Harc a török LPD-megrendelésért

Törökország hosszú távú vágya, hogy minél nagyobb politikai, gazdasági és katonai hatalommá váljon a Földközi-tenger medencéjében és Kis-Ázsiában. Ennek egyik fontos eleme, hogy érdekeit képes legyen határaitól távol is érvényesíteni, tehát szüksége van egy erős haditengerészetre. A helyi felső vezetés ezt határozott, de egyben megfontolt lépésekben képzelte el, melyek közül a következő egy partraszállító dokkhajókból/ helikopter-hordozó dokkhajókból álló flotta kiépítése.

A terv megvalósításához 2010 februárjában láttak hozzá, amikor a török parlament védelmi ipari vállalatokat felügyelő albizottsága (továbbiakban: SSM) pályázatot hirdetett a Török Haditengerészet (Türk Deniz Kuvvetleri) leendő partraszállító dokkhajó-osztályának (LPD) megtervezésére és legyártására. A feltételeket tartalmazó dokumentumot minden török hajógyárnak elküldték, akiknek elméletileg 2010 év végéig kellett volna jelezniük jelentkezési szándékukat. Ezt az időpontot aztán 2011 májusáig tolták ki, mivel így a cégeknek több idejük volt a tervek átgondolására, és felvehették a kapcsolatot a nagyobb külföldi partnereikkel is.

Végül a lehetséges hétből három küldött vissza pozitív választ az SSM-nek: a Desan, az RMK Marine és a SEDEF vállalta, hogy belekezd a megrendelésért folytatott harcba. Velük ellentétben a Celik Tekne és a Dearsan úgy döntöttek, nem tudnák teljesíteni a feltételeket, az ADIK és az Istanbul Denizcilik gyárak pedig már korábban jelezték, hogy nem fognak pályázni. Az SSM közleménye szerint a három benyújtott anyag kiértékelése akár 12 hónapig is eltarthat, amit a győztessel folytatott tárgyalások követnek majd – ezek pedig a tapasztalatok alapján szintén nem zajlanak túl gyorsan. Becslések szerint a megrendelést legkorábban 2012 decemberében adhatják le.

Az RMK Marine LPD-jének grafikája |Forrás: TR-Defence ,

Fontos megjegyezni, hogy a cél egy teljesen saját tervezésű LPD létrehozása, éppen ezért nem került sor nemzetközi tender kiírására. Azonban – figyelembe véve a hazai ipar képességeit – az SSM engedélyezte a pályázók számára, hogy alvállalkozóként vagy tanácsadóként külföldi partnereket alkalmazzanak. Ezt a lehetőséget mindhárman kihasználták: a SEDEF a spanyol Navantiával vette fel a kapcsolatot, mely vállalat felelős többek között a Juan Carlos I-ért, a Desan pedig kicsit távolibb vizekre evezve a China Shipbuilding Industry Corporation-t választotta partneréül. Náluk kissé önállóbb projektben gondolkodik az RMK Marine, ám az ő tervük sem tisztán hazai termék, tanácsadóként ugyanis feltűnik mögötte a brit illetőségű BMT Defence Services.

A jelentkezőkkel szemben támasztott követelmények a következők: egy logisztikailag önfenntartó LPD-osztály tervezése és megépítése, melynek tagjai képesek szállítani, partra tenni és ellátni és zászlóalj-méretű egységet az Égei-, a Földközi- és a Fekete-tenger térségében. Másodlagos funkcióként a hajók humanitárius missziókban is részt vehetnek majd. Fedélzetükön egyszerre négy helikopter számára kell biztosítani a leszállás lehetőségét, a hangárban pedig ugyancsak négy forgószárnyas ellátására lenne lehetőség. A szállított egységek muníciójának és járműveinek partra juttatását pedig két légpárnás vagy négy deszanthajó végezné.

A benyújtott tervekről kiszivárgott információk alapján egyébként nagyjából 25 000 tonnás vízkiszorítású hajókat feltételeznek a bennfentesek, ami már LHD méret. Akár így van, akár nem, az biztos, hogy ezek az egységek lesznek a Török Haditengerészet valaha épített legnagyobb hajói.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390