|

Hadrendbe állhat a Királyi Bahreini Légierő kiképző ezrede a tervezett időpontban

A 2002. januárjában indított program keretein belül eddig három Slingsby Firefly T67M260 alapfokú, kétüléses, légcsavaros kiképző repülőgép érkezett az alakulathoz. A haladók kiképzésére hat darab BAE Hawk Mk129-est használnak majd, melyből az első még augusztus 26-án szállt fel Angliában.
A gépek előtt még a szimulátort állítják össze, melyen megfelelő tapasztalatokat szereznek a pilóták, mielőtt a fejlett kiképzőgépre ülnének át.
A Hawk Mk129 alapvetően a Brit Királyi Légierő Mk128 gépsárkányának, az ausztrál Mk127-es változat avionikai eszközeinek és a teljesen digitálisan vezérelt Rolls Royce Adour Mk951 hajtóművének keveréke.
Az első két gépen a technikusok oktatása folyik majd 2006. első félévétől, hat hónapig. A hat gépes flotta 2006. decemberéig kerül Bahreinbe.

traucsacska.blogspot.com

|

Három ex-holland gépet vesz Jordánia

A kétüléses F-16BM MLU-kat kiképzésre használja majd a sivatagi királyság. Az üzletről szóló megállapodást Feisal Bin Hussein herceg és a holland védelmi miniszter látta el kézjegyével a Dubai légiparádén. A gépek várhatóan 2006. októberében érkeznek meg Jordániába.

traucsacska.blogspot.com

|

A Boeing nem csügged a Pentagon-beli birkózás miatt

A repülőgépgyártó óriás egy új C-17-es változat tervezésébe fogott. A fantáziadús „A-plus" nevet kapott változat a Boeing szerint tökéletesen kielégíti a Légierő jövőbeli szállítórepülőgépével szemben támasztott igényeket. Ez pedig nem kevés: a gép legyen nehezebben észlelhető, nagyobb teherbíró képességű és legyen képes rövidebb pályáról fel- és leszállni.
Dave Bowman, a Boeing C-17 programmenedzsere optimista, véleménye szerint a C-17A+ 2011-re elkészülhet, ha a Légierő kész együttműködni. Addig is a cég jelentős, több millió dolláros saját forrást fektetett az előkészületekbe és a tervezésbe.
A Globemaster III-as háza táján nagy az izgalom: a jelenleg megrendelt 180 gép mellé további 42 példány lehetséges beszerzéséről van szó.
Ha azonban ezt nem sikerül tető alá hozni, elméletileg 2008-ban be kell zárni a C-17-es gyártósorát. Ha azonban a további fenntartás mellett dönt a kormány, akkor az nem lesz olcsó mulatság: a számítások szerint évi további 2,4 milliárd dollárért kell gépet rendelni. A Szenátus illetékes tagjai támogatják a C-17-es további gyártását, ennek megfelelően november 10-én a Szenátus olyan védelmi költségvetési javaslatot fogadott el, mely 42 további gép legyártását finanszírozza.

traucsacska.blogspot.com

|

Tartható a hadrendbe állítás dátuma

A jelek szerint tartható az F/A-22 Raptor új generációs vadászbombázó repülőgép hadrendbe állításának 2006, decemberi dátuma. A Lockheed Martin és az Amerikai Légierő bejelentése szerint az augusztus végén kezdődött műveleti tesztek sikeresen lezárultak. Melynek során négy AIM-120 AMRAAM légiharcrakétát és 20 darab JDAM irányított bombát használtak el.
November 18-án a program sikeres vége már csupán „egyetlen rakétányira” volt. A tapasztalatok szerint az F/A-22 Raptor túlteljesíti a harci bevetési távolság és a szupercirkálás Légierő támasztotta követelményeit is. Érdekesség, hogy bár az F/A-22-es hivatalosan csak szubszonikus, hangsebesség közeli tartományban használhatja a JDAM-et, a tesztek során sikerült a fegyvert Mach 1,5-ös sebességnél, 40 ezer láb magasságban használni.
A tankergépek személyzetének kérése volt a Raptor üzemanyagtöltő nyílásának jobb megvilágítása: ezt is megoldották.
A Langley Légitámaszponton jelenleg már 13 F/A-22-es lakik és a remények szerint ez az állomány decemberre, a harcképesség hivatalos megállapításának időpontjáig további 5 géppel bővül. További 35 Raptort három másik támaszpont között osztottak szét, kiképzési tesztelési célokra. Eközben zajlik a gépek modernizációja is. A 2007-ben elkészülő Spiral 2 változat már képes lesz a JDAM-eket szuperszonikus sebességtartományban is használni.

