Oroszország soha nem adott át semmilyen technológiát Kínának, mely segíthette volna annak 5. generációs vadászbombázó-programját – állította a MiG orosz repülőgépgyártó pénteken. A cég ezzel próbálta tagadni azokat a vádakat, melyeket az orosz és a nemzetközi sajtó nemrégiben hozott fel ellene. Ezek azt vetik a nagy múltú vállalat szemére, hogy az 1990-es évek végén átadta az 1.44 jelzésű technológiai demonstrátorának dokumentációját Kínának. Mint ismeretes, utóbbi típus volt az orosz „lopakodó” fejlesztések egyik előfutára, azonban költségvetési okokból a programot törölték.
”A Chengdu J-20 törzsének hátsó fele kísértetiesen hasonlít a Mikojan-Gurjevics 1.44 technológiai demonstrátorra, sőt, a delta-elrendezése is megszólalásig az orosz gépre hajaz.” – mondta Douglas Barrie, a londoni International Institute of Strategic Studies légi hadviselési szakértője. „Ha ez mindössze véletlen egybeesés, akkor az egyik legnagyobb véletlennel állunk szemben. Ám – annak ellenére, hogy hivatalosan soha nem ismerte el – Oroszország hosszú évtizedekig nyújtott technológiai alapot a Kínai Népköztársaság harcigép-programjainak, amit az elmúlt 15 évben ugyanúgy megtehetett és meg is tett, mint az 1960-as években.”
Ezzel szemben a MiG szóvivője, Jelena Fjodorova augusztus 26-án sajtótájékoztató keretében tudatta a közvéleménnyel, hogy munkaadója nem adott és jelenleg sem ad át semmilyen információt fejlesztéseiről Kínának.
”Nem juttatunk semmilyen technológiai segítséget Kínának az 5. generációs programjához, és korábban sem tettünk ilyet.” – nyilatkozta Fjodorovna.
Nagyjából egy hónappal ezelőtt egyébként Mihail Pogoszjan, az orosz United Aircraft Corporation Szuhojt és MiG-et tömörítő részlegének főnöke elmondta: szerinte Kína 5. generációs programja egyelőre még nem veszélyes, az első repülés lebonyolítása is mindössze öndicsőítés volt a világ számára, bár komoly ráfordítások és némi idő segítségével akár egy komoly típus is megszülethet. Amerikai elemzők Pentagon számára készült jelentésükben pedig arra a megállapításra jutottak, hogy a J-20 legkorábban 2019-2020-ban érheti el a hadrafoghatóságot. Szerintük egyébként a típus elsősorban levegő-föld csapásmérésre készült, funkciója pedig hosszú távú támadó platform lesz, semmint vadászrepülőgép.