|

Hamarosan döntés várható a kanadai taktikai szállítórepülőgép-tenderen

kormányzathoz közel álló források szerint a 4,6 milliárd dolláros, 16 repülőgépre kiírt üzletet a Lockheed Martin C-130J viszi el az Airbus orra elől. Ha ez valóban így történik, az újabb pofont jelent az amúgy is balsorsú európai szállító repülőgépnek.
A vásárlás az aeredetileg sokkal nagyobb, 12,1 millió dolláros, repülőgépekről szóló bevásárlási lista egyetlen túlélő eleme lenne. A hadügyminiszter kénytelen volt ráeszmélni: ha bármilyen pénzt is ki akar csikarni a fegyveres erők fejlesztésére, a politikailag robbanékony témának számító listát alaposan vissza kell kurtítania.
A gépekre pedig nagy szükség lenne, hiszen a külföldi tevékenység nehezen elképzelhető megfelelő szállítási kapacitás nélkül. A kanadai Hecules-flotta ugyanakkor hamarosan a földre kényszerül, mert lejár a gépek üzemideje.
Sokan várják a Lockheed-Martin sima győzelmét: nem csupán a már ismerős típus és az ebből fakadó logisztikai és kiképzési előnyök miatt, hanem azért is, mert az Airbus A400-as számos problémával küzd //Például nincs működő hajtóműve és nem is repül./. A jelenleg még repképtelen európai típus számára nehéz lenne teljesíteni azt a követelményt, hogy minél hamarabb, de legkésőbb három éven belül meg kell érkeznie az első példányoknak, míg az utolsónak öt éve lenne leszállnia Kanadában. Egy másik forrás szerint az első leszállítást az üzlet megkötése után 18-24 hónappal várják. A program a gépek megvásárlása mellett egyébként a 20 éves üzemeltetésre is szól.
A kormányzatnak lenne oka javítania az egyes váltótípusok kiválasztásának folyamatán: egy-egy döntésre átlag 12 évet kell várni Kanadában. Ehhez a védelmi tervezők radikális eszközt alkalmaztak: egyetlen oldalnyi szövegbe sűrítették az eddig 17 ezer oldalnyi műszaki elvárásokat. Ez a kanadai légiipar képviselői szerint veszélyes, mert érzésük szerint a projekteket eleve eldöntötték: ha csak a műszaki teljesítmény alapján döntenek, akkor a C-130J Herculesek mellett a olasz C-27J nyeri meg a kutató-mentő repülőgépek, míg a Boeing CH-47 Chinook a nehéz helikopterek versenyét.

Ha Kanada elbukni látszik, az Airbus talán Malajziával kárpótolhatja magát. A maláj kormány várhatóan az év végéig dönthet az ország új szállítórepülőgépéről. A várakozások szerint az A400M lesz a befutó, melyből legfeljebb 8 darabot vásárolnak. A kiszovárgott értesülések szerint a kormány már döntött 4 A400M megvásárlásáról, míg további négy gépre opciót jegyeznek. A gépek 2012-től érkeznek meg. A hivatalos bejelentést a decemberi Langkawi légiparádéra halasztották el.

traucsacska.blogspot.com

|

Ritka hír…:

Nem kevesebb, hanem több gépet rendel az Amerikai Haditengerészet. A szerencsés típus a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, melyből az eredeti programhoz képest újabb, akár 24 példányt is vásárolnak. A Haditengerészet jelenleg 550 gépet rendelt meg, de a programiroda vezetője újabb 20-24 gép megvételét jelezte, tekintettel a megnövekedett igényre. A bővítés újabb két század átfegyverzését teszi lehetővé.
Tovább bonylítja a képet, hogy a jelek szerint a Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter haditengerészeti változata közel sem biztos, hogy szolgálatba áll. A JSF-program körüli heves viták akár a program lelassítását, felgyorsítását vagy teljes tötlését is eredményezhetik. Márpedig az eredeti tervek szerint a JSF és a Super Hornet egymást kiegészítő repülőgép-típusként szolgáltak volna a hordozókon.
A Super Hornet első külföldi vásárlójára azonban még várni kell: bár több potenciális vevővel is tárgyalnak, üzletkötés még nem történt. Az egyik ilyen állam India, mely bizalmas információkat kért az E/F változatba kerülő Raytheon APG-79 aktív fázisvezérelt radarkészülékről. Az amerikai kormány várhatóan 2006. februárjáig dönt az információk átadásának ügyében.
A Haditengerészet jelenleg 245 Super Hornettel rendelkezik, melyeket folyamatosan és kiterjedten használnak Irakban. A most bejelentett várható megrendelés kitolja a gyártósor működését 2013-ig. A gépek ára igen borsos: jelenleg 53 millió dollárt fizet a Haditengerészet egy példányért. Ezt az utolsó megrendelésnél szeretnék 50 millióra levinni.

