|

Európai forgószárnyasokkal erősít Katar

Az idei Dohai Nemzetközi Haditengerészeti Védelmi Kiállításon és Konferencián – röviden DIMEX (Doha International Maritime Defence Exhibition & Conference) – a házigazda 28 darab NH90-es és 16 darab H125-ös helikopterre adott le megrendelést.

A nagyobb típust kétféle konfigurációban kérték, 16 példányt a taktikai szállító NH90 TTH verzióból, ezek gyártásáért és leszállításáért az Airbus franciaországi, Marignane-ban található üzeme felel. A maradék 12 darab a haditengerészeti feladatokra, köztük vízfelszíni és vízfelszín alatti harcra optimalizált NH90 NFH variánsból érkezik, ezeket a Leonardo velencei üzemében szerelik össze.

A katari szerződéssel az európai helikopter megrendelésállománya 543 példányra hízott, ezekből 350-et adott már át az Airbus Helicopters, a Leonardo és a Fokker összefogásával alapított NH Industries. A forgószárnyasokat 13 országba, 20 megrendelőnek szállították, ezek idáig összesen 170 000 órát töltöttek a levegőben.

NH90, az eddig nem túl sikeres európai helikopter. Eredetileg a NATO közös helikopterének készült, de nem vált univerzális megoldássá a NATO-n belül. Exportálni sikerült néhány országban, de ott kisebb-nagyobb botrányok voltak a típussal sajnos.

A kisebb H125-öst kiképző felszereléssel kérték, a 16 forgószárnyas a Katari Légierő Akadémiájára kerül, ahol a jövő helikopter pilóta nemzedékének képzésében hárul majd rájuk fontos szerep.