|

Airbus az európai UAV program élén?

A napokban jelentette be az OCCAR (Organisation for Joint Armament Cooperation) európai ügynökség, hogy (fővállalkozói) részvételre kérte fel az Airbus-t az európai MALE (Medium Altitude Long Endurance) kategóriás RPAS (Remotely Piloted Air System) repülőgép fejlesztésében.

A 2016-ban indult programban Németország, Spanyolország (Airbus Defense and Space), Franciaország (Dassault Aviaton) és Olaszország (Leonardo) jelezte részvételét. A bejelentés alapján, ha 2019-ben sikerül szerződést kötni, a program fővállalkozója az Airbus lesz, míg a többi résztvevő vállalat (kiemelt) alvállalkozóként fog részt venni.

Forrás: occar.int ,

A 2018-as berlini ILA idején bemutatott Euromale-ként is emlegett pilóta nélküli gépről egyelőre nem sokat tudni. A tervek szerint a világ bármely pontján bevethető gép szerepkörét ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance – Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés, Célmegjelölés) mozaikszóval határozták meg. Méreteit tekintve némileg nagyobb, mint a GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems Inc) által gyártott MQ-9 Reaper, meghajtásáról két, toló-légcsavarral felszerelt hajtómű gondoskodik, amit kiemelten fontosnak tartanak a kereskedelmi légtérben való közlekedéshez. Felszerelését tekintve is homályosak a részletek (érthető, hisz még csak elvben létezik), a kiállításon egy EO/IR toronnyal felszerelve szerepelt.

Forrás: ainonline.com ,

Dirke Hoke, az Airbus DS vezérigazgatója megjegyezte, hogy habár életnagyságú makettet mutattak be, szerepköre miatt (és a fejlesztés státusza alapján) a végleges példány változásokon mehet még keresztül. Halványan utalt rá, hogy valószínűleg fegyver hordozására is alkalmas lesz, de jelenleg erről még nagyon korai beszélni.

Az Euromale első repülését 2023-ban tervezik, míg a kész rendszer szállítását 2025-ben akarják végrehajtani. Németország 21 darab beszerzésére nyújtott be igényt, Franciaország 8 példányt (2030-ig), Spanyolország szintén 8 darabot kíván rendszeresíteni, míg Olaszország nem jelezte egyelőre vételi szándékát.

Fórum hozzászólások

  • Repüléstörténetet írt az Amerikai Haditengerészet október 18-án: hadrendbe állt az első, csak távolról irányított repülőgépekkel dolgozó kísérleti repülőszázada. A jövő elkezdődött...

    A 24. légi tesztelő és értékelő repülőszázad (UX-24) természetesen a Patuxent River légitámaszponton állomásozik majd, és többféle, merev- és forgószárnyas légijárművekkel, így Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout, a AeroVironment RQ-20 Puma, Insitu RQ-21 Blackjack és Aeronautics RQ-26 Aerostar folytat majd kísérleti, tesztelési repüléseket. Az századot a haditengerészet Légihadviselési Központ repülőgép részlegének távolról irányított gépekkel foglalkozó teszigazgatóságábólállították fel – a szakemberek maradtak, a gépállomány és a feladatok köre viszont alaposan bővül a közeljövőben.

    Az alegység felállításának szándékát először még 2018 áprilisában jelentette John Richardson admirális, a haditengerészet műveletekért felelős vezetője. A lépésre szükség is volt, hiszen mind a tengerészeknél, működő tengerészgyalogságnál egyre nagyobb szerepet kapnak a távolról irányított repülőgépek, a „drónok”. A volt igazgatóság is már 2200 repült és 2000 földi üzemeltetéssel végzett órát töltött a minél hatékonyabb ember nélküli légi hadviselés módszereinek kifejlesztésébe, kipróbálásába.

    A századnak bőven lesz munkája, hiszen 2024-ben hadrendbe áll az első, távolról irányított hajófedélzeti légutántöltő repülőgép, a Boeing MQ-25 Stingray. A haditengerészet már több esetben is tesztelte a hagyományos MH-60S Sea Hawk helikopterek és a az MQ-8B Fire Scout-ok együttes üzemeltetését hadihajókon. Várhatóan a következő évtizedek során a távolról irányított repülőgépek egyre több feladatot vesznek majd át a pilóták vezette vadászbombázó vagy felderítő gépektől: elsősorban a legveszélyesebb feladatokra, így az ellenséges légvédelem semlegesítésére vagy a jól védett célpontok elleni támadásokra igyekeznek majd az ilyen, fejlett rendszereket használni.

    http://iho.hu/hir/irany-a-jovo-181023
  • https://www.janes.com/article/85045...falco-evo-for-eu-maritime-border-surveillance