traucsacska.blogspot.com

|

Elégedetlenek az indiaiak az izraeli felderítő robotrepülőgépekkel

A nézeteltérés oka, hogy az elmúlt két év alatt megvásárolt 50 Searcher és Heron típusú pilóta nélküli repülőgépből már 4 lezuhant. Az Israel Aircraft Industries (IAI) a hírek szerint kész a gépek ingyenes kijavítására, mivel a vizsgálatok a repülőgépek rendszereinek hibáját nevezték meg, mint a balesetek okait. Egy esetben az egyik indiai kezelő is életét veszítette.
A gépeket, így a több mint 1000 kilométeres táv megtételére képes Heronokat India aktívan használja a pakisztáni határvidéken és a Kasmírban.

traucsacska.blogspot.com

|

30 gépes megrendelésre számít a BAE Systems 2006 első negyedévére

A cég illetésesei szerint a Hawk Mk128-as kiképző repülőgépeket a Brit Királyi Légierő vásárolja meg. A két fél 2005. folyamán tárgyalt már a 20-44 gép megvásárlásáról, melyekkel a RAF jelenleg használt Hawk T1/1A kiképző gépeit cserélik le. Az új oktatógépekre nagy szükség lenne, hiszen ezeken tanulnának az Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter gépekre kerülő pilóták. Az Mk128-asokat egy Rolls-Royce Turbomeca Adour 951 hajtómű repíti előre,.A gép képes levegő-levegő és levegő-föld feladatok szimulálására is.
A BAE 2004. végén kapott megrendelést két prototípus legyártására. Az első gép még 2005. július 29-én szállt fel először, míg a második példány várhatóan 2006. elején kaphat a levegőbe.
A BAE szerint komoly esélyek vannak görög és egyesült arab emirátusbéli megrendelésekre is. Ez utóbbi állam a Dassault Mirage 2000-9 és a Lockheed Martin F-16E/F repülőgépek oktatását kívánja megoldani egy új típussal. Az erős vetélytársak között a Korea Aerospace Industries/Lockheed T-50-esét lehet megemlíteni.

traucsacska.blogspot.com

|

Bajban van a bulgár modernizálás terve

A jelek szerint nem biztos, hogy sikerül megfelelő forrásokat biztosítani a felújításokhoz és a vásárlásokhoz. A pénzügyi zavarok mellett egyes bírósági ítéletek is hátráltatják a programot, melynek teljes leállítását sem tartotta elképzelhetetlennek Vesselin Bliznakov védelmi miniszter.
A további lehetőségek között szerepel a megvásárolni szándékozott repülőgépek számának csökkentése.
Bár az előző kormány összesen 11 modernizációs programnak adott zöld utat, 1,3 milliárd levás költségvetési keretet biztosítva, ezidéig csupán egy használt hadihajó megvételét sikerült lezavarni: a március 17-én aláírt szerződés szerint a Belga Haditengerészet Wielingen-osztályú fregattjáért, a Wandelaar-ért 32 millió eurót fizettek.
A Mi-17-es és Mi-24-es helikopterek felújítására és modernizálására kiírt, az izraeli ELBIT győzelmét hozo különleges közbeszerzési eljárás eredményét a bulgár legfelsőbb bíróság november 23-án megsemmisítette, így a védelmi minisztérium nem tudta megkötni a szerződést.

traucsacska.blogspot.com

|

Nehéz szülés volt, de végre sikerült

Pakisztán 26 használt F-16A/B Falcon repülőgépet vásárol Hollandiából és Belgiumból. A gépek annak a 76 Falconos megrendeléscsomagnak az első részét képezik, melynek engedélyezésére George W. Bush elnök még március 26-án tett ígéretet. Az adásvételhez még hiányzik egy formaság, az Amerikai Kongresszus hivatalos jozzájárulása.
Pakisztáni magas rangú források szerint míg az új amerikai gyártású F-16C/D-k megvásárlása egyelőre még bizonytalan időpontra tolódott át, az európai használt gépek néhány hónapon belül megérkezhetnek. A most megvásárolt gépekért az értesülések szerint darabonként 10 millió dollár körüli összeget fizettek.
A gépek sárkányában 2000-3000 kirepülhető óra van és nem estek át az MLU (Mid Life Update) felújításon sem. A gépekbe csak új rádiók és a pakisztáni irányítási rendszerhez szükséges eszközök kerülnek. A belga gépek viszont valószínűleg alkalmasak lesznek közepes hatótávolságú légiharcrakéták (gyanítom, a régebbi AIM-7 Sparrow) alkalmazására is.
A gépek beszerzése 15 óta az elő komoly pakisztáni fejlesztésnek tekinthető.

traucsacska.blogspot.com

|

A párbeszéd folytatódik

Meglepetéssel kezdődött a Párbeszéd 2005 konferenciasorozat első honvédségi szintű eseménye – a legénységi állományú katonák tanácskozása – november 28-án, a Honvédelmi Minisztériumban. Nem volt parancsnoki (elnökségi) asztal, Havril András vezérezredes, vezérkari főnök, a konferencia levezetője, közvetlenül az első sor előtt foglalt helyet, s vitaindítója után innen folytatott párbeszédet a felszólalókkal. Az elhangzottakhoz fűzött megjegyzései megelőlegezték a tárca és a honvédség vezetésének azon törekvését, amely szerint a párbeszéd a Magyar Honvédség-szintű, majd a stratégiai célokkal foglalkozó tábornoki konferenciával nem zárul le.

