|

EUFOR-elismerés az alezredesnek

Újabb magyar katona öregbítette hazánk és a honvédség hírnevét. Dr. Csibi Sándor alezredes, a debreceni 5. Bocskai István Könnyűlövészdandár jogi és igazgatási főnöke még 2005. február 1–november 30. között teljesített szolgálatot Bosznia-Hercegovinában, Szarajevóban az EUFOR törzsigazgatói beosztásában. Az alezredes nemrégiben Manfred Hofmann dandártábornoktól, az EUFOR törzsfőnökétől vehetett át elismerést. A tábornok az oklevélben többek között kiemeli: dr. Csibi Sándor alezredes rátermett és tapasztalt tiszt, aki remek követe volt Magyarországnak, munkájával pedig elismerést szerzett az EUFOR-nak és a Magyar Honvédségnek.

Illyés Edit , Honvédelem Online

|

Repülős hírek…

Ketten is könnyebben megsérültek, amikor február 24-én egy katonai gyakorlórepülőgép kényszerleszállást hajtott végre Ankarában.
Az hírügynökség jelentése szerint a gép egyik hajtóműve repülés közben leállt, majd a gép a város Cayyolu negyedében egy üres mezőre kényszerleszállt. A gép a török hadsereg repülő kiképző központjából, Guvercinlik támaszpontjáról szállt fel.

16 darab kínai vadászrepülőgépet vásárol Banglades Kínától, 94 millió dollárért. Az üzlet a bangladesi légierő modernizálásának egy újabb lépése. A kormány részéről a vásárlást Minister Hafizuddin Ahmed, a vízügyekért (és ideiglenesen a védelmi ügyekért is) felelős miniszter február 23-án jelentette be, bár a szerződést még múlt év végén írták alá. A miniszter ugyanakkor nem nevezte meg a típust //vélhetően nem a Szuhoj-család licencgyártású típusai, hanem a kínai MiG-21-esek valamelyik F-7-es variánsa//.
Kína hagyományosan Banglades legnagyobb katonai szállítója, a jelenlegi 65 vadászgépből és 39 helikopterből álló légierő is kínai és ex-szovjet típusokból áll.

Február 22-én hajtották végre ez első harci felszállást a legújabb Nimitz-osztályú hordozó fedélzetéről. A történelmi repülés során a USS Ronald Reagan tepszijéről egy F/A-18E Hornet rugaszkodott el mely az "Eagles" Strike Fighter Attack Squadron állományába tartozott és Irakban hajtott végre támogató feladatot.
A Reagan 2003-ban állt hadrendbe, anyakikötője San Diego. A hordozó az 5. flotta állományában tevékenykedik.
A repfedélzetről a Carrier Air Wing 14 működik: "Redcocks" of Strike Fight-er Squadron 22, the "Fist of the Fleet" of Strike Fighter Squadron 25, the "Stingers" of Strike Fighter Squadron 113, the "Eagles" of Strike Fighter Squadron 115, the "Black Eagles" of Airborne Early Warning Squadron 113, the "Cougars" of Tactical Electronic Warfare Squadron 139, the "Providers" of Carrier Logistics Support Squadron 30, and the "Black Knights" of Helicopter Anti-Submarine Squadron 4.
USS Ronald Reagan http://www.reagan.navy.mil

Kérdés, hogy leáll-e a Boeing C-17A Globemaster III-as gyártósora a 180. példány leszállítása után. A Pentagon QDR2006-os jelentése szerint az új gépekre nincs szükség, így ha új szerződés máshonnan nem érkezik, akkor 2008-ban megszűnik a gyártás.
Az Amerikai Légierő tisztviselői szerint az újabb C-17-esek szerint inkább a KC-135 Stratotankerek lecserélésére kell fordítani a költségvetési forrásokat. A Boeing viszont Kongresszuson keresztül próbál nyomást gyakorolni, hiszen 30 ezer munkahelyről van szó 700 cégnél. Természetesen a katonai szakértők szerint is szükség van, hiszen a jelenlegi flotta, köszönhetően az igen magas kihasználtságnak //a normál „béketempóhoz” képest háromszor-négyszer annyit repülnek a gépek//, a tervezett 30 ezer üzemórás sárkány-élettartamból 12 ezer órát már le is repült. A QDR 2006 szerint is egyre nagyobb szükség van a légi szállító kapacitásra, a gyorsan előre telepíthető csapatok kiszolgálásra.
A Boeing eddig 146 gépet szállított le a megrendelt 180 gépből. A Légierő szerint a modernizált 125 darab C-5 Galaxy-val együtt elégséges teljesítmény áll majd rendelkezésre.
Tavaly ősszel John Handy tábornok, aki jelenleg a Légierő légiszállításért felelős parancsnokajelezte, hogy még legalább 42 további C-17-esre van szükség.

