|

Lezuhant egy Sikorsky S-70C

Október 19-én, helyi idő szerint 19:18-kor lezuhant a Tajvani Haditengerészet egyik tengeralattjáró-vadász helikoptere.
A gép a Tsoying légitámaszponttól 30 mérföldre tűnt el. A Sikorsky S-70C egy hadihajó fedélzetére próbált meg leszállni, de a második próbálkozásánál a tengerbe csapódott.
A másodpilóta holttestét megtalálták, a pilóta és a rendszerkezelő altiszt holtteste nem került elő. A kutatásban részt vettek a Parti Őrség és a Légierő egységei is.
A baleset okainak kivizsgálásáig a tajvani S-70C helikopterek nem szállhatnak fel.

traucsacska.blogspot.com

|

Kínai "dolgok"

A Channel 1 TV-állomás értesülései szerint nem újíthatja fel Izrael a venezuelai Phalcon AWACS-rendszert kínai eladásakor.

Hasonló feszültségeket okozott a Kínának eladott Harpy pilóta nélküli repülőgépek felújítása is: ez a Védelmi Minisztérium tábornokának, Amos Yaron-nak az állásába is került. Az Egyesült Államok "kérésének" megfelelően a tábornok idén augusztusban benyújtotta lemondását.

traucsacska.blogspot.com

|

Furcsa „kémügy"

Most került nyilvánosságra egy fülöp-szigeteki furcsa „kémügy”. Két jómunkásember tetőkarbantartás közben állításuk szerint egy amerikai kémrobotrepülőt talált. A repülőgép valószínűleg az az eszköz lehet, amely még idén februárban tűnt el a térégben.
A két munkás szerint a kisgép kamerával, felvevő készülékkel és más berendezésekkel felszerelt, öt láb hosszú repülőgép szárnyai egyenként 3 lábnyiak voltak. A repülőgép a Puregold vámmentes bolt tetején landolt, ahol október 5-én találtak rá.
A gépet a fellelés után a Fülöp-szigeteki Légierő két tagja, illetve egy, önmagát az amerikai nagykövetség munkatársának nevező személy szállította el.
A repülőgép, mely az orrán landolt, olyan kicsi és könnyű volt, hogy nem rongálta meg a bolt tetejét, így nem is vették észre a becsapódást.
A munkások szerint a gép egyértelműen amerikai felderítőgép volt, mert a törzsén egy „104 pointer spy plane” matrica volt. A géptörzs piszkos fehér színű műanyagból készült, a kamera a két szárny között volt felaggatva.
A Fülöp-szigeteki Légierő tisztje, Gilbert Llanto dandártábornok megerősítette, hogy a pilóta nélküli felderítőgép az Egyesült Államok tulajdona volt és a 2005. februári közös hadgyakorlat során tűnt el. Az akkori számítások szerint a közeli Lily hegybe csapódhatott be a gép, ezért ott keresték.
A gépet, miután a bejelentést megkapták, azonnal elszállították. Fényképek nem készülhettek, mert a gép egy kísérleti darab volt.

traucsacska.blogspot.com

|

Öreg sas nem vén madár

Alapos felújításon esnek keresztül az F-15 Eagle flotta legöregebb darabjai. A japán Kadena Légitámaszponton zajló, 5,2 millió dolláros program segítségével a helyi F-15-söket mikroszkopikus módszerekkel vizsgálják át, majd a kellő megerősítés után újból visszatérhetnek az indítási zónába. A "Pride Dock" művelet során az első gép egy 10 napos felújítást követően október 12-én gurult ki a hangárból.
A felújítás része a fontos egységek felülvizsgálata, illetve az irányító rendszerek, a radarok, a taktikai zavarókészülékek, az elektromos hálózat és a fegyverzet cseréje.
A 27 éves, 7000 ezer repült órás gépek újabb 10-15 évnyi "életet" nyernek a felújítással – köztük olyan gépek is, melyek régóta a hangárok kies sarkaiban pókhálósodtak.
Az új vezetékeknek, rendszereknek köszönhetően csökken a karbantartásra fordítandó idő is, így javul a hadrafoghatóság.
A folyamat hosszadalmas: elsőként minden egyes repülőgép "életútját" megvizsgálják, jellegzetes, gyakran előforduló hibákat keresve. Ezután egy tesztpilóta "felviszi" egy körre, majd a felújítást végző technikusok kikérdezik a tapasztaltakról a pilótát. A gép ezután kerül csak a hangárba, ahol a következő 10 nap során minden egyes négyzetcentimétert végig vizsgálnak a szakemberek, illetve megtörténnek a szükséges rendszerek cseréi is.
Az első, 469-es farokszámú F-15C Eagle már elvégezte a felújítás utáni berepülést és teljes harcértékű gépnek nyilvánították.

