|

Lezuhant egy Szu-24

Technikai problémák miatt, egy gyakorló repülés közben zuhant le az Orosz Légierő egy Szu-24 Fencer bombázó repülőgépe a távol-keleti Amur régióban. A kétfőnyi legénység katapultált, helikopterrel kimentették őket. Az orvosok szerint kielégítő állapotban vannak.
Az elsődleges vizsgálatok szerint a hiba a repülőgép vezetését végző rendszerekben keletkezett. A pilóták a gépet egy lakatlan terület fölé vezették, majd a légiirányítás engedélyével katapultáltak. A repülőgép fekete dobozait megtalálták, méghozzá jó állapotban.
Mint kiderült, a pilóták éjszakai gyakorló bevetésen vettek részt, majd többször próbáltak leszállni, sikertelenül. A légiirányítók végül egy lakatlan terület fölé „vezették ki” a Fencer-t, ahol végül katapultáltak a pilóták.

traucsacska.blogspot.com

[center] [/center]

[center] Megnézem a gépet az MP képtárában! [/center]

|

Lezuhant egy F-15-ös

Január 17-én Okinawától nem messze lezuhant az Amerikai Légierő egy F-15C Eagle típusú vadászrepülőgépe. A gép pilótája katapultált és kimentették.
A katasztrófa helyi idő szerint 10:00 körül történt. A gép a Kadena Légitámaszponthoz tartozott. A csobbanás az Ikeijima szigettől 70 kilométerre keletre történt.

traucsacska.blogspot.com

|

Újabb indiai MiG-21-es pottyant le

Január 17-én, helyi idő szerint 11:00 és 11:15 között zuhant le az Indiai Légierő egy MiG-21 Fishbed típusú vadászrepülőgépe Jamnagar mellett. A gép éppen egy levegő-föld éleslövészeten vett részt a Jamnagartól északnyugatra lévő Gujaratnál, amikor katasztrófát szenvedett. A gép pilótája katapultált és biztonsággal földet ért. Az első adatok szerint technikai problémák miatt veszett el a gép.

traucsacska.blogspot.com

|

Becsuklott az orrfutó…

Leszállás közben összeomlott a ZJ810/BI lajstromjelű Eurofighter Typhoon T.1 orrfutója Coningsby-ben, szintén január 17-én. A gép (eltekintve az orr-rész és a törzs alsó részének valószínű sérüléseit) és pilótája épségben túlélte a balesetet, a repülőteret nem kellett lezárni.

traucsacska.blogspot.com

|

Vadászgépek és helikopterek egy volt francia rendőrnél

A kicsiny Togo államának hadserege két MiG-23 Flogger vadászrepülőgépet és két Mi-8 Hip szállító helikoptert foglalt le egy volt francia rendőrtől, aki a fővárosban, Lome-ban lakik. A gépeket Lome repülőterén találták meg.
A kormányzat Robert Montoyától, a volt francia rendőrtől szeretné megtudni, hogy a gépek honnan és hogyan kerültek az országba, illetve hová szállították volna tovább. A gyanú szerint a hadfelszerelés végső állomása Elefántcsontpart lett volna, amelynek légierejét 2004. novemberében a francia Idegenlégió semmisítette meg, miután azokkal megtámadták a francia katonák Bouake melletti táborát. Ebben a támadásban kilenc francia katona és egy amerikai civil halt meg.

