|

Orion esete a prérifarkassal

Mivel a US Navy az utolsó biztonsági teszteket végzi a Coyote (prérifarkas) UAV-al, a gép várhatóan még az idén megkapja az engedélyt. A Coyote egy egyszerű, alacsony költségű "eldobható" gépecske. A felszereléstől függően 5,5-6,3 kg súlyú, akksiról üzemelő robotrepülőgép fesztávolsága mindössze 1,75 méter. A gépecske cirka másfél órát képes a levegőben tölteni. Utazósebessége 93 km/h csúcssebessége pedig 140 km/h. Maximálisan 7,62 km magasba tud felemelkedni.

Érdekessége, hogy szárnyai behajthatóak, így befér a US Navy felderítőgépein – pl. a P-3 Orion – használt standard szonárbólya méretű burkolatba. Miután P-3 ledobta a csomagot a burok szétnyílik, a gép szárnyai és propellere kinyílnak, a motor beindul. A gép vezérlése rádiókommunikáció segítségével történik, melynek maximális hatósugara 36 km. Az érzékelők tekintetében semmi nagy durranásra nem kell számítani. Jelenleg ugyanis ez egy 500 dolláros Sony digitális kamerából, vagy egy kereskedelmi kategóriás infravörös érzékelőböl áll.

A P-3 gépek lesznek az elsők, melyek arzenáljába bekerül ezen mini UAV, ám a Navy keresi a módját, hogy a Coyote bevethető legyen hajókról/tengeralattjárókról is. Coyote nagy felbontású kép

|

A győztes: Stanford University

A Grand Challanger 2005 győztese a Stanford Egyetem által nevezett Stanley nevet viselő CW Touareg lett. A csapat jutalma a Pentagon által felajánlott 2 millió USD. A 2. és 3. helyen a Carneige-Mellon Egyetem által nevezett Sandstorm és Highlander végzett. A 4. hely a Grey Team Ford Escape hibrid SUV-je szerezte meg.

Végül a szervezők engedélyezték a Team TerraMax csapatnak, hogy befejezhesse a versenyt. A 16 tonnás TerraMax 12 óra 51 perc alatt teljesítette a távot.

|

Van nyertese a Grand Challange 2005-nek!

Helyi idő szerint szombat hajnalban 23 számítógép vezérlésű jármű vágott neki a nevadai sivatagnak, hogy megnyerje a 2. Grand Challange versenyt. Mi is ez pontosan? Ez egy, a DARPA által támogatott verseny, melyben sofőr nélküli autók versengenek egymással egy 132 mérföld hosszú pályán. A hadsereg célja, hogy az itt szereplő gépekből kifejlődjenk olyan járművek, melyek autonóm módon szállíthatják az utánpótlást a harci övezetekbe.

A pályát Las Vegas-tól mintegy 40 mérföldniyre északra a nevadai-kaliforniai határ közelében jelölték ki. Főleg azért, mert meglehetősen hasonlít Irakra. A járművek egy meglehetősen nehéz pálya elé néztek, ahol vasúti síneket és szűk átjárókat is le kellett küzdeniük. A tavalyi, első ízben megrendezett versenynek nem volt győztese, egyik jármű sem jutott túl az első, 7 mérföldes ellenörző ponton. Ennek ellenére Tony Tether, a DARPA igazgatója nagy reményekkel nézett az idei verseny elébe: "Legalább hét csapatnak van jó esélye a célbaérésre."

A GPS, és inerciális navigációs rendszerrel ellátott járműveknek egy előre betáplált útvonalat kellett követniük, melyet a verseny kezdete elött pár órával ismerhettek meg a csapatok. Radar, lézerek és fedélzeti kamerák küldték az információkat a fedélzeti számítógépnek a jármű környezetéről, hogy az ki tudja kerülni az akadályokat. Hogy izgalmasabb legyen a dolog a táv teljesítésére 10 óra állt rendelkezésre.

A 23 járművet 5 perces intervallumokban indÍtották útnak. 20 perc elteltével a Red Team Racing nevű független csapat módosított, Highlander neveztű, 1999-es Hummer terepjárója elérte a 8 mérföldes ellenőrzőpontot, megdöntve ezzel a tavalyi 7 mérföldes rekordot.