Február 21-én visszatárt az Edwards Légitámaszpontra a harmadik legyártott RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítő repülőgép. Az UAV-3-as jelű gép 167 bevetésen több mint 4800 repült órát teljesített a délkelet-ázsiai térségben. A gépet eredetileg tesztpéldánynak építették be, de a Global Hawkokat szinte azonnal bevetették 2001. szeptember 11-e után.
Az UAV-3-ast januárban két sorozatgyártású RQ 4A Global Hawk váltotta fel a térségben, így a gép visszatért az Egyesült Államokba. Az eredeti tervek szerint az UAV-3 évente csupán körülbelül 40 tesztrepülést hajtott volna végre, azt is csupán néhány esztendőn keresztül. A gép négyszer ennyit repült alig 18 hónap alatt. A gép bevethetősége elérte a 95 százalékot, egy alkalommal 40 bevetést teljesített egymás után, meghibásodás nélkül.
A hadműveleti területeken a Global Hawk-flotta 260-nál több bevetésen 5400 repült órát gyűjtöt be.
http://media.primezone.com/noc/

Megérkezett az első három orosz Mi-17V5 helikopter február 21-én az Aragua állabeli Libertador légitámaszpontra, Venezuelába. A helikoptereket részlegesen szétszerelt állapotban egy Antonov An-124 Ruszlan repülőgéppel hozták át az óceánon. 2006. végéig még további 7 ilyen helicopter érkezik meg a megrendelt 33 gépből. Három jabb Mi-17-es május-június környékén kerül Venezuelába.
A most beérkezett első három fecske 20 napon belül megkezdheti a normal katonai repüléseket.

Kényszerleszállást hajtott végre elővigyázatosságból egy Northrop-Grumman E-2C Hawkeye repülőgép a Chambers Field Légitámaszponton. A gép 15 perces körözés és vizuális ellenőrzések után szállt le. A gép pilótája helyi idő szerint 17:10-kor jelzett vészhelyzetet. A futóművek, mint később kiderült, rendben kijöttek, de a műszerfalon a kontrol-lámpa hibát jelzett. A repülőgép végül, a megfelelő tűzoltó-kísérettel 17:25-kor rendben leszállt.

Február 20-án kényszerleszállást hajtott végre a Malajziai Légierő egyik Aerospatiale Alouette helikoptere. A két pilóta és a rakodásért felelős személy megsérült, állapotuk stabil. A helikopter a Kluang mellett működő Mahkota támaszponton zuhant le a kifutópályára.
A helikopter pilótáit, Mohd Yazid Yusuf őrnagyot és Mohd Suhaimi Salleh őrnagyot, illetve Mohd Zamri Mat Saad törzsőrmestert a bázis kórházában látták el.
A helikopter helyi idő szerint 09:52-kor szenvedett katasztrófát, amikor a géppel hajtómű nélküli leszállást gyakoroltak.

Február 21-én lezuhant az Amerikai Tengerészgyalogság VMFA-122 századának egy F/A-18C Hornet vadászbombázó repülőgépe. A Beaufort Légitámaszponton működő egység repülőgépe Key West partjaihoz közel zuhant le, helyi idő szerint 17:00 körül. A rutin gyakorlórepülést végrehajtó pilóta sikeresen katapultált és a Haditengerészet kutató-mentő szolgálata halászat ki az óceánból.

