|

Felbolydult az arab világ – Irán, Libanon és Szíria a gócpont – az unió már nem hezitál

Már több halálos áldozata van világszerte a muzulmánok tiltakozó akcióinak. Számos muzulmán ország bojkottálja a dán árukat. A dán iparszövetség elnöke nyílt levélben szólította fel a karikatúrákat közlő Jyllands Posten lapot, hogy határozottabban kérjen bocsánatot a muszlimoktól. Egyelőre nem tudni, mivé fajul a Mohamed-karikatúrák ügye. A Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso elítélte a hétvégi erőszakhullámot és békés párbeszédre szólított fel. A biztonságpolitikáról mindenesetre tárgyaltak Brüsszelben. A Budapesten akkreditált arab és iszlám nagykövetek tiltakozását fejezte ki Libanon budapesti nagykövete a Külügyminisztériumban. A magyarországi muszlimok közölték: nem készülnek tüntetésekre.

Afganisztánban tisztázatlan körülmények között lövöldözés tört ki a rendőrök és a tüntetők között. Az incidensben többen meghaltak. Egyre több muzulmán országban vonulnak az utcára a hívők. Újabb tüntetéseket tartottak Indonéziában, Egyiptomban, Thaiföldön, Iránban és a Gázai övezetben.

A dán külügyminisztérium összeállítása szerint 14 muzulmán országba nem tanácsos elutazniuk a dánoknak. Miután a Mohamed-karikatúrák ellen tiltakozó több ezer tüntető vasárnap felgyújtotta Dánia bejrúti konzulátusát, lemondott a libanoni belügyminiszter. Libanon később bocsánatot kért Dániától a gyújtogatás miatt. A muzulmánok elsősorban azért Dániát támadják, mert először ott jelentek meg a Mohamed-karikatúrák. A gúnyrajzokat azóta több európai újság közölte.

Több arab ország már bojkottálja a dán árukat. Legutóbb Irán állította le onnan a gyógyászati berendezések importját. A vállalatok már érzik a bojkott hatását. A tapasztalatok szerint hosszú időbe telhet, míg egy cég visszatérhet ebbe a térségbe.

Az unió már nem hezitál. A soros elnöki posztot betöltő Ausztria külügyminisztere 19 arab országban működő osztrák nagykövetséget utasított arra, hogy szigorítsák a biztonsági intézkedéseket. Egyúttal emlékeztette a muzulmán államok kormányait a Bécsi Konvencióra, hogy tudniillik kötelességük az uniós nagykövetségek védelme. Ursula Plassnik elsődleges célnak tartja, hogy megvédjék az európaiakat az eroszaktól.

Közben Brüsszelben a 25-ök biztonságpolitikai nagykövetei arra az álláspontra jutottak, hogy Irán, Libanon és Szíria jelentik a gócpontot, a többi országban egyelőre javul a helyzet. Megállapodtak abban, hogy minden uniós tagállam nagykövetsége segítséget nyújt bármilyen bajbajutott uniós polgárnak.

Itthon a libanoni nagykövet a Külügyminisztériumban tiltakozott. A diplomata a Budapesten akkreditált arab és iszlám kollégái tiltakozását fejezte ki a magyar sajtó által átvett karikatúrákkal kapcsolatban.

A külügy úgy válaszolt, hogy a kormány nem azonosul mások vallását sértő megnyilvánulásokkal, ugyanakkor Magyarország elítéli az európai külképviselteket ért támadásokat és elvárja, hogy minden ország teljesítse a magyar kép viseletek védelmére vonatkozó kötelezettségeit.

hirado.hu

|

Megszökött az al-Kaida 13 tagja egy titkos alagúton

Egy mecsetet a börtönnel összekötő alagúton keresztül szökött meg Jemenben az al-Kaida terrorszervezet 13 bebörtönzött tagja, köztük azok, akik 2000-ben és 2002-ben merényleteket szerveztek amerikai és francia hajók ellen. A jemeni biztonsági erők átfésülték a hegyvidéki tartományokat a szökevények után kutatva, de még hétfőn sem bukkantak a nyomukra.

