|

Stratégiai légi szállítási szerződés

Dr. Fapál László, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára – Bali József védelempolitikai, és dr. Kunos Bálint védelemgazdasági helyettes államtitkárok kíséretében – március 23-án egy napos hivatalos látogatáson Lipcsében tartózkodott, ahol stratégiai légiszállítási szerződést írt alá. A Lipcse-Hallei repülőtéren megtartott rendezvényen – melyen ott volt dr. Franz Josef Jung, a Német Szövetségi Köztársaság védelmi minisztere, Alessandro Minuto Rizzo, a NATO főtitkárának helyettese, valamint Lennart Bengtsson dandártábornok, az EU katonai törzs képviselője – tizenöt európai ország és Kanada képviselői kézjegyükkel látták el a Stratégiai Légi Szállítás Átmeneti Megoldás (SALIS) egyezményt.

A dokumentum értelmében 2006. január 1-étől 2008. december 31-éig a szerződő felek igénybe vehetik az orosz-ukrán eredetű, Németországban bejegyzett RUSLAN-SALIS GmbH AN–124-es szállító repülőgépeket. A szövetségi rendszerek (NATO, EU) prioritásként kezelik a biztonsági konfliktushelyzetek korai felismerését és kezelését, ehhez azonban nélkülözhetetlenek a kor katonai színvonalát képviselő katonai képességek. Mivel mind a NATO, mind az EU kilépett hagyományos felelősségi területéről, és műveleteket hajt végre az euro-atlanti térségen kívül is, alapvető képesség lett a légi utántöltés és a stratégiai légiszállítás.

[center][/center]

Magyarország törekszik az expedíciós képességek megteremtésére, de haderőnk és a missziókban tartott erők nagysága– más nemzetekhez hasonlóan – nem igényli, pénzügyi korlátaink pedig nem teszik lehetővé önálló légi utántöltési és stratégiai légiszállítási képességek kialakítását. A SALIS-egyezmény e helyzeten segít: a jövőben – kedvező anyagi kondíciók mellett – a Magyar Honvédség is igénybe veheti az AN–124-es Ruszlan szállítógépeket önálló stratégiai légiszállításaira.

Szabó Béla , Fotó: a szerző felvételei , Honvédelem Online

|

Hivatalos Gripen átadó

A mai napon, Kecskeméten a Svéd Védelmi Miniszter, Leni Björklund hivatalosan is átadta az első öt Gripen vadászgépet a Magyar Honvédelmi Miniszternek, Juhász Ferencnek. A bemutatoról egy igen rövid, angol nyelvű videó is megtekithető, amelyben Sági János rangidős tiszt és Leni Björklund mond beszédet. A beszéd Windows Media player formátumban itt érhető el, Quicktime formátumban pedig ezen az oldalon.

|

Repülős hírek…

,7 millió dollárba került az Amerikai Légierőnek az az apró fémtárgy, melyet az egyik vadonatúj F-22 Raptor hajtóműve szívott be még 2005. október 20-án. Az esetet csupán most jelentették be. Az idegen tárgy egy éjszakai kiképzőrepülés közben került az autah-i Hill Légitámaszponton a gép szívócsatornájába, majd a hajtóműbe, amit szét is vert. A Raptor a langley-i 27. Vadászrepülő század állományába tartozott.
A balesetről készült 22 oldalas jelentés a kiképző dokumentumok elégtelenségét és el nem készültét nevezte meg a baleset okaként. A kézikönyvben ugyanis nem szerepelt, hogy az első futómű biztosító csapszegét el kell távolítani a hajtóműindítás előtt, így a hajtómű annak rendje és módja szerint beszívta azt //azért lehetett egy kis hangja a dolognak…//.

Ideiglenesen a földre parancsolták az Izraeli Légierő AH-1 Cobra harci helikoptereit, miután március 22-én lezuhant egy, a Palmahim támaszpontról felszállt helikopter. A gép éjszakai kiképzőrepülést hajtott végre, azonban technikao problémák miatt kényszerleszállást hajtott végre, eközben a pilóta és a fegyveroperátor is könnyebben megsérült.
A Cobra helikoptert a pilóta még sikeresen a földre rakta, de az felfordult és végül az oldalára borulva állt meg. A Légierő vizsgálatot indított a baleset miatt.
Az első vizsgálatok a gép hibáját állapították meg, míg a pilóta tevékenységét kiválónak értékelték.

