,7 millió dollárba került az Amerikai Légierőnek az az apró fémtárgy, melyet az egyik vadonatúj F-22 Raptor hajtóműve szívott be még 2005. október 20-án. Az esetet csupán most jelentették be. Az idegen tárgy egy éjszakai kiképzőrepülés közben került az autah-i Hill Légitámaszponton a gép szívócsatornájába, majd a hajtóműbe, amit szét is vert. A Raptor a langley-i 27. Vadászrepülő század állományába tartozott.
A balesetről készült 22 oldalas jelentés a kiképző dokumentumok elégtelenségét és el nem készültét nevezte meg a baleset okaként. A kézikönyvben ugyanis nem szerepelt, hogy az első futómű biztosító csapszegét el kell távolítani a hajtóműindítás előtt, így a hajtómű annak rendje és módja szerint beszívta azt //azért lehetett egy kis hangja a dolognak…//.
Ideiglenesen a földre parancsolták az Izraeli Légierő AH-1 Cobra harci helikoptereit, miután március 22-én lezuhant egy, a Palmahim támaszpontról felszállt helikopter. A gép éjszakai kiképzőrepülést hajtott végre, azonban technikao problémák miatt kényszerleszállást hajtott végre, eközben a pilóta és a fegyveroperátor is könnyebben megsérült.
A Cobra helikoptert a pilóta még sikeresen a földre rakta, de az felfordult és végül az oldalára borulva állt meg. A Légierő vizsgálatot indított a baleset miatt.
Az első vizsgálatok a gép hibáját állapították meg, míg a pilóta tevékenységét kiválónak értékelték.
A Finn Védelmi Erők 2006. vége előtt megkapja a első négy darab NH90 taktikai szállítóhelikopteret, jelentette a Finn Hírügynökség. A 20 megrendelt NH90-es leszállítását két évvel tolta el az, hogy nem kapták meg a finn légialkalmassági típusbizonyítványt. Mika Soininen ezredes a hadsereg légi egységeinek parancsnoka szerint az első gépet szeptemberben veszik ár Franciaországban. Az NH90-esek egyébként a volt szovjet gyártású négygépes Mil Mi-8 csapatszállító flottát váltják fel és bővítik ki alaposan //El sem hiszem: típusváltás és nem kevesebb, hanem _több_ gép érkezik! Nem értenek hozzá ezek a finnek, szavamra…//.
A Lockheed Martin és az EADS CASA március 23-án mutatta be a HC-235A közepes hatótávolságú tengeri felderítő-repülőgép első sorozatgyártott példányát. A gép Spanyolországban készül, jelentős amerikai részvétellel, hiszen az avionikai műszerek, a hajtóművek, és egyes integrált alrendszerek amerikaiak //pontosan ezért nem tudta átvenni Venezuela a már megvásárolt CASA-gépeket//. A HC-235A az első olyan típus, melyet az Amerikai Parti Őrség az Integrált Parti Őrség Rendszer (Integrated Coast Guard Systems, ICGS) keretein belül választott ki és vásárolt meg. .
A gép az EADS CASA san pablo-i üzemében gurult ki a hangárból. Az első HC-235A-t várhatóan 2007-ben kapja meg a Parti Őrség. A típust kutató-mentő bevetésekre, bűnüldözési és rendészeti feladatokra, drogfutár-vadászatra, tengerészeti felderítésre, jéghegyvadászatra, illetve személy- és teherszállításra használják majd. Az eredeti elképzelések szerint 2017-re összesen 36 gépre kerül fel a jellegzetes Parti Őrség-festés. Az első gép a mobile-i Parti Őrség Kiképző Támaszpontra került, 2007. tavaszára.
Március 21-én sikerrel katapultált gépéből a Spanyol Légierő egy Mirage F-1 pilótája. A repülőgép a Los Llanos Légitámaszpontról szállt fel, majd La Roda városa mellett szállt le, nem tervezett módon. A pilótát megtalálták és az Albacete Kórházba szállították, kisebb sérülésekkel. Az eddigi információk szerint a gép helyi idő szerint röviddel reggel 10:00 után zuhant le egy farm üres területére, nem messze az A-31-es Alicante-Atalaya del Cañavete sztrádától. A gép két másik F-1-essel repült kötelékben.
Érdekes adatok: a pilóta volt a 7144. személy, aki sikeresen használta a Martin-Baker katapultülést. Idén összesen 10-en, ebből márciusban 5-en köszönhetik életüket a Martin-Baker üléseinek.
Egy hónapja van az Israel Aircraft Industries-nek hogy meggyőzze a dél-koreai döntéshozókat: rendelkezik megfelelő amerikai támogatással a négy Gulfstream G550-alapú korai felderítő- és légtérellenőrző repülőgép leszállításához //magyarul az amcsik rábólintottak az üzletre//. Ha ez nem sikerül, akkor a Boeing lesz a nevető nyertes. Szöuli források szerint az IAI-nek és a Boeing-nek április 30-ig kell benyújtania a megfelelő engedélyeket és technikai adatokat a koreai E-X AEW&C-projekt vezetpinek. Dél-Korea májusban hirdetne eredményt a Northrop Grumman-féle Mesa radarral felszerelt Boeing B-737-es és az Elta Phalcon radart cipelő G550-es között. A kiválasztott típus szállítójábval júniusban kötik meg a szerződést. Belső információk szerint ha az IAI a végső határidőig nem lesz képes bemutatni a megfelelő dokumentumokat, újabb pályáztatás helyett a Boeinggel kezd tárgyalásokat a kormány. A projekt értéke eléri az 1,1 milliárd dollárt.
Két halottat követelt az az indiai MiG-21UM kiképző repülőgép, mely március 21-én röviddel a felszállás után zuhant le a Rajasthan tartománybeli Uttarlai Légitámaszponton. A gép helyi idő szerint 15:35 körül szenvedett katasztrófát Uttarlai település mellett, egy mezőre zuhanva. A gép egy rutin gyakorlórepülésre szállt fel. A helikopterrel érkező mentőcsapatok a gép roncsaitól nem messze találták meg a két pilóta holttestét. A földön senki nem sérült meg. A katasztrófa okait vizsgálóbizottság deríti ki.
Miközben az izraeli hírhez kerestem képet, kiderült: a Red Bull-os srácok begyűjtöttek egy TAH-1F Cobrát. Cool…
Trautmann Balázs , traucsacska.blogspot.com