Az idei versenynek 4 befutója van, – köztük a Red Racing – ám ebből csak két jármű teljesített 10 óra alatt a távot [9 óra 56 perc illetve 9 óra 59 perc]. A Highlander 4 perccel túllépte az időkeretet, ugyanakkor a csapat másik járműve a Sandstorm időben [1 perccel a rendelkezésre álló idő lejárta elött] beért. Nyertes tehát van, ám még nem lehet tudni melyik csapat az. Hogy melyik csapat markolhatja fel a Pentagon által felajánlott 2 millió dollárt, az ma derül ki. Bár ha az időt nézzük, akkor a 9 óra 56 perc alatt beéró, módosított VW Touareg R5-el versenyző Stanford Racing Team a győztes elvileg.


Stanley, Highlander, Sandstorm – a Grand Challange 2005 első három befutója.
Kattints a képre a nagyobb változatért.

A verseny megrendezésével a hadsereg a kongresszus azon megbízásának akar megfelelni, mely 2015-re a hadsereg járműparkjának harmadát szeretné számítógép vezérlésűnek tudni. A DARPA igazgatója szerint az idei versenyen felvonult technológia fényében ez akár hamarabb is megvalósulhat: "Közelebb van, mint hinnénk" – mondja. "A konvojok akár 5 éven belül megjelenhetnek."

http://www.grandchallenge.org

http://www.redteamracing.org
http://www.stanfordracing.org

|

A Keleti Front

Ezúttal egy rendkívül jól összerakott orosz weboldalt szeretnénk a nagyérdemű figyelmébe ajánlani. A főleg flash alapú oldal a II. Világháború végének 60. évfordulójára készült, ám az angol változat csak mostanra készült el. Az oldal témája a Keleti Front. Nagyon-nagyon profi munka! Videók, fotók, veteránok visszaemlékezései. Bőségesen van olvasni/néznivaló.

http://english.pobediteli.ru/

|

Japán segítség orosz atomtengeralattjárók szétszereléséhez

Nem megnevezett kormányzati forrásból a Yomiuri Shimbun hírújság azt az információt kapta, hogy Tokió pénzügyi támogatást nyújtana Oroszország állományból kivont atomtengeralattjáróinak szétszereléséhez. A támogatás bejelentése a November végén esedékes Japán-Orosz csúcs keretein belül várható.

Az értesülések szerint a több tízmilló dolláros támogatásból Oroszország 40 szétbontásra váró atomtengeralattjárójából 5, Oroszország távol keleti régiójában található hajó lenne a lángvágók martaléka. Az újság értesülései szerint a munkálatok akár még az idén megkezdődhetnek. A japán kormányzat egyébként egy külön a leszerelt orosz atomtengeralattjárók szétbontását céljául kitűző szervezeten keresztül valósítaná meg a támogatást. Ugyanakkor még szükség van a két kormányzat közötti egyeztetésre is, lévén a hajókon található reaktorok titkosítottak.

A leszerelt és anyagi okok miatt szétbontásukat általában csak várakozó orosz atomtengeralattjárók egyébként nagy fejtörést okoznak a világnak, hiszen az atomreaktorok szivárgásának veszélye mindig fenáll. 1993-ban például egy leszerelt atomtengeralattjáróból került kiégett fűtőanyag a Japán-tengerbe.

|

Orosz ballisztikus rakétateszt

Az orosz haditengerészet egyik atommeghajtűsú tengeralattjárójáról szombati napon egy SS-N-18 Stingray rakétát indítottak a Kamcsatka-félszigeten található egyik tesztmezőre. Az SS-N-18 [orosz nevén Volna] az orosz haditengerészet legöregebb rakátatípusa egyébként, melyet még az 1970-es évek közepén fejlesztettek ki.

|

Visszatérési ünnepség

Az MH Béketámogató Kiképző Központ az ENSZ Ciprusi Békefenntartó Erői (UNFICYP) állományának visszafogadása alkalmából október 14-én (péntek) 10 órakor ünnepséget rendez.

Helye: MH Béketámogató Kiképző Központ, Szolnok, Széchenyi krt. 24.