A Finn Védelmi Erők 2006. vége előtt megkapja a első négy darab NH90 taktikai szállítóhelikopteret, jelentette a Finn Hírügynökség. A 20 megrendelt NH90-es leszállítását két évvel tolta el az, hogy nem kapták meg a finn légialkalmassági típusbizonyítványt. Mika Soininen ezredes a hadsereg légi egységeinek parancsnoka szerint az első gépet szeptemberben veszik ár Franciaországban. Az NH90-esek egyébként a volt szovjet gyártású négygépes Mil Mi-8 csapatszállító flottát váltják fel és bővítik ki alaposan //El sem hiszem: típusváltás és nem kevesebb, hanem _több_ gép érkezik! Nem értenek hozzá ezek a finnek, szavamra…//.

A Lockheed Martin és az EADS CASA március 23-án mutatta be a HC-235A közepes hatótávolságú tengeri felderítő-repülőgép első sorozatgyártott példányát. A gép Spanyolországban készül, jelentős amerikai részvétellel, hiszen az avionikai műszerek, a hajtóművek, és egyes integrált alrendszerek amerikaiak //pontosan ezért nem tudta átvenni Venezuela a már megvásárolt CASA-gépeket//. A HC-235A az első olyan típus, melyet az Amerikai Parti Őrség az Integrált Parti Őrség Rendszer (Integrated Coast Guard Systems, ICGS) keretein belül választott ki és vásárolt meg. .
A gép az EADS CASA san pablo-i üzemében gurult ki a hangárból. Az első HC-235A-t várhatóan 2007-ben kapja meg a Parti Őrség. A típust kutató-mentő bevetésekre, bűnüldözési és rendészeti feladatokra, drogfutár-vadászatra, tengerészeti felderítésre, jéghegyvadászatra, illetve személy- és teherszállításra használják majd. Az eredeti elképzelések szerint 2017-re összesen 36 gépre kerül fel a jellegzetes Parti Őrség-festés. Az első gép a mobile-i Parti Őrség Kiképző Támaszpontra került, 2007. tavaszára.

Március 21-én sikerrel katapultált gépéből a Spanyol Légierő egy Mirage F-1 pilótája. A repülőgép a Los Llanos Légitámaszpontról szállt fel, majd La Roda városa mellett szállt le, nem tervezett módon. A pilótát megtalálták és az Albacete Kórházba szállították, kisebb sérülésekkel. Az eddigi információk szerint a gép helyi idő szerint röviddel reggel 10:00 után zuhant le egy farm üres területére, nem messze az A-31-es Alicante-Atalaya del Cañavete sztrádától. A gép két másik F-1-essel repült kötelékben.
Érdekes adatok: a pilóta volt a 7144. személy, aki sikeresen használta a Martin-Baker katapultülést. Idén összesen 10-en, ebből márciusban 5-en köszönhetik életüket a Martin-Baker üléseinek.

Egy hónapja van az Israel Aircraft Industries-nek hogy meggyőzze a dél-koreai döntéshozókat: rendelkezik megfelelő amerikai támogatással a négy Gulfstream G550-alapú korai felderítő- és légtérellenőrző repülőgép leszállításához //magyarul az amcsik rábólintottak az üzletre//. Ha ez nem sikerül, akkor a Boeing lesz a nevető nyertes. Szöuli források szerint az IAI-nek és a Boeing-nek április 30-ig kell benyújtania a megfelelő engedélyeket és technikai adatokat a koreai E-X AEW&C-projekt vezetpinek. Dél-Korea májusban hirdetne eredményt a Northrop Grumman-féle Mesa radarral felszerelt Boeing B-737-es és az Elta Phalcon radart cipelő G550-es között. A kiválasztott típus szállítójábval júniusban kötik meg a szerződést. Belső információk szerint ha az IAI a végső határidőig nem lesz képes bemutatni a megfelelő dokumentumokat, újabb pályáztatás helyett a Boeinggel kezd tárgyalásokat a kormány. A projekt értéke eléri az 1,1 milliárd dollárt.

