|

Irak–iráni összetűzés

Mohammed al-Váili, a dél-iraki Bászra kormányzója, január 17-én, kedden számolt be arról az incidensről, mely a napokban történt a Satt-el Arab határfolyón, iraki és iráni őrhajók között. A tűzharcban egy iraki tengerész meghalt, kilencet pedig – két iraki naszáddal együtt – az iráni hatóságok mind a mai napig fogságban tartanak Ábádán kikötőjében. Az Irakot Irántól elválasztó határfolyó, a Satt-el-Arab régóta feszültségforrás a két ország között. Az 1980-as irak–iráni háború okai között szerepelt, hogy Szaddám Huszein a vízi út egészét Iraknak követelte.

Az összetűzés kiváltó oka volt, hogy az irakiak felfigyeltek egy hajóra, amelyen olajat próbáltak átcsempészni Irakból Iránba. Az iraki naszád feltartóztatta a csempészhajót, mire az rádión, az iráni parti őrségtől kért segítséget. A helyszínre érkező iráni hadihajó tüzet nyitott az iraki haditengerészeti egységre. A bászrai kormányzó szerint több hasonló eset is történt a közelmúltban.

Honvedelem Online

|

Kikérdezték a légi katasztrófa egyetlen túlélőjét

Túl van az első kihallgatáson a múlt héten Magyarországon lezuhant szlovák katonai repülőgépbaleset egyetlen túlélője. A férfit, aki a szerencsétlenség egyetlen tanúja, a baleset körülményeit vizsgáló szakértői bizottság tisztje kérdezte ki hétfőn kora este a kassai kórházban.

A 27 éves alhadnagy csodával határos módon élte túl a csütörtök esti szerencsétlenséget. Állapota oly gyorsan javult, hogy az orvosok négy nappal a történtek után már alkalmasnak találták arra, hogy a vizsgálótiszt meglátogassa és feltegye a baleset körülményeivel kapcsolatos első kérdéseket – közölte Milan Vanga a szlovák fegyveres erők szóvivője Pozsonyban.

Martin Farkas már a hét végén járóképes volt, beszélni tudott és hétfőn már a baleset utolsó perceinek részletei is eszébe jutottak, ezért az orvosok nem látták akadályát, hogy a vizsgálótiszt felkeresse őt a kórházban.

A szerencsétlenség túlélőjének vallomásából egyelőre aligha szivároghatnak ki részletek. Ezek az információk várhatóan csak a vizsgálat megállapításáról szóló hivatalos jelentés közzététele után kerülnek napvilágra. A vizsgálat hetekig, de akár hosszú hónapokig is eltarthat – jelezték a szakértők.

Hétfőn este a pozsonyi Szent Márton koronázó templomban engesztelő szentmisét tartottak az áldozatok emlékére. Lelkük üdvösségéért Ján Sokol Pozsony-nagyszombati érsek, Henryk Józef Nowacki apostoli nuncius és a szlovákiai egyházmegyék püspökei imádkoztak. Az áldozatokról Frantisek Rábek, a hadsereg megyéspüspöke emlékezett meg. A szertartáson Pavol Hrusovsky házelnök, Mikulás Dzurinda kormányfő, a kormány miniszterei, köztük Csáky Pál miniszterelnök-helyettes, a parlament képviselői és fegyveres erők magas rangú tisztjei is részt vettek. A szentmisén felolvasták XVI. Benedek pápa részvéttáviratát.

A pozsonyi szentmisével egyidejűleg a kassai Szent Erzsébet székesegyházban is gyászmisét szenteltek a 42 áldozat emlékének, akiket várhatóan csütörtökön, vagy pénteken állami pompával búcsúztatnak el Kassán vagy Eperjesen, utána a hozzátartozóik családi körben temetik el őket.

Szlovákiában hétfőn déltől 24 órás országos gyász van. az áldozatok búcsúztatásának idejéről és helyéről csak a nemzeti gyásznap befejezése után döntenek.

hirado.hu

|

A nap híre: Boeing-Antonov együttműködés?

