|

Amerikai érdemrend a katonai főügyésznek

George Herbert Walker amerikai nagykövet adta át az Egyesült Államok elnöki érdemrendjét (The Legion of Merit) dr. Kovács Tamás altábornagynak, katonai főügyésznek, a legfőbb ügyész helyettesének. Az US Army Judge Advocate General (Army JAG) búcsúzó főnöke, Thomas J. Romig tábornok levele szerint a kitüntetést a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése érdekében tett elismerésre méltó erőfeszítések inspirálták. Dr. Kovács Tamás altábornagy, a szakterület nemzetközi szinten is elismert személyisége egyébként kiváló kapcsolatot ápol amerikai partnereivel, együttműködésük még 1990-ben vette kezdetét.

|

Kegyeleti koszorúzások

A halottak napja alkalmából a Honvédelmi Minisztérium katonai tiszteletadással egybekötött kegyeleti koszorúzásokat rendezett a hazánk földjén elesett magyar és külföldi katonák emlékére. November 2-án Budapesten, a Rákoskeresztúri új köztemetőben a minisztérium nevében koszorút helyezett el az Imádkozó katona szobránál Braun László mérnök altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnökének első helyettese. A katonai attasék nevében Michel Ravet ezredes, a katonai attasék doyenje helyezte el a megemlékezés koszorúját. Ezt követően került sor az I. világháborús olasz katonai sírkert, a török katonai parcella, a román és a szovjet katonai sírkertek koszorúzására.

Katona M. István – K.L. , Honvédelem Online

|

F-16 Falconok a szomszédban?

Kellemes médiahype alakult ki az ynetnews október 30-i híréből.
A meg nem nevezett forrásokra alapozott tudósítás szerint a Román Légierő volt izraeli F-16A/B Fighting Falconok tucatjaival gazdagodik, s a tárgyalásokra immár Washington is az áldását adta [ez az amerikai típus miatt szükséges].
Az üzlet értékét 150 millió dollárra tették.
A gépek a hír szerint felújítva kerültek volna délkeleti szomszédunk légierejéhez, ahol a régebbi Falconokat éppen mostanság váltják fel a vadonatúj F-16I változattal.
Az értesülés még azt is tudni véli, hogy az Elbit Systems felügyeli a felújítást és a karbantartást a Romániába kerülő flottán. Az Elbit hazai pályán mozogna, hiszen a cég vezérletével készültek a felújított MiG-21 Lancer román vadászbombázó repülőgépek is.
A hírt először a román miniszterelnök cáfolta, rögtön másnap.
Csatlakozott hozzá a Védelmi Minisztérium is, amely szintén cáfolta az értesüléseket. A minisztérium kijelentette, hogy nem zárult le semmilyen olyan tárgyalás, melynek erdeményeképpen vadászrepülőgépek kerülnek a Román Légierőhöz [Figyelem: nem azt tagadták, hogy tárgyalnak Izraellel és Washingtonal, hanem azt, hogy vannak már lezárult tárgyalások… ].
Cristinel Ghiga ezredes, a minisztérium szóvivője elmondta, hogy abban az esetben is, ha a Védelmi Minisztérium tervekkel rendelkezne a vadászflotta megújításáról, nincs még döntés sem a típusról, sem az eladóról [Azaz egy szóval sem tagadta vagy erősítette meg az izraeli tárgyalásokat.]. A minisztérium először tanulmányokat készít a szóba jöhető típusokról, majd dönt a Lancerek váltótípusáról.
Theodor Atanasiu védelmi miniszter szerint a döntés valószínűleg jövőre születik meg, miután a Lancereket 2010-2012. között kivonják.
Az izraeli Védelmi Minisztérium elismerte, hogy tervezi a régi F-16-osok értékesítését, de a román üzletről szóló híreket nem kívánta kommentálni, csakúgy, mint az Elbit képviselője sem.

Kérdés: kiszivárogtatás vagy dezinformáció?

Ugye elméletileg nagy akadályokba nem ütközhetne Washingtonban az üzlet: Románia jó és megbízható NATO-tag, lelkes USA-szövetséges, támaszpontokat is biztosít az Egyesült Államoknak.
Kis szenyasággal kijelenthető: végre egy izraeli üzlet, amit az Államokban nem vörös posztóként látnának (gondoljunk itt csak a meghiúsult kínai Harpy- és a venezuelai F-16 felújításokra).
Másrészt a „több tucatnyi” F-16A/B bizony alaposan felborítaná a Kelet-Közép Európában jelenleg kialakult erőegyensúlyt. A Magyarországgal szomszédos államok közül ezzel Románia ugrásszerű képeségnövekedést könyvelhetne el, a legerősebb légierővel rendelkező állammá előlépve.
Ugye Csehország hozzánk hasonlóan egyszázados ún. „légierőt” épített ki, a magyar 14 gépes leendő Gripen-miniflotta mint mennyiségét, mint képességeit tekintve egy lapon sem lenne említhető az Elbit-turbóval izmosított, több századnyi Falconnal.
Ha Románia valóban regionális középhatalmi szerepre készül, akkor költséghatékony és logikus lépés lenne az izraeli vadászbombázók beszerzése. A típus az egész világon elterjedt, könnyen együttműködik mind az USAF, mind más NATO-tagországok gépállományával.
A volt jugoszláv utódállamok légiereje romokban, az ukránoknak se alkatrésze, se kerozinja, az osztrákok meg örülnek az ősöreg svájci F-5 Tiger II-eseknek, míg majd valamikor végre meg nem érkezik az 1,79 milliárd euróért megrendelt 24 darab Tranche 2-es Eurofighter.
Tudom, a románok NATO-szövetségeseink, meg satöbbi de azért láttunk mi már karón varjút…
Ezzel nem azt mondom, hogy fegyverkezési versenyt kéne indítani [hömm, nem is lenne miből, jegyzem meg halkan], csak kíváncsian várom egyrészt azt, hogy valóban lesz-e román Falcon, másrészt meg mi lesz a magyar reakció.