A honvédség mindenkori helyzetének közös értékeléséhez, a kölcsönös bizalmon alapuló továbblépéshez ugyanis nélkülözhetetlen a hivatásos és a szerződéses katonák és parancsnokaik, a honvédségi közalkalmazottak és munkahelyi vezetőik közötti rendszeres párbeszéd.

A szerződéses katonák konferenciáján a vezérkari főnök szólt azokról a témakörökről, amelyek leggyakrabban vetődtek fel az alegységszintű, illetve haderőnemi szintű legénységi állománygyűléseken. Az előmenetellel, a kiképzéssel, a külszolgálattal, a missziókban történő részvétellel, az illetménnyel, a juttatásokkal, a lakhatással, az egyéni felszereléssel, a technikai fejlesztéssel, a katonaélet mindennapjait érintő szabályozókkal, az átszervezéseket immár követő stabilitással, valamint a bizalommal összefüggő kérdések természetesen elhangzottak ezen a fórumon is. Elhangzottak, mégpedig a minisztérium, illetve a vezérkar és a honvédség magas beosztású katonáinak jelenlétében. Havril András e tekintetben hangsúlyozta: a kérdéseket, illetve javaslatokat megfogalmazóknak tudniuk kell, hogy nem hiába mondták el azt, amit elmondtak, még ha nem is minden problémára lehet azonnali megoldást találni.

A szerződéses katonák honvédségszintű párbeszéde során mindenesetre kiderült, hogy szolgálati helye, konkrét beosztása, feladata válogatja, kinek milyen problémája van, kinek-kinek mi a véleménye állománycsoportjának helyzetéről, arról, hogy mit vár munkáltatójától, a honvédségtől. Ahogyan kiderült az is, hogy ki mit kíván tenni szerződéses szolgálata során a honvédségért, a haderő feladatainak magas színvonalú végrehajtásáért.

Az egyesztendős önkéntes haderőben most van kialakulóban a szerződéses szolgálati kultúra – hangzott el többször is a konferencián. S hogy ez mielőbb kialakuljon, hogy a szerződéses katonák elfogadottsága, nemkülönben elkötelezettsége körül minden rendben legyen, ahhoz elengedhetetlen a párbeszéd az ebbe az állománykategóriába tartozók között éppen úgy, mint közvetlen parancsnokaikkal, a magasabb szintű elöljárókkal, illetve a más állománykategóriákba tartozókkal.

Apropó, elfogadottság, elkötelezettség! Társai véleményét közvetítve számos hozzászóló vetette fel: a szerződéses szolgálatot vállalók – a jelenlegi maximális tizenöt éven túl – hosszabb távra is elköteleznék magukat, mert nem munkavállalóknak, hanem a haza védelme érdekében szolgáló katonának tartják magukat. Vélhetjük, alakul már a legénységi állományba tartozók szolgálati kultúrája.

M. T. Gy. , Honvédelem Online

|

Aberrált kiképzés – Meztelen birkózásra kényszerített újoncok a brit hadseregben

Újonc brit tengerészgyalogosok terrorizálását vette filmre egy társuk az angliai Plymouth közelében, egy katonai bázison. A kiképzés végén a katonákat feletteseik arra kényszerítették, hogy meztelenül harcoljanak egymás ellen. A brit védelmi minisztérium vizsgálódik, és kemény büntetést ígér.

A képeken meztelen férfiak láthatók, akik a kezükre tekert matracokkal úgy harcolnak, mint a gladiátorok. Ők az 42-es számú brit elit kommandó újoncai, akiket kiképzésük lezárásaként kényszerítettek erre a kegyetlen beavatási szertartásra.

Az összecsapást két elöljáró vezeti. Az egyik sebésznek, a másik iskoláslánynak öltözött. Később eldurvul az amúgy sem erőszakmentes játék. Amikor az egyik újonc panaszkodni kezd, felettese fejberúgja. A fiatal katona elveszti az eszméletét. Szakértők szerint, ha a rúgás a halántékát éri, azonnal belehalhatott volna.

A brit védelmi minisztérium azonnali vizsgálatot rendelt el. Közölték, hogy a királyi tengerészet semmiféle erőszakos cselekményt nem tűr el a kötelékein belül.

[center][/center]

hirado.hu