|

Levegőbe emelkedett Oroszország új tankerének prototípusa

Január 25-én végrehajtotta szűzfelszállását az Il-78M-90A jelzésű orosz utánöltő-repülőgép.

Az Il-76MD-90A (avagy Il-476) alapján kifejlesztett tanker az Aviastar-SP telephelyéről, Moszkvától 600 kilométerre keletre rugaszkodott először a levegőbe, ahol 35 percet töltött. A típus üzemanyagtartályaiba 91 tonna kerozin tölthető, ezt egészíti ki szükség esetén a raktérbe helyezhető tartályokban további 36 tonna. Az 50%-al nagyobb hasznos tehernek és a 12%-al kisebb fogyasztású hajtóműveknek köszönhetően jelentősen megnő az elődtípushoz képest az áttölthető üzemanyag tömege.

Az Orosz Légierő a tervek szerint 34 példányt rendszeresít a kiöregedő Il-78-asok leváltására. Végezetül rövid videó a szűzfelszállásról:

Fórum hozzászólások

  • Capslock27
    .
    .
    Uj gyar, ujraszerszamozva, de a gep vilaghaborus stilusu uvegezett orrat nem tudjak/akarjak eltuntetni. Ha sajat ötlet nincs, legalabb masolnak le a kinai Y-20 megoldasat. :) De legalabb a faroklövesz már nem ül ott hatul disznek. :)
    És mi értelme lenne beleölni egy Y-20 másolatba egy valag pénzt, mikor az semmivel sem tud többet ennél az öreg vasnál?
    Inkább a kínaiak rontották el,hogy csináltak egy újra dizájnolt IL-76-ot, ahelyett, hogy egy 20-30%-al nagyobbat építettek volna. Persze meg van az oka, hogy miért lett olyan amilyen az Y-20. Mert ezt tudták, tudják a kínaiak jelenleg. Az oroszoknál a tudás meglenne, de ott meg a pénz hiányzik.
  • Mackensen
    Hát eléggé "old school". Nem nagyon látni már ilyeneket.
    Ahogy feljebb írtam. Azért mert valami modernnek néz ki, attól még nem, biztos, hogy a képességei jobbak, mint az öregebb konstrukciónak. Jó példa erre az Y-20. Egy wannabe like C-17, ami jól mutat reptereken, de ettől még alapjaiban egy IL-76-os.
    És pont ezért vagyok szkeptikus a J-20-al szemben is, mert szép "kasztnit" építeni könnyű..
  • ghostface
    És mi értelme lenne beleölni egy Y-20 másolatba egy valag pénzt, mikor az semmivel sem tud többet ennél az öreg vasnál?
    Mivel pont ugyanazok a hajtóművei, nehéz elvárni tőle bármi mást. Ha elkészülnek az újal, akkor talán.
    ghostface
    Inkább a kínaiak rontották el,hogy csináltak egy újra dizájnolt IL-76-ot, ahelyett, hogy egy 20-30%-al nagyobbat építettek volna.
    A Y-20 tömzsibb, azért tűnik rövidebbnek. Nem rövidebb és mivel lehet jobb az aerodinamikai kialakítása lehet kicsit többet is bír.
    ghostface
    Ahogy feljebb írtam. Azért mert valami modernnek néz ki, attól még nem, biztos, hogy a képességei jobbak, mint az öregebb konstrukciónak. Jó példa erre az Y-20. Egy wannabe like C-17, ami jól mutat reptereken, de ettől még alapjaiban egy IL-76-os.
    És pont ezért vagyok szkeptikus a J-20-al szemben is, mert szép "kasztnit" építeni könnyű..
    Akkor miért nem másolták le az IL-76-ot úgy ahogy van? Az Y-8/Y-9 esetében nem problémáztak annyit. Najó, talán annyi, hogy az Y-9 esetében eltünt az övegezett orr :D
  • Mackensen
    Mivel pont ugyanazok a hajtóművei, nehéz elvárni tőle bármi mást. Ha elkészülnek az újal, akkor talán.
    Akkor talán annyit tud majd, mint az áthajtóművezett IL-76 :D

    Mackensen
    A Y-20 tömzsibb, azért tűnik rövidebbnek. Nem rövidebb és mivel lehet jobb az aerodinamikai kialakítása lehet kicsit többet is bír.
    A fizikai határok (raktér hossza, szélessége, magassága) kb. ugyan azok. Ha van kapacitás javulás, az nem akkora (nagyon kicsi), ami értelmet adna az egész programnak ebben a formában.

