|

Vizsgálatot indított a Királyi Ausztrál Légierő

Vizsgálatot indított a Királyi Ausztrál Légierő egy november 28-i baleset ügyében. A könnyű Beechcraft Bonaza repülőgép futóműve röviddel a leszállás után csuklott össze az Edinburgh légitámaszponton, Adelaide-től északra. A gépet a Légierő egy pilótája bérelte a canberrai Brindabella légitársaságtól. A pilóta sérülésekkel túlélte a balesetet.

traucsacska.blogspot.com

|

Tovább kekeckedik Hugo Chavez

A nem éppen Bush-barátságáról ismert venezuelai elnök Spanyolországtól vásárol repülőgépeket. Nem is keveset: tíz C-295 és két C-235 repülőgépről van szó, mely egyben a legjelentősebb spanyol fegyverexportnak is számít. A kétmilliárd dolláros spanyol bevásárlás nyolc járőrhajót is tartalmaz.
Kérdés, hogy az Egyesült Államok rábólint-e az üzletre. A beleszólásra joga van, hiszen mind a hajókon, mind a repülőgépeken számos amerikai rendszer található, melyek exportjához az USA engedélye szükséges. A spanyol védelmi miniszter, José Bono optimista, véleménye szerint semmilyen szabály nem tiltja az üzletet, hiszen nincs nemzetközi embargó Venezuela ellen.
A tíz C-295 szállítási, míg a két CN-235 járőrfeladatokat lát majd el. A nyolc hajóból négy a tengerparton, míg a másik négy az óceánon járőrözik majd. A hajók és a szállító repülőgépek fegyvertelenek, míg a járőrgépek önvédelmi fegyverzetet hordoz csak José Bono kijelentése szerint //Izé, most akkor AIM-9 Sidewinderekről beszélünk? Mert ugye az az önvédelem. Ha már torpedó, bomba, rakéta, gépágyúkonténer, azok már támadó fegyverek./.
A madridi amerikai nagykövet, Eduardo Aguirre azonban jelezte, hogy Washington megtagadhatja az amerikai technológia átadását, még a külügyminisztérium szóvivője Sean McCormack november 28-án szintén az amerikai aggodalmaknak adott hangot, jelezve, hogy még nincs végleges döntés.
Vice Admiral Armando Laguna, a Venezuelai Haditengerészet főtisztje szerint a hajók és a repülőgépek hét éven belül érkezhetnek meg és a kérdéses amerikai eszközök minden további probléma nélkül helyettesíthetőek európai rendszerekkel. Véleménye szerint a szóban forgó amerikai rendszerek nem létfontoságúak.
Hugo Chávez kijelentése szerint a repülőgépeket és a hajókat a kábítószercsempészek ellen alkalmazzák majd.

traucsacska.blogspot.com

|

Közeledni látszik egymáshoz Dél-Korea és Izrael

A délkelet-ázsiai ország képviselői jelenleg is Izraelben tárgyalnak arról, miképpen tudna a két állam fegyveres erője szorosabban együttműködni, beleértve a repülőipart is.
A dolog egyes pletykák szerint nem véletlen: szerintük ez is annak jele, hogy Szöul a 2 milliárd dolláros légtérellenőrző repülőgépek beszerzésére irányuló programban izraeli győztest hirdet. A 4 repülőgépre vonatkozó versenyben a Boeing és az IAI ELTA áll szemben egymással. Értesülések szerint pénzügyileg az izraeli ajánlat a kedvezőbb, hiszen az IAI 1,1 milliárd dolláros ajánlatához képest, míg a Boeing 800 millió dollárral kurtította meg a tavaly tett eredeti ajánlatát: jelenleg 1,5 milliárd dollárnál jár. A gépek 2012-ig érkeznének Dél-Koreába.
A koreai Védelmi Minisztérium jelenleg a Boeing B-737-esre épülő és az ELTA Gulfstream G-550-ösre alapozott ajánlatainak képességeit vizsgálja.