Biztonsági források közlése szerint a foglyok a közeli mecsettől ásott, 140 méter hosszú alagúton keresztül oldottak kereket a múlt hét péntekén. Az alagút kijárata az imahely nőknek fenntartott részében volt.

Egy, az al-Kaidát jól ismerő szakértő szerint a szökevények feltehetően Afganisztánba tartanak, hogy ott csatlakozzanak szervezetükhöz. Valószínűleg nincs kapcsolatuk a terrorszervezet szaúd-arábiai sejtjével, és Irakba is nehéz lenne eljutni ezekben az időkben.

Jemen, amely az Egyesült Államok szövetségese, egyben Oszama bin Laden al-Kaida-vezér őseinek otthona, sokat tett azért, hogy lecsapjon az országban lévő terroristákra.

A szökéssel most folt esett a szanaai hatóságokról alkotott képen. Elemzők és ellenzéki politikusok szerint a kormányt is nagy zavarba ejtette az eset, komoly csapást mért az eddigi biztonsági erőfeszítésekre.

Jemenben dolgozó nyugati diplomáciai képviseletek áttekintik a követségeikkel kapcsolatos biztonsági intézkedéseiket. Egy diplomata kijelentette: igencsak aggódnak, amikor ennyi al-Kaida tag van szökésben.

Kiábrándítónak minősítette a szökést hétfőn a washingtoni Fehér Ház is. Scott McClellan szóvivő ugyanakkor elmondta, hogy a jemeni hatóságokkal és nemzetközi partnereikkel együttműködve keresni fogják a veszélyes terroristákat.

hirado.hu

|

A szokásos repülős hírek

Itt vannak a szokásos repülős hírek, szintén nem szétbontva, hanem ömlesztve…

Két haditengerészeti pilóta halt meg abban a T-34C Turbo Mentorban, amelyik január 27-én zuhant le az amerikai Corpus Christi mellett.
Az 1977. óta oktatógépnek használt típus katasztrófát szenvedett példányában egy oktatópilóta és növendéke ült. A gép egy rutin gyakorlórepülésen zuhant le a Corpus Christi Haditengerészei Légitámaszponttól 3 mérföldre délre. A katasztrófa okát még vizsgálják.

Irán külső erőket sejt a két legutóbbi helyi repülőgép-szerencsétlenség mögött.
A január 26-án nyilatkozott Mostafa Pourmohammadi belügyminiszter elmondta, hogy az elvégzett vizsgálatok szerint (melyben külföldi szakértők természetesen nem vehettek részt), az újságírókkal tömött C-130 Hercules és a Forradalmi Gárda parancsnoki állományát szállító Falcon repülőgépek „tervezési hibák(???) vagy talán elektronikus interferenciák miatt(??????) zuhantak le //Csak emlékeztetőül: a Hercules háromhajtóműves ILS-leszállást kísérelt meg Teherán repülőterére, amikor a final-en alacsonyan szállva „beleakadt” egy 10 emeletes házba 2005. december 6-án. Az Iránnak még 1975-ben leszállított Dassault Falcon 20E pedig idén január 9-én szenvedett katasztrófát, hivatalosan mindkét hajtóművének leállása és a rossz idő miatt.//. A bizonyítékok bemutatása, csakúgy, mint a mélyebb ismertetés, elmaradt.