Trautmann Balázs , traucsacska.blogspot.com

|

Pilótahiba!

Pilótahiba miatt zuhant le a Ciprusi Nemzeti Gárda Pilatus PC-9-es gyakorlórepülőgépe szeptember 10-én. A vizsgálóbizottság jelentését Kyriakos Mavronikolas védelmi miniszter ismertette. A bizottság kizárta a repülőgép esetleges meghibásodásának lehetőségét. A kétfőnyi személyzet eltért az előzetes repülési tervtől, majd Kolossi település fölött rácsapásokat hajtott végre. Eközben nekiütköztek a templomtoronynak, majd a gép egy üres házra zuhant rá. A két pilóta meghalt, a földön nem sérült meg senki.

traucsacska.blogspot.com

|

Újabb amerikai fegyver Indiába?

India lehet az első külföldi ország, mely megkapja a fázisvezérelt APG-79 AESA (Active Electronically Scanned Array) repülőgép-fedélzeti radarberendezést. Az indiai-amerikai védelmi kapcsolatok szakítópróbájának is tekintett döntés november 21-22. között születik meg a Pentagonban. A radartípust jelenleg az amerikai kormányzat tilalma alapján nem lehet exportálni.
Az 1998-as indiai nukleáris robbantásokat követő katonai embargó enyhítése lehetővé tenné, hogy amerikai repülőgéptípust válasszanak az Indiai Légierő új támadó repülőgépének.
A 126 repülőgép még amerikai mértékkel mérve is jelentős üzlet, melyben a Boeing (F/A-18 Super Hornet) és persze a Lockheed Martin (F-16 Fighting Falcon) is érdekelt lehet. Jelenleg a radar az egyetlen olyan alrendszer, melynek indiai exportjához a Bush-kormányzat jóváhagyása még hiányzik.
A Kongresszus minden más rendszerre már rábólintott.
Az APG-79-es lehetővé tesz a pilótának, hogy csaknem valós időben tudjon váltani a levegő-levegő és levegő-föld üzemmódok között.
A képet tovább árnyalja, hogy az indiai támadóhelikopter-beszerzésben is érdekelt az Egyesült Államok. A 80 új ’kopter akár AH-64D Apache Longbow is lehet, legalábbis a Boeing reményei szerint. Az IAF vásárolni lesz kénytelen, mert a hazai, HAL-fejlesztésű Light Combat Helicopter (LCH) helikopter még legalább egy évtizedig nem lesz hadrendbe állítható, a belső zavargások, felkelések leverésére ugyanakkor Indiának szüksége van támadó helikopterekre.

traucsacska.blogspot.com

|

Airbusok Malajziába?

Az Airbus vezetője október 30-án bejelentette, hogy Malajziával A400M katonai szállító repülőgépek eladásáról tárgyalnak. Gustav Humbert reményei szerint az üzlet véglegesítése heteken belül megtörténhet. „Néhány hát múlva légiparádét tartanak Malajziában. Meglátjuk, lesz-e valami bejelentenivalónk a Lima '05 légibemutatón,” sejtelmeskedett Humbert. Az említett parádé december 6. és 11. között kerül megrendezésre.
Egyelőre Dél-Afrika az egyetlen, aki az eddig nem éppen exportikernek számító Airbus-típusból vásárol: az áprilisban aláírt szerződés szerint A400M gépet vesznek 971 millió dollárért. Humbert szerint azonban hamarosan Chile is követheti a dél-afrikai példát: itt három gép vásárlásáról van szó.

traucsacska.blogspot.com

|

Különleges egységek Indonéziába

A Szingapúri Légierő egy különleges csapatot és pilóta nélküli felderítő repülőgépet küld Indonéziába, ahol még mindig keresik azt a kéthajtóműves Bell szállítóhelikoptert, mely még október 12-én tűnt el. Jayapura környékén. A 29 fős szingapúri egység repülőgépe infravörös kamerával is felszerelt. A gépet a Jayapura melletti Sentani Légitámaszpont irányítótornyából vezetik, egy-egy bevetés 7 órás lesz, a gép a lehetőségek szerint álandóan, éjjel-nappal repül majd, a tervek szerint egy héten keresztül.
A keresett helikopter a Sentani Légibázisról felszállva Benawa településre tartva tűnt el, 150 kilométerre a felszállás helyétől, Jayapura mellett, őt fővel a fedélzetén.
A kutató-mentő csapatokat múlt héten állították le.

