kormányzathoz közel álló források szerint a 4,6 milliárd dolláros, 16 repülőgépre kiírt üzletet a Lockheed Martin C-130J viszi el az Airbus orra elől. Ha ez valóban így történik, az újabb pofont jelent az amúgy is balsorsú európai szállító repülőgépnek.
A vásárlás az aeredetileg sokkal nagyobb, 12,1 millió dolláros, repülőgépekről szóló bevásárlási lista egyetlen túlélő eleme lenne. A hadügyminiszter kénytelen volt ráeszmélni: ha bármilyen pénzt is ki akar csikarni a fegyveres erők fejlesztésére, a politikailag robbanékony témának számító listát alaposan vissza kell kurtítania.
A gépekre pedig nagy szükség lenne, hiszen a külföldi tevékenység nehezen elképzelhető megfelelő szállítási kapacitás nélkül. A kanadai Hecules-flotta ugyanakkor hamarosan a földre kényszerül, mert lejár a gépek üzemideje.
Sokan várják a Lockheed-Martin sima győzelmét: nem csupán a már ismerős típus és az ebből fakadó logisztikai és kiképzési előnyök miatt, hanem azért is, mert az Airbus A400-as számos problémával küzd //Például nincs működő hajtóműve és nem is repül./. A jelenleg még repképtelen európai típus számára nehéz lenne teljesíteni azt a követelményt, hogy minél hamarabb, de legkésőbb három éven belül meg kell érkeznie az első példányoknak, míg az utolsónak öt éve lenne leszállnia Kanadában. Egy másik forrás szerint az első leszállítást az üzlet megkötése után 18-24 hónappal várják. A program a gépek megvásárlása mellett egyébként a 20 éves üzemeltetésre is szól.
A kormányzatnak lenne oka javítania az egyes váltótípusok kiválasztásának folyamatán: egy-egy döntésre átlag 12 évet kell várni Kanadában. Ehhez a védelmi tervezők radikális eszközt alkalmaztak: egyetlen oldalnyi szövegbe sűrítették az eddig 17 ezer oldalnyi műszaki elvárásokat. Ez a kanadai légiipar képviselői szerint veszélyes, mert érzésük szerint a projekteket eleve eldöntötték: ha csak a műszaki teljesítmény alapján döntenek, akkor a C-130J Herculesek mellett a olasz C-27J nyeri meg a kutató-mentő repülőgépek, míg a Boeing CH-47 Chinook a nehéz helikopterek versenyét.
Ha Kanada elbukni látszik, az Airbus talán Malajziával kárpótolhatja magát. A maláj kormány várhatóan az év végéig dönthet az ország új szállítórepülőgépéről. A várakozások szerint az A400M lesz a befutó, melyből legfeljebb 8 darabot vásárolnak. A kiszovárgott értesülések szerint a kormány már döntött 4 A400M megvásárlásáról, míg további négy gépre opciót jegyeznek. A gépek 2012-től érkeznek meg. A hivatalos bejelentést a decemberi Langkawi légiparádéra halasztották el.
traucsacska.blogspot.com