    Mackensen
    Akkor miért nem másolták le az IL-76-ot úgy ahogy van? Az Y-8/Y-9 esetében nem problémáztak annyit. Najó, talán annyi, hogy az Y-9 esetében eltünt az övegezett orr :D
    Na vajon szerinted miért? Hát nem az aerodinamika miatt, abban biztos lehetsz. Egyszerűen kellett egy saját modernnek látszó közepes teherszállító, lehetőleg olyan, ami nagyon hasonlít az amerikaiak valamelyik gépére. Ennyi. Kínában alapvetően minden haditechnikát így terveznek most. Ott most minden "amerikai dizájnosnak" kell legyen.
  • ghostface
    Akkor talán annyit tud majd, mint az áthajtóművezett IL-76 :D
    Én most kapásból inkább nem vágok rá semmit, de utána kéne nézni, hogy milyen hajtóműveket rendeltek hozzá az oroszoktól.
    ghostface
    A fizikai határok (raktér hossza, szélessége, magassága) kb. ugyan azok. Ha van kapacitás javulás, az nem akkora (nagyon kicsi), ami értelmet adna az egész programnak ebben a formában.
    Szerintem a későbbiekben jönnek elő a pozitívumai, a saját hajtóművekkel.
    ghostface
    Hát nem az aerodinamika miatt, abban biztos lehetsz.
    Ebben azért nem lennék biztos.
    ghostface
    Egyszerűen kellett egy saját modernnek látszó közepes teherszállító, lehetőleg olyan, ami nagyon hasonlít az amerikaiak valamelyik gépére.
    Ebben sem.
  • Mackensen
    Én most kapásból inkább nem vágok rá semmit, de utána kéne nézni, hogy milyen hajtóműveket rendeltek hozzá az oroszoktól.
    "В 2009-2011 годах ОАО "НПО "Сатурн" реализовало контракт на поставку КНР 55 авиационных двигателей Д-30КП-2 (для Ил-76, бомбардировщиков H-6 и транспортника Y-20). В 2012-2015 годах по контракту, подписанному в 2011 году, "НПО "Сатурн" поставил в Китай 184 двигателя Д-30КП-2. Сумма этого заказа — более $500 млн."
    Az Il-76MD/TD-nél is alkalmazott D-30KP-2-ből vettek nem csak a Y-20-ba, de a H-6-ba is.
  • nyugger
    "В 2009-2011 годах ОАО "НПО "Сатурн" реализовало контракт на поставку КНР 55 авиационных двигателей Д-30КП-2 (для Ил-76, бомбардировщиков H-6 и транспортника Y-20). В 2012-2015 годах по контракту, подписанному в 2011 году, "НПО "Сатурн" поставил в Китай 184 двигателя Д-30КП-2. Сумма этого заказа — более $500 млн."
    Az Il-76MD/TD-nél is alkalmazott D-30KP-2-ből vettek nem csak a Y-20-ba, de a H-6-ba is.
    Igen, valami ilyesmire emlékeztem én is. Szóval a két gép kapacitása nagyjából eforma.
  • ghostface
    És mi értelme lenne beleölni egy Y-20 másolatba egy valag pénzt, mikor az semmivel sem tud többet ennél az öreg vasnál?
    Inkább a kínaiak rontották el,hogy csináltak egy újra dizájnolt IL-76-ot, ahelyett, hogy egy 20-30%-al nagyobbat építettek volna. Persze meg van az oka, hogy miért lett olyan amilyen az Y-20. Mert ezt tudták, tudják a kínaiak jelenleg. Az oroszoknál a tudás meglenne, de ott meg a pénz hiányzik.
    .
    .
    Például gyors fotosoppal :)