Információ: Novák Katalin őrmester, tel: 06-70-336-0785.

|

Véget ért a nemzetközi felderítőverseny

Nem volt könnyű dolguk a jubileumi, X. Szent Márton Nemzetközi Felderítőverseny résztvevőinek. Az MH Szárazföldi Parancsnoksága által hagyományosan, Egerben szervezett erőpróbán az időjárás kegyeibe fogadta az indulókat, ám ezért cserébe az elmúlt évek legnehezebb terepversenyén kellett a katonáknak helytállniuk. Szerencsére azonban a lányokat és a fiúkat kemény fából faragták, így mindenki sikeresen teljesítette a Bükk hegységben kijelölt, mintegy 35 kilométeres „túrát”. Az október 3-a és 6-a között lezajlott versenyen három számban mérték össze tudásukat a résztvevők.
A lövészetet még kedden délelőtt az egerbaktai lőtéren szervezték meg, itt a résztvevő csapatok tagjainak – szabadon választott testhelyzetből – gépkarabéllyal tüzelve kellett minél több pontot elérniük. A céllapot száz méter távolságban helyezték el.

A szerdai terepverseny Szarvaskőről indult és Domoszlón ért véget. A nyolcórás szintidejű versenyt hét akadályelem és két ellenőrzési pont is nehezítette. A csapatok feladatai között szerepelt omladékos sziklafal, vízi akadály, és kötélhíd leküzdése, motorhibás és defektes gépjármű javítása, kézigránát célba dobása, körletfelderítés, valamint épületátvizsgálás és sebesültszállítás is.

A X. Szent Márton Nemzetközi Felderítőverseny a csapatok fegyveres váltófutásával ér véget október 6-án. Az ünnepélyes eredményhirdetést is szintén a Dobó téren rendezték meg a délutáni órákban. A versenyben az első helyen végzett Horvátország csapata, az „ezüstérmet” az egri MH 24. Bornemisza Gergely Felderítő-zászlóalj „A” csapata szerezte meg, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a szlovén katonák együttese állhatott fel.

(Szűcs László , HM honlapja)

|

Fagylaltgép a katonáknak

4,5 millió forintot költ napozóágyakra a Honvédelmi Minisztérium egyik társasága, 10 millióért pedig fagylaltkészítő gépet vesznek a kecskeméti vadászpilótáknak. A honvédelmi tárca szóvivője szerint jogszabályok írják elő, hogy a pilótáknak édességet is kell kapniuk.

A kecskeméti vadászpilótáknak novembertől nem kell cukrászdában sorban állniuk a fagyiért, a munkahelyükön kapják majd. A pilóták ugyanis veszélyes munkát végeznek, ezért az úgynevezett élelmezési normák szerint jár nekik az édesség. A honvédelmi tárcánál úgy döntöttek, csaknem 10 millió forintért lágyfagylalt-készítő gépet vásárolnak. A beszerzésnél a legolcsóbb ajánlatot választották, így olcsóbb, mintha boltban vennék az édességet a katonáknak.

„Sokkal olcsóbb, ha ezt mi állítjuk elő, mintha kereskedelmi forgalomból szerezzük be. Azt gondolom, hogy ez egy olyan ésszerű és gazdaságos beszerzés, amely biztosítja azt annak a normának a biztosítását, amelyet nálunk szabályok törvények írnak elő” – mondta Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője.

A kecskeméti fagylaltból feltehetően nem csak a pilótáknak jut majd. Híradónk árajánlatot kért és kapott egy fagylaltgépeket forgalmazó cégtől. Eszerint 10 millió forintból már olyan berendezés vásárolható, amely óránként 150 kiló fagyit készít. Ez négydekás gombócokkal számolva több, mint 3700 adagot jelent.

Szintén még az idei költségvetésből 4,5 millió forintért napozóágyakat is vásárol a honvédség. Ezeket az üdülőkben osztják majd szét.

(Forrás: rtlklub online)

[Beküldte: Jago]

Hozzáfűzés: Bazz, elmegyek vadászpilótának, hogy olcsóbb fagyit kapjak…

|

India saját maga gyártja 6 új tengeralattjáróját

India már korábban jelezte igényét 6 db spanyol-francia Scorpene tengeralattjáróra. A héten ténylegesen is megkötetett a 2,4 milliárd Eurós szerződés. A technológia átadását követően a hajókat India saját maga fogja legyártani. Az első hajó a szerződés aláírását követő 7 éven belül várható, míg a többi már éves intervallumokban készül el.