A Flight International értesülései szerint ugyanis az amerikai óriás az Antonov An-72 Coaler platformjára alapozná az Amerikai Légierő Future Cargo Aircraft (kisebb méretű szállítógépekre szóló) pályázatára benyújtandó tervezetét.
A 70 üléses, szárny fölötti hajtóművel rendelkező, kéthajtóműves, rövid távolságon belül felszállni képes orosz gép vizsgálatának hírét megerősítette George Muellner, a Boeing Air Force Systems alelnöke is.
A Boeing mérnökeinek csapata márt járt az Antonov kijevi főhadiszállásán is. A két cég Muellner szerint azóta is aktívan tárgyal.
Mint ismeretes, az FCA-projekt két hónapos kényszerpihenőt kapott, míg a Légierő pontosan meg nem határozza végre a leendő típussal szembeni pontos követelményeket.
A Boeing természetesen megvárja a végeredményt és csak utána dönt, hogy az An-72-esre szavaz, vagy inkább az Aleniával folytatott tárgyalások után a Global Military Aircraft Systems csapathoz csatlakozik, mely az Alenia C-27J Spartan típust futtatja. A Raytheon és az EADS CASA North America is szeretne lecsapni a várható jelentős megrendelésállományra, a CASA C-295 és CN-235 típusokat felkínálva.
Ha a Boeing az An-72-es mellett dönt, akkor ez lesz a verseny egyetlen nem turboprop-meghajtású típusa.

traucsacska.blogspot.com

|

Repüléstörténelmet írt az Amerikai Haditengerészet és a Northrop Grumman

Repüléstörténelmet írt az Amerikai Haditengerészet és a Northrop Grumman január 16. és 17. között. A két nap alatt két RQ-8A Fire Scout pilóta nélküli helikopter kilenc alkalommal szállt le önállóan, külső emberi vagy műszeres segítség nélkül az USS Nashville (LPD 13) fedélzetére a Patuxent River haditengerészeti bázis előtti partvidéken.
A gépek a tesztek alatt összesen kilenc repült órát gyűjtöttek be.
Az alkalom jelentőségét az adja, hogy első alkalommal szállt le külső emberi vezérlés nélkül a Haditengerészet egy mozgásban lévő hajójára pilóta nélküli repülőgép, függőleges üzemmódban. A kísérletben részt vevő RQ-8A gépek a Haditengerészet és a Hadsereg megbízásából fejlesztés alatt álló MQ-8B Fire Scout kísérleti példányai. A robothelikopterek a Függőlegesen Felszálló és Leszálló Taktikai Pilóta nélküli Légijármű (VTUAV) rendszer elemei. Az MQ-8B-k a ervek szerint 2008-ban érkeznek a Haditengerészethez. Az első kísérleti hajófedélzeti, önálló MQ-8B-landolások várhatóan 2007-ben történhetnek meg.
A Haditengerészet elképzelései szerint az új, partközeli harcokra tervezett Littoral Combat Ship fedélzetéről tevékenykednek majd, kiegészítve az ember vezette, hagyományos helikoptereket. A Northrop Grumman jelenleg 12 MQ-8B-t gyárt; négyet a Haditengerészet, míg nyolcat a Hadsereg kap majd.
A Fire Scout-ok közel nyolc órán keresztül maradhatnak a levegőben, eközben valós idejű felderítést végezhetnek, a kamerák képeit azonnal visszasugározva a hajóra. A repülőgépek felfegyverezhetőek.