traucsacska.blogspot.com

|

A logisztikusok ünnepe

A logisztikusok napja alkalmából szervezett rendezvénysorozat fő aktusaként ünnepi állománygyűlést rendezett november 30-án az MH Összhaderőnemi és Logisztikai Támogató Parancsnokság. Az ünnepségen megjelent dr. Fapál László, a Honvédelmi minisztérium közigazgatási államtitkára, Havril András vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke, Wapplerné dr. Balogh Ágnes, a Honvédelmi minisztérium jogi helyettes államtitkára, dr. Gáspár Tibor mérnök vezérőrnagy, az MH ÖLTP parancsnoka. Jelen voltak a tárca logisztikai szerveinek vezetői, a haderőnemi parancsnokságok tábornokai, tisztjei, valamint a logisztikai szervek egykori, ma már nyugállományú vezetői.

Ünnepi beszédében Havril András vezérezredes méltatta a honvédség logisztikai területén dolgozó szakemberek munkáját, akik tevékenyen járultak hozzá az új, korszerű logisztikai biztosítási rendszer születéséhez és formálásához. Kiemelte a NATO-követelményeknek megfelelő szervezeti változásokat, s hangsúlyozta, hogy a nagy átalakítások mellett a logisztikai állomány – miközben saját szervezetének korszerűsítésén dolgozott – folyamatosan biztosította a honvédség működését. Ezért valamennyi e területen dolgozó szakembert elismerés illet. Helytálltak és helytállnak a logisztikai szakterületen dolgozók a határainkon túli missziók ellátásának folyamatos biztosításában.

A jövőről szólva kiemelte a vezérkari főnök, hogy továbbra is meg kell felelni a szövetségi feladatokból eredő elvárásoknak, folytatni kell a fejlesztéseket, a technikai korszerűsítéseket.
A haderő átalakításával, modernizációjával együtt jár a szolgálati kultúra megújításának korszakos feladata, hangsúlyozta Havril András vezérezredes. A Párbeszéd 2005 tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a hagyományok ápolása mellett a szolgálat számos területén halaszthatatlan változásokra, jelentős szemléletváltozásra van igény és szükség. A logisztika területén ez azt jelenti, hogy szabályzatcentrikus helyett embercentrikus ellátási szervezetre van szükség. Ez hozzájárul az állomány közérzetének javításához, s erre a következő években nagy szükség lesz, jelentette ki a vezérkari főnök, majd hozzátette: a Magyar Honvédség előtt álló feladatok végrehajtásában határozottan számít a logisztikai szakállomány tudására és tenni akarására. Végezetül megköszönte a szolgálat nyugdíjas és aktív tagjainak azt a munkát, melyet a Magyar Honvédség hadrafoghatósága, működőképességének fenntartása, feladatainak magas szintű végrehajtása és fejlesztése érdekében végeztek, végeznek. Az állomány felkészültsége, hivatás- és szakmaszeretete szilárd és megbízható alapot jelent az elkövetkező időszak feladatainak eredményes végrehajtásához.

A beszédet követően kitüntetések, elismerések átadására került sor. A honvédelmi miniszter és a közigazgatási államtitkár által adományozott kitüntetéseket és elismeréseket dr. Fapál László, a vezérkar főnöke által adományozott elismeréseket Havril András vezérezredes, az MH ÖLTP parancsnokának elismeréseit dr. Gáspár Tibor vezérőrnagy adta át.

Ezt követően az MH ÖLTP ideiglenes kuratóriuma által adományozott arany emlékgyűrűt Ungvár Gyula nyugállományú mérnök vezérőrnagy átadta dr. Gáspár Tibor mérnök vezérőrnagynak. A parancsnok ezt követően a logisztikusok napja alkalmából rendezett sportbajnokság díjait adta át a győztes csapatoknak és egyéni versenyzőknek. Végezetül a katonai logisztika 2005. évi tudományos pályázatára beérkezett pályaművek díjainak átadására került sor.

A délután folyamán az MH Hadtápanyag Ellátó Központban megkoszorúzták a Magyar Ellátó Katonák emléktábláját.