traucsacska.blogspot.com

|

MiG tervek

Kérdés, sikerül-e a MiG –iroda 2006-os terve. A már széles körben publikált jemeni 16 gépes MiG-29SMT-üzlet mellett két példányt egy meg nem nevezett országnak szállítanak. Algéria is potenciális SMT-vevőnek mutatkozik, de egyelőre adig jutottak, hogy fél éve hivatalosan is bejelentették az érdeklődésüket.
Az eladások elősegítése érdekében a héten zajló Dubai Légishow-ra nem csak a gépet, hanem a saját fejlesztésű szimulátorát és a géphez fűződő szolgáltatáscsomagot is bemutatják a nagyközönségnek. A MiG –iroda marketingfőnöke szerint a MiG-29SMT az egyik leginkább kelendő gép lehet a Közel-Keleten, így ezért hozták el Dubaiba is. Innen kerül ki az a titokzatos vevő, aki két gépet vásárolt.
Tárgyalások folynak emellett a MiG-AT haladó oktatógép-típus licencgyártásáról is, mely az Egyesült Arab Emírségben történne, exportra termelve. A géppel kapcsolatban a vezető optimista volt, hiszen Egyiptomot és Szaúd-Arábiát is megemlítette a lehetséges vásárlók között.
Az új gépek mellett a felújítást is fontos piacnak tartja a MiG: öt országba összesen 120 gépet újítanak fel vagy szállítanak 2006-ban, legalábbis a tervek szerint.

Ebből 50 lenne az új gép, míg a maradék 70 felújítás és továbbfejlesztés. Az új vasak között MiG-29SMT és MiG-29SE típusváltozatok szerepelnek, míg a régebbi MiG-29-esek MiG-29SMT és MiG-29SM szintre történő felfejlesztése, illetve NATO-kompatibilissá tétele jelenti az üzlet másik felét.
A cég elsődleges fontosságúnak tartja az indiai MiG-29K/KUB hajófedélzeti változat leszállítását. Mint ismeretes, az Indiai Haditengerészet 16 könnyű vadászbombázót rendelt az oroszoktól.

traucsacska.blogspot.com

|

Újabb C-212 Kolumbiának

Újabb CASA C-212-100-as szállító repülőgépet adott el Spanyolország Kolumbiának. A gép jelképes, 100 eurós áron került az új tulajdonoshoz. A kolumbiai Aviocar-flotta így három tagúra bővült. A gépeket elsősorban mentőfeladatokra használják.

traucsacska.blogspot.com

|

A kormány a Tubes-hegyre javasolja a radart

A Pécs melletti Nagy-Tubes hegyre javasolja telepíteni a kormány az eredetileg a Zengőre tervezett NATO-radart, jelentette be november 23-án délután a Sándor-palotában Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki Juhász Ferenc honvédelmi miniszterrel és Persányi Miklós környezetvédelmi miniszterrel együtt tárgyalt Sólyom László államfővel. A kormányfő elmondta, körültekintő vizsgálatok alapján – a honvédelmi és környezetvédelmi érdekek figyelembe vételével – döntöttek a korábbi helyszínhez közeli Tubes-hegy mellett.

Mint elhangzott, az egy hektárnyi helyszín jelenleg is honvédségi terület, nem áll természetvédelem alatt, ugyanakkor nem fekszik sokkal alacsonyabban a Zengőnél. Mint elhangzott, Sólyom László köztársasági elnök – megismerve a Tubes-hegy ilyen szempontból kedvező körülményeit – támogatja a kormány javaslatát.

Juhász Ferenc honvédelmi miniszter arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy a radartelepítésre kijelölt új helyszínen jelenleg is működik a honvédség mikrohullámú láncának egyik eleme. Azt is elmondta, hogy a Brüsszelből érkezett szakemberek mérései szerint az ide telepítendő NATO-radar felderítőképessége megközelíti a Zengőre tervezettét. Az új helyszínt még egyeztetni kell a NATO-val, az illetékes szakhatóságokkal, az önkormányzattal. A tervek szerint fél éven belül megkezdődhet a NATO-beruházás, s 2007-ben már működhet is a berendezés.