    A Frontex a Selex Galileo Falco EVO (MALE) pilóta nélküli gépet választotta Európa tengeri határainak ellenőrzésére. A 20 órát járőrözni képes gépet felszerelték egy EO/IR toronnyal, Leonardo TS ultrakönnyű felderítő radarral, BLOS (Beyond Line Of Sight) műholdas kommunikációs rendszerrel, automatikus azonosító rendszerrel (AIS) és egyéb kommunikációs berendezésekkel (tekintve, hogy kereskedelmi légtérben is használva lesz).
  • luperator
    https://www.janes.com/article/85045...falco-evo-for-eu-maritime-border-surveillance

    A Frontex a Selex Galileo Falco EVO (MALE) pilóta nélküli gépet választotta Európa tengeri határainak ellenőrzésére. A 20 órát járőrözni képes gépet felszerelték egy EO/IR toronnyal, Leonardo TS ultrakönnyű felderítő radarral, BLOS (Beyond Line Of Sight) műholdas kommunikációs rendszerrel, automatikus azonosító rendszerrel (AIS) és egyéb kommunikációs berendezésekkel (tekintve, hogy kereskedelmi légtérben is használva lesz).
    Európa egére Európai Drónt !!!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
  • Ez vajon micsoda?
    [​IMG]

    Ezt találtam amire leginkább hasonlít, IAI Heron, de a fenti erősen modifikált, ami érdekes lehet, hogy a nagy hasában vajon mi van.
    [​IMG]
  • Arra én is rájöttem, hogy az egy Heron-alapú valami, de van rajta több módosítás is, a legfurább a nagy hasa, az érdekelt volna leginkább. Én egy olyan helyen találtam ahol MI alapú autonóm drónokról volt szó, talán ehhez van köze, lehet hogy a hasában van az agya.
  • ulippo
    Ez vajon micsoda?
    [​IMG]

    Ezt találtam amire leginkább hasonlít, IAI Heron, de a fenti erősen modifikált, ami érdekes lehet, hogy a nagy hasában vajon mi van.
    [​IMG]
    Ez a Németek által használt Izraeli Heron 1.
    Gondolom a törzs tetején és alján levő két nagy púp a furcsa.
    A felső púp alatt egy satcom antenna van.
    Olyan mint ezé a Reaperé
    [​IMG]
    Az alsó hengerben pedig egy ELTA ELM 2055 SAR radar van
    [​IMG]
  • ulippo
    És valóban, ebben is olyan radar van és úgy is néz ki a doboza.

