Szinte minden tekintetben az elmúlt évekhez hasonló, „átlagos” esztendőt tudhatnak maguk mögött a Magyar Honvédség tűzszerészei. A 2005-ben elvégzett munkáról az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnoka, Hajdu Gábor mérnök ezredes adott tájékoztatást.
Az elmúlt évben összesen 2104 bejelentést kaptak a tűzszerészek – tudtuk meg a parancsnoktól. A jelzések több mint egyharmada, egészen pontosan 751 bejelentés a sürgős kategóriába tartozott, azaz a tűzszerészeknek azonnal meg kellett kezdeniük az intézkedést. Így az elmúlt év minden napjára jutott – átlagban – két-két azonnali kivonulás.
A bejelentések számát tekintve a legfertőzöttebb megye Fejér volt, ide 370-szer kellett vonulniuk. Pest megyéből 315, míg Budapestről 236 bejelentést kaptak 2005-ben. A legritkábban Békés megyében jártak, innen mindössze 20 bejelentés érkezett tavaly, de Vasból is csak 30 jelzést kaptak. A honvédség tűzszerészei tavaly összesen 210 754 darab robbanótestet hatástalanítottak, s e szerkezetek tömege meghaladta az 51 tonnát. A tűzszerészek 2005-ben gépjárműveikkel több mint 300 ezer hadihajóikkal pedig 2600 kilométert tettek meg.
Az adatokhoz Ciráki Tamás őrnagy, az ezred törzsfőnöke hozzátette: a leggyakrabban tüzérségi lövedékek, aknagránátok és gyalogsági lőszerek kerültek elő, de szép számmal kellett különböző méretű bombákat is hatástalanítaniuk a tűzszerészeknek.
„Az év a tűzszerész, a hadihajós és a búvár tevékenység összevonása is volt, hiszen rengeteg olyan bejelentést kaptunk, amikor búvár-tűzszerészeinknek a folyókból előkerült robbanószerkezeteket kellett a hadihajók segítségével kiemelniük és megsemmisíteniük” – mondta Hajdu Gábor mérnök ezredes. Ezek közül a legemlékezetesebb az Északi-összekötő vasúti híd pilléreinek közelében megtalált három darab, egyenként 500 kilogrammos amerikai repülőbomba kiemelése és hatástalanítása volt.
Az alakulat tűzszerész tevékenységét segíti a tavaly szeptemberben átadott járőrhajó is. Az Ercsi névre keresztelt naszádot már nemcsak a Dunán, hanem Magyarország összes hajózható álló- és folyóvizén be lehet vetni, hiszen közúton is könnyen szállítható. Az ezredparancsnok tervei szerint idén a járőrhajó parancsnoka, és aknász beosztású katonája is tűzszerész képesítést fog szerezni.
Az alakulat vezetése egyébként a 2006-os évtől azt várja, hogy növekedni fog a bejelentések száma, hiszen az épülő M3-as, M6-os és M8-as autópálya mellett több, komoly földmunkával járó beruházás is kezdődik az országban. Ennek következtében pedig jóval több, második világháborúból visszamaradt robbanószerkezet kerülhet majd elő a föld mélyéről. 2006-ban egyébként nagyarányú fejlesztés várható az alakulatnál is: új felszerelések és új gépjárművek érkeznek. A búvárfelszerelések és a speciális tűzszerész eszközök mellett lecserélik mind a négy, háromszázezer kilométernél többet futott gépjárművüket, emellett kapnak még négy járművet. A tervek szerint idén befejeződik egy újabb tűzszerész járőrhajó felújítása is. Ez a naszád – a tavaly szeptemberben átadottól eltérően – már teljesen új hajtóműveket kap és a hajótestet is megemelik.
„Az idei legnagyobb változás azonban egy új képesség bevezetése lesz alakulatunknál. A vezérkari főnök és a közigazgatási államtitkár közös rendelete értelmében létre kell hoznunk egy olyan, kutyákkal is felszerelt tűzszerész alegységet, amelynek feladatát képezné az úgynevezett improvizált robbanószerkezetek elleni tevékenység, vagyis a honvédségi tűzszerészek is szerepet kapnának a terrorizmus elleni harcban. A részletek kidolgozása jelenleg folyik” – mondta Hajdu Gábor mérnök ezredes.
Szűcs László , Honvédelem Online