|

25 felújított L-39ZA a tájföldi légierőnek

Az állami tulajdonban levő cseh Aero Vodochody végzett 25 db L-39ZA felújításával a tájföldi légierő számára. "Átadtuk az utolsó 25 gépet, ám a megrendelés értékéről nem nyilatkozhatok" – jelentette be a cég szóvívője. A ZA változat az Albatros kiképző/harci változata.

|

Csatára kész az Excalibur

A tűzérségi támogatás az utóbbi időkig általában jelentős károkat okozott a cél környezetében is. Különösen igaz ez olyan bonyolult környezet esetén, mint például Irak vagy Afganisztán, ahol a lázadókat gyakran lakott területekről kell kifüstölni, a saját egységek és a civil lakosság sérülése nélkül. Ez hagyományos tüzérségi lövedékekkel elég nehéz feladat. A találati pontosság növelésére és a járulékos kérok csökkentésére persze folynak fejlesztések. Ezek egyik terméke az 1997-óta fejlesztett Excalibur (XM892) preciziós lövedék, mely a tervek szerint 2006 márciusában hadrendbe áll.

A Raytheon manőverezésre képes, GPS/INS [INS : inerciális navigációs rendszer] vezérelt, standard 155mm-es lövedéke áttörést hozhat ezen a téren. 10 méteres találati pontosságával és a feladatnak megfelelően beállítható töltetével a maximálisan 40 kilométer távolságba kilőhetö lövedék ideális lakott illetve komplex területen található célpont leküzdésére. A komplex környezetben található célok leküzdését segíti, hogy a lövedék közel merőleges pályán csapódik be.

A lövedék három különböző töltettel szerelhető: magasság alapú gyújtás, késleltetett gyújtás és becsapódás utáni azonnali gyújtás. Az hogy a töltet berobbantható adott magasságban, igen hasznos lehet tetőn, vagy emeleten megbújt célpontok esetén, de a gyalogság és a könnyű páncélzatú járművek ellen is igen hatékony. A késleltetett gyújtás megerősített állások ellen lehet hatékony.

Az AFATDS [Advanced Field Artillery Tactical Data System] rendszeren keresztül a digitális technológiával felszerelt tüzérségi eszközök közvetlen kapcsolatban állhatnak földi vagy légi megfigyelőkkel, így biztosítva a Excalibur számára szükséges adatok gyors átadását.

Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mi van, ha a célpont zavarja a GPS jeleket? [Bár a Raytheon állítása szerint ez ellen védett a lövedék.] Ekkor lép elvileg életbe az inerciális vezérlés. A nagyobb bibi akkor van, ha a GPS koordinátákat nem kapja meg a lövedék zavarás miatt, lévén ekkor irányítás nélkül, ballisztikus pályán halad, mint egy közönséges lövedék. Persze az eredményes találathoz pontos célkoordináták ismerete elengedhetetlen. Gyalogság esetén ez 35, míg komolyabb célpontok esetében 10 méteres pontossággal kell rendelkezésre álljon.

|

Programajánló – nyílt laktanyi nap

Az MH 5/62. Könnyű Lövészzászlóalj 9 órától sportbemutatóval egybekötött nyílt laktanyai napot tart október 1-én.

Helye: Hódmezővásárhely, Ormos Ede úti Hódtói Sportcsarnok

Információ: Sándor István százados, tel: 06-30-277-4707

|

Delta Force magyar módra??

Terroristák ellen külföldön is bevethető különleges kommandója lesz a hadseregnek – értesült az mtv Híradója.
A kiképzés egy évig tart majd. Az elitalakulatot akkor vetik be pl., ha esetleg magyar civileket vagy diplomatákat ejtenek túszul valahol.

(HM honlapja – Sajtószemle – 2005.09.30.)

|

Sikeres orosz interkontinentális rakétakísérletet

Sikeres lőgyakorlatot hajtott végre Oroszország pénteken egy tengeralattjáróról indított interkontinentális ballisztikus rakétával.
Az RSM-50 típusú rakétát a Csendes-óceán térségéből, az Ohotszki-tengerről lőtték ki, és a Fehér-tengerbe nyúló Kanyin-félsziget lőterén landolt. Idén ez volt az idén a negyedik olyan orosz rakétakísérlet, amit a tengerről indítottak.

Az orosz hadsereg rendszeresen végez rakétakísérleteket a szovjet időkből származó ballisztikus rakétáival, hogy tesztelje működőképességüket. A szovjet időkből származó rakéták élettartamát igyekszenek meghosszabbítani, mert a rendszerváltás után szűkebbé vált katonai költségvetés miatt nem áll rendelkezésükre elegendő forrás ahhoz, hogy elég gyors ütemben le tudják cserélni azokat új fegyverekre.

A 14,1 méter hosszú, 35,3 tonnás, egyszerre hat robbanófej célba juttatására képes rakétát egy Delfin (NATO-kód szerint Delta) osztályú, harmadik generációs atom-tengeralattjáróról indították.

(Források: hvg.hu)

|

Átadták a felújított pápai repteret

Sági János vezérőrnagy, az MH légierő parancsnoka szeptember 26-án átadta a katonai légi forgalom számára a felújított pápai bázisrepülőteret. A kiemelt beruházás során – amely 2003-ban vette kezdetét – elkészült a folyékony oxigéntöltő és tároló állomás, megújult a légiforgalmi irányító központ, bővítették a felszállópályát, lecserélték a fénytechnikai struktúrát, javítóhangár, BAK–12 típusú vészelfogó rendszer, vasúti pálya, illetve új hírközlési hálózat épült ki. A korszerűsítés nyomán a bázis fogadhatja és kiszolgálhatja a magyar légierő valamennyi géptípusát, illetve a szövetséges erők repülőit.

