A napokban jelentette be az OCCAR (Organisation for Joint Armament Cooperation) európai ügynökség, hogy (fővállalkozói) részvételre kérte fel az Airbus-t az európai MALE (Medium Altitude Long Endurance) kategóriás RPAS (Remotely Piloted Air System) repülőgép fejlesztésében.
A 2016-ban indult programban Németország, Spanyolország (Airbus Defense and Space), Franciaország (Dassault Aviaton) és Olaszország (Leonardo) jelezte részvételét. A bejelentés alapján, ha 2019-ben sikerül szerződést kötni, a program fővállalkozója az Airbus lesz, míg a többi résztvevő vállalat (kiemelt) alvállalkozóként fog részt venni.
A 2018-as berlini ILA idején bemutatott Euromale-ként is emlegett pilóta nélküli gépről egyelőre nem sokat tudni. A tervek szerint a világ bármely pontján bevethető gép szerepkörét ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance – Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés, Célmegjelölés) mozaikszóval határozták meg. Méreteit tekintve némileg nagyobb, mint a GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems Inc) által gyártott MQ-9 Reaper, meghajtásáról két, toló-légcsavarral felszerelt hajtómű gondoskodik, amit kiemelten fontosnak tartanak a kereskedelmi légtérben való közlekedéshez. Felszerelését tekintve is homályosak a részletek (érthető, hisz még csak elvben létezik), a kiállításon egy EO/IR toronnyal felszerelve szerepelt.
Dirke Hoke, az Airbus DS vezérigazgatója megjegyezte, hogy habár életnagyságú makettet mutattak be, szerepköre miatt (és a fejlesztés státusza alapján) a végleges példány változásokon mehet még keresztül. Halványan utalt rá, hogy valószínűleg fegyver hordozására is alkalmas lesz, de jelenleg erről még nagyon korai beszélni.
Az Euromale első repülését 2023-ban tervezik, míg a kész rendszer szállítását 2025-ben akarják végrehajtani. Németország 21 darab beszerzésére nyújtott be igényt, Franciaország 8 példányt (2030-ig), Spanyolország szintén 8 darabot kíván rendszeresíteni, míg Olaszország nem jelezte egyelőre vételi szándékát.