Az utolsó ukrán stratégiai bombázókat is megsemmisítették január 17-én, jelentette be az ország védelmi minisztériuma.
A 60 gépes Tu-22 Backfire-flotta utolsó tagjának „szétkapását” a poltavai támaszponton megtekintette John Herbst Ukrajnába delegált amerikai nagykövet és a két ország védelmi szakértőiből álló bizottság is.
A gépeket a START I-es (Strategic Arms Reduction Treaty), szerződésnek megfelelően bontották szét, a Kh-22 Burya (AS-4 Kitchen) levegő-föld, atomrobbanófejjel is felszerelhető rakétákkal együtt, melyek megsemmisítése 2006. májusára fejeződik be.
Az örökölt ex-szovjet atomrendszereket Ukrajna mellett Fehéroroszország és Kazahsztán is leszerelte. 1996. és 1999. között Ukrajnában 29 Tu-160 Blackjack és Tu-95 Bear stratégiai bombázógépet és 487 darab Kh-55 Granat (AS-15 Kent) cirkálórakétát semmisítettek meg, míg 11 bobmázót (3 Tu-95 és 8 Tu-160), illetve 581 rakétát 2000-ben Oroszországnak adtak vissza. Az Ukrán Légierő két Tu-95 Beart alakított át nagy hatótávolságú felderítő repülőgépnek, míg 1-1 Tu-95 és Tu-160 múzeumba került.

Nem vette át a HAL által legyártott két új Jaguar támadó repülőgépet az Indiai Légierő és a további leendő öt géppel kapcsolatban is ilyen álláspontrahelyezkedett: nem voltak elégedettek a gépekkel. Az IAF a hírek szerint a gépek sárkányaival és az összeszereléssel problémáztak. Az Ambala légitámaszpontra került, korábban átadott példányokban például olyan, nem szabványos hidraulika- és üzemanyagcsövek voltak a hajtóműben, melyek eltértek az IAF által használtaktól. A Légierő viszont szeretné tudni, hogy ha hajtóműhiba miatt leesik a gép, ki lesz a felelős.
A kíváncsiság nem alaptalan: az indiai gépveszteségek 45 százaléka műszaki hibákra vezethető vissza.
A HAL mindenesetre egy műszakiakból álló csapatot küldött Ambalába, orvosolandó a problémákat. A cég összesen 17 kétüléses oktató és 20 együléses támadó Jaguart gyárt le az IAF-nek. A gyártás, csakúgy mint a már meglévő Jaguar-flotta „Darin-II” rendszerekkel történő frissítése, évekkel marad el az ütemtervtől.
India még a 80-as évek elején vásárolt 40 Jaguárt Nagy-Britanniától, a HAL licenc alapján további 108 gépet gyártott le. A flotta alaposan megfogyatkozott: több mint 40 gép semmisült meg, 15 pilóta életét követelve.
A típus közismerten hajtómű-problémákkal küzd, melyért a Légierő a HAL minőségellenőrzési hiányosságait teszi felelőssé.

Január 27-én lezuhant a Spanyol Légierő egy SF-5B Tiger II. típusú kétüléses gyakorló vadászrepülőgépe a Badajoz tartománybeli Talavera la Real légitámaszpont mellett. A gép két pilótája, a 31 éves Raúl Garzón Ruiz kapitány, és növendéke, a 24 esztendős Gabriel Garrido Muńoz alhadnagy életét veszítette. A gép röviddel a felszállás után, helyi idő szerint dél körül tűnt el a radarképernyőkről Burguillos del Cerro városa felett. A katasztrófa okának kiderítésére vizsgálat indult, vélemények szerint a rossz időjárás is szerepet játszhatott.

Jelentősen megnövelik az Afganisztánban tartózkodó brit katonák számát. Az ország déli részére települő 3300 katona jelentős légitámogatást visz magával. A Helmand tartományban létesítendő bázison nyolc AgustaWestland AH1 Apache támadóhelikopter, négy Lynx könnyű szállítóhelikopter, hat Boeing CH-47D Chinook nehéz szállítóhelikopter dolgozik majd. A logisztikát négy Lockheed Martin C-130 Hercules erősíti. A katonák felderítési képességeit meg nem jelölt számú Lockheed Martin Desert Hawk pilóta nélküli felderítő repülőgép növeli. A RAF viszont nyár közepére kivonja a BAe Harrier GR7-eseket, így a britek is az USAF gépeinek támogatására szorulnak ezentúl.

