|

40 éves lesz idén a Mercedes G-osztály

A Graz városában található Steyr vállalat által gyártott típusból az évek során több mint 300 000 példány készült el, amellyel a Daimler történetének leghosszabb ideig gyártott járművének címe illeti a G Wagen-t. Az évek során természetesen számos fejlesztésen esett át a Mercedes-Benz összkerék-meghajtású terepjárója, amely 40 év után is megállja a helyét a világpiacon.

Konkretizálva a számokat, az 1979-ben megkezdődött gyártást követően közel 70 féle változat készült a típusból, mely 34 ország haderejében vagy rendfenntartói szervezetében állt szolgálatba. A katonai felhasználás céljára fejlesztett variáns 1990-ben jelent meg „Wolf” néven a német haderőben, majd 2007-ben immár „Enok” megnevezésként a német haderő legkönnyebb páncélozott járműveként szerepelt.

“Wolf”, az előfutára a G-osztály katonai szereplésének. Forrás: mercedes-wolf.pl ,

Az 5,4 tonnás Enok fejlesztését a német ACS vállalat végezte, azonban a megfelelő ballisztikus és IED elleni védelem elérése után számos módosítás vált szükségessé a megnövekedett tömegnek köszönhetően. A 184 lóerő teljesítményű OM642 motor 95 km/h maximális sebességet képes biztosítani a páncélozott járműnek, 930 kg maximális hasznos terhelés mellett. Az Enok háromféle változatban terjedt el, zárt vagy nyitott raktérrel ellátott szállító jármű, valamint a Medevac variáns.

“Enok” Forrás: pinterest.com ,

S az Enok, immár az A400m rakterében. Forrás: defense-update.com ,

A közelmúltbeli fejlesztéseknek köszönhetően a maximális tömeg 6,1 tonnára növekedett 1,3 tonna hasznos terhelés mellett. Ehhez a megerősített tengelyeken kívül magasságában állítható futómű is társult, hogy a terepjáró képesség ne mehessen a súlygyarapodás rovására. A tervek között szerepel amúgy a legnagyobb össztömeg 7 tonnára való növelése, illetve a 6×6 kerékképletű G 300 CDI fejlesztése, mely utóbbi, mint koncepció bemutatkozott már a nagyközönség számára.

G 300 CDI 6×6. Forrás: pinimg.com ,

Természetesen negyven év alatt sok minden változott, életre hívva ezzel egy olyan változatot, melyet a különleges rendeltetésű erőknek szántak és megfelel a légi szállíthatóság követelményeinek. A Multi-Role Vehicle (MRV) „bukócsöves” felépítménnyel készül, ami a jármű súlyát csökkentette, a hasznos terhelést azonban 3 tonnára növelte 120 km/h maximális sebesség mellett. Nagyméretű üzemanyag tartályának köszönhetően a hatótávolsága mintegy 800 km, 412 mm-es hasmagassága pedig a biztosíték arra, hogy az 1 méteres árokáthidaló képesség mellett a vízi átkelés se okozhasson gondot.

MRV. Forrás: defense-update.com ,

Az MRV méreteinél fogva elfér a CH-53 és a CH-47 rakterében, illetve a függesztőpontoknak köszönhetően más helikopter „alatt” is, amely képes szállítani (2018-ban mutatkozott be egyébként a legújabb, max. 6,2 tonnás változat MRV 6.2 néven, amelynek önsúlya 3 tonna körül lehet, bár a cikk nem említi).

Számos különleges egység a G-osztály alkalmazója, a legfrissebb ezek közül a holland haderő lesz, akik 500 darabot kívánnak rendszeresíteni légi szállítású dandárjuk részére. Az egység jelenleg közel ezer darabot alkalmaz az amúgy 20 éves G-osztály tagjaiból, támadó, szállító és mentő változatban. A beszerezni kívánt holland MRV-k ötüléses változatban fognak készülni és 1,2 tonna hasznos terhelésük lesz, a fentieket ismételve (s nyilván kritériumként szerepelt) szállítható a Chinook belterében, illetve külsőleg függesztve is.

Egyelőre még csak CAD bemutatón a holland MRV, itt nyitott felépítménnyel. Forrás: defense-update.com ,

..és ugyanaz “zárt” kialakítással. Forrás: defense-update.com ,

Végül és e cikk keretében utolsó sorban essen szó az izraeli Plasan által készített Hyrax típusról, mely az Eurosatory alkalmával mutatkozott be 2018-ban. A jármű alapját a legújabb (2017-es) G 300 CDI képezi és ez az első „fejlesztés”, ami készült belőle.
A 183 lóerős (38 lóerő/tonna) Euro-3-as besorolású dízelmotor 400 nm nyomatékot képes továbbítani az ötsebességes automata váltóhoz, amelynek köszönhetően nemcsak közúton és „üresen” képes megfelelő teljesítményt nyújtani. A 4,8 tonna maximális tömegű Hyrax 810 kg maximális teher hordozására képes, kialakításánál fontos szempont volt, hogy a C-130 által szállítható legyen.