Két halottat követelt az az indiai MiG-21UM kiképző repülőgép, mely március 21-én röviddel a felszállás után zuhant le a Rajasthan tartománybeli Uttarlai Légitámaszponton. A gép helyi idő szerint 15:35 körül szenvedett katasztrófát Uttarlai település mellett, egy mezőre zuhanva. A gép egy rutin gyakorlórepülésre szállt fel. A helikopterrel érkező mentőcsapatok a gép roncsaitól nem messze találták meg a két pilóta holttestét. A földön senki nem sérült meg. A katasztrófa okait vizsgálóbizottság deríti ki.

Miközben az izraeli hírhez kerestem képet, kiderült: a Red Bull-os srácok begyűjtöttek egy TAH-1F Cobrát. Cool…

Trautmann Balázs , traucsacska.blogspot.com

|

Tengeri csata Szomália partjainál

Az volt: mind a két fél tüzet nyitott a másikra. A dolog azért nem volt igazán kiegyensúlyozott: egy szomáliai kalózhajó kötött bele az Amerikai Haditengerészet USS Cape St. George (CG 71) Ticonderoga-osztályú irányított rakétás cirkálójába. Hiba volt. :)
Március 18-án Szomália partjainál, napnyugta után az amerikai cirkáló két csónakot indított a feltételezett kalózhajó irányába. A két 24 láb hosszú gumicsónakban 9-9 tengerész volt. A célhajó személyzete, észlelve a közeledőket, tüzet nyitott a csónakokra. A csónakban tartózkodók viszonozták a tüzet, míg a Cape St. George teljes sebességre gyorsulva a célhajó elé vágott, közben a fedélzeti gépágyúkkal (valószínűleg a 25 mm-es Mk.38-as fegyverrendszerről lehetett szó) fedezőtüzet zúdított a kalózhajóra. Ennek fedélzetén a támadók már a jó öreg RPG-ket készítették elő a támadásra. A cirkáló lövészei eltaláltak egy üzemanyagos hordót, mely annak rendje és módja szerint fel is robbant. A 40 láb hosszú kalózhajó legénysége ekkor jobbnak látta megadni magát.
Az összecsapás eredménye: 1 halott és 12 letartóztatott. A túlélők közül 5-en megsérültek, ketten kritikus állapotban voltak az elfogáskor. A megtámadott hajó fedélzetén jelentős mennyiségű Kalasnyikovot és RPG-vetőt, -lőszert találtak.
A „csatában” a Cape St. George is több találatot kapott, ezt a lepattogzott festék és a kisebb horpadások jelezték.
A csatában érintett fegyveres banda vezetőjének szóvivője //halál komoly, ilyen titulust visel… :)//, Saleban Aadan Barqad szerint az Amerikai Haditengerészet nyitott először tüzet és az ő hajójuk csak viszonozta. A kalózhajó csak arra felügyelt, hogy idegen államok hajói ne halászhassanak Szomália felségvizein engedély nélkül.
A bandita-változat azonban több sebből is vérzik:
1., Ha a Navy tényleg támadni akart, akkor mindek küldték ki a 18 tengerészt két gumicsónakban?
2., Ha a Cape St. George kapitánya akarja, a 127 mm-es fedélzeti löveggel percek alatt biztonságos távoolból a tenger fenekére küldi a szomáliai hajót.
3., Szomália partjai a világ egyik legkalózveszélyesebb tengeri területének számít. Az amerikai hajó ENSZ-felkérésre volt a helyszínen, éppen kalózvadász-feladattal.

Trautmann Balázs , traucsacska.blogspot.com

|

JAS-39 Gripen hangár

Most találtam rá erre a kis képecskére, amely a kecskeméti repülőtéren készült. Nos, itt töltik fel a repülőket kerozinnal, levegővel és mindennel ami szükséges :). A hangár építése 2005 szeptemberében kezdődött és októberében be is fejeződött, a svéd katonaság és egy helyi vállalat közösen építette ezt a hangárat.