    [​IMG]
    És ha már szó volt a Heron 1-ről...az ára is fontos.
    Izrael most szállít Indiának 50 db-ot $500m-ért vagyis $10m / db
    Nagyon fontos lenne hogy a Honvédségben is megjelenjen végre egy ilyen potens minden idős harcászati felderítő kapacitás!
    [​IMG]
    52 órán keresztül 10 km magasan 200 km/h órával ott lebeg a harcmező felett egy EO / IR szenzor, egy SAR radar, némi ELINT kapacitás folyamatos műholdas kapcsolatban a parancsnoksággal….ha valami hát ez az igaz force multiplier.
  • ulippo
    Arra én is rájöttem, hogy az egy Heron-alapú valami, de van rajta több módosítás is, a legfurább a nagy hasa, az érdekelt volna leginkább. Én egy olyan helyen találtam ahol MI alapú autonóm drónokról volt szó, talán ehhez van köze, lehet hogy a hasában van az agya.
    lehet vemhes. Így lesznek a kis heronok
  • Nézve a videot szerintetek elképzelhető hogy drón rajok a jövőben védjenek meg egy rombolót vagy egy rephordozót a rakéta támadásokkal szemben ?
  • rudi
    És ha már szó volt a Heron 1-ről...az ára is fontos.
    Izrael most szállít Indiának 50 db-ot $500m-ért vagyis $10m / db
    Nagyon fontos lenne hogy a Honvédségben is megjelenjen végre egy ilyen potens minden idős harcászati felderítő kapacitás!
    [​IMG]
    52 órán keresztül 10 km magasan 200 km/h órával ott lebeg a harcmező felett egy EO / IR szenzor, egy SAR radar, némi ELINT kapacitás folyamatos műholdas kapcsolatban a parancsnoksággal….ha valami hát ez az igaz force multiplier.
    Jogos, csak azt felejted el hogy ezt olyankor tudja, amikor az alkalmazóé a légi fölény, mert azért ez finoman szólva sem a lelőhetetlen kategória sem a légierőnek, sem a légvédelmi rakétásoknak.
  • zsolti
    Jogos, csak azt felejted el hogy ezt olyankor tudja, amikor az alkalmazóé a légi fölény, mert azért ez finoman szólva sem a lelőhetetlen kategória sem a légierőnek, sem a légvédelmi rakétásoknak.
    A légi fölény mindennek az alapja.
    Ha nem tudod megszerezni a légi fölényt akkor jobb ha azonnal felteszed a kezed...olcsóbban megúszod.
  • rudi
    A légi fölény mindennek az alapja.
    Ha nem tudod megszerezni a légi fölényt akkor jobb ha azonnal felteszed a kezed...olcsóbban megúszod.
    Két nagyjából egyenlő erejű(értsd nem egy pici ország vs egy szuperhatalom) közt reálisan nézve még mindig a szárazföldi erők fognak dönteni. Tudom hogy nagyon légi fölény mániások itt sokan, de nem értek ebben velük és veled egyet.
  • zsolti
    Két nagyjából egyenlő erejű(értsd nem egy pici ország vs egy szuperhatalom) közt reálisan nézve még mindig a szárazföldi erők fognak dönteni..
    Nos tényleg nem értünk egyet...(ami nem baj)
    Jó néhány példa van arra hogy a légierő - és a kivívott légifölény - segítette győzelemre az amúgy szárazföldön kb. egyforma erős ellenfelek közül az egyiket.
    Fordítva - amikor valaki a légifölény ellenére veszített - nem tudok példát.
  • rudi
    Nos tényleg nem értünk egyet...(ami nem baj)
    Jó néhány példa van arra hogy a légierő - és a kivívott légifölény - segítette győzelemre az amúgy szárazföldön kb. egyforma erős ellenfelek közül az egyiket.
    Fordítva - amikor valaki a légifölény ellenére veszített - nem tudok példát.
    A szárazföldön egyforma erős ellenfelek mellett ha a légierő erősebb a másik oldalon, az komoly fegyvertény valóban.
    Viszont olyan hogy valaki légifölény ellenére veszített, azért nem nagyon tudsz példát rá én azt gondolom, mert nem volt az utóbbi időben olyan hogy bár légi fölénye lett volna, de szárazföldön gyengébb lett volna.
  • zsolti
    A szárazföldön egyforma erős ellenfelek mellett ha a légierő erősebb a másik oldalon, az komoly fegyvertény valóban.
    Viszont olyan hogy valaki légifölény ellenére veszített, azért nem nagyon tudsz példát rá én azt gondolom, mert nem volt az utóbbi időben olyan hogy bár légi fölénye lett volna, de szárazföldön gyengébb lett volna.
    Azért azt megmutathatnátok nekem, hogy hol volt utoljára olyan, hogy két, teljesen egyforma erösségü hadsereg csapott volna össze.
  • Pocok75
    Azért azt megmutathatnátok nekem, hogy hol volt utoljára olyan, hogy két, teljesen egyforma erösségü hadsereg csapott volna össze.
    Nagyság rendbeli eltérés ne legyen, az a lényeg. Irak Irán pl. ilyen volt utoljára ez ami eszembe jutott, ami nem UK vs Argentina, vagy fél világ vs Szerbia, Irak, esetleg Oroszország vs Grúzia szinten egyesélyes.
  • En pakisztan indiat is idesorolnam ahogy egy csomo afrikai konfliktust is lehetne peldakent hozni...

    Tuzerseg es legicsapas ellen a magas fas erdok nyuljtjak a legjobb vedelmet... Ebbol nekukn azert van. Igazabol egy narfasortol jol eltalalt tavolsagban levo allas is mar vedve van eleg sok mindentol...

    Azert mi nem sivatagban elounk a gyujtok meg elmukodnek azert akkora sebesseggel egy kissebb faag is olyan erovel hat a gyujtora hogy az elmukszik... A kesleltetes eggyik szerepe pont ez volt...
  • Nem nagyon talalkoztam meg peldaval a kovetkezokre. De szerintem ma mar alkalmas lenne ra a technologia hogy a varhato becsapodasi szogek iranyaba kello magassagba szenszal uvegszal vagy epp szima drotszovet legyen kifeszitve amik szepen elmukodtetik az ellenseg lovedekeit... Mig az alacsonyabb indulasi szognek hala at lehetne loni allatta...

    Azert nem min1 hogy iranyitott fegyver eseten kozvetlen a talalat vagy teszem azt 20 m el korabban elmukodik az eszkoz... Ugye a mai fegyverek az optimalizalt repeszhatas miatt es az iranyitottsagbol adodo kissebb toltet miatt lehet elenyeszo lenne a repeszhatas... A celpontnal.../
  • Az azért látható, hogy ahol nincs fölény egyik oldalon sem, ott hamar véres anyagháború alakul ki és onnan már csak az dönt, hogy ki tud több szövetségest felmutatni.
  • Basszus !gyerekek ha eljutunk erre a szintre akkor egy ilyen drónnal szinte minden harci légi és földi járművet ki lehet váltani :eek:



Ugrás a fórum topichoz