traucsacska.blogspot.com

|

Újjászületés egy Blackhawk fwdélzetén

Tizenhárom katona, köztük két zászlóalj-parancsnok is újjászületett október 22-ének reggelén.
Ők voltak annak az UH-60 Blackhawk helikopternek a fedélzetén, mely harci bevetés közben lezuhant az afganisztáni Oruzgan tartományban.
A balesetben csupán három katona sérült meg könnyebben, amikor a parancsnoki harcálláspontként üzemelő Blackhawk a földnek csapódott egy leszállási kísérlet közben. A gép a Task Force Storm részeként üzemelt, egy tálibvadász műveletet támogatva.
A helikopteren volt Donald Bolduc alezredes, az 1st Battalion, 3rd Special Forces Group parancsnoka, illetve a Task Force Storm parancsnoka, Bob Werthman aezredes, aki a helikopter másodpilótája volt.
A baleset okát még vizsgálják.
Az első beszámolók szerint a Blackhawk egy "nagyon köves, göröngyös" leszállóhely felé közeledett, a pilóták az előírt kitérő manővereket végezték leszállás közben (egy CH-47 Chinookot nyolc találat ért korábban ugyanezen helyen). Az éjellátó szemüveget frissen levett pilóták Bolduc szerint mindent megfelelően csináltak, a pilóták felkiáltottak: "Ó, túl keményen megyünk…" [Miért érzem én, hogy az alezredes nem egészen szöveghűen idézte a ’kopter pilótáit? ;) ].
Elsőként a helikopter farokrésze ért földet, majd a helikopter emiatt bepörgött és felborult. A rotorlapátok mozgása miatt a gép fejen állva csúszott egy darabot majd az utasokat egymás nyakába hányva megállt.
Szerencsére a gép nem gyulladt ki. A sérülteket 25 perc múlva egy CH-47 Chinook vette a fedélzetére.

traucsacska.blogspot.com

|

A Mountain Home Légitámaszpont lesz az F-35 Joint Strike Fighter egyik fészke

Az Idaho állambeli Mountain Home Légitámaszpont lesz az F-35 Joint Strike Fighter egyik fészke, jelezte a Pentagon a Kongresszusnak küldött beszámolójában. Ez jó hír a bázis számára: az a 2005-ös döntés, mely 36 vadászbombázó repülőgépet helyez át a bázisról máshová, összesen 569 munkahelyet szüntet meg.
A Kongresszushoz eljuttatott új tervezet viszont már az egyik legelső F-35 alkalmazó légitámaszpontként nevezi meg Mountain Home-ot, amely egyben nemzetközi kiképzőközpontként is működne.
Ráfér a jó hír a JSF-programra: a képviselőház és a szenátus is megszavazta a 245 milliárd dolláros Joint Strike Fighter project 152 millió dolláros megkurtítását, már ami a jövő évi költségvetést illeti. Az okok: az egyre növekvő államháztartási deficit, a hurrikánok pusztításainak helyreállítási költsége, illetve az F-35-ösök árával és kialakításával összefüggő kérések. Ezek a kedvezőtlen fejlemények drámaian csökkenthetik a hadrendbe kerülő F-35 JSF-ek számát, s egyben végzetesek lehetnek a Mountain Home, mint nemzetközi JSF oktatóközpont esélyeire nézve.
A JSF project kétségkívül egy szép nagy kövér célpont, ha a képviselők a kurtítások lehetséges területeit keresik. Az amerikai történelem legdrágább fegyverbeszerzése a Haditengerészetet, a Tengerészgyalogságot és a Légierőt is érinti, nem is szólva a szövetséges országokról, akik közül többen is a JSF leendő vásárlói közé számítanak. A jelenleg érvényes tervek szerint az első többfeladatú, nehezen felderíthető vadászbombázó repülőgépek 2007-ben gördülhetnek ki a gyártó üzem hangárából.
Intő jel az is, hogy az 1996-os programinduláshoz képest a gép ára 81 százalékkal nőtt, míg a megrendelt példányok száma 535-el lett kevesebb: per pillanat 2443 repülőgép megvásárlásáról van szó. A gép az eredetileg tervezetthez képest öt évvel később állhat rendszerbe. Többen kétségbe vonják azt is, hogy az időközben kissé elhízott gép képes lesz-e az eredeti paramétereknek megfelelő repülési teljesítményt nyújtani.