A szerelési, építési munkálatok, akadálymentesen zajlottak le, ez betudható annak, hogy már van tapasztalata a svéd katonasgának külföldi egyésgek telepítésében, itt elsősorban Csehország értetendő.

A hangár, a jelenlegi legfejletebb technológiával van felszerelve, mindent számítógép vezérel, ennek természetesen az a következménye, hogy a magyar karbantartó személyzet svéd kiképzésen fog részt venni az elkövetkezőkben.

|

Megérkezett az első 5 Gripen

A kecskeméti lgéibázisra megékrezett az első öt JAS-39 Gripen vadászgép, amely 210 milliárd forintba került. A gépeket négy magyar és három svéd pilótam hozta Magyarországra, amely egy és háromnegyed órába telt. A vadászrepülőket három MiG-29-es repülőgép fogadta.

Összesen 14 vadászgépet rendelt Magyarország, amelyek 2008 végére meg is érkeznek. A magyar állam 10 év bérleti díjat fizet a svéd államnak, ezután magyar tulajdonba kerülnek. Ezalatt az idő alatt magyar technikusokat és pilótákat képeznek ki, továbbá a karbantartást is vállalják. A megrendelési szerződést 2001 novemberében, Stockholmban írta alá a svéd és a magyar védelmi miniszter Orbán Viktor elnöksége alatt.

|

Cyborg rovarokról álmodozik a Pentagon

Miután becsődölt a rovarok idomításával és a mikrorobotok építésével is vannak gondok (főleg az energiaforrással), ezért újabb megoldások kutatásába kezdett a Pentagon. Kutatóintézrtük, a DARPA által a kormányzati oldalakon meghírdetett program keretein belül olyan innovatív ötleteket keresnek, melyek lehetővé tennék cyborg rovarok előállítását. Vagyis élő rovarokba (itt elsősorban repképes fajokra kell gondolni) szeretnének miniatűr eszközöket építeni, hogy kontrollálni tudják mozgásukat, felderítést tudjanak végezni.

A DARPA 3 évvel ezelött már végzett egy kutatást rovarokkal: mézelő méheket akartak aknák felkutatására idomítani. Cukorral megszórt, robbanószerrel átitatott szivacsokkal próbáltak robbanószer illata <-> táplálékforrás kapcsolatot kialakítani bennük. A méhekben azonban erősebb volt a táplálkozás és párzás ösztöne. Ezen felül a hőmérsékletváltozásokra se reagáltak megfelelően. Egyszóval kiszámíthatatlanok voltak.

Ezen illetve a robotrovarok problémáját szeretnék most egy huszárvágással, cyborg rovarokkal megoldani.

A DARPA miniatűr elektro-mechanikus rendszereket képzelt el beültetni. Egy speciálisan kialkított szilicium lapka szolgálna dokkoló felületként számos kiegészítő rendszer számára, melyek például a rovar mozgását, környezetének érzékelését szabályoznák, illetve energiát nyernének ki a mozgásból, illetve az a során keletekező hőböl

Az elérhető információk alapján a mozgás irányítása az izomzat vagy az idegrendszer direkt stimulálásával történne, ugyanis ez egy általánosabb, szélesebb körben használható módszernek tűnik, mint egyéb, jó eséllyel faj-specifikus módszerek, úgymmint a vibráció vagy feromonok általi irányítás.

Lényegében egy olyan technológia kifejlesztéséről van szó tehát, mely lehetővé teszi, hogy egy kiszámítható, távirányítható rovart lehessen "építeni". Az implantokat a rovar metamorfózisa során kell beültetn, mert ilyenkor hatalmas a regenerálódó képessége: lárva állapotból átalakulás során teljesen átalakul a rovar. Lényegében teljesen újraépíti magát, átalakítva szerkezetét, mely várhatóan tolerálni tudná a beépített rendszereket. Az elképzelés lehetővé teszi egy költségtakarékos, futószalag szerű "előállítási" folyamat megvalósítását.