traucsacska.blogspot.com

|

Izgalmas játék lesz

Elég izgalmas játékot jelent az Amerikai Légierő tisztjeinek számára biztosítani a megfelelő számú repülőképes Herculeseket. Jelenleg ugyanis 100 olyan, régebbi változatú C-130-as (a teljes flotta 17 százaléka) van, melynek középső szárnyrészlege hibás vagy elfáradt. Ez a szekció létfontosságú, hiszen a gép törzsét és szárnyait köti egymáshoz.
A 100 gépből 38 darab, a 60-as években vásárolt USAF C-130E repülési tilalom alatt áll, míg az újabb, 70-es években beszerzett C-130H, néhány KC-130F-fel együtt különböző megkötésekkel, feltételekkel repülhet csak.
A probléma ráadásul a lehető legrosszabb időpontban jelentkezett. A 26 feladatkörben is jeleskedő Herkyk kihasználtsága a lehető legnagyobb, hiszen minden jelenlegi műveletben szükség van a taktikai szállítórepülőgépekre.
Az új C-130J változatok vásárlása is a Nagy Egyenlet része: de nem szabad elfeledkezni az új könnyű szállító repülőgépről, azaz az LCA-projektről (ahol a C-27J és a CASA CN295 csap össze) sem.
A Hercules-flottát a Robins Légitámaszpont és a Warner Robins Légi Logisztikai Központ szakemberei igyekeznek „összekalapálni” nap mint nap. A repülési tilalom 45000 órányi, míg a repülési korlátozások további 38000 órányi repülési feladat kiesését jelentették. Ezeket a többi Herculesnek vagy más gépeknek kellett pótolnia.
Az eljárások szerint az ide érkező gépeket először alaposan megvizsgálják, a teljes szárnyszekciót beleértve. Ha olyan repedéseket találnak, melyeket helyben, könnyen ki tudnak javítani, a gépet kikalapálják és már küldik is vissza. Ha a helyzet súlyosabb, akkor a Lockheed-től vásárolnak új szárnyközéprészt és a megfelelő kiegészítőket. Az átépítések nem jelentenek újdonságot a légitámaszponton: már a 90-es évek elején megkezdték a régebbi Herculesek átépítését. Egy-egy ilyen átépítő készlet, illetve annak felszerelése gépenként 9 millió dolláros költséget jelent. Nem kerül sor azonban minden érintett Hercules átépítésére: egyes régi modelleket kivonnak, másokat kicserélik C-130J-kre.
Nem ígérkezik egyszerűnek az LCA-program sem. A Hadsereg 145 új repülőgéppel kívánja lecserélni az ősöreg és Irakban „újra felfedezett” C-23 Sherpa könnyű szállító repülőgépeit. A Légierő viszont megkérdőjelezi azt, hogy a Hadseregnek valóban ilyen sok gépre van szüksége, hiszen véleményük szerint a hadszíntéren belüli szállításokat amúgy is főleg a Légierő végzi //Hehh… Azért a fegyvernemi sovinizmus ott is működik!//. A vitás kérdés elsimítására 90 napot kapott a két fegyvernem.

traucsacska.blogspot.com

|

Támadó és szállító helikopterek inkább

Vadászbombázó repülőgépek helyett támadó és szállító helikoptereket szerez be a Fülöp-szigeteki Légierő, jelentették be Manilában. Jose Reyes, a légierő parancsnoka elmondta, hogy 2006-ban hat darab, minden időjárási körülmény között használható harci helikoptert szereznek be. A bevásárlás az első lépése egy 18 gépes megrendelésállománynak, melyre a Bell Helicopter AH-1Z SuperCobra és a Boeing AH-64D Apache Longbow típusok esélyesek. Az üzlet értékét 24 millió dollárra becsülték. A tendert azonnal kiírják, amint megvan a 2006-os költségvetés.
A légierő emellett olyan új szállító helikoptereket is be kíván szerezni, melyek alkalmasak 15 katona vagy 1130 kg külső teher hordozására. A gépeket a csapatszállítás mellett kutató-mentő, tűzoltó és sebesültszállító feladatokra is használnák. A beszerzést az év második felében indítják majd. Az új helikopterek első csoportját 2007-ben vásárolják majd meg, leszállításuk várhatóan 2008-2009.között történik meg. Megnövelik a régi UH-1H flotta gépparkját is, 43-ról körülbelül 80-ra. A Bell-veteránok az Amerikai Hadsereg levetett Huey-kopterei közül érkeznek. A leendő új típussal éppen az öregecske UH-1H-kat akarják majd leváltani. Ideális körülmények között ez kb. 100 helikoptert jelentene.
A helikopterek beszerzése a belbiztonsági helyzet és a terrorizmus elleni harc miatt került előtérbe. Köszönhetően a megváltozott prioritásoknak, a Légierő más típusainak beszerzése 2012. utánra csúszott át. Egyetlen kivétel akad: ez pedig a haditengerészeti járőrrepülőgépek. A végső listára a Bombardier Dash 8-asa és a Lockheed Martin P-3 Orionja került fel. A kormány három repülőgépet vásárolna 2012-ig, majd újabb hármat a következő 6 éves fejlesztési ciklusban.
A 14 darab, szintén nem csikókorban lévő Rockwell OV-10 Bronco földi célpontok elleni támadórepülőgépet felváltó típus beszerzése is csúszik 6 évet. Az elképzelések szerint az új repülőgép alkalmas lenne az elfogó és a kiképző feladatok végrehajtására is.
A Légierő vadászkapacitásának visszaállítása, mely a tavalyi Northrop F-5E TigerII. Kivonással elveszett, még tovább csúszik, egészen 2018-ig. Addig marad a négy, felfegyverzett Aermacchi S211 gyakorló repülőgép, mint segédvadászerő.