traucsacska.blogspot.com

|

Izgalmas kiképzés

Kissé izgalmassá vált annak a két F-15C Eagle növendék pilótának az élete, akik oktatóikkal négygépes kötelékben repültek január 18-án Oregon állam felett. A kötelék az Oregoni Légi Nemzeti Gárda Klamath Falls-ban lévő repülőtere helyett Medfordban voltak kénytelenek leszállni. A célrepülőtéren ugyanis erős havazás volt. A 173. Vadászrepülő ezred gépeinek egyike ráadásul kénytelen volt repülés közbeni hajtómű-leállást jelenteni a repülőtér irányítóinak, megmozgatva ezzel a készenléti mentőcsapatokat. Ez természetesen nem jelentett katasztrófahelyzetet: a gép egyetlen működő hajtóművel is kirepül a világból, feltéve, ha kap elég üzemanyagot – tartják a típust repülő pilóták.
A „bicegő” gép végül helyi idő szerint 15:30-kor földet ért, minden probléma nélkül. A hajtómű meghibásodásának oka egyelőre nem ismert.

traucsacska.blogspot.com

|

A légikatasztrófa egyetlen túlélője a gép első pilótája lehetett

Három kilométerrel letért a pályájáról az a szlovák repülőgép, amely csütörtökön este zuhant le Hejce közelében – közölte a honvédelmi miniszter.

Egy helyi, volt lokátoros azt mondta a Híradónak, hogy a gépnek eredetileg egy völgy föltött kellett volna repülnie és semmiképpen sem mehetett volna neki a hegynek.

Közben a szlovák védelmi tárca azt közölte, tapasztalt pilóták irányították a lezuhant katonai repülőgépet. Az első pilóta eddig 3 329 repülőutat tett meg és összesen 1931 órát repült. A másodpilóta 2 696 repüléssel 1 836 órát tartózkodott a levegőben.

[center][/center]
[center]Egy szlovák An-24[/center]

Nem hivatalos pozsonyi értesülés szerint valószínű, hogy a katasztrófa egyetlen túlélője a gép első pilótája volt. A túlélő röviddel a gép becsapódása után telefonon felhívta a feleségét, de a beszélgetés néhány mondat után megszakadt. A túlélőt még csütörtök este a kassai kórházba szállították, állapotáról hétfőn reggelig semmit sem közöltek.

A szlovák fegyveres erők vezérkari főnöke, aki a katasztrófa helyszínén tartózkodik, péntek reggel hivatalosan 22 áldozat halálát igazolta, de a kilétükről nem közölt adatot. Nem hivatalos adatok szerint 43 személy tartózkodott a repülőgép fedélzetén.

hirado.hu

|

Lezuhant egy szlovák An-24 Magyarországon

A repülő roncsa jelenleg lángol, a mentők nem tudják megközelíteni a helyszínt.
Lezuhant egy An-24-es típusú, szlovák felségjelű katonai szállítórepülőgép a Borsod-Abaúj Zemplén megyei Telkibánya térségében – közölte a Honvédelmi Minisztérium szóvivője csütörtök este.

Bocskai István elmondta, hogy az eddigi információk szerint nem sokkal fél 8 után vesztette el a radarjelet a légiirányítást végző HungaroControl. Ezt követően riasztást kapott a magyar légierő kutató-mentő szolgálata.

Mivel a repülőgép Pristinából Kassára tartott, és már közel járt a szlovák határhoz, a szlovák hadsereg kutató-mentői engedélyt kaptak, hogy berepüljenek az országba, így a szlovákok végezték el a gép felderítését.

A repülőgép kigyulladt, további részleteket egyelőre nem tudni – mondta a szóvivő.

[center][/center]
[center]Egy ilyen gép zuhant le… (Forrás: internet) [/center]

Merényi Miklós, a gazdasági minisztérium kommunikációs vezetője ezt annyival egészítette ki, hogy a kirendelt kutató gépekről látják az égő roncsot. A hatóságok intézkedtek a mentés megkezdéséről. Az eddigi információk szerint a repülőgépen 48 utas volt.

A független hírügynökség helyi információi szerint a légi baleset lakott területtől távol, egy erdő felett történt a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce környékén.

A mentők ügyeletese elmondta, egyelőre még a helyszínt sem tudták megközelíteni, mert olyan rosszak az útviszonyok.

Egyedné Novodonszki Éva a megye rendőr-főkapitányság szóvivője elmondta: az encsi rendőrség munkatársai már elindultak a baleset helyszínére.

