Csökkentett költségvetéssel kell beérnie a Pentagon JSF programjának az idén, mivel a tavaly februárban bejelentett 2,6 milliárd Dolláros költségvetési igénylés várhatóan némileg – 200 millió dollárral – meg lesz nyirbálva. A csökkentés magába foglalja a kutatás/fejlesztés/tesztelés költségvetésének 108 milliós csökkentését is. A Pentagon által kérelmezett 2,6 milliárd magába foglalta a 2007-es költségvetési évben vásárlandó 5 gép 200 milliós anyagi támogatását is. Ebből 30 millió lett elvonva. A végeredmény közelebb áll a Szenátus eredeti 270 millióval csökkenteni kívánt összegéhez, mint a Pentagon elképzeléséhez. Idézet a szenátusi bizottság szeptemberi nyilatkozatából:
"A programban még mindig átdolgozás alatt áll a három JSF változat (F-35A : légierő; F-35B STOVL : tengerészgyalogság, britek, olaszok; F-35C : haditengerészet) és vizsgálatok folynak a szoftverek módosításának szükségességéről is. Amíg ezek nem fejeződnek be nem érezzük szükségét a rendszerfejlesztés anyagi támogatásának jelentősebb növelését"
Nem olyan ropogós hír, ugyan, de megjegyzendő, hogy egy ideje szóbeszéd tárgya, hogy a Pentagon teljes egészében törölné az egyik változatot. Kérdés hogy melyiket? Egy biztos: a B változat biztonságban van. Miért is? Mert a tengerészgyalogságnak nincs más alternatívája, ahogy a spanyoloknak és az olaszoknak sincs. De a legfőbb partner, Anglia is ezt választotta. (Más kérdés, hogy még az a csúnya dolog is megtörténhet, hogy a jelenlegi nézeteltérések miatt Anglia kilép a programból.) Marad tehát az A és C változat.
A C változat – 60 millió USD – drágább a jelenleg 45 millió körül mozgó A változatnál. Így az A változat törlése igen lerontaná az exportlehetőségeket. Ráadásnak a C változat van leginkább lemaradva a fejlesztés terén. A C változat törlése ugyanakkor a US Navy-t hozná nehezebb helyzetbe, lévén így a rövidebb hatósugarú B változatot kéne használnia. Ergo hoszabb távokra maradna a kisebb túlélési képességekkel rendelkező Super Hornet. Nehéz döntés lesz, ha tényleg meg kell hozni…
Annyi biztos, hogy az F-35 2006-ös végleges költségvetése nemsokára publikussá válik.
Helyzetjelentés lévén meg kell említeni a Dual Engine Program helyzetét. Mi is van vele? Míly meglepő, ezt is a törlés veszélye fenyegeti.
A program keretein belül két hajtómű – hagyományos és STOVL változatban is – lenne elérhető az F-35-höz: P&W F135 és GE/Rolls Royce F136 (fejlesztés alatt). Az elképzelés működik – láthatjuk az F-16 esetében – ám a JSF esetében lehet nem lesz ilyen opció. A kérdés nem része a 2006-os költségvetésnek, ám a 2007-esnek igen (Ezt idén februárig kell beadni.) A döntés nem feltétlenül csak a GE-t érintené rosszul, hanem az egész JSF programot: Az egyetlen elsődleges partner, Anglia elégedetlen, amin a Rolls Royce kiesése nem sokat segítene. Kilépésük nagyban drágítaná a gépek árát, elbizonytalanítva a gép exportlehetőségeit, illetve a külföldi résztvevők helyzetét.