traucsacska.blogspot.com

|

McCain szenátor véleménye az iráni helyzetről

Washingtonnak fel kell készülnie egy esetleges katonai beavatkozásra Iránban – nyilatkozta John McCain republikánus szenátor. (Róla annyit kell tudni, hogy az egyik legbefolyásosabb a szenátorok között, és jó esélyei vannak a Fehér Házra a 2008-as választásokon.) Véleménye ezrint az iráni atomprogram áltak kirobbantott válság a legsúlyosabb az elmút évtizedben.

A CBS televíziónak adott riportjában kifejtette, hogy ugyan Irak nagy erőket köt le, ám ez nem azt jelentio, hogy nincs lehetőség katonai beavatkozásra. Hozzátette, hogy természetesen ezen lépsére csak a békés próbálkozások kudarca esetén kerülhet sor. "Perpillanat az ENSZ-hez kell fordulnunk szankciókért." Véleménye szerint Washingtonnak emellett meg kéne próbálkoznia az iráni ellenzék támogatásával.

"Az iráni nép nem boldog ezen mullah-ok uralma alatt. Lényegében elnyomás alatt tartják őket. Sokkal többet kéne tennünk az iráni demokrácia támogatása érdekében" – nyilatkozta McCain.

Arra a kérdésre, hogy szerinte Irán nagyobb veszélyt jelent-e az Egyesült Államok biztonságára, mint Irak, így válaszolt: "A jelenlegi helyzetben azt kell mondjam, hogy igen. Az Irak és Irán közötti különbség az, hogy Saddam Hussein mindenkit átvert – beleértve tábornokait – a tömegpusztító fegyverek birtoklásával kapcsolatban. Úgy vélem minden elemző számára egyértelmű, hogy Irán éppen ilyen fegyverek megszerzésén dolgozik."

|

Irán: kezdődik!

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban aggodalmat váltott ki, hogy Irán levette több nukleáris létesítményének a pecsétjeit. Chirac francia elnök felszólította a teheráni vezetést, hogy tartsa tiszteletben nukleáris programjával kapcsolatos kötelezettségeit.

Londoni megítélés szerint az iráni lépés veszélybe sodorja a további iráni-brit-francia-német tárgyalásokat. Az atomenergia ügynökséghez akkreditált amerikai nagykövet úgy fogalmazott, hogy Irán a döntéssel a konfrontáció útjára lépett.

Oroszország közölte: erőfeszítéseket tesz azért, hogy az orosz-iráni tárgyalások idejére Iránban érvényben maradjon az urándúsítás felfüggesztése.

A német kereszténydemokraták vezetőségének némely befolyásos tagja szerint viszont nincs értelme a továbbiakban az iráni atomprogram puhításáról tanácskozni Teheránnal, mert az ottani kormány a nemzetközi nyomást figyelmen kívül hagyva, mégis hozzákezdett az urándúsításhoz.

Az irániak visszautasították azt az orosz kompromisszumos javaslatot is, hogy a dúsítást külföldön nemzetközi ellenőrzés mellett végeztessék el, a dúsított anyagot aztán Irán visszakapná.

A szociáldemokrata német külügyminiszter már hétfőn úgy fejezte ki magát, hogy veszedelmes jelek érkeznek Teheránból. A kereszténydemokrata vezetőség pedig már azt mondja, hogy Németországnak Franciaországgal, Nagy-Britanniával egyetemben föl kell mondania a fölösleges időpazarlásnak bizonyult tárgyalgatásokat Iránnal. Ez utóbbival szemben most már büntető intézkedéseknek kell sorra kerülniük.