Vége a Sea King-korszaknak: az Amerikai Haditengerészet utolsó két SH-3-asát is elbúcsztatták. A helikopterek január 27-én szálltak fel repülési feladatukat végrehajtani, majd a Helicopter Sea Combat Squadron 2 (HSC-2) „Fleet Angels” hivatalosan is megkezdte az áttérést a Sikorsky MH-60S Knighthawk típusra. A harci század Norfolkban állomásozik, de Olaszországban és Bahreinben is dolgoznak a század gépei.
Az SH-3-asok leadásával a HSC-2 válik a keleti part kiképzőegységévé az MH-60S típusra.

Trau , traucsacska.blogspot.com

|

Moszkva új rakéta előrejelző rendszer kiépítését tervezi

Sergei Ivanov tegnapi bejelentése szerint Moszkva új előrejelző rendszert kíván kiépíteni az ország déli határa mentén, ezáltal csökkentve az Azerbajdzsánban és Ukrajnában található radarállomásoktól.

"Új, nagy hatákonyságú rendszerek kiépítése a legfontosabb teendők egyike a nemzet biztonsága szempontjából." – nyilatkozta Ivanov.

|

A General Dynamics a napokban jelentette be, hogy a tulajdonába tartozó Steyr-Daimler-Puch nyerte a cseh kormáynzat páncélozott csapatszállítóra kiírt tenderét. A csehek ezzel 199 Pandur II beszerzésére jelentettek be igényt. A 8 kerekű APC-k szállítására 2007-2012 között kerül sor. A járművek Ausztriban és Csehországbnan is ygártásra kerülnek majd. A beszerzés összege 1 milliárd Dollár körül alakul és opciót tartalmaz további 35 jármű vételére. A végső szerződés megkötése 2006 áprilisában várható.

Az osztrák cég az utolsó körben a finn Patria-t ütötte ki. A hírhez kapcsolódóan olvasóink figyelmébe ajánljuk a Dr. Kotasz tollából származó, a Pandur csapatszállítót bemutató ismertetőnket.

Érdemes még megtekinteni a cseh védelmi minisztérium weboldalán közzétett modernizációs programok listályát. Ellentétben velünk, ők "kicsit" komolyabban veszik a NATO igényeknek való megfelelést…

|

Jelentős algériai fegyverbeszerzés a láthatáron

A The Moscow Times írása szerint a Rosoboronexport vezető orosz védelmi cégekkel karöltve egy 4+ milliárd Dolláros csomagot állított össze Algéria részére. Az Interfax értesülései szerint a csomag összeállítása már lényegében kész, a tárgyalások befejeződtek. Jelentős exportról van szó, hiszen a Szovjetunió bukása óta ez lesz Moszkva legnagyobb üzelete, hiszen az export stabilizálódása óta éves szinten nagyjából 5-6 milliárd folyik be fegyverek eladásából.

Pontos információk nem állnak rendelkezésre, de egyes értesülések tudni vélik, hogy a csomagban többek között 36 modernizált MiG-29SMT és 28 Su-30MK is megtalálható lesz. 8 S-300MPU2 Favorit légvédelmi rendszer és T-90 páncélosok kíséretében. Az Interfax értesülései szerint a vételár komplikált módon lenne teljesítve: részben a szovjet adósság törlésével. Más szerződések ezzel szemben állítólag Álgéria már meglévő orosz eszközeinek modernizálásának formájában teljesülnének. Algéria 1999-ben hírdette meg modernizációs folyamatot, melynek célja egy modern szeközökkel jól leszerelt professzionális haderő kiépítése. Az üzlet nyélbe ütésére várhatóan február folyamán kerül sor.

Ezen csomagtól függetlenül elképzelhető, hogy az afrikai ország kiöregedő L-39Z gépei helyett 50 Yak-130 beszerzését is meglépi. Ezen felül 30 Tunguska-M1 mobil légvédelmi rendszer beszerzése is szóba került mostanában.