Január 10-én egy ugyanilyen típusú repülőgépnek kellett kényszerleszállást végrehajtania Ukrajnában, egy sérülés miatt. A fedélzeten tartózkodó 44 utas és 6 főnyi személyzet egy tagja sem sérült meg.

[center]Cikk írója: Tophatters, www.harcirepulok.hu[/center]

[color=blue][center][size=16]Frissítés:[/size][/center][/color]

[center]Egyetlen túlélője van a Borsod megyei légi katasztrófának[/center]

A Hejce közelében csütörtök este lezuhant szlovák katonai szállítógépen a rendőrség adatai szerint 45-en, a szlovák hatóságoktól kapott utaslista alapján 43-an voltak. A roncsok közül eddig 18 holttestet emeltek ki, a mentést reggel 7-óráig ideiglenesen felfüggesztik. Az egyetlen túlélőt életveszélyes állapotban Kassára szállították. A szlovák miniszterelnök rendkívüli kormányülést hívott össze reggel 8 órára.

[center]
Roncsok a fák között (Forrás: index.hu)[/center]

A Borsod megyei Hejce közelében csütörtök este ezer méter magasból lezuhant egy Pristinából Kassára tartó szlovák katonai szállítógép. A rendőrség úgy tudja, az AN-24-es típusú repülő fedélzetén 45-en voltak, és egy ember kivételével mindenki életét vesztette. A szlovák hatóságoktól kapott utaslista szerint 43-an tartózkodtak a repülőn. A budapesti szlovák nagykövet a Híradóval csütörtök este azt közölte, hogy a gépen valószínűleg nem volt magyar nemzetiségű szlovák katona. A tragédia egyetlen túlélőjét – a Híradó információja szerint egy 30 éves KFOR-katonát – súlyos, életveszélyes sérülésekkel vitték a kassai megyei kórházba. Állapota kritikus, gépekkel tartják életben. A roncsok közül eddig 18 holttestet emeltek ki. A baleset helyszínén keletkezett tűz oltása hajnalban befejeződött, a helyszíni szemle, a holttestek kiemelése és azonosítása várhatóan a reggeli óráig elhúzódik. A kutatásban mintegy 220 fős magyar mentőegység, valamint 80 szlovák tűzoltó, mentő és katona vesz részt. A rendőrség, a katasztrófavédelem, a magyar katonai és polgári légügyi hatóság, illetve a szlovák hadsereg delegáltjainak részvételével bizottság alakult, amelynek feladata a katasztrófa okának megállapítása – jelentette be Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője. A szlovák miniszterelnök rendkívüli kormányülést hívott össze reggel 8 órára. A gép feketedobozát még nem találták meg.

[center][/center]
[center]Forrás: index.hu[/center]

A légiirányítást végző HungaroControl nem sokkal csütörtök este fél 8 után vesztette el a radarjelet, ezt követően riasztást kapott a magyar légierő kutató-mentő szolgálata – mondta el Bocskai István, a HM szóvivője. Mivel a repülőgép Pristinából Kassára tartott, és már közel járt a szlovák határhoz, a szlovák hadsereg kutató-mentői engedélyt kaptak, hogy berepüljenek az országba, így a szlovákok végezték el a gép felderítését. A repülő roncsai egy 40 x 600 méteres területen, erdős, hegyes vidéken, 700 méter fölötti magasságban, havas, jeges terepen szóródtak szét. A Borsó-hegyet, ahová a roncsok lezuhantak, 20 centiméter vastag hóréteg borítja, csak gyalogosan és terepjárón megközelíthető. A katasztrófa helyszínén a mentőkön, tűzoltókon, határőrökön és rendőrökön kívül favágók is dolgoznak, hogy az erdős területet jobban meg lehessen közelíteni. A Híradó tudósítója korábban arról számolt be, hogy rendőrök és határőrök biztosítják a környéket, valamint teljes hírzárlatot rendeltek el. Petri Nóra elmondta, hogy rendkívüli hideg – mínusz 10 fok – és sötétség nehezíti a mentést, és a járművek is hólánccal indultak a roncsokhoz. Több jármű is elakadt a hóban, így csak gyalogosan közelítik meg a helyszínt a mentőalakulatok.

