|

Leállt a fél svéd légiforgalom

A stockholmi Arlanda repülőtéren a radar meghibásodása miatt, Jönköping-től északra le kellett állítani a légiforgalmat Svédországban. Reggel 10:35 perckor hibásodott meg a radar, de a tartalék-rendszer segítségével sikeresen sikerült leszállítani minden repülőgépet, közli Jan Lindqvist az Arlanda és Bromma repülőterek információs igazgatója.

Egy normális napon, közel 800 repülőgép indul a stockholmi Arlanda repülőtérről, de szerencsére csak 50 repülőgép volt a levegőben a radar meghibásodásakor. A radar valószínűleg az elkövetkező néhány percben újra működőképes lesz teljes mértékben.

|

Rakéta rendelés

Az ügyvezető kormány első lépésként megvette a rakétákat a JAS-39 EBS_Hu Gripenre. A rakétákat az amerikai Raytheon fogja leszállítani.
A rakéták a következők lesznek:
1. AMRAAN AIM-120C – középhatótávolságú légiharcrakéta – Ára: 380 000 $
2. AIM-9M Sidewinder – kishatótávolságú rakéta – Ára: 84 000 $
3 . AGM-65 Maverick – lézerrel megjelölhető levegő-föld rakéta – Ára: 100 000 $

Az üzlet összértéke kb. 50-60 millió $

KerozinEmber , zizzentmaistro.blogspot.com

|

Véget ért a CIMI 2006

Svédországban megrendezésre került a 2006-os CIMI (Civil & Militär beredskap – Civil és Katonai készültség) májusban, ahol több európai haditechnikával foglalkozó vállalat valamint szervezet is részt vett. A rendezvényen 5 szeminárium volt 77 szakbeli személy előadásában a nemzetközi krizishelyzetekről, NCW kísérletekről, azok fejlesztéséről valamint felhasználhatóságáról, a multinacionális erők bevethetőségéről, a civil és katonai krízishelyzet kezeléséről, a nemzetközi együttműkődésről és ennek összefüggéséről az NCW-vel. A rendezvény 1984 óta várja az érdeklődöket, az elmúlt évben közel 100 vállalat és 8000 érdeklödő volt.

|

Külpol mix

Nos, egy kis munkaidő-összehasonlítgatással kezdjük ezt a csodás péntek délelőttöt. A TCS Daily hasábjain Constantin Gurdgiev idéz sok érdekes adatot az európai és az amerikai munkaidőkről, adózásról, szabadidőről. Valóban szociábilisabb-e az európai munkamodell?

Az IHT lapján James Connell gondolkodik el: valóban kell-e a Galileo Európának, A szerző szerint a műhold nagy gonddal beharangozott szolgáltatásainak döntő része már ma is elérhető, a jó öreg amerikai GPS-rendszerre alapozva. Kérdés, a már amúgy is 400 millió euróval túllépett költségvetésű európai műholdas navigációs rendszer képes lesz-e legyőzni amerikai vetélytársát, akár csak Európában is.

Szokás szerint nagy nyilvánosságot kapott az Amnesty International legutóbbi jelentése, mely szintén szokás szerint kiosztja az Egyesült Államokat. Azt azonban nem annyira propagálták, hogy a francia rendőrségnek is kijutott, vastagon. Rasszizmus, brutalitás, agresszivitás, gyilkosság: figyelem, nem mondjuk a New York Police Department bűnlajstroma ez, hanem a művelt fhanszia állam rendjének őreit vádolja az AI.

Erőteljesen keresi a megoldást Spanyolország: célja a Kanári-szigetekre érkező menekültek áradatának megfékezése. Ehhez azonban az EU segítsége is szükséges: egyes optimista nyilatkozók szerint ez lehet az első összefogott EU-s szintű Afrika-politika, vagy annak csírája. Meglássuk. Egyelőre nekem egy standard „maradjatok csak otthon”-műveletnek tűnik. De végül is ez is lehet egységes Afrika-politika.
A menekültek visszatoloncolása gyakorlatilag lehetetlen, hiszen a mindenféle papír nélkül partot érő fiatal fekete férfiak nemzetiségét és hovatartozását nem lehet megállapítani, így nincs hova visszatoloncolni őket. A statisztika viszont a bevándorlást fékezni kívánók ellen dolgozik: egyre több lesz a munkaképes afrikai férfiak száma és egyre ritkább a munkalehetőség számukra. A következmények innentől fogva magától értetődőek…

Néhány hónap késéssel végre az európai média is rájött arra, amit már oly sokan oly régen mondanak: ha fizetsz a túszért, akkor még többet rabolnak el. A spanyolviasz feltalálója Daniel McGrory, aki a The Times weblapján elemzi a francia, német és olasz túszkezelési metódusokat (gyk.: fizetünk, mint a katonatiszt, de persze tagadjuk, aztán ha kiderül, legfeljebb hümmögünk és maszatolunk…) és azok eredményeit.