(Forrás: katomo.uw.hu)

|

Airbusok az Armee d'Lair-nek

Két Airbus A340-es szállítórepülőgépet lízingel a Francia Légierő, a hosszú távú csapatszállítási feladatokat ellátandó. Az első gép 2006. júliusáig, míg a második 2007. januárjában érkezik a Légierőhöz. A védelmi minisztérium bejelentése szerint az évi 25,8 millió eurós költségű üzlet 30 százalékos megtakarítást jelent a teljes tulajdonlás költségeihez képest. A karbantartás és a személyzet költségeit a Légierő és a bérbe adó cég felezi meg. A gépek a TAP Air Portugal-tól érkeznek, egyelőre 5 esztendős időtartamra, a Légierő a szerződés szerint a négy hajtóműves gépeket a futamidő végén meg is vásárolhatja.
A két beérkező gép a kombinált Airbus MRTT tanker-szállító repülőgépek 2010-es beérkeztéig hézagpótló szerepet töltenek be.

(Forrás: traucsacska.blogspot.com)

|

2 nap múlva már F-15-ösei lesznek Dél-Koreának

A hírek szerint október 2-án indul haza az első két koreai F-15K. ( F-15 @ militarypapers-képtár ) A Koreai Légierő új büszkeségeinek első párosa ( a 3. és a 4. legyártott F-15K) légiutántöltésekkel, két közbenső leszállással teszi meg az utat Dél-Koreáig. A teljes lerepült távolság csaknem 16 ezer kilométer.
A gépek a Boeing gyártelepéről, St. Louis-ból indulnak, majd a Légierő hawaii-szigeteki Hickam és a guami Andersen légitámaszpontjain szállnak le, majd a szöuli repülőtérre október hetedikén gurulnak be.

A gépeket St. Louis és Hawaii, majd Hawaii és Guam között az Amerikai Légierő tankerei itatják meg. Guamból már egyhuzamban, utántöltés nélkül Szöulba képesek repülni. A koreai légtérbe a Jeju-szigetek fölött lépnek be, majd két KF-16 Falcon kíséretében szállnak le a főváros repülőterén.

A két gépet az első ülésekből a Boeing tesztpilótái vezetik majd, míg a hátsó üléseket a Dél-Koreai Légierő egy tisztje és a Boeing egy technikusa foglalja majd el.

Az első és a második legyártott F-15K még további tesztrepüléseket hajt végre a Boeing felügyelete alatt. Nem lesz üres az átrepülés programja sem: a Szövetségi Légügyi Hatóság és az Egyesült Államok Csendes-óceáni Parancsnoksága felügyeletével és engedélyével különböző teljesítményteszteket hajtanak végre.

Az első nyilvános bemutatóra sem kell sokat várni: a két gép az október 18. és 23. között megrendezett 2005 Seoul Air Show műsorában mutatkozik be a nagyérdeműnek. A megrendelt 40 F-15K utolsó példányai 2008. végéig kerülnek Dél-Koreába.

(Forrás: traucsacska.blogspot.com)

|

Győzött a halászsas

20 év, ~19 milliárd dollár, és több halálos kimenetelű baleset után új helikoptere van az amerikai tengerészgyalogosoknak. Ugyanis tegnap véglegesen zöld lámpát kapott a V-22 Osprey [Halászsas], megkezdődhet a sorozatgyártás. 360 géppel a fő megrendelő továbbra is a tengerészgyalogság marad. 50 gépet speciális alakulatok, míg 48-at a haditengerészet kap. Az első V-22-el repülő tengerészgyalagos század [9 gép] 2007-ben állhat hadrendbe. A gépek darabára 100 millió dollár, bár a gépet gyártó Bell Helicopter 72 millió dollárról beszél. Ami ráadásnak szerintük csak csökkeni fog.

A V-22 érdekessége, hogy képes helikopter módjára fel/leszállni, ám repülés közben motorjait képes elfordítani és így hagyományos légcsavaros gépként repülni. V-22 képtár @ militarypapers

Némi érdekes adalék: a Pentagon a közelmúltban mintegy 3,4 millió dollárt biztosított a Bell számára a V-22 nagyobb, négy hajtóműves változatának fejlesztésére. A C-130 méretű, QTR-el (Quad TiltRotor) kapcsolatos elvárás, hogy 2015-re hadrendbe fogható legyen egy olyan gép, mely 20 tonna terhet képes 1600 kilométer távolságba szállítani függőleges fel és leszállás képessége mellett. Valahogy így fog kinézni várhatóan.

|

Kínai vadászgépeket vásárolt Nigéria

A nigériai kormány ma áldásár adta azon 251,4 millió Dolláros fegyvercsomagra, mely keretein belül az afrikai ország 12db F7NI többfeladatú vadászgépet és 3 db F7NI kiképzőgépet vásárol Kínától.

"Ez egy igen tiszta demonstrálása annak, hogy a kormányzat elkötelezett a fegyveres erők állandó harcra kész állapotban tartása mellett… és hogy megvan a képesség és anyagi háttér Nigéria területi integritásának megőrzéséhez" – áll a nigériai információs miniszter bejelentésében. A szerződés részleteiről nem nyilatkozott.