Katona M. István , Honvédelem Online

[center]Logisztikusok napja a légierőnél [/center]

Az ünnep alkalmából állománygyűlést és nyugdíjas-találkozót tartottak az MH Légierő Parancsnokságon Veszprémben. A logisztikai főnökség rendezésében lebonyolított rendezvényre meghívást kaptak a parancsnokság és annak jogelőd szervezeteitől nyugállományba vonult, a logisztikai biztosítás területén szolgált tisztek, tiszthelyettesek és polgári alkalmazottak. A napot részvételükkel megtisztelték az érintetteken kívül a szárazföldi erők, a HM-háttérintézmények, a civil logisztikai szervezetek, köztük a Magyar Logisztikai Egyesület képviselői is.

Az ünnepnap alkalmából a honvédelmi miniszter a Szolgálati Érdemjel ezüst fokozatával tüntette ki Piros Ottó alezredest. A légierő parancsnoka Sági János vezérőrnagy és a légierő logisztikai főnöke Horváth János mérnök ezredes 46 főt jutalmazott emléktárggyal, illetve részesített dicséretben. Az állománygyűlést követően a résztvevők tájékoztatást kaptak a logisztikai biztosítás jövőbeni feladatairól. E szerint jelentős szerep vár a logisztikusokra a radarmodernizációs programokban, a Gripen harcászati repülőgépek rendszerbe állításában, az új típusú 3D radarok telepítésében és üzemeltetésében, a légvédelmirakéta-rendszerek korszerűsítésében, a katonák élet és munkakörülményei javításában.

Az ünnepi ebédet követően kötetlen, baráti beszélgetésre került sor.

Honvédelem Online

|

Nem vásárol viszont AWACS-gépeket az Egyesült Arab Emirátusok

Az arab állam a korai légtérellenőrzés helyett inkább a földi helyzetet felderítő és megfigyelő rendszerekre költ. A légierő parancsnoka, Khalid Bin Abdullah tábornok szerint az Emirátusok integrált földi felderítő radarrendszere és a Northrop Grumman-szállította parancsnoki irányítórendszer, melyet más Öböl-államokkal közösen használ, az elmúlt két évben megfelelő, az egész területre kiterjedő képet biztosított.
A hangsúly most inkább a hadszíntéri irányításon, a felderítési információk összegyűjtésén és a légi felderítési képességeken nyugszik. Bár a feladatok egy részét kielégítően lehet megoldani pilóta nélküli repülőgépekkel, de a légierő érdeklődik ember vezette felderítőgépek után is.
Az Emriátusok 2007-re vezeti be a saját fejlesztésű integrált vezetési rendszerét, míg a teljesen hálózatcentrikus hadviselés időszaka 2008-tól kezdődhet meg. Ez egyben azt is jlenti majd, hogy a Dassault Mirage 2000-9 és a Lockheed Martin F-16E/F vadászbombázó gépek között megvalósul a teljes adatcsere lehetősége.
Az AEW&C gépek beszerzésének elvetée alaposan elszomoríthatja a Northropot, hiszen immár három éve tárgyaltak a E-2C Hawkeye-k értékesítéséről. Hasonlóan szomorkás lehet az Embraer és a Saab, melyek az EMB-145 és a Saab 2000 gépekre alapozott rendszerekkel pályáztak. A gépek többfeladatúak lettek volna: légtérellenőrzés, haditengerészeti felderítés, határőrizet, kutató-mentő feladatok koordinálása, elektronikus felderítés szerepelt a listán.

traucsacska.blogspot.con

|

Újabb Indonéz Herculesek lesznek

November 25-én Indonézia bejelentette, hogy újabb C-130 Hercules taktikai szállítórepülőgépeket akar vásárolni. A lépés csak néhány nappal követte az amerikai fegyverembargó hivatalos felfüggesztését.
A jövő évi katonai költségvetés nem kevesebb, mint 70 százalékát fordítanák arra, hogy a jelenlegi hat működőképes Herky mellé újabbakat vásároljanak. A gépekre hivatalosan azért lenne szükségük, hogy elősegítsék a katasztrófahelyzetek kezelését, illetve növeljék a katonai szállítókapacitást. Eredetileg eddig 24 C-130-ast vásárolt Indonézia, de ezeknek csupán negyede repülőképes. Ezekből is csak három gép volt képes részt venni az elsősorban Aceh tartományt sújtó szökőár utáni mentési munkálatokban, hiszen a másik három gépet csak idén májusban sikerült működőképessé varázsolni, az embargó alól felszabadult alkatrésszállítások segítségével.