Ausztrália kénytelen lesz C-17-eseket venni: az öreg C-130-asok nem bírják az iraki és az afganisztáni 3 éves terhelést. A kormányzat emiatt legalább négy C-17 Globemaster III-ast lesz kénytelen vásárolni, összesen 2 milliárd dolláros költséggel. A brit és amerikai erők szükségleteit 1-2 hét alatt lehet kielégíteni a szállító repülőgépek segítségével //erről azért és a helyszínen dolgozóktól markánsan más információkkal rendelkezek//, addig az ausztrál csapatok hosszú hónapokat várnak az utánpótlásra.
Az idős Herculesek ráadásul nem képesek az Ausztrál Védelmi Erők új gyöngyszemét, az M-1A1 Abrams harckocsit elszállítani. Az ausztrál védelmi minisztérium ezért kénytelen amerikai, brit, sőt, orosz szállító repülőgépeket bérelni az utánpótlás és a felszerelések, személyek szállításához. Az új repülőgépek egyben az Airbus A400M típus vereségét is jelzik. A beszerzendő C-17-esek valószínűleg a richmondi 36. század kötelékében repülnek majd. A hivatalos bejelentést várhatóan az ország új költségvetésének, vagy a 10 évre szóló, 50 milliárd dolláros összegről szóló Védelmi Képességi Tervének bemutatásakor (2006. közepén) ejtik meg. A gépek darabonként 220 millió dollárba kerülnek, de a kiképzés, az elektronikus hadviselési berendezések és az alkatrészek újabb összegeket emésztenek fel.
Az ausztrál SAS afganisztáni kitelepítéséhez 18 Kuvait-Kabul C-17-járatra volt szükség. Irakba pedik két C-130H Hercules jár három esztendeje minden nap, alaposan leterhelve a repülőgépeket, a személyzetet és a pótalkatrész-raktárakat.

Egy újabb Herculessel kevesebb: a Kanadai Légierő egy Herculesét parancsolta földre a kor és a magas repült óraszám. Ez egyre kényelmetlenebb Ottawa számára, hiszen hamarosan igencsak nehézkes lesz az afganisztáni kanadai kontingens ellátása is, merthogy nem lesz mivel.
A védelmi tárca számításai szerint idén még két gépet lesznek kénytelenek leállítani. Ezután csupán 28 C-130-as marad elméletileg bevethető hazai és nemzetközi szállítási feladatokra. Ennek legjobb esetben is csupán 60 százaléka repülőképes.
A kanadai fegyveres erők már így is civil légifuvarozó társaságokra szorul, hogy képes legyen ellátni az Afganisztánban harcoló erőket.
Az új, konzervatív kormány számára igencsak égető probléma a megfelelő légi szállítókapacitás minél gyorsabb megteremtése.
Az előző, liberális kormányzat még tavaly ősszel jelentette be, hogy 5 milliárd dollárért 16 új szállító repülőgépet fog vásárolni. A legesélyesebbnek a legújabb, C-130J változatú Herculest tartják, de az Airbus sem felejtette el az egyelőre még nem is repülő A400M típusát //”gyors” beszerzésről volt szó, nem 20 év múlva kellenek a gépek, jegyzem meg halkan…//, míg a Boeing az eggyel nagyobb kategóriájú gépet, a C-17 Globemaster III-ast próbálja eladni.
Rick Hillier tábornok szerint a jelenlegi flotta „csaknem teljesen üzemképtelen” lesz három éven belül, amikor az első új repülőgépek megérkeznének – a legoptimistábbak szerint legalábbis megjöhetnek. Az óvatosságot támasztja alá az az apró tény, hogy a kanadai erők fegyverbeszerzéseinek átlagosan 15 év az átfutási ideje.
A kanadai Hercules-flotta a világon a legöregebb és szakértők szerint a magas kor és a repült óraszám miatt minden évben két újabb repülőgép leállítása várható.
Kényszermegoldásként a kanadaiak felszerelését két hajóval Törökországba vitték, majd onnan ex-szovjet Il-76 Candid teherszállító gépekkel Kandaharba repülték át. Az Iljusinok járják a heti rendszeres utánpótlás-járatot is a kanadai Trentonból.

traucsacska.blogspot.com

|

Moszkva és Azov Latakiában

Február 21-én érkezett a szíriai Latakia kikötőjébe a Moszkva rakétacirkáló és az Azov partraszállóhajó köré csaoportosuló tengeri harccsoport. Egy évtizede ez az első hasonló volumenű látogatás szíriai kikötőben.