    http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=693Image197.jpg
  • Mackensen
    Igen, valami ilyesmire emlékeztem én is. Szóval a két gép kapacitása nagyjából eforma.
    Így van. Ez a régi IL76 hajtómű, tehát az Y20 jelenlegi formájában kapacitás tekintetében a 40+ éves iljusin szintjén áll. Ha majd lesz az Y20-joz új hajtómű akkor mérhető majd össze az áthajtóművezett IL76-al, amin a PS-90 hajtóművek vannak.
  • ghostface
    Így van. Ez a régi IL76 hajtómű, tehát az Y20 jelenlegi formájában kapacitás tekintetében a 40+ éves iljusin szintjén áll. Ha majd lesz az Y20-joz új hajtómű akkor mérhető majd össze az áthajtóművezett IL76-al, amin a PS-90 hajtóművek vannak.
    Kb így van. Csak egy aprócska kérdés, hágy gép repül jelenleg PS-90 hajtóművel és hány van hadrendben?
  • Mackensen
    Kb így van. Csak egy aprócska kérdés, hágy gép repül jelenleg PS-90 hajtóművel és hány van hadrendben?
    Jelenleg, a hajtóműveket tekintve, három fő Il-76-os verziót különböztethetünk meg (nem számolva a Taskent-i Il-76MF-eket, mert az helyi dizájn és eleve más konstrukció):
    • Régi Il-76-osok, a régi D-30-as hajtóművel
    • Régi Il-76-osok az új PSz-90-76-os hajtóművel átépítve (csak a civil szektor gépei közül kerültek átépítésre, pl a Volga Dnepr társaság gépei is ilyenek)
    • Új Il-76-osok (Il-476), szintén az új PSz-90-76-osokkal
    A már említett Il-76MF gépek is PSz-90-esekkel vannak szerelve, de nem a 14 tonnára leredukált PSz-90-76-osokkal, hanem a Tu-204/214-eseken és Il-96-osokon használt 15-16 tonnás tolóerejű, alapváltozatú PSz-90-esekkel. Ennek oka részint az, hogy a kilencvenes években a Taskent-i gyár csak ilyenek köré tudta építeni a projektjét, illetve, hogy az MF az hosszabb törzzsel és nagyobb fesztávval bíró, nehezebb sárkány. A típus egyetlen használója a jordán légierő. Néha Európában is látni a három gép egyikét.

    Az áthajtóművezett civil Il-76-osok sárkánya, vezérlőrendszere a régi, avionikájuk viszont új.
    Az új építésű és egyelőre csak katonai Il-76-osok (és Il-78-asok) sárkánya viszont új. A törzs a régi, de a futómű új. A szárny fesztávja a régi, de maga a konstrukció az új. A kormányvezérlés már FbW, az avionika pedig szintén megújult.

    Hogy végül hány régi Il-76-osra került PSz-90-76-os hajtómű, azt nem számoltam össze, nem tudom. De olyan sok azért nem lehet.
    Igazából a kérdésre a lényegi választ csak az új építésű példányok adhatják meg.
  • Allesmor Obranna
    A már említett Il-76MF gépek is PSz-90-esekkel vannak szerelve, de nem a 14 tonnára leredukált PSz-90-76-osokkal, hanem a Tu-204/214-eseken és Il-96-osokon használt 15-16 tonnás tolóerejű, alapváltozatú PSz-90-esekkel. Ennek oka részint az, hogy a kilencvenes években a Taskent-i gyár csak ilyenek köré tudta építeni a projektjét, illetve, hogy az MF az hosszabb törzzsel és nagyobb fesztávval bíró, nehezebb sárkány. A típus egyetlen használója a jordán légierő. Néha Európában is látni a három gép egyikét.
    Elvileg Egyiptom átvett tavaly 2 MF-et a jordánoktól:
  • Mackensen
    Kb így van. Csak egy aprócska kérdés, hágy gép repül jelenleg PS-90 hajtóművel és hány van hadrendben?
    Az új (automatizált) gyártosorral jelentősen felgyorsul a gépek gyártása
    boki
    Gyártási terv évek szerint

    [​IMG]
  • Mackensen
    Kb így van. Csak egy aprócska kérdés, hágy gép repül jelenleg PS-90 hajtóművel és hány van hadrendben?
    Ha csak egy is van hadrendben, akkor az pont eggyel több, mint ahány új hajtóműves Y-20 van hadrendben.

    De, hogy ne legyen félreértés, nekem nincs bajom az Y-20-al, csak megint úgy lett előadva, most Capslock részérűl, hogy az oroszok a hülyék, mert miért nem kopizták le az Y-20-at. Na erre mondom én , hogy az lett volna csak a nagy hülyeség Ivántól, mert minek költsön iszonyat pénzt közel zéró képességnövekedésre?
  • boki
    Az új (automatizált) gyártosorral jelentősen felgyorsul a gépek gyártása
    .
    .
    Egyébként ezen az új gyártósoron mi van automatizálva? