A hidegháború vége óta a tengerek korlátlan urának gondolta magát Washington. (ezt az orosz Skhval torpedók miatt mosolyogva veszem tudomásul…) A tengeralattjáróelhárítástól másfelé irányított át erőforrásokat. Kína azonban egy elavultnak gondolt technológiára alapozva építi flottáját: dízel-elektromos tengeralattjárókat gyárt német és egyéb technológiákkal feljavítva. 15 éven belül Kína tengeralattjáróflottája számbeli fölényre fog szert tenni. Az új Kínai haditengerészet fő célja az USA távoltartása egy esetleges Taiwani konfliktus esetén, ugyanakkor képességet ad Japán nyugtalanítására, valamint balisztikus rakéták indítására akár az USA ellen. Kína az Ázsiai-Csendes-óceáni régió regionális nagyhatalmi pozíciójára tör a hidegháború óta nem látott katonai felfejlődésével.
Kína jelenleg 64 felszíni hajóval és legalább 55 támadó tengeralattjáróval rendelkezik. Ebbe belefoglaltatnak a Song osztályú tengeralattjárók, amelyek víz alól indtható hajó elleni cirkálórakétákkal vannak felszerelve, valamint az új Yuan osztályú dízelel-ektromos támadótengeralattjárók. Kína idén állítja szolgálatba nukleáris támadó tengeralattjáróját, valamint már megérkezett 4 orosz Kilo osztályú tengeralattjáró, 8 pedig szállítás alatt van.
Mindezzel szemben Taiwannak 27 felszíni hajója és 4 tengeralattjárója van.
Az USA mindösszesen 59 külöböző típusú tengeralattjáróval rendelkezik, amik világszerte kiosztott feladatokat teljesítenek, tehát ez az erő nem összpontosítható egyetlen konfliktuszónába. A következő 15 évben a jelenlegi gyártási és elöregedési ütem mellett 40-re csökken számuk míg Kína ekkorra már nagyjából 35 modern tengeralattjáróval rendelkezhet.
Az USA minden tengeralattjárója atommeghajtású, ugyanakkor a dízel-elektromos tengeralattjárók amikor akkumulátorról működnek, még az atommeghajtásúaknál is jóval csendesebbek. Akkumulátorról jelenleg kb 4 napig tud egy tengeralattjáró üzemelni, utána be kell kapcsolni a dízelmotorokat, és újratölteni az akkumulátorokat. Ehhez levegőre is szükség volt korábban, de hála egy kis technológiai transzfernek, Kína tengeralattjárói képesek a levegőtől függetlenül végrehajtani feladataikat két vagy akár még több héten keresztül is.
2004. öszén az USA kibérelt egy Svéd dízel-elektromos tengeralattjárót, hogy tanulmányozhassa annak taktikai előnyeit-hátrányait, a megfelelő harceljárások kidolgozásához.
Akit érdekel, hogy hol is tart Kína.