaik a mobilitás-tűzerő-védelem hármast a kezdetek óta. Azért ezzel a NATO erőknek sokáig gondjaik voltak!”
A 80-as években, a Zrínyi Kiadó kiadványaiban lehetett hasonló meséket olvasni. Ne vedd be. Szerencsére hellyel-közzel már vannak jobb anyagok, alább az egyikből (úgysem ismeritek, mert szűk körben, csekély mennyiségben került néhány szerencsés kezébe) berakok pár gondolatot.
„1. A harckocsi töltőberendezése veszélyesebb a kezelőkre, mint amennyi előnyt szolgáltat, mert:
a. a gyakorlati tűzgyorsasága nem több mint a kézzel töltött nyugati harckocsiké (alapvetően az osztott lőszer miatt), meghibásodáskor ez az érték leesik percenként 1 lövésre, ami öngyilkos egy érték. Emellett a kézzel való töltés szabályai olyan bonyolultak, hogy végrehajtásához hihetetlen mennyiségű gyakorlásra van szükség, már amikor a harchelyzetben való (gondolkodás nélküli) gyors és hibátlan cselekvés a szükséges;
b. a töltőgépben (karusszel) a lőszerelemek a küzdőtér alatt, attól el nem szigetelve találhatók meg, tehát, egy találatból bekövetkező lőszerrobbanás egyrészt begyújtja a többi lőszert, másrészt, a robbanási nyomáshullám becsap a küzdőtérbe (ettől szokott lerepülni a harckocsi tornya = ezt modellezték kellő unszimpátiával az Armored Fist 2. – 3. PC játék grafikusai, csak meg kell nézni). A legtöbb T-72 megsemmisülést épp ilyen találat okozta;
c. a töltőgép miatt a vezető és a küzdőtér között nincs közlekedési lehetőség, illetve csak bonyolult tevékenység sorozat után lehet egy igen szűk átjárót felszabadítani, amely tevékenységet kigyulladt tank esetén – ahogy mondani szokás – a tervező jó édes anyukájával kellene lejátszatni;
d. a töltőgép biztonságtechnikája nem állná ki egyik európai nemzet ez irányú követelményeit sem. Működése közben az irányzó nem feledkezhet bele önfeledten az irányzótávcsövébe, de jó, ha a parancsnok is összehúzza magát kissé. A hibaelhárítás harchelyzetben a vágyak kategóriájába tartozik;
e. jó orosz szokás szerint – ami úgy látszik minden tapasztalat ellenére elmulaszthatatlan – a lőszer üzemanyag köpenyben úszik, mert még mindig úgy tartják, hogy a gázolaj kevésbé tűzveszélyes, mit a benzin (ami igaz), és legalább olyan jó tűzkioltó, mint a hűtőfolyadék (amit az RPG viszont másképp tud), emiatt Csecsenföldön és Grúziában lángoltak is szépen a gépek, persze csak addig, amíg szét nem robbantak. Épp itt az ideje végiggondolni, hogy bár a gázolajat valóban nem lehet meggyújtani, csak annak gőzei és a levegő nagyon szűk keverési arányú elegyét, de egy kumulatív jet hatására a szükséges nyomású és összetételű gázelegy előállhat és beindul, amit a lángoló tankok igen jól reprezentáltak. A vékony oldalpáncélhoz ez a kötényezés nudli.
2. Bármennyire is dinamikusnak tűnik ez a harckocsi, igazából igen szűken mérték számára a fajlagos teljesítményt, mert a nyugaton általános 24-25 LE/t érték helyett csupán 17 LE/t dotációval bír. Bár kétségtelenül a sebességváltó működtetése össze sem hasonlítható a T-55 vezetésekor megszokott szenvedéssel, még mindig meg sem közelíti a nyugati kocsik alapelemeként szolgáló automatikus hidraulikus nyomatékváltóinak a kényelmét. Viszont azoknál sokkal olcsóbb.”
Hozzáteszem, nem én írtam, hanem az egyik ismert magyar szaki, egy mérnök ezredes.
Onedin kapitány:
Anarchistaként a többi politikust is ugyanúgy gerinctelen(élősködő,kizsákmányoló stb)féregnek tartom:Dmaximum a mostaniak uralma talán könnyebben megdönthető lenne mit anno pl hitleré és sztáliné…ott kicsit sok volt a testőr körülöttük…
azért itt is van elég testőr, csak most rendőrnek meg nemzetbiztonságnak nevezik…
Onedin:
Bármennyire is dinamikusnak tűnik ez a harckocsi, igazából igen szűken mérték számára a fajlagos teljesítményt, mert a nyugaton általános 24-25 LE/t érték helyett csupán 17 LE/t dotációval bír.
Azért ehhez – legalábbis szerény véleményem szerint – hozzátartozik, hogy nem mindegy, mivel vetünk össze mit. Ha egy generációba eső tankokat vetünk össze, akkor nagyjából +/- pár LE az eltérés a teljesítmény/tömeg mutatóikban. És nem mindig a jenkik/NATO javára.
Persze, össze lehet vetni pl. a T-72-es ~18 LE/t teljesítményét az Abrams/Leopard 2 24-25 LE/t mutatójával csak éppen nem fair. Ugyanis a jenkik/németek még nagyjából épp a közös MBT-70/Kpz-70 program befuccsolása okozta sokkból próbáltak észhez térni, mikor a 72-es megkezdte tényleges pályafutását. Van bő 10 év köztük. Korrektebb mondjuk a Leo-1-esekkel összevetni, még ha utóbbi picit korábbi kiadás is. Vagy T-54/55, T-62, T-64 vs. Patton-ök; T-80, T-90 vs. M1, Leo-2. Máris árnyaltabb lesz a kép :)
—–
Mondjuk az orosz tankok túlélőképessége már sokkal vitathatóbb, aláírom készségesen. :D De ott meg pl. az árnyalja a képet, hogy az oroszok azért a jóféle RPG-k elterjedése idején gyorsan felismerték, hogy a bevett „kis tank” irányuk folytatásához kéne valami aktív védelmi rendszer. Amit gazdasági lehetőségeikhez képest meg is csináltak úgy-ahogy. Nyugaton ez a majd 1,5x akkora tömegű behemótok esetében nem jelentkezett igényként, bár az utóbbi időben napirendi pont ez a téma. Igaz MBT vonalon inkább csak az izraelieknél játszanak a gondolattal ha jól tudom.
Meg hát a sok lúd disznót győz felállás. Nem véletlen gyúrtak rá a jenkik a neutronbombára. Nevezhetnénk mondjuk T-72 (crew) killer-nek is… :)
—–
Töltőrendszerben egyébként nekem is szimpatikusabb a manuális töltés.
Amúgy a repülőt mindenki Leonardotol nyulta…. nemis a Görögöktől (Ikarusz).
Ha nem lenne egyértelmű: Én is molnibalage-vel értek egyet.