|

Minuteman rakétamotor felújítás – 6. lépcső jóváhagyva

Mostanság olyan nuke-os időszak van… Szóval mint az előző hírben is utaltam rá, jelenleg az Egyesült Államok szárazföldi telepítésű nukleáris elrettentő erejének gerincét a Peacekeeper kivánása miatt ismét a Minuteman-ek látják el. Ezek azonban nem mai legények, így a megbízhatóság fenntartása végett szükségessé vált a felújításuk. Felújított rakétamotorok illetve mint már tudjuk megújulú szoftver és rakomány. A rakéták mindhárom fokozatának felújítását és a hajtóanyag cseréjét célzó program 1998-ban vette kezdetét. Kivitelezőként az Alliant Techsystems (ATK) / Pratt & Whitney páros lett megjelölve, majd a 2003 – 2004-es ütemben a project átszervezése révén az egész munka az ATK-hoz került. (Egyébként ha a Thiokol név mond valamit: nos az már ATK Thiokol, ill. újabban ATK Launch System)

A felújítási program 7 lépcsős. A hír alapjául pont ez szolgál. Ugyanis az ATK a közelmúltban kapta meg a 6. lépcsőre jutó 225 millió Dolláros pénzmagot. Ennek az összegnek a nagyobb része, egész pontosan 213 millió Dollár fordítódik majd felújításra, – összesen 84 motorszett – míg a kisebb hányada – 12 millió – pedig az aktuális, 5. lépcsőhöz kapcsolható tartalékalkatrészek leszállítására lett elkülönítve. A 2006. február – 2008. március időtartamra eső 5. lépcsőben 78 szettet újítanak fel 194 millió Dollár értékben. A 2009. augusztusági tartó 7. lépcsőben 50 motorszett kerül majd felújításra.

|

Közel az izraeli óriás UAV szűzfelszállása

Izraeli védelmi illetékesek tegnapi nyilatkozata alapján a zsidó állam közel van a saját fejlesztésű óriási UAV szűzfelszállásának végrehajtásához. Az Israel Aircraft Industries által fejleszett, Eitan névre keresztelt, HALE kategóriás gép (HALE : High Altitude Long Endurance : ~ nagy magasságú nagy bevetési idővel bíró) elsődleges feladata – míly meglepő is – a nagy magasságú, hatósugarú megfigyelés lesz, kiegészülve ballisztikus rakéták megsemmisítésével. Utóbbiakat azok gyorsítási (tehát az indítás utáni) szakaszukban hivatott semlegesíteni. Mindebben fejlett kamerarendszer és rakéták segítik majd. Konkrátumok egyelőre nuku. Leszámítva talán azt, hogy a gép szárnyfesztávolsága 35 méter. Ez nagyjából egy Boeing 737 paramétere.

|

Hadrendben az első MK21 egységgel szerelt Minuteman-III

A ratifikált, ám hatályba sohasem lépett START II értelmében az Egyesült Államok tavaly véglegesen kivonta legütőképesebb, akár 10 termonukleáris töltet célbajuttatására is képes ICBM-jét, az LGM-118A Peacekeeper-t. Ennélfogva a nukleáris elrettentő erő szárazföldi gerincét immáron másodszor is a ma már öregedő LGM-30 Minuteman-III vette át. No persze a jelenleg 500 rakétából álló Minuteman állomány pályafutása során modernizálásokon esett és esik át jelenleg is. Az utóbbi időkben végrehajtott tesztek bizonyították a rakéta megbízhatóságát és folyamatban van a rakétamotoro cseréje, felújítása is.


MK21 visszatérő egységek,
egy Peacekeeper MX-en
Nagyítható

Emellett a START II értelmében – mely a szárazföldi telepítéső interkontinentális ballisztikus rakéták (ICBM) esetén megtiltja a több visszatérőegység használatát – a 3 visszatérőegység hordozására képes Minuteman-III hamarosan már csak 1 töltetet fog hordozni.

Az eredetileg hordozott MK12/W62 és MK12/W78 visszatérőegység/nukleáris töltet kombót lecserélik a Peacekeeper MX-ről leszerelt, sokkal pontosabb MK21/W87 párosításra. Legalábbis 350 rakéta esetében. A maradék 150 Minuteman-III továbbra is az MK12 visszaérőegységet hordozza majd. Mindezen módosítások természetesen a vezérlőszoftver módosítását is megkövetelik, melyek az idei év végére készültek el. A Minuteman állomány átszerelése várhatóan 2012-re fejeződik be.

És hogy a hír maga se maradjon ki… A utah-i Hill légibázison tavaly év végén tartott ceremónián a Northrop Grumman bejelnetette az első, MK21 visszatérő egységgel szerelt Miniuteman-III rakéta. Ami természetesen nem Utah-ban található, hiszen a Minuteman III silók Wyoming, Montana és Észak-Dakota államok területén vannak szétszórva. A Hill légibázis mérnöki és logisztikai támogatást nyújt ezen rakétákhoz. A szóban forgó rakéta a wyoming-i Warren légibázis arzenáljába tartozik egyébként.

|

Kis híján felrobbant egy nukleáris töltet


W56-os robbanófej szétszerelés közben

Nos, igazából nem az a friss hír, hiszen már éassan 1 hónapja meg lett szellőztetve azon információ, miszerint még 2005-ben, szétszerelése során kis híján felrobbant egy W56-os nukleáris robbanófej. Mivel azonban akkor valahogy elsiklottunk felette, most pótolnánk a dolgot.

Megbízható forrásokra hivatkozva, ám nem hivatalos bejelentést kiadó megfigyelői csoport szerint az 1,2 MT hatóerejű hidrogénbomba a teaxasi Amarillo melletti Pantex létesítményben robbant fel kis híján, miközben a szétszerelése során a technikusok nem megfelelő nyomóerőt alkalmaztak. A csoport véleménye szerint a hibát részben az is okozhatta, hogy az üzemben a technikusok a határidők betartása végett heti 72 órát dolgoztak.

Akármi is történt, az mindenesetre biztos, hogy az Energiaügyi Minisztérium – ezen hivatal hatáskörébe tartoznak a nukleáris témájú tevékenységek – 2006. novemberében 110 000 Dollárra bírságolta meg az létesítmány üzemeltetőit. …

—–

A W-56-os robbanófej különböző változatai 1963 – 1993 között 30 évig álltak hadrendben. (Legvégig a Mod-4 változat.) Kezdetben 800 db lett elhelyezve a Minuteman I interkontinetális ballisztikus rakétákon, majd a Minuteman II megjelenésével 450 db robbanófej került át ezen rakétákra. Mint említve lett a hatóereje 1,2 MT. (Ilyesmiben kevésbá jártasaknak: a Hirosimára ill. Nagaszakira ledobott bombák hatóereje 15 ill. 21 KT volt mindössze. ) 1993- 2005 között a W56 a nukleáris arzenálon belül tartalék szerepkört töltött be, nem volt már telepítve rakétára. Ezen robbanófejek teljes kivonása 2005-ben vette kezdetét és 2006. júniusának végére fejeződött be.

|

Hamarosan megérkeznek az első szaudi Eurofighterek


Eurofighter Typhoon
Nagyítható

Korrupciós vádak miatt nem is olyan rég még a brit BAE-nál vizsgálódtak az illetékes hatóságok, ám az ennek kapcsán megejtett szaudi fenyegetőzés – miszerint visszamondják a szigetországnak több milliárdos bevételt jelentő rendelést és hogy ezentúl nem osztják meg Londonnal a hírszerzésük által elfogott al-Qaeda kommunikációk szövegét – úgy tűnik megtette a magáét. Még tavaly decemberben beszüntették Anglia legnagyobb védelmi technológiákkal foglalkozó cége elleni vizsgálatot.

A napokban pedig – egész pontosan január 6-án – a szaudi koronaherceg bejelentette, hogy már nagyon közel van az első gépek szállításának időpontja, illetve az összesen 72 gép egymást gyorsan követő időpontokban kerül majd leszállításra. Konkrét időpontok nem lettek megemlítve. A nagyértékű rendelés körüli huzavonáról sem tett említést.

A vizsgálat egyébként azügyben folyt, hogy a BAE a 80-as évek végén valóban megkente-e a királyi család néhány tagját a fegyvercsomag sikeres átvitele érdekében, avagy sem.

|

Hadrendben a J-10 – hivatalosan megerősítve


Jian-10
Nagyítható

Kína önerőböl fejlesztett többfeladatú vadászgépe, a Chengdu Jian-10 körül fejlesztésének kezdete óta – a 80-as évek vége – mindig is nagy volt a ködösítés. A közelmúltig semmi konkrétumot nem szivárogtattak ki a kínaiak. Most azonban hivatalosan is lerántották a leplet a gépről. (Amiről persze azért már lehetett tudni ezt-azt.). Az elemzők a tavaly novemberben megtartott Zhuhai repülőnapra tették a gép hivatalos bemutatását, ám ezt a kínaiak az utolsó pillanatban indoklás nélkül visszamondták.

2006. december 29-én azonban a nemzeti hírügynökség, a Xinhua megerősítette, hogy 40 J-10A ill. J-10B gép már hadrendben áll és a gépekkel ellátott századok már elérték a kezdeti műveleti képességet. Emellett a kínai központi televízió egy rövid demosntráció videót adott le a gépről – levegő-levegő, levegő-föld fegyverzet használata, illetve első alakalommal: légi tankolás egy H-6 tankerből. Ugyanakkor mindez csak a kirakat, a tényleges teljesítményről semmi konkrétum nem áll egyenlőre rendelkezésre. A videó megtekintéséhez kattints ide.

Mindenesetre valószínűsíthető, hogy ezen bejelentés mögött egyben az áll, hogy a gép kész, vagy hamarosan készen áll az exportra. (Kína nagy reményeket fűz ehhez kapcsolódóan) A kis(ebb) költségvetésű államoknak egyébként minden bizonnyal nyerőbb választás lenne a drágább amerikai/orosz/európai gépekkel szemben, ezen várhatóan meglehetősen jó ár/teljesítmény aránnyal bíró gép. Mindenesetre Peking jó barátja, Pakisztán már tárgyal 50 gép vásárlásáról.

|

Patriottal felfegyverzett vadászgépek?


PAC-3 rakéta
Nagyítható

A Lockheed tervei szerint egy szép napon Patriot rakétákkal felfegyverzett F-15 vadászgépek semmisíthetnek meg ballisztikus rakétákat. A cég Missiles and Fire Control részlegének alelnöke által mondottak szerint 2005 óta dolgoznak együtt a Missile Defense Agency-vel annak érdekében, hogy a Patriot Advanced Capability-3 (PAC-3) rakéták az F-15 szárnya alatt vigyorogjanak. A programra ezidáig 2 millió Dollár lett odaítélve, de egy újabb, várhatóan 3 millió Dollár értékű szerződés keretén belül újabb gépek kerülhetnek a projectbe. A divizió alelnöke azt nyilatkozta, hogy az Eagle mellett az F-16, F-22 és az F-35 érdekli őket. (Míly meglepő, hiszen ezek a Lockeed gépek…)

A projecthez az alapot az szolgáltatta, hogy bizonyos esetekben az amúgy szárazföldi indítású PAC-3 rakétákkal felszerelt repülőgép jobb pozicióból tudja indítani a rakétát, mind a földi üteg. Mindemellett némileg olcsóbb is egy vadászgép bevetése, mint PAC-3 ütegek telepítése egy adott térségbe.

A program az Air-Launch Hit-to-Kill (ALHTK) nevet viseli, a PAC-3 a ballisztikus rakétát annak gyorsítási fázisban (tehát az indítási utáni szakasz) semlegesítené. Lockheed-ék emellett az anyaország védelmében is bevethetőnek tartják, mint cirkálórakéták ill. taktikai ballisztikus rakéták semlegesítője. (És mint tudjuk a homeland security szekere nagyon megy mostanság.)

A fejlesztők szerint a rakéta és indítókonténere a gép tehjerbírásán belül van, a tűzvezetést pedig a gép szenzorai biztosítanák.

|

Újabb anyahajót küldenek az Öbölbe

Nevét nem vállaló katonai forrás szerint a Pentagon hamarosasan egy újabb anyahajót és kísérőhajóit küldi a Perzsa-öbölbe Iránnak és Szíriának szánt figyelmeztetésként, illetve hogy nagyobb mozgásteret biztosítson a térségben állomásozó parancsnokoknak.

A forrás szerint a Washington állam beli Bremerton-ban állomászó USS John C. Stennis (CVN-74) még a hónap folyamán útnak lesz indítva, hogy csatlakozzon a December óta a térségben állomásozó USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) vezette kötelékhez, ezzel cirka 16 000-re emelve az Öbölben állomásozó tengerészelk számát.

A Stennis korábbi információk szerint a Csendes-óceáni régióba került volna bevetésre, ám a közel-keleti hadműveletekért is felelős Központi Parancsnokság kérésére a Pentagon módosította ezt.

A Pentagon nem volt hajlandó kommentálni a hírt, arra hivatkozva, hogy a hivatal nem tárgyalja ki a hajói jövendőbeli bevetési tervezetét.

|

Tankball


Valami ilyesmi a dolog

A megszokottól eltérően az Ajánló ezúttal egy kis Shockwave-es játékról szólna. A Tankball nevű cuccot lehet ismeritek, de gondoltuk megemlítjük, hátha értékelik azok akik pár percnyi kikapcsolódásban akarnak részesülni. A játéknak van egyjátékos módja is, de véleményünk szerint a többjátékos része az élvezetes. Alapjában véve nem kell nagy grafikára gondolni, bár figyelembe véve, hogy egy webre készült játékról van szó, egész tisztességes.

3 tengelyes tankokkal küzdenek csapatok egymás ellen (maximum 4 csapat lehet) egy 5 perces meccs keretén belül egy dimbes-dombos, fákkal és kövekkel teleszórt területen. A cél természetesen minél több ellent kilőni, hogya z összesítés végén mi, illetve a mi csapatunk állhasson a lista élén :)

Lehet elsőre nem fog tetszeni, meg káosz hatása lesz, de pár perc játék után ez igen könnyen megváltozhat. Tipp: a játék indításakor random szobába kerül a játékos, ám a szobák között lehet váltani, ha a chat dobozba begépeljük a /join szobaszám parancsot, (A szobaszámot belépéskor írja ki, de a /who parancs is megmondja) így aztán lehet bandázni könnyedén.

Kipróbálom ezt a Tankball-t

|

Újraindul az An-124 sorozatgyártása?


An-124 kamiont pakol ki
Nagyítható

Valószínűnek tartom, hogy az Antonov tervezőiroda vezetése annakidején legvadabb álmában sem gondolta volna, hogy a hadsereg számára tervezett szupernehézsúlyú An-124 idővel, amolyan második karrierként nemzetközi sztár lesz a civil teherszállításban. Márpedig tagadhatatlan, hogy NATO megfelelőjével a Galaxy-vel szemben a Ruslan civilként is nagy népszerűségnek örvend. Nagyméretű, igen súlyos rakományt kell cipelni? A válasz ilyenkor többnyire a Ruslan.

Anno, még 2004-ben az orosz és ukrán kormány bejelentette, hogy tervezik a gép sorozatgyártásának újraindítását, a 2006 – 2020 intervallumban akár 80 db An-124-100 legyártását. Nos ebből ezidáig nem sok valósult meg, ám most úgy tűnik mégiscsak lesz valami, mégha nem is ekkora volumenű.

A gép iránti nagy kereslet és az ebből adódó elhasználódás végett a Ruslan legnagyobb üzemeltetője, a Volga-Dnepr társaság igazgatója 2008-ra elképzelhetőnek tartja, hogy akadozhat a gépek rendelkezésre állása.