Február 5-én indult a harcsoport Szevasztopolból, hogy csatlakozzon a NATO Földközi-tengeri terrorizmus elleni három hónapos gyakorlatához. A több haderőnemes gyakorlaton a hangsúlyt a tömegpusztító fegyverek csempészetével, az illegális fegyverkereskedelemmel, valamint a migrációval kapcsolatos műveletekre helyezik. A művelet neve: "Active Endeavors Operation". A NATO vezetőség roppant lelkes az orosz részvétellel kapcsolatosan, ugyanis ez lehet az első alkalom, hogy a szövetség vezetője, Jaap de Hoop Scheffer látogatást tehet a Moszkva fedélzetén.

Mindenesetre sem a szövetség vezetője, sem az amerikaiak akik részt vesznek a gyakorlaton nem tudták, hogy az orosz harcsoport ki szándékozik válni a gyakorlatból annyi időre, hogy meglátogassák a szíriai kikötőt – amit Szíria elnöke Moszkva támogatását kifejező gesztusként értékelt. A látogatás kiemelte a Kreml azirányú szándékát, hogy jelentősebb szerephez jusson a Közel-keleten nagyrészt az USA ellenfelei iránti barátságos kezdeményezésekkel. Putin elnök egy Hamasz delegáció részére címzett meghívása fegyverkereskedési tárgyalásokra szintén ebbe a kérdéskörbe tartozik.

A Moszkva rakétacirkálót 1982-ben építették repülőgéphordozók elpusztítására. 2000-ben nagyjavításon vett részt. Legénysége 510 fő. Fő fegyverzete a 6 tonnás, 2,5 Mach sebességű "Bazalt" cirkálórakéta, melynek hatótávolsága 550 kilóméter. A 186 méteres hajó fő fegyvere nukleáris, vagy 500 kilós konvencionális töltettel szerelhető fel. Az S-300F légvédelmi rendszer 75 kilóméteres védőernyőt képez a hajó körül. A hajót tengeralattjáró elleni hadviselésre is felszerelték.

A gyakorlatok során a cirkáló február 15-én elfogta a brit Nottingham rombolót, valamint lefoglalta a spanyol Navarro fregattot.

|

Katonák a terrorizmus ellen

Az MH Szárazföldi Parancsnokság szervezésében február 23-án, Verpeléten került sor a „Terrorizmus elleni küzdelem katonai feladatai” felkészítő-módszertani foglalkozás bemutató napjára. A rendezvényen – melyen megjelent Havril András vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke, valamint a vezérkar, a haderőnemi parancsnokságok és az alakulatok kiképzéssel foglalkozó vezető beosztású tábornokai, tisztjei – a katonák a rendőrséggel, a BM Tűzoltósággal, a Katasztrófavédelemmel és az Országos Mentőszolgálattal közösen mutatták be az érintett szervezetek együttműködését terrortámadás esetén.

[center][/center]

A feltételezett szituáció szerint egy pénzintézetet támadtak meg terroristák, túszokat ejtettek, illetve öltek meg, további terrorista csoportok pedig a megye területén készültek erőszakos cselekményekre. Miután a rendelkezésre álló rendőri erők nem voltak elegendőek a terroristák felszámolásához, a hadsereg segítségét kérték.

(A hadsereg honi alkalmazásának jogi háttere: 2004. évi CV. Törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről 70. § (1) A Honvédség feladatai: c) Közreműködés az arra kijelölt és felkészített erőkkel a nemzetközi terrorizmus elleni harc katonai feladatainak ellátásában)

Sz. B. , Fotó: Rácz Tünde , Honvédelem Online

|

Légvédelmi rakétások tábori foglalkozása

Minden hónapban legalább egyszer tábori körülmények között megszervezett, úgynevezett komplex foglalkozásokat hajtanak végre az MH 12. Légvédelmi Rakétadandár alegységei. Február 20–24. között a KUB rakétakomplexummal felszerelt 1. légvédelmirakéta osztály katonái, illetve a vezetési zászlóalj tűzvezető és lokátoros csoportjai települtek ki, hogy gyakorolják feladataikat. A mostani kiképzés a győri alakulat számára már a légierő júniusi, komplex rendszergyakorlatára történő felkészülés egyik üteme.