K .L. , Honvédelem Online

[center][b]Aki el szeretné olvasni a Honvédelmi Minisztérium elemzését az új helyszínek előnyeiről, hátrányairól, a jelenlegi radarlefedettség-állapotról, az megteheti a militarypapers.hu-n is…

Tájékoztatás a magyarországi radarprogram megvalósításáról [/b] [/center]

|

Kitörte az orrfutóját…

November 17-én sikeresen kitörté a pilóta a Dán Királyi Légierő egyik F-16AM repülőgépének orrfutóját. Az Aalborg repülőtéren történt esetről annyi ismeretes, hogy késő délután leszállás közben a gép orra a fűre futott és kitörött. A pilóta saját lábán távozott a helyszínről…
A pórul járt Falcon a 726. század E-609 jelzésű gépe volt.

traucsacska.blogspot.com

|

Lezuhant egy japán OH-6D könnyű megfigyelő helikopter

Lezuhant egy japán OH-6D könnyű megfigyelő helikopter november 21-én. A gyakolró bevetésen lévő gép egy gátnak ütközött, a fedélzetén lévő két pilóta sérülésekkel ugyan, de túlélte a zuhanást. A 46 éves pilóta és a 39 éves másodpilóta 50 méteres úszás után ért partot az Ise melletti víztárolónál.

traucsacska.blogspot.com

|

Mit is tudhat a Topol-M valójában?

A közelmúltban szerepelt párszor a Topol-M a médiában, így álljon itt egy nagyon rövid összegzés:

1991-ben Moszkva belekezdett egy új interkontinentális ballisztikus rakáta fejlesztésébe, melyet ma Topol-M – NATO berkekben SS-27 – néven ismer a világ. A 2000 áprilisa óta hadrendben álló rakétából az orosz tervek szerint 2006-ra 50 – ebből 10 mobil változatú – lesz telepítve. Az orosz ICBM arzenál modernizálásának keretein belül 2012-ig pedig összesen 220 rakéta telepítését tervezik, melyek a kiöregedett SS-18 "Satan" és SS-19 "Stilleto" rakétákat váltják majd.

A 10000 km hatósugarú, három fokozatú SS-27 "közismert" tulajdonságai közé tartozik az igen nagy pontosság és hogy állítólag a visszatérő egységek nagysebességű kitérő manőverekre képesek, kijátszva ezzel bármilyen ma létező védelmi rendszert. Sergei Ivanov orosz védelmi miniszter állítása szerint a Topol-M 87%-os valószínűséggel hatol át a jelenleg fejlesztés/kiépítés alatt álló amerikai rakétavédelmen, a Ground-Based Midcourse Defense-en. [Ez persze nem meglepő, lévén az amerikai rendszert _nem_ az ilyen fejlett ICMB-k ellen fejlesztik, hanem a jóval primitívebb és jóval kissebb számban rendelkezésre álló észak-koreai illetve iráni rakéták ellen. Jelenleg már az is szép teljesítmény lenne, ha ezeket megbízhatóan, nagy százalékban le tudná meszelni.]

A Topol számos képessége természetesen nem titok. Így tudható, hogy a hagyományos ballisztikus rakétákkal szemben gyorsabb és laposabb íven repül, ezáltal többet tartózkodik az atmoszférában, több lehetősége van manőverezésre. Ezen megoldást az oroszok egyébként már használták korábban is pl. a kis hatósugarú stratégiai Tochka ballisztikus rakétájukon. A Topol-M három robbanófej [egyenként 550 Kt] hordozására képes, ám jelenleg egy robbanófejjel szerelt. És itt jön az igazi durvulás: a másik két helyre ha minden igaz az eredeti robbanófejjel minden szempontból megegyező csalik helyezhetők. Ezen ál-robbanófejek ugyanakkora méretűek, tömegűek mint az igazi, ugyanakkora sebességgel lépnek be az atmoszférába mint a nukleáris töltettel szerelt társuk. Hőképük is megegyezik. Eltérően a jelenlegi csali megoldástól – tömegüknél fogva – nem befolyásolja őket az atmoszféra, így az egész végső fázis alatt hatékonyak. Elképzelhető, hogy a valódi robbanófejhez hasonlóan ezek is képesek manőverezésre. Mindhárom visszatérő egység radarhullám elnyelő bevonattal rendelkezik. Egy esetleges további, ám nem bizonyított képesség, hogy a visszatérő egységek aktív zavarásra képesek, mely az atmoszférába történő belépéskor, a hőpajzs levállásakor aktiválódik.