Nyolc embert vett őrizetbe a Scotland Yard szerdán, egy széles körű akció során. Hármukat a terrorellenes, míg öt főt bevándorlási törvények alapján kapcsoltak le a brit rendőrök.

Martin Samuel a The Times kommentárjában csodálkozik rá a szerinte ironikus amerikaiakra: a terroristák által lerombolt WTC acélvázának 24 tonnáját hadihajóba dolgozták bele. A George Pataki akkori kormányzó által is teljes mellszélességgel támogatott, szimbolikus lépés érezhetően a cikkíró legteljesebb meg nem értésével találkozik. Az acélroncs az LPD 21 USS New York testébe került, mely egy San Antonio-osztályú partraszállító hajó lesz.
Sőt, minő borzalom: az osztály következő egysége a USS Arlington (a Pentagon megtámadott szárnya után) nevet kapja, majd a USS Sommerset (a Flight 93 lezuhanásának helyszíne) következik. A hajók a cikkíró szerint egyben az amerikai külpolitika teljes csődjének esszenciáját is jelentik, csak úgy mondom.
A cikkíró „tömegpusztító fegyverként” is jellemzi a hajókat. Nos, érdekes felvetés.

A palesztin belvillongások áldozata lett az egyik helyi biztonsági szervezet Fatah-párti vezetője. Nabil Hodhod kocsijában bomba robbant: a feltételezések szerint a Hamasz keze van a dologban. Demokrácia, helyi sajátosságokkal.

Trautmann Balázs , traucsacska.blogspot.com

|

Szlovén vadászirányítók magyarországi kiképzése

A veszprémi MH 54. Légtérellenőrző Ezred légiirányító központja ad otthont a Szlovéniából érkezett tisztek vadászirányító képzésének. A május 2. és június 2. közötti, öthetes felkészítésen a NATO-ban érvényes rádiólevelezés szabályait, az alkalmazott kódokat és harceljárásokat sajátítják el a szlovén tisztek, akik egyébként már kiképzett vadászirányítók. Szűcs József mérnök alezredestől, a légtérellenőrző ezred parancsnokhelyettesétől megtudtuk, hogy a szlovén tisztek felkészítését a légiirányító központban alkalmazott adatfeldolgozó rendszer szimulációs lehetőségeit kihasználva végzik a magyarok.

[center][/center]

A szlovének a gyakorlati kiképzés mellett látogatást tettek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, illetve kecskeméti repülőtéren kiépítés alatt álló 2. légiirányító központban. Martin Zupancic százados és Mihael Pavsic főhadnagy érdeklődésünkre elmondta: mivel a magyar légiirányító központ 1999 óta tagja a NATO integrált légvédelmi rendszerének, az itt alkalmazott eljárások elsajátítása segítheti a szlovén katonai légiirányítás munkáját és a szövetséggel való együttműködését.

Szűcs László , Fotó: Tóth László

|

Iron Fist

Egy újabb ígéretesnek tűnő aktív védelmi rendszer kerül bemutatásra a júniusban esedékes, párizsi Eurosatory 2006 védelmi kiállításon: az Israel Military Industries saját fejlesztésű ADS (Active Defense System) rendszeréről, az Iron Fist-ről van szó A Vasököl fejlesztése ezidáig titokban folyt, lévén konkurense a szintén izraeli RAFAEL Trophy rendszerének. (Utóbbi teljes erőbedobással történő fejlesztése 2005-ben indult be.)

A rendszer elsősorban kis és közepes járművek védelmére készül, ám az eddigi tesztek alapján nagyobb járművek (tankok) védelmére is alkalmas. A fejlesztés rohamléptekkel zajlik, így a tervek szerint 2007 közepére már sor kerülhet a csapatpróbákra is.

Az eddigi széleskörű, könnyű és nehézpáncélzatú járművekkel végzett tesztek során a rendszer számos veszélyforrással szemben – RPG, anti-tank rakéták illetve tank lövedékek (kémiai ill. kinetikus egyaránt) – volt képes hatékony védelmet biztosítani:
A prototípusokat 2 M113 csapatszállítón és egy Sabra Mk III. változatú M60 harckocsin tesztelték. Az utolsó demonstrációs tesztsorozat keretén belül – erre 2005 novemberben és decemberben került sor – a rendszer sikeresen védte meg a járműveket többféle anti-tank lövedéktől, beleértve kinetikus lövedékeket is. A cég vezetőjének elmondása szerint a tesztek többségében a járművek semmiféle károsodást nem szenvedtek, viszont néhány esetben a leküzdött lövedék maradványai okoztak némi sérülést.

Jelenleg egy könnyített verzió kidolgozása van folyamatban, mely alkalmas lesz a Humvee-ra történő telepítésre.

Hogyan is működik a dolog? Nos tulajdonképpen hasonlóképpen mint más ADS rendszerek: az elfogó pálya kiszámításához szükséges adatokat (távolság, röppálya) egy fix kiépítésű radar szolgáltatja a tűzvezető rendszer számára. A veszélyforrás elkerülhetetlennek minősítése esetén a rendszer azonnal egy robbanó lövedéket indít annak irányába (Az indítórendszerről sajnos egyelőre bővebb információ nem áll rendelkezésre.) Ez leginkább egy miniatűr aknavető gránáthoz hasonlítható.

Az Iron Fist – mondjuk a Tropy-val ellentétben – pusztán a robbanás által kifejtett energiára támaszkodik. Ezt hasznosítva igyekszik megsemmisíteni a robbanótölteteket illetve pályájukról letéríteni, destabilizálni a kinetikus lövedékeket. Azaz nincsenek repeszek, a burkolat egésze felemésztődik a robbanásban. Emiatt használható a rendszer páncélzat nélküli járműveken (teherautó), illetve ezért nem probléma, ha a védett jármű közelében sikerül csak a támadó leküzdése. Ezen megoldás ideálissá teszi a zsúfolt városi környezetben történő használatra, illetve a "hit-to-kill" rendszerekkel szembeni kisebb komplexitás olcsóbbá is teszi ezen megoldást.


Akció közben az Iron Fist
|

NATO-küldöttség a repülőbázison

Május 23–26. között Magyarországon tartja soros ülését a NATO Légi Vezetési és Irányítási Rendszer Igazgatási Szervezet Tanácsadói Bizottsága (NACMO ACCS Advisory Committee). Az első napot Kecskeméten töltötték a résztvevők. A bizottság a délelőtti órákban Hillary Ann Whitewax,Wing Commander, a bizottság elnökének vezetésével érkezett a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. A vendégeket Pető István dandártábornok, bázisparancsnok köszöntötte.

[center][/center]

A vendégek látogatást tettek a bázis hadműveleti központjában, illetve a 2. légiirányító központban. Megismerkedtek „PETRA”-val, azaz megtekintették a Gripen szimulátort – ahol rögtönzött bemutatót láthattak többek között a légi-utántöltésről – később pedig szemügyre vehették az alakulatnál rendszeresített repülőgépeket. A vendégek a program zárásaként (prezentáció keretében) a HM ARZENÁL Rt. munkájával, fejlesztéseivel ismerkedtek.

|

Repeszromboló gránát okozta a szolnoki tragédiát

Egy 152 milliméteres repeszromboló gránát okozta a május 23-i szolnoki balesetet, melynek során egy tűzszerész életét vesztette, ketten pedig megsérültek – közölte Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője. Az viszont még tisztázásra vár, hogy az eszköz miként kerülhetett az MH Béketámogató Kiképző Központ gyakorlóterére. A helyszíni szemle eddigi megállapításai ismertető sajtótájékoztatón a budapesti Honvéd Kórházba szállított sérültek állapotáról, továbbá a tanfolyamon résztvevők, illetve a kiképzést előkészítő állomány körében végzett a trauma feldolgozását segítő – pszichológusi munkáról is szó esett.

Az eddigi vizsgálatok megállapítása szerint, a szolnoki baleset egy 152 milliméteres repeszromboló gránát robbanása okozta. Az eszköz a Magyar Honvédségnél is rendszeresített D-20 típusú vontatott tábori löveggel kompatibilis. Az esetet – szakértők bevonásával – a katonai ügyészség vizsgálja, amely többek között arra is keresi a választ, hogy miként és miért került a helyszínre a balesetet előidéző repeszromboló gránát. A nyomozás halált okozó, foglalkozásában elkövetett gondatlan veszélyeztetés ügyében folyik ismeretlen tettes ellen. A munka a tanúk meghallgatásával kezdődött – derült ki Bocskai István tájékoztatójából. Mindezzel párhuzamosan a vezérkari főnök preventív intézkedésekről döntött: utasította az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnokát az általuk gyakorlatokon, bemutatókon használt eszközök ismételt bevizsgálására, míg a HM HVK műveleti főcsoportfőnökének azt kell ellenőriznie, hogy a szolnokihoz hasonló foglalkozásokat szabályzó intézkedések megfelelnek-e az elvárásoknak.