traucsacska.blogspot.com

|

Kényszerleszállt egy E-6

Kényszerleszállást hajtott végre október 23-án az Amerikai Haditengerészet egy E-6 típusú repülőgépe a W.K. Kellogg repülőtéren, Battle Creek városában. A pilóták füstöt észleltek a pilótafülkében, ezért az első repülőtéren leszálltak. A parancsnoki harcálláspontként és kommunikációs átjátszóállomáként használt E-6-os végül gond nélkül földet ért helyi idő szerint röviddel 18:30 után. A fedélzeten 16 személy tartózkodott, sebesülés természetesen nem történt.
A gép az oklahomai Tinker Légitámaszpontról szállt fel egy rutin feladatot lerepülni. A gépet a landolás után a Légi Nemzeti Gárda karbantartó területére vontatták, ahol átvizsgálják és kijavítják a hibát.

traucsacska.blogspot.com

|

Felújítják az algériai L-39-eseket

Az Aero Vodochody fogja felújítani az algériai L-39 Albatrosokat, jelentették be a gyártó cég képviselői.
A cseh cég a helyi Pamco céggel karöltve fogja a repülőgépeket átvizsgálni és kijavítani. A feladat legnagyobb részét egy algériai javítóközpontban végzik majd el, miután azt megfelelőnek minősítik a gyártó cég képviselői.
A felújításokat ezután kezdik meg itt, melyhez az Aero Vodochody is segítséget nyújt. Az első ütemben 10 darab L-39C és ZA változat felújításáról van szó.
A javítóüzem minősítése és a felújítások első csoportja várhatóan egy éven belül megtörténik.

traucsacska.blogspot.com

|

Sikeresek a "benzinkutas Herky-k" Irakban

A jelek szerint sikeresen mutatkoztak be a KC-130J utántöltő Herculesek Irakban. A modernizált Herkyk benzinkutas vállfaja a Marine Aerial Refueler Transport Squadron 252 állományában is szolgálatot teljesít, mint légi és földi benzinkút, illetve személy- és teherszállító repülőgép. A század még egyetlen bevetést sem fújt le, így a KC-130J valóban harckész rendszernek mutatkozik, dacára a J változat kifejlesztése körüli problémáknak.

A századok, mikor új repülőgéptípust kezdenek alkalmazni, rendszerint kikerülnek a harckészültségből, hogy a váltásra tudjanak koncentrálni. A többfontos terrorizmus elleni háború azonban lehetetlenné tette ezt a Tengerészgyalogság 252. Utántöltő századának, így ők "menet közben" váltottak. Augusztus 14-e óta folyamatosan harci bevetéseken vesznek részt a frissen kapott tanker Herculesekkel.

A felmerülő problémákat is a helyszínen kénytelenek elhárítani: így például az üzemanyagrendszer hibás típusú szívócsöveinek cseréje is Irakban történt. Ez 64 csövet jelent repülőgépenként: összesen 3060 munkaórába telt ezek cseréje a század gépein. Eközben természetesen a napi feladatok nem maradtak el…

Csökkent viszont a fenntartásra és javításra szolgáló munkaórák száma, a típus repült óránként kevesebb karbantartási időt igényel.
Ennek ellenére a földi állomány naponta több mint 12 órát dolgozik. Heti hét nap…

traucsacska.blogspot.com

|

Komoly bevásárlások a szállítógépek piacán

Egyes előrejelzések szerint komoly bevásárlások várhatóak a szállító repülőgépek piacán. A Forecast International „A katonai szállítórepülőgépek világpiaca 2005-2014” címet viselő tanulmánya szerint 929 szállító repülőgépre lesz igény a jelzett időperiódusban. Ez pedig közel 54 milliárd dolláros üzletet jelent.