Végigszaladva a listán a legmodernebb orosz fejlesztések köszönnek vissza. Tulajdonképpen ez nem is megleő, hiszen Algéria mindig is a csúcskategóriás szovjet fegyverekkel volt ellátva a hidegháború folyamán. Ugyanakkor a Szovjetunió megszűnésével Algéria érdeklődése inkább Ukrajna illetve Dél-Afrika felé fordult (A dél-afrikaiak modernizálták a Mi-24 helikoptereiket. Ennek az eredménye lett a Mi-24 Superhind Mk3). Ezen szerződésekkel azonban Moszkva visszatérni látszik az észak-afrikai piacra. Algéria várhatóan az elkövetkező évek teljes exportjának 20%-t teszi majd ki.

|

Repülős hírek

[b][center]Szokásos repülős hírek Trautól, csak most nem hírekre szétszedve tálaljuk, hanem ömlesztve, mint a sajtot… :)

Jó mulatást hozzá![/center][/b]

Nem mindenki örül az enyhe télnek: az Amerikai Tengerészgyalogság őrnagya, Frank Conway és legénysége biztosan nem. Az őrnagy a Tengerészgyalogság MV-22 Osprey billenőrotoros gépét érkezett tesztelni Grand Forks-ba. A tesztelés célja az lett volna, hogy megbizonyosodjanak: a gép a hideg (mínusz 30-40 fokos) időben is bevethető. A környéken azonban nem várt módon enyhe időjárás uralkodik: alig néhány foknyi mínusz.
A tesztek során a gépek szárnyának mozgatását, a jégtelenítést és a normál földi hajtóművezést végezték volna el. Mivel az enyhe időjárás ezt gyakorlatilag megakadályozta, valószínűleg jövő télen Jacksonville-ből egy újabb gépnek és személyzetének kell még visszatérnie.

Nem boldog Nagy-Britannia, hiszen India Yangonnak (azaz Burmának) adná el a brit forrásból származó BN-2 Islander repülőgépeit, melyek a haditengerészet kötelékében repültek.
Az Indiai Haditengerészet vezetői most attól tartanak, hogy a brit rosszallás kihathat a z éppen aktuális vásárlásokra is, így a helikopter-alkatrészek és a már letárgyalt 10 használt ex-Royal Navy Sea Harrier vásárlására is.
Az indiai fél, bár tart a retorzióktól, nem egészen érti az ügyet, hiszen a 20 évvel ezelőtt a Britten-Normannal aláírt szerződésben nem volt az amerikai vagy az amerikai elemeket tartalmazó repülőgépek esetén megszokott továbbértékesítési kötelmekről. A gépeket Yangon tengerészeti felderítésre és légi mentőautónak használná.

A jelek szerint kissé nagyot mondott Jose Bono spanyol hadügyminiszter, mikor kijelentette: minden további gond nélkül kipakolhatóak az amerikai alkatrészek (köztük a teljes avionikai rendszer és a Pratt & Whitney Canada PW127G, illetve General Electric CT7 hajtóművek) azokból az EADS CASA C-295 és C-235 típusú repülőgépekből, melyet egy 590 millió dolláros, 2005. novemberi üzlet keretein belül vásárolt volna meg Venezuela. Az amerikai hatóságok viszont nem engedélyezték a gépek eladását, ehhez szerződés szerint joguk van a beépített amerikai rendszerek miatt. Az amerikai kormány az üzlet megkötése előtt többször is jelezte fenntartásait, illetve a várható vétót, tehát spanyolok nem egy váratlan pofonba szaladtak bele.
A jelek szerint újra kell gondolnia a spanyoloknak a 10 C-295 szállító és a 2 CN-235 haditengerészeti felderítőgép üzletét: kérdés, hogy a hosszadalmas helyettesítés (ne felejtsük el, a repülőgép legfontosabb rendszereiről van szó! Ezek helyettesítése, átalakítása, „EU-sítása” hosszadalmas fejlesztéseket és berepüléseket igényelne…) vagy a kártalanítással egybekötött szerződésbontás a megoldás.