[center]
A gép egy nagyobb darabja (Forrás: index.hu)[/center]

A szlovák kormányfő csütörtökön késő este a védelmi minisztériumba kérette kormánya öt miniszterét, hogy a katonai vezérkar és a légierő vezetéséből, valamint az öt illetékes tárcavezetőből alakult válságstáb ülésén megbeszéljék a szállítógép balesetével kapcsolatos teendőket. A válságstáb ülése után Mikulás Dzurinda személyesen tájékoztatta a sajtót. A kormányfő elmondta: az eddigi ismeretek szerint a szlovák határ közelében lezuhant, Koszovóból Kassára tartó repülőgép fedélzetén az eddig hitelesnek tekinthető információk 43 személy utazott. A 43 utas közül 28 katona volt. Hét személy a koszovói szlovák misszió mellett módszertani segédletet ellátó csoport, 8 ember pedig a személyzet tagja volt. A katonák közül többen véglegesen, éppen a megszolgált nyugdíjba vonulás szándékával tértek vissza a hazájukba.

[center][/center]
[center]Túlélők után kutatva (Forrás: index.hu)[/center]

Röviddel a szlovák katonai szállítógép magyarországi lezuhanása után egy túlélő hazatelefonált a feleségének, akivel közölte, hogy a gépük az előző percekben lezuhant, és kérte: azonnal riassza a szlovák légierőt és a rendőrséget.

[center]
Így néz ki a terület (Forrás: index.hu)[/center]

Michaela Farkasová, a túlélő felesége egy szlovák hírtelevízió 23.00 órakor kezdődött hírműsorában telefonon mondta el, hogy este, körülbelül 19.30-kor a férje hazatelefonált és közölte vele: a repülőgépük néhány perce lezuhant, és ő túlélte a balesetet, de semmi egyéb információja nincs, mert csak abban a percben tért magához. A katasztrófa túlélője ezen kívül csak azt tudta közölni a feleségével, hogy valahol erdős területre zuhantak. A beszélgetés ekkor megszakadt, a feleség azóta hiába hívja a férje mobiltelefonjának számát. Csak feltételezni lehet, hogy a túlélő azonos azzal a sérülttel, akit Kassára szállítottak.

[center]
A mentést nehezítette a járhatatlan út (Forrás: index.hu)[/center]

hirado.hu

|

225,2 millió USD rakétamotorokra

Northrop Grumman Mission Systems diviziója 212 db 1., 2. és 3. fokozatú rakétamotorra kapott rendelést 225,2 millió Dollár értékben. A hajtóművek az Egyesült Államok jelenleg egyetlen szárazföldi telepítésű interkontinentális ballisztikus rakátája, a Minuteman-III számára készülnek majd, a további hadrendben tartást célzó modernizációs program részeként. A munkálatoknak 2008 márciusára kell befejeződniük.

|

Új videók

Néhány – számszerint 6 db – nagyobbacska videó került fel az oldalra:

– Army: BMP-3, T-90, T-90 vs. Abrams (ezek sajnos orosz kommentárral futnak, de nagyon jó videók még így is!)

– Airforce: F/A-18 és H-60, Su-30MK (fegyverhasználat is!), Mig-21 (beindítástól, műszerellenőrzésen át a leszállásig)

[center]Erre tessék[/center]

|

Lezuhant egy Apache

Lezuhant az Amerikai Hadsereg Task Force Iron Horse alakulatába tartozó, közeli légitámogatást nyújtó AH-64 Apache helikopter január 16-án, helyi idő szerint 08:20 körül, a Bagdadtól északra fekvő Mishahda település mellett. A gabonaföldre zuhant gépet a szemtanúk elmondása szerint rakétatalálat érte. A kétfőnyi legénység életét veszítette.

traucsacska.blogspot.com
[center]
Megnézem az MP képtárát az Apache-ról [/center]