traucsacska.blogspot.com

|

Visszatérhettek az "égi benzinkutak"

Visszatértek a légi utántöltő repülőgépek a Grand Forks Légitámaszpontra, pontosabban annak új leszállópályájára. A 17 darab KC-135R tankergép közül az első vasárnap délután ért földet az új betonon.
A Stratotankerek még idén áprilisban települtek át a Fairchild Légitámaszpontra, mert a Grand Forks két mérföld hosszú, 150 láb széles kifutóját újjá kellett építeni.
A 17 gép az ideiglenes támaszpontról hajtotta végre bevetéseit: a tankergépek a legtöbbett használt gépek közé tartoznak, s az öregedő flotta miatt az egyre kevesebb repülőképes Stratotankerre egyre több feladat marad.
A kifutó felújítása összesen 27 millió dollárba került.

traucsacska.blogspot.com

|

Mégiscsak lesz új pakisztáni F-16-os?

A hírek szerint mégiscsak lehet valami a pakisztáni F-16 Falcon-üzletből. Dacára a földrengés pénzügyi hatásainak, a mentés és az újjáépítés költségeinek, a pakisztáni Külügyminisztérium október 26-i bejelentése szerint az F-16C vadászbombázók beszerzése, ha nem is azonnali, de attól még üzlet:
Magyarán csúszik a dolog, de meglesz, amint nyugodtabb időket él az ország.
A minisztérium szóvivője, Tasnim Aslam kijelentése szerint a Falconok beszerzése jelenleg nem a legsürgetőbb feladat, tekintetbe véve az október 8-i földrengést. Az esetleges késésről, csúszásról ugyanakkor hivatalosan még semmit nem tudni.
Egy másik kérdésre egyértelműen megerősítette: a pakisztáni-amerikai üzlet még mindig élő.

traucsacska.blogspot.com

|

Bolgár változások…

Megelőzi a már meglévő bulgár MiG-29-esek felújítása az új, többfeladatú nyugati vadászgép-típus beszerzését //erről itt és itt bővebben./, jelentette ki a bulgár parlament védelmi bizottságának elnöke, Angel Naydenov.
Az október 24-i sajtótájékoztatón elhangzottak szerint elsősorban pénzügyi okok indokolják a már meglévő gépállomány felújításának elsőbbségét az új gépek beszerzéséhez képest. [Na persze nagy kérdés, hogy csak az üzemidő meghosszabbítása történik, lásd kis hazánkat, vagy komolyabb felújítás-fejlesztés, lásd mondjuk a román Snipereket.]
A bulgár Védelmi Bizottság vizsgálódásainak megállapítása szerint a Bolgár Fegyveres Erők vadászgépeinek és helikoptereinek jelenlegi állapota lehetetlené teszi, hogy a NATO felajánálsokat és a feladatokat minden tekintetben ki tudja elégíteni az ország. [Hol is hallottam már ilyet?]
„A MiG-29-esek felújítása szükségszerű, ha meg akarjuk tartani a felajánlásunkat”, jelentette ki Naydenov.
A felújítást az előkészített szerződés szerint az orosz RSK MiG Corporation végzi. A fedezetet a 2005-ös védelmi költségvetésből teremtik elő.
A kiszivárgott hírek szerint egyébként, hasonlóan Magyarországhoz, egy századra elegendő, azaz 14 gép felújításáról van szó (a meglévő 20 gépes állományból). A gépek újabb 10 év üzemidőt, 800 repült órás hosszabbítást kapnak. A felújításra 3 évet és körülbelül 45 millió dollárt szán a bolgár kormány.
Az új, nyugati vadászgépek beszerzése várhatóan 2007 utánra csúszik át.
A NATO-felajánlások részét képezi két készültségi Fulcrum a Graf Ignatievo Légibázison,, melyek 2004. óta állnak a szövetség rendelkezésére.
Erre a célra még 2004. nyarán modernizáltak hat MiG-29-est [valószínűleg a megfelelő kommunikációs eszközök beszerelésével], de ezek üzemideje 2005. szeptemberében lejár. A Légierő rendelkezik még 10 repülőképes MiG-21-essel is, de ezek üzemideje is 2007-re letelik. Ennek fényében nem meglepő, hogy a Fulcrumok felújítása prioritást kapott.
2002. márciusában a bolgár Védelmi Minisztérium és az RSK MiG
20 MiG-29-es NATO-szabványoknak megfelelő modernizációjáról írt alá szerződést.
Az oroszok csupán hat gépet újítottak fel, majd az egy éves, a francia Thales céggel történő együttműködést lebegtető időszak után a bolgár védelmi miniszter egyoldalúan felbontotta a szerződést.

traucsacska.blogspot.com