Az orosz Honvédelmi Minisztérium bejelentette, hogy az elkövetkezendő három évben 422 darab repülőeszközétől tervez megválni, melyek újrahasznosítására pályázatot írnak ki. A 81 helikopter és 341 darab repülőgép hadrendből kivonása nagyrészt már korábban megtörtént. A pályázóknak gondoskodniuk kell a selejtezett technika környezetkímélő szétbontásáról és újrahasznosításáról.
Hasonló lépés nem példanélküli Oroszországban. Először a kilencvenes évek közepén, a hagyományos fegyveres erők európai csökkentéséről szóló szerződés (CFE) értelmében semmisítettek meg jelentős mennyiségű haditechnikát. Ekkoriban tűntek el a hidegháborús Tu-128-as, Jak-28-as és Szu-15-ös repülőgépek. Ebben az időben jelentős mennyiségű MiG-23-as és Szu-17-es technikát is feldaraboltak. Valamint a CFE szerződés értelmében a még megmaradt Mi-24A és szinte az összes Mi-24D harci helikoptert is szétvágták.

A tambovi repülőtéren több száz MiG-23-ast és MiG-27-est bontottak szét a kilencvenes években. ,

Mi-24D harci helikopter szétvágása 1994-ben Tockoje repülőterén. ,
A következő két jelentős selejtezést és kiárusítást az ezredfordulón, majd a legutóbbi 2009-es átszervezés befejezése után ejtették meg. Ekkoriban elsősorban Szu-24-es, MiG-31-es, Tu-22-es és Szu-27-es repülőgépeket bontottak szét, a megszüntetett alakulatok repülőterein.
Oroszországban jellemzően repülőgép tárolókban halmozták fel a kivont technikákat. Ezek az önálló alakulatként működő egységek, a nagyobb repülőterek kihasználatlan beton állóhelyein tárolják a technikákat. Az alakulatok dolga, hasonlóan az USAF elhíresült Davis-Monthan-i 309-es csoportjához, a repülő eszközök őrzése, alkatrészek kinyerése és a véglegesen selejtezett eszközök lassú bontása.

A kubinkai, majkopi és lipecki repülőgép tárolóban, napjainkban még közel százötven darab MiG-23-as vár a sorsára. A képen látható MiG-23P elfogó vadász típus 1998-ig védte Oroszország légterét. Fotó: Anton Pavlov ,
A most kihirdetett pályázat célja, részben ezeknek a repülőgép tárolóknak a felszámolása, valamint a gyakran roncstemető kinézetű orosz repülőterek megtisztítása lesz. Ebben az évben 135 darab repülőtechnika újrahasznosításának megkezdésével számolnak. A kiírásban legnagyobb számban a MiG-23-as típus bontását tervezik. Korszerűbb technikák közül csak négy Szu-24MR, két Szu-24M, egy-egy Szu-25-ös és Szu-27-es, nyolc MiG-25-ös, kilenc MiG-29-es és 23 darab MiG-31-es szétszerelését ütemezik. A nagyobb bombázók közül négy Tu-22M3-as, valamint egy-egy Tu-95-ös és Tu-160-as végleges kivonását tervezik.

Orosz fórumozók szerint, a lebontásra ítélt Tu-160-as, a zsukovszkiji repülőtéren tárolt példány. Fotó: Pavel Adzhigidaev ,

A lista jelentős mennyiségű helikoptert is tartalmaz, többek között Mi-24V/P harci és Mi-8PPA elektronikai zavaró változatokat. Utóbbi speciális típusból, a nyolcvanas években minden első vonalbeli légihadsereg alá szerveztek egy-egy századnyit. Fotó: Denis Kotlyar ,
—–
Szerző: Galcom