Hadihajók a Panama-csatornában

A Panama-csatorna 1914-es átadása óta épült néhány hadihajó, mely méretei miatt ún. post-Panamax kategóriás, azaz ilyen-olyan méretbeli kiterjedése miatt nem tud áthajózni az Amerikai szuperkontinenst kettévágó csatornán. Jellemzően az Egyesült Államok haditengerészetében, illetve repülőgép-hordozói között kell kutakodni, ha ilyen hadihajókat akarnánk összegyűjteni. Összességében azért elmondható, hogy a világ hadihajóinak jelentős része vidáman át tud élni az Atlanti- és a Csendes-óceánt közti rövidítéssel. Legyen szó tengeralattjáróról, vagy épp csatahajóról.

Talán nem annyira meglepő, hogy az első haditengerészeti állományban lévő hajó, mely átkelt a csatornán talán, az amerikai volt, konkrétabban a USS Jupiter szénszállító. Ebből a hajóból hozták később létre a U.S. Navy első repülőgép-hordozóját, a USS Langley-t (CV 1).  A Jupiter 1914 őszi átkelését követően 1915 februárjában néhány amerikai tengeralattjáró hajózott át a csatornán, majd a az első csatahajók 1915 nyarán jelentek meg a USS Missouri (BB 11), USS Ohio (BB 12) és a USS Wisconsin (BB 9) formájában – a 3 dreadnought 9 óra alatt tudta le a 2 óceán közti utat. Az átkelési díj a 3 hajónak összesen 45 000 USD volt a Naval History and Heritage Command kapcsolódó cikke szerint.

Nem véletlenül a csatahajót tettük a végére: ugyan manapság, az Iowa osztályú behemótok többedszeri, de már végleges nyugdíjazása óta ilyen behemótok már nem szelik a világóceán habjait egykoron azonban bőven közlekedtek a Panama-csatornán keresztül. Az Iowa osztály tervezésekor pont ez volt a kevés megkötések egyike: a hajóknak át kell tudniuk kelniük a csatornán. Szó se róla a Panamax kritériumokat annyira sikerült szinte teljesen kicentizni – és itt a kicentizés szó szerint értendő, hiszen az eredeti zsilipek és az Iowa osztályú csathajók találkozása esetében mindössze 15-15 cm volt a zsilip falai és a hajótest között. Hibázni nem igen lehetett. Az eredeti zsilipeken áthaladó hajók között legjobb tudomásunk szerint máig a 4 Iowa tartja a rekordot a legszélesebb hajó kategóriában.

USS Iowa a Panama-csatorna miraflores-i zsilipénél.

A USS Iowa utolsó útja a Panama-csatornán át 2001. márciusának végén. A Miraflores zsilipnél készült fotón jól látható, hogy éppen csak átfért. AP Photo / Tomas Munita,

A szuperhordozókat leszámítva azért a U.S. Navy hajói átférnek az eredeti zsilipeken. Mondjuk a derékben az Iowa osztályhoz elég hasonló méretekkel bíró San Antonio osztályú dokkhajók esetében szintén rezeg a léc, de akad cirka 50-50 cm mozgástér.

Az Anchorage a Gatun zsilipen áthaladás közben

Ezen a 2012 novemberi fotón a Mexikói-öböl partján megépült, akkor még hadrenbe állítás előtt álló, San Antonio osztályú Anchorage halad át honi kikötője, San Diego irányába a Gatun zsilipen. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Aramis X. Ramirez,

Az eredeti Panamax kritériumokat adó zsilip méretek és magának a csatornának a mélysége mellé 1962-től csatlakozott az Egyesült Államok által épített Bridge of the Americas, mely a később megépített Centennial és Atlantic hidakkal szemben jóval alacsonyabban ível át a vízfelszín felett és ezzel limitáló tényező lett, része a Panamax kritériumoknak. Ezen híd miatt állt elő az a helyzet, hogy a meglévők mellé 2016-ban átadott új, nagyobb méretű zsilipekkel létrejött New Panamax / Neopanamax kategóriából kiszorultak olyan hajók, amik az új zsilipek igénybevételével át tudnának kelni a csatornán, azonban túl magasak ahhoz, hogy átférjenek a vízfelszín felett ~61 méterrel átívelő híd alatt.

A panamai kényszerpihenő vége felé, november 30-án. A háttérben a Bridge of the Americas. U.S. Navy photo by Petty Officer 2nd Class Sonja Wickard,

Ticonderoga osztályú cirkáló közelít a kivilágított Centennial Bridge-hez a Panama-csatornán.

A 2004-ben másodikként,átadott Centennial Bridge 80 méter magasan ível át a csatorna felett, nem befolyásolja a hajóforgalmat. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher S. Johnson,

A tengeralattjárósoknak nem kell izgulnia a méretkorlátozások miatt. Ezen a 2000-es fotón az azóta már kivont, Los Angeles osztályú USS Minneapolis–Saint Paul (SSN 708) a U.S. Coast Guard egyik hajója által kísérve. USCG photo by TC2 Timothy Graziani,

HMCS Victoria a Panama-csatornánál

A HMCS Victoria a Panama-csatornánál 2003 júliusában. National Defence and the Canadian Forces,

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390