traucsacska.blogspot.com

|

Közös orosz-francia gyakorlatozás

Francia Flanker-flood: Lipetszkből érkeznek a Szu-27-esek a franciaországi Colmar légitámaszpontra, hivatalos látogatásra. A vendégszereplés persze nem céltalan: közös repüléseken vesznek részt majd az orosz és a francia pilóták. A jelen mellett a múlt is nagy szerepet játszik: a II. világháborús híres Normandia-Nyeman repülőezred veteránjai is elkísérik a ma felhővadászait.
Az átrepülés négy Szu-27 Flanker és egy Il-76 Candid szállítógép teljesíti majd.

traucsacska.blogspot.com

|

Lezuhant az első Dhruhv

November 25-én lezuhant az első indiai Dhruv könnyű szállítóhelikopter. A baleset az indiai illetékesek félelmei szerint árnyékot vethet a helikopter remélt exportálási lehetőségeire is.
A saját fejlesztésű és gyártású Dhruv Karimnagar mellett zuhant le, Andhra Pradesh tartományban. A gép a gyártó Hindustan Aeronautics Limited (HAL) tulajdonában volt.
A gép Bangalore-ból tartott Ranchi felé, amikor üzemanyag-feltöltés után, az Indiai Légierő Hakimpet támaszpontjától 140 km-re északkeletre lezuhant. A két pilóta és a fedélzeten utazó 4 technikus biztonsággal túlélte az esetet.
A baleset oka még nem ismert, így a pilótahibát vagy a külső körülményeket sem zárják ki, hiszen olyan terület fölött repültek, ahol a tavalyi választások idején két esetben is tüzet nyitottak a Légierő alacsonyan repülő helikopterére.
A kéthajtóműves gép laza talajra érkezett, majd fejreállt. A gyár illetékesei a balesetben is látják a pozitívumot: immár bizonyítottan is zuhanásálló a gép.
2005-ben a Királyi Nepáli Hadsereg egy Dhruv helikoptere is kemény leszállást hajtott végre. Az esetből politikai adok-kapok kerekedett: egyes nepáli körök azzal vádolták Indiát, hogy másodosztályú eszközöket adott el. A gépet azóta a HAL kijavította és visszatért Nepálba.
Indiai remények szerint a Dhruv Latin-Amerikában (Chile) és a délkelet-ázsiai térségben is megjelenhet.

traucsacska.blogspot.com

|

Közös fejlesztés

November 25-én jelentette be Szergej Ivanov orosz védelmi miniszter, hogy Oroszország és India közösen fogja kifejleszteni az IL-214/MTA többfeladatú katonai szállító repülőgépet. A Kommersant gazdasági napilap értesülései szerint Moszkva és Új-Delhi 190-190 millió dollárral járul hozzá a fejlesztésekhez. A tervek szerint az Orosz Légierő 100. míg az Indiai Légierő 45 gépet rendszeresítene.
Ivanov szerint viszont nincs szó arról, hogy a két ország közösen fejlesztene ki egy ötödik generációs //miért, melyik volt a 4, generációs gép??? Ugye, a MiG és a Szuhoj egy-egy bemutatógépét nem kel komolyan venni ilyen szempontból./ vadászrepülőgépet. A híreszteléseket az indiai védelmi miniszter, Pranab Mukherjee megjegyzéseire alapozták, melyek utolsó moszkvai látogatása alatt hangzottak el. A Sukhoi Holding bemutatta a vadászgép terveit //A Berkutot???// terveit az IAF képviselőinek, akik azonban nem voltak elégedettek a látottakkal.

traucsacska.blogspot.com

|

Közös gyakorlatozás

A jelek szerint megtetszett az Indiai Légierőnek a közös gyakorlatozás. Az Amerikai Légierő után az IAF hasonló közös repülési gyakorlatokat tart a Szingapúri Légierővel. A szingapúri gépek fognak Indiába jönni, immáron második alkalommal. Mint ismeretes, az IAF hajózói már ismerik Franciaország, Dél-Afrika és Alaszka tájait is.

traucsacska.blogspot.com