|

Plovdiv gyöngyszemei – a Bolgár Repüléstörténeti Múzeum

A Bolgár Repüléstörténeti Múzeumot 1991-ben alapították a Plovdiv melletti Krumovo kisvároshoz tartozó repülőtéren, mely napjainkban egyszerre ad otthont a katonai és a polgári repülésnek is. A 65 db repülőgéppel és a honlap szerint 6800 egyéb kiállítási tárggyal rendelkező múzeumot egy forró augusztusi délelőttön sikerült meglátogatnunk. Mivel Krumovo állomáson szálltunk le a Plovdivból induló helyközi vonatról, […]

|

GAZ-3937 „Vodnik” – az orosz Hummer

A GAZ-3937 „Vodnik” egyedi megjelenése ellenére sem túl ismert, pedig a tervezői meglepően ötletes megoldásokkal álltak elő az orosz „LEGO-autó” kifejlesztésekor. Persze azért annyira ne szaladjunk előre, de annyit elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy forrás nem túl sok áll rendelkezésre a szóban forgó járműről és sajnos néha azok is ellentmondanak egymásnak, szóval az itt leírtakat érdemes […]

|

Mennyi is az annyi? – A JSF program költségnövekedése

Még szolgálatba sem álltak az F-35-ös első példányai, mégis az ezredforduló előtti időkben megállapított darabár többszörösénél tartanak a gépekre lebontott költségek. Ezúttal igyekszünk mélyebbre ásni, bemutatva a folyamatot, melynek köszönhetően az egekbe szaladt a Lightning II ára.

|

Horvát üzemidő-hosszabbítás – belülről

Napjainkra már senki számára sem kétséges, hogy a Horvát Légierő vadászrepülőgép parkja felett eljárt az idő. A jelenleg alkalmazott egy századnyi MiG-21bisD és UMD repülőgépek üzemideje 2013-ban lejár. A horvát védelmi minisztériumban, 2010 áprilisában egy bizottságot hoztak létre, melynek feladatául szabták, hogy vizsgálja meg milyen lehetőségeik vannak a vadászrepülő század további hadrendben tartására. A bizottság […]

|

Légi-harcászat és Földimalac v2.0

Ha jól emlékszem molni korábban komment formájában már jelezte, hogy a gigászi F-15 cikk mellett sort kerít régebbi cikkeinek apróbb felfrissítésére is. Alapvetően formázási aspektusa van ennek a felülvizsgálásnak, de saját közlése szerint apróbb tartalmi finomítások – hibajavítások – is történetek ezen két korábbi cikk kapcsán. Melyek ugyebár nem mások, mint a General Dynamics nevével […]

|

North American XB-70 Valkyrie

A történet az ’50-es években kezdődik, amikor a nyilazott szárnyú, sugárhajtású repülőgépekkel, melyek a hang sebességénél is gyorsabbak, minden lehetségesnek tűnt a katonai repülőgépgyártásban, kiszolgálva a hidegháború igényeit szerte az északi féltekén. És amikor Moszkva körül az SA-1 kódnevű légvédelmi rakétarendszer kiépítése és szolgálatba állítása történt, amely, hivatalos adatok szerint, képes volt 18 km magasságban […]

|

Linköpingben jártunk – Aerospace Forum 2012

2012-ben ünnepli 75. születésnapját a Saab AB repülőgépgyár, a jeles eseményt az Aerospace Forum nevű konferencia és repülőnap keretében tették felejthetetlenné, legalábbis számunkra mindenképp.

|

Chinookkal Georgia-ból Alaszkába

Chinook géppár a Devils Tower közelében

A szituáció a következő: adott az USA keleti partján, a Boeing Helicopters pennsylvaniai gyárüzeméből kigördült egy tucatnyi CH-47F Chinook szállítóhelikopter, amit el kéne juttatni üzemeltető alakulatukhoz, konkrétabban az alaszkai Fairbanks-be. A lehetőségek között ott figyel a Lockheed Martin C-5 Galaxy, mely az indiánokat egyenként elnyelve rövid időn belül a célállomásra tudná fuvarozni a legendás típus […]