Plasan Hyrax az Eurosatory kiállításon. Forrás: defense-update.com ,

Az állandó összkerék-meghajtással rendelkező jármű központi, elektronikusan irányított differenciálmű vezérlő (záró) rendszert alkalmaz, amely külön képes kezelni az első – és hátsó tengelyt, biztosítva a G-osztályhoz méltó terepjáró képességet. A 2850 mm-es tengelytávval rendelkező Hyrax 245 mm-es hasmagassággal rendelkezik, maximum 400 mm-es függőleges és 600 mm széles akadályt (árkot) tud leküzdeni, valamint 600 mm mély vízen való átkelésre képes. A Hyrax megtartotta a G-osztály legújabb biztonsági berendezéseit, így a szervokormány mellett az elöl utazókat légzsák védi, továbbá ABS, ESP (menetstabilizátor), BAS (fékasszisztens), EBD (elektronikus fékerő-elosztó) képezi a repertoárt.

Ami egyébként mondhatni az egész koncepciónak a legnagyobb előnye, hogy a Plasan fejlesztése teljes mértékben a széria járművön alapul, nem szükséges drága átalakítás a harctéri teljesítmény biztosításához. Ennél fogva a Hyrax a gyár garanciális feltételeinek megfelel és javítása a Mercedes szervizhálózatának köszönhetően bárhol a világon elvégezhető.

Forrás: defense-update.com ,

Az olvasó számára valószínűleg felsejlik immár, hogy ehhez valószínűleg moduláris felépítmény tartozhat és igaza van. A Plasan „harctéri csomagja” EN1522 B6, B7 és STANAG 4569 Level 1 szintű védelmet biztosít alapkonfigurációban, amely a kézi fegyverek lövedékei, repeszek és páncéltörő lőszerek ellen nyújt védelmet. Mindez STANAG Level 2 szintig növelhető. A kompozit összetevőket tartalmazó páncélozás természetesen kiterjed a nagyméretű szélvédőre és a hasonlóan jó kilátást biztosító oldalablakokra is.

A két – vagy négy ajtóval felszerelt Hyrax többféle belső kialakítást is kínál, 2+3, 2+4, 2+1+1 vagy 2+2+1 lehet az ülések száma az igényektől függően. Amennyiben nem egy belső távirányítással ellátott (RWS) torony van a jármű tetején, úgy ügyeltek arra is, hogy a lövész pozíciója a lehető legvédettebb lehessen. Az RWS torony egyébként könnyű – vagy nehézgéppuskával ellátható a szenzorcsomag mellett. A maximum 4,8 tonnás jármű egyébként megfelelt az IDF által támasztott követelményeknek és a korosodó „David” névre hallgató 3,5 tonnás izraeli Land Rover Defendereket fogja váltani a közeljövőben.

Fórum hozzászólások

  • Noha idehaza is alkalmazott típusról van szó, csodálkoztam, hogy önálló topikkal nem rendelkezik (és remélem így is van, nem feleslegesen nyitok egyet).

    Egyébként 2019-ben ünnepeli a típus a 40. évfordulóját, így remek alkalom saját témát szentelni neki.
  • Tudja valaki milyen változatok állnak a Petőfi laktanya udvarán? Könnyen páncélozottnak tűnnek és van gpu állás a tetején is. 3db áll ott már pár hónapja.... amúgy a legjobb light 4x4 katonai terepjáró ami a piacon van.
  • Ratamahata
    Tudja valaki milyen változatok állnak a Petőfi laktanya udvarán? Könnyen páncélozottnak tűnnek és van gpu állás a tetején is. 3db áll ott már pár hónapja.... amúgy a legjobb light 4x4 katonai terepjáró ami a piacon van.
    Wiki szerint G280-ra raktak "lőtornyot". Talán ez volt az az elhíresült Currus fegyverállvány, de nem mondom 100százalékra :D
  • Az MRV változatot betolnám garázsba... mondjuk a többit is :)

    Jó kis gép, volt szerencsém civil változathoz, nagy sebességnél is meglepően stabil, pedig baromi magas építésű.
    Egyszer Toyota Hiluxot húztunk ilyennel :)
  • A vízen átkelésnek néhány egyszerű szabálya van:

    - becsüld meg a vízmélységet, a G-osztály ugyanis 70 centis vízen képes átkelni
    - lassan ereszkedj bele és végig egyenletes tempóval legfeljebb 10 km/órával haladj.
    - az átkelés után pedig ne feledd szárítani a fékeket.

    (a szöszi neve: Jessi Combs)

Ugrás a fórum topichoz