Ezt követően Zsíros Lajos orvos ezredes a budapesti Honvéd Kórházba szállított két tiszthelyettes állapotáról beszélt. Elmondta, hogy az egyik tűzszerész jobb felkarjában két nagyideg sérült meg, ráadásul a főartéria is elszakadt. A többórás műtét után jelenleg jó általános állapotban van, de az orvosok hosszabb (akár egy esztendeig tartó) rehabilitációs idővel számolnak. A másik katona jobb lábán a szétrepülő repeszdarabok egy úgynevezett lyuktörést, jobb könyökén pedig többszörös darabos csonttörést okoztak, továbbá fejsérülést is szenvedett. Sérüléseit ellátták, felépülése 3-4 hónapot vehet igénybe.

Zsiros ezredestől dr. Brauer Ágnes alezredes, katonapszichológus vette át a szót, aki elmondta, hogy a helyszínre siető kollegái a Magyar Honvédség krízisintervenciós programjának előírásai alapján jártak el, tehát azonnal megkezdték a tanfolyamon résztvevők, illetve a kiképzés előkészítő állomány pszichológiai kezelését. A legfontosabb az, hogy a sokkos állapot oldása érdekében elbeszélgessenek az érintettekkel, ez jelenleg csoportos terápia keretében zajlik, a továbbiakról az elsődleges értékelések után döntenek – mutatott rá Breuer Ágnes. Természetesen az elhunyt tiszt családtagjai is megkapnak minden segítséget a szakembereinktől – egészítette ki az elhangzottakat a katonapszichológus.

Kiss Róbert József őrnagy (1968-2006)

Kiss Róbert őrnagy2006. május 23-án, szolgálatteljesítés közben, tragikus baleset következtében elhunyt Kiss Róbert József őrnagy, a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred kiképzési főnöke.

[center][/center]

Az őrnagy állományának legfelkészültebb, kimagasló szakmai tudással és legnagyobb tapasztalattal rendelkező tagja, mesterfokú tűzszerész volt.

[center][/center]

Tőle tanulta meg a szakmát a jelenlegi szakállomány csaknem teljes gárdája, mindenki felnézett rá, tisztelte. Segítőkészsége és rendkívüli embersége, közvetlen és barátságos modora, szakmai kérdésekben pardont nem ismerő hozzáállása híres volt az alakulaton kívül is. Személyes példamutatásával beosztottjai munkatempóját és munkabírását maximális szintre emelte, ugyanakkor teljes mellszélességgel kiállt az alárendeltjeiért. Soha nem pihent meg kivívott érdemein, folyamatosan képezte magát és erre sarkallta társait is. A szakmával járó állandó életveszély miatt nála nem számított a rendfokozat, a beosztás, csakis az elméleti és gyakorlati tárgybeli tudás, a kreativitás, a problémamegoldó képesség. A kiképzés főnökeként állandóan azon dolgozott, hogy új eljárások és módszerek kidolgozásával a lehető legbiztonságosabbá tegye a tűzszerészek munkáját. Oroszlánrészt vállalt a jelenlegi kiképzési rendszer megtervezésében, megszervezésében és működtetésében.

Kiss Róbert őrnagy munkáját több kitüntetéssel is elismerték elöljárói, szakmai tudása hozzájárult az ezred munkájának elismertségéhez.

A fájdalmasan rövid, 38 évet élt Kiss Róbert József őrnagy felesége, 6 éves kisfia, 3 éves kislánya gyászában főhajtással osztozik a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség teljes állománya.

Honvédelem Online

[center]
[b]
A militarypapers.hu teljes csapata méltóságteljes főhajtással osztozik a család gyászában. Isten Veled, Kiss Robi…[/b][/center]

|

Mégis terrortámadás volt…

Tegnap kigyulladt az isztambuli Atatürk repülőtér egyik cargoterminálja. 3 ember sérült meg, a tűzoltók viszonylag könnyen uralmuk alá vették a tüzet. A repülőket addig a maradék 2 pályára irányították át, így kis körözés után a Malév MA 201-es repülőjárata is sikeresen leszállt, majd visszaindult.
A hírben még nem lenne köűülönös, ugyani este még azt mondták a török hatóságok, hogy biztos nem terrortámadás volt, hanem elektromos zárlat.

Ennek ellenélre az éjszaka folyamán magára vállalta a robbantásos merényletet a Szabadság Sólymai nevezetű kurd terrorszervezet.
Mint az köztudott a török hatóságok és a kurd kisebbség között szinte folyamatos harcérintkezés van, a kurdok már többször is robbantottak.