Bár a piac nagy részét a Boeing C-17 Globemaster III-as és a Lockheed Martin C-130J Hercules uralja jelenleg, a jövőben a Forecast International szerint jelentős változások várhatóak.

Boeing például a megrendelt 180 C-17-es nehéz szállító repülőgép utolsó példányait 2008. közepéig átadja. Bár a jelek szerint egy további 40 gépes utánrendelés várható, a gyártósort valószínűleg 2010-ben be kell zárni.
A seattle-iek reményei szerint ekkor már javában gyártják majd a KC-767-es légi utántöltő repülőgépeket az USAF részére.
„A Boeing kivonulása a piacról magára hagyja a Lockheed Martint az Airbus-szal zajló csatározásokban, melyben az Airbus Military részéről az új és nagyobb A400M, az EADS CASA CN-235/C-295 párosa és az olasz Alenia C-27J Spartan vesz részt,” jelezte Bill Dane, az FI elemzője
[Saját megjegyzés: feltéve, hogy az A400M egyáltalán és valaha is a levegőbe emelkedik. Az eddig tapasztalt, khm, ráérős tempót figyelembe véve erősen merész állításnak tartom a 2010-es A400M-konkurenciát, tekintetbe véve azt, hogy 2005. októberében még az első prototípus sem emelkedett a levegőbe. Ne felejtsük el: a gépnek vadonatúj gázturbinás hajtóművei és fly-by-wire irányítórendszere van. Ez pedig még számos problémát okozhat, sőt, szokott is okozni, elég csak az F/A-22-esek, az MV-22 Osprey-k és a JAS-39 Gripenek baleseteire, katasztrófáira gondolni. Ezek viszont csak a berepülés során derülnek ki.].
„A Lockheed Martin egy pillanatra megijedhetett, amikor a Pentagon 2005. elején meg akarta kurtítani a több éves C-130J-megrendelést, de a terv azóta eltűnt a süllyesztőben.” A gyártósor, ennek megfelelően, továbbra is teljes gőzzel üzemel és a cég kereskedelmi munkatársai újabb üzletek nyélbeütését remélik.
Az Airbus-projekt mögött hét európai ország sorakozott fel, összesen 180 darab repülőgép megrendelésével [Ismét közbevetném: ez a szám már egy többször csökkentett darabszám és az európai költségvetési trendeket tekintve egyáltalán nem biztos, hogy végleges. Lefelé nem végleges…]. Rajtuk kívül Chile és Dél-Afrika vásárol néhány példányt. A jelenlegi tervek szerint a sorozatgyártás 2009-ben indulhat meg.
Nem lehet figyelmen kívül hagyni az Amerikai Hadsereg programját, mely az Irakban meglepően hasznosnak bizonyult öreg Shorts C-23 Sherpa könnyű szállító repülőgépek leváltását célozza meg.
A Future Cargo Aircraft (FCA) verseny ezidáig teljesen európai futamnak néz ki [Aztán persze kérdéses, hogy a kiválasztott típust hol és kik és milyen alkatrészekből szerelik majd össze, lásd az EH-101 és US101 esetét…].
A résztvevők, csak emlékeztetőül: az Alenia C-27J Spartan, illetve az EADS CASA CN-235 és/vagy C-295 típusa. A Hadsereg körülbelül 30 új repülőgéppel váltaná ki a meglévő 44 példányú C-23 Sherpa-flottát, az elemzők szerint azonban valószínű, hogy az új típussal más, öregedőfélben lévő közepes szállító repülőgépet is fel fognak váltani.
Az Alenia a győzelem érdekében arra hivatkozik, hogy a típusa rövid távon képes fel/leszállni, míg az EADS CASA szerint a C-27J túl nagy a Hadsereg igényeinek. Az Army várhatóan 2006. közepén választja ki a nyertes típust. A tét nem csekély: a Légierő várható megrendelését is beszámítva körülbelül 120 repülőgép gyártása.

traucsacska.blogspot.com