Irán arra hivatkozik, hogy mint bármely más országnak, neki is joga van az atomenergiához. A külföld ezt nem is vitatja. A probléma Iránnal az, hogy nem enged igazi nemzetközi ellenőrzést, nem szabadon választott politikusok és általuk megbízott szakértők, hanem egy papi hierarchia kezében van a hatalom, az iráni elnök folyamatosan kétségbe vonja Izrael jogát a létezéshez, annak elpusztítását helyezi kilátásba.

Mindebből következően fönnáll a veszély, hogy Irán atomfegyvert akar építeni és azzal zsarolni fog, netán azt beveti Izrael elpusztítása érdekében.

Irán a nemzetközi megfigyelők jelenlétében távolította el több nukleáris központjának pecsétjeit, amelyeket korábban az ellenőrök helyeztek el. Az iráni atomenergia-hivatal helyettes vezetője elmondta: a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség illetékesei adtak engedélyt a pecsétek feltörésére, amelyeket kizárólag a nukleáris kutatással foglalkozó központokról vettek le.

Mohammed Szaidi hangsúlyozta, hogy Irán egyelőre nem újítja fel a nukleáris fűtőanyag gyártását, vagyis azt a folyamatot, amely magában foglalja az urándúsítást is. Az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselője, Javier Solana azonban figyelmeztetett: a nukleáris fütőanyaggal kapcsolatos kutatómunka felújítása az Európai Unióval kötött megállapodás megsértését jelenti, mert annak célja nyilvánvalóan az urándúsítás folytatása.

Hamenei ajatollah, Irán vallási és politikai vezetője megismételte: országa nem hajlandó lemondani nukleáris programjáról, és erre semmiféle büntetőintézkedés nem lesz hatással.

www.radio.hu

|

Nem csökkentik az Eurofighter megrendelésállományát

Bloomberg értesülései szerint január elején a német nagykoalíció honatyái elvetették a szociáldemokrata Hans-Peter Bartels javaskatát, melynek célja a meglehetősen hányattatott sorsú Eurofighter vadászbombázó német megrendelésállományának csökkentése volt.
A koalíció katonai szakértői nem kívántak nyíltan vitatkozni a honatya ötletéről, mely az utolsó megrendelés, pontosan 68 gép törlését jelentette volna. Hans-Peter Bartels, a Bundestag védelmi bizottságának tagja szerint az mára már elavult szempontok szerint tervezett repülőgép megrendelésének lemondása 2,5 milliárd eurós megtakarítást eredményezne.
A Parlament védelmi bizottságának elnöke szerint nincs szó arról, hogy erről a témáról bármikor a jövőben vitát nyissanak.
Mint ismeretes, Németország, Spanyolország, Olaszország és az Egyesült Királyság 208-ban rendeli meg az Eurofighter utolsó, harmadik csoportját.
A BAE Systems, az EADS és a Finmeccanica SpA Alenia által gyártott vadászrepülőgépből a négy ország összesen 620 gépet vásárolna, három hullámban. A német számla valószínűleg eléri a 18 milliárd eurót a 180 Eurofighterért. Az eredeti, 1992-es ár gépenként 30 millió euró volt. Azóta a megváltozott követelményeknek megfelelő fejlesztések és a program folyamatos csúszása alaposan megnövelte az árat: durván a háromszorosára. A vadászgépek Tranche 1-es, első sorozatának szériapéldányait 2005. decemberében kezdték el átadni. A Tranche 3-as, azaz utolsó, már földi célok támadására is alkalmas változat első példányai várhatóan 2010-ben kerülnek a csapatokhoz.
A jellemző európai határozottságot tükrözi az is, hogy mindhárom beszerzési hullám előtt leültek és leülnek az érintett államok, megtárgyalandó a legyártásra kerülő gépek darabszámát, árát és más paramétereket. //Ez azért egy kicsit nehézkessé teheti a tervezést, btw./.
Az EADS szóvivője , nem kívánta kommentálni Bartel ötletét, "politikai véleménynek" nevezte az elhangzottakat.
"Nem titok, hogy mi szeretnénk, ha az utolsó megrendelést törölnék"? jelezte pártja véleményét Rainer Arnold, a szociáldemokraták védelmi kérdésekben illetékes szóvivője. "De nagyon nagy a tét, kötelezettségeket vállaltunk a partnereink, a repülőipar felé is. Nem segít, ha az ilyen jellegű dolgok ebben az állapotukban a nyilvánosság elé kerülnek".

traucsacska.blogspot.com