[center][/center]

Lakatos István mérnök ezredes, a dandárparancsnok helyettese elmondta: a komplex foglalkozás úgy épül fel, mintha az alegység éles riasztást kapna, azaz a katonáknak a besorolást, a laktanya elhagyását, a menetbiztosítást, az eszközök telepítését, a földi támadás elleni védelmet és a szennyezett terepszakaszok leküzdését is gyakorolniuk kell. Sőt, február 23-án, az MH Légierő Parancsnokság gyakorló repüléseket hajtott végre a kiképzés körzetében, így a légvédelmi rakétásoknak lehetőségük volt a célkövetésre is.

Szűcs László , Fotó: Galovtsik Gábor , Honvédelem Online

|

Robbanás egy fegyverfejlesztő központban – a detonációban négyen megsérültek

Baleset okozta robbanás történt hétfőn Izrael legfőbb fegyverfejlesztő központjában, a detonációban négy ember sebesült meg biztonsági források és az izraeli rádió közlése szerint.

A baleset helyszíne az Izraeli Fegyverfejlesztési Hatóság, a Rafael üzeme volt, az észak-izraeli Haifa közelében, a robbanás pontos oka egyelőre nem ismeretes.

hirado.hu

|

Új videók

Felkerült 5 új videó. Nem sok, de szép nagyok. Összesen 700 MB. A VFA-102 aka Diamondbacks század fennállásának 50. évfordulójára készült kis kompilláció egész kellemesre sikeredett! De érdemes megvárni míg lejön a 300 megás Aerospace Power 2000 is. Ez igencsak hypolja az amcsi légierőt, de attól még vannak benne jó felvételek. Nekem különösen az A-10-esek bemutatója tetszett. Rádiókommunikáció is van alatta! Érdemes lehet még megnézni a Topol-M rendszerről készült videót is. Sajnos a kommentár orosz…

—–

Elkezdtük alapozni a Military Papers v2.0-t is.

|

Lengyel beszerzések a 2006-os év során

Lengyelország az idei év folyamán megközelítőleg 1 milliárd Euro-t (976 millió) költ haditechnikai eszközök beszerzésére, modernizálására. Ez nagyjából 6,5%-os növekedést jelent a 2005-ös kiadásokhoz képest. Marek Zajakala védelmi miniszter nyilatkozata szerint elsődleges prioritású a parancsnoki rendszer korszerűsítése, a NATO kompatibilitás fokozás illetve a szállítási kapacitás növelése.

A nagyobb tételek közül csemegézve: az év folyamán érkezik meg a 48 F-16 (36 F-16C Block52, 12 F-16D Block-52) közül az első 8. A lengyel páncélozott csapatszállító tender győztese a finn Patria. A rendelt 690 járműböl 144 szállítása várható az év folyamán.

|

Belgium betiltja a kazettás bombákat

Egy múlt heti parlamenti szavazást követően Belgium – elsőként a világon – betiltotta a kazettás bombák használatát. A pusztító erejű eszköz gyártása, tárolása, használata, vagy az azzal való kereskedés tilalmát a nemzetgyűlés alsóháza 112 igen és 2 nem szavazat, valamint 22 tartózkodás mellett szavazta meg. A felsőház már múlt év július 7-én zöld utat adott a tiltó rendelkezésnek. A döntésnek gazdasági következményei is lehetnek Belgiumban, ahol az egyik gyártó (Forges de Zeebruge) 200 dolgozója egy demonstráción tiltakozott a parlamenti határozat ellen.

[center][/center]

Civil szervezetek, többek között a Human Rights Watch és a Handicap International intenzív kampányt folytattak a lőszer, valamint a gyalogsági aknák betiltása érdekében. „Gratulálunk a képviselőknek ehhez a fontos döntéshez” – mondta Angelo Simonazzi, az utóbbi tömörülés vezetője, majd hozzátette: „Küzdelmünket folytatjuk az olyan fegyverek ellen, melyek civileket ölnek és csonkítanak meg.”

Honvédelem Online