Hamarosan megérkezik az első, Hawaii-szigetekre áthelyezett C-17 Globemaster III-as. A 202 millió dolláros, „Spirit of Hawaii Ke Aloha” nevet viselő stratégiai szállítógép a Tengerészgyalogság Hawaii Bázisára Kaneohe Bay-be, méghozzá a tervek szerint február 7-én. A gépet a Hickam Légibázis szakemberei másnap veszik át hivatalosan.
A később beérkezőkkel együtt összesen nyolc géppel szerelik fel az első, nem a kontinentális USA területén működő egységet, mely vegyesen a Légierő és a Légi Nemzeti Gárda katonáiból áll majd. A gépekhez egyenként öt teljes személyzetet rendelnek: a nyolc főből három a Légierőtől, míg a maradék öt a Nemzeti Gárdától érkezik majd. A földi kiszolgáló személyzet is hasonlóan vegyes lesz.
A gépek érkezése előtt 190 millió dolláros építkezést végeztek el Hickam-ben. Az „aktív” rész lesz a 535. Szállító Repülőszázad, míg a gárdisták alkotják majd a Hawaii Légi Nemzeti Gárda 204. Szállító repülőszázadát.
A szóban forgó repülőgép egyébként a 146. C-17-es.

Az Amerikai Haditengerészet hamar átlépett a Hadsereggel közös, a Lockheed Martin által kialakított Aerial Common Sensor projekt halála fölött. A tengerészek január 24-én már nyilvánosságra is hozták.
A Boeing lelkesen válaszolt is: az öregecske EP-3E-t felváltandó a P-8A Multimission Maritime Aircraft (a jól ismert B-737-800-as párosítása a 737-900 változat hosszabb szárnyával) sárkányára alapozott ajánlattal jelentkeztek. A Boeing nem győzi hangsúlyozni, hogy egy élő gyártósorral, bevált nyílt elektronikus architektúrával és egy olyan kabinbelsővel rendelkezik (éppen a MMA-projekt miatt), mely gyorsan átalakítható bármilyen kívánt felderítési feladatkörre. A P-8A MMA várhatóan 2009-ben repül majd először és 2013-ban állhat fel az első század. A gép gyártása pont akkor fejeződne be, amikorra aktuálissá válna az EP-3E-k leselejtezése, így a gyártósor szabad lenne.
Ami azért ennél többet számít: a gép mérete. A nagyobb méret lehetővé teszi, hogy az egyes antennák messzebb kerüljenek egymástól, így a jelrögzítés és a sugárzó eszközök helyének megállapítása pontosabbá válik. A hosszabb géptörzzsel, így antennákkal lehetővé válik az alacsonyabb frekvenciájú jelek befogása is. A géptörzsbe gond nélkül elhelyezhető a megfelelő műholdas adatközlő rendszer is, így a valós idejű adatátvitel is megoldható (a sokat emlegetett hálózatközpontú hadviselés legnagyobb dicsőségére).
Bár a Boeing prezentációjában nem szerepelt, de szakértők szerint elvárás lesz az aktív elektronikusan fázisvezérelt radar (AESA), a hálózatcentrikus együttműködést biztosító célkereső rendszer (NCCT) és a Suter-program rendszerei is. A gép magyarul egyszerre lesz képes precízen bemérni és azonosítani az ellenséges jelforrásokat az NCCT-rendszerrel, elektronikusan zavarni az AESA-radarral és az ellenséges kommunikációs rendszerekben szaglászni a megfelelő algoritmusokkal //sirály, lépj be a Haditengerészetbe, hackelj repülőgépről./.
A Boeing a fedélzeti rendszerek kialakításában a Smiths, az elektrooptikai és infravörös felderítő eszközök, elektronikus jelfogó rendszerek, adatátviteli kapcsolatok és önvédelmi rendszerek területén a Northrop Grumman partnerségére támaszkodik. A Raytheon szállítja az APS-137-es többfunkciós, hagyományos radarrendszert és több, nem részletezett rendszert is.
A gépen a Boeing szerint az MMA 8 fős legénységéhez képest jelentősen többen, 14-en dolgoznának. Ha ez sem elég, a kívánalmaknak megfelelően akár 24-25 főt is el tudnak helyezni, zsúfoltság nélkül..
A gépről természetesen lekerül a szonárbólya-rendszer, és a fegyvertér, míg az első fegyvertér helyére további antennák és elektronikus rendszerek kerülnek. Az MMA közel 6 tonna fegyvert hordozhat: ebbe a tömegbe számos elektronikus rendszer fér bele…
A négy szárny alatti fegyvertartó pilonra zavarófeladatokat ellátó robotgépeket helyeznek el, melyekkel a távoli zavarás oldható meg anélkül, hogy a bálna méretű gépnek az ellenséghez veszélyes közelségbe kellene repülnie.
A Boeing nem marad vetélytársak nélkül: a Raytheon például Nagy-Britanniának már kifejlesztette az ASTOR földi célokat megfigyelő és felderítő rendszerét a Bombardier Global Express repülőgépre építve. A rendszer akár átalakítható a Haditengerészet igényeinek megfelelőre is.
A Northrop Grumman a Gulfstream-re alapozva készített elektronikai felderítőgépet Izrael számára.

Ha már Boeing, essen szó a tankergépekről is. A már régóta esedékes döntés előtt elemzők azt latolgatták, hogy vajon melyik repülőgép lehet az alapja a győztes ajánlatnak.
Az új gépeknek még az Eisenhower-elnökségből származó több mint 400 darab KC-135 Stratotankert kell leváltania. Két ével ezelőtt már biztos befutónak látszott a Boeing a 100 gépes KC-767-es flottával. Egy vesztegetési botrány, két Boeing-vezető a börtönben, tankerek sehol. A botrány kitörése után a programot félrerakták és a Rand tanácsadócéget kérték fel a megfelelő típus kiválasztását segítő tanulmány és elemzés elkészítésére. Az anyag el is készült, de soha nem került nyilvánosságra. Néhány tipp azonban állítólag napvilágra került: például hogy az EADS is valószínűleg benevezhet a KC-30-as típussal, illetve nem valószínű, hogy ismét a 767-es lesz a nyerő ötlet a Boeing részéről. Állítólag, bár jó, de már túl öreg repülőgép.
A Szenátusban még többen ellenzik, hogy a Pentagon KC-30-as tankereket vásároljon, melyet az EADS a Northrop Gruman segítségével az Airbus A-330-as típusból alakítana ki. A Kongresszus már elvetette a „vásárolj hazait”-törvényt, mely gyakorlatilag megakadályozta volna, hogy a Légierő tenderén az Airbus esetleg győzhessen. A szenátorok szerint ameddig az Airbus suba alatt állami támogatásokat kap az európai kormányoktól //amit a cég persze gondosan tagad, illetve az amerikai kormányt vádolja a Boeing támogatásával, de ez egy másik tészta./, nem lesz képes eredményeket elérni a tankertenderen.
Más hírek szerint a Légierő nagyobb gépet akar, mint a 767-es. Akkorát, mely alkalmas egyben személy- vagy teherszállításra is //mint a KC-10 Extender//, miközben tankerként is működik. Ez viszont jó hír lehet a Boeingnek: eljöhet a 777-es ideje. A gép szakértők egy része szerint többre képes, mint az Airbus bármilyen szóba jöhető ajánlata.
Vannak viszont olyan híresztelések is, mely szerint a Légierő éppenséggel kisebb gépet is akar a rövidebb hatótávolságú légiutántöltési feladatokhoz: a Boeing
B-737 vagy az Airbus A-320-as jöhetne szóba. //Tisztára mint egy magyar közbeszerzés./.

Trautmann Balázs, traucsacska.blogspot.com