A kitűzött konkrét cél olyan rovar, mely több száz méterre lévő cél 5 méteres környezetébe irányítható távirányítással, vagy GPS segítségével, ahol végleg, vagy újabb utasítás érkezéséig tartózkodik, közben a szenzorai segítségével adatokat továbbít irányítóinak.

Legnagyobb figyelmet a szitakötők illetve a lepkék élvezik, de ugráló és úszó rovarok is számításba jöhetnek a DARPA közlése szerint.

|

Izrael magabiztos az Arrow-2 képességeivel kapcsolatban

Az elmúlt időszakban a hadvezetés magas pozicióiban lévő tisztjei publikusan hangoztatják az Arrow anti-ballisztikus rakétarendszerük megbízhatóságát. Az üzenet címzettje természetesen Irán. Egy magasrangú katonai vezető a The Jerusalem Post-nak adott interjújában azt nyilatkozta, hogy az Arrow-2 képes bármilyen iráni rakéta megsemmisítésére: "Le fogjuk lőni az összeset. Az Arrow tudja, hogyan fogja el a Shihab rakétát"

Az izraeliek ezen magabiztossága a nemrég befejeződött modernizálásnak tudható be: a tavalyi év folyamán a hadvezetés elismerte, hogy a Boeing-el közösen fejlesztett Arrow igen hatékony a Scud rakáták ellen, ám van még mit fejlődnie az iráni Shihab-3-al szemben. 2005 decemberében került sor a továbbfejlesztett rendszer próbájára, mely során sikeresen fogott el egy, a Shihab-3 viselkedését szimuláló rakétát. A feltúrbózott rendszer immáron képes több robbanófej illetve csalitöltetek leküzdésére is.

A The Jerusalem Post azon kérdésére, miszerint mekkora veszélynek van kitéve a lakosság tömegpusztító robbanófejjel felszerelt rakéta elfogása esetén azt a választ kapta, hogy semmilyen veszély nem fenyeget, lévén az Arrow immáron mégnagyobb magasságban képes elfogni célpontját, így a maradványok földre visszatérése során elégnek. (Megjegyzendő, hogy a decemberi teszt során az Arrow a megelőző 13 indításhoz képest valóban nagyobb magasságban volt képes leküzdeni a közeledő rakétát. Az Arrow-2-ről elérhető információk, melyek a modernizálás elöttről származnak, a rakáta 50km magasságig képes az elfogásra. Hatótávolsága egyébként ~90km, a radarrendszer 500km távolságból képes érzékelni a közelgő veszélyt.)

Izrael jelenleg 2 telepített üteggel rendelkezik. Az egyik a palmahimi légibázison található, feladata Tel Aviv védelme, míg a másik az ország északi részében, Hadera közelében található. Minden üteg 4-8 indítójármőböl áll, melyek mindegyikén 6 indítócső található. Az értesülések szerint több száz rakéta áll rendelkezésre mindkét telepítés számára.


Arrow-2 tesztkilövés, Kalifornia, 2004
Kattints a képre a nagyításához

|

Elkészült az első iráni tengeralattjáró

A teheráni média még tavaly májusban jelentette be, hogy megkezdődött az első saját gyártású tengeralattjárójuk építése. Az akkor még Ghadir néven (ez egy síta vallási ünnep) futó hajó végül a Nahang (bálna) nevet kapta a tegnapi hadrendbe állításra.

Sajjad Kouchaki ellentengernagy állítása szerint a számos fegyver hordozására képes hajó, így igazi multifunkciós szerepkört tölt képes betölteni. Az hajó teljes mértékben a Persza-öböl-re lett szabták, ahol is – az ellentengernagy megjegyzése szerint – Teherán az elrettentés politikáját követi.

Külföldi elemzők szerint egyébként Irán 6 Kilo osztályú dízel-elektromos tengeralattjáróval rendelkezik.


Oroszországtól vásárolt Kilo vontatása Iránba
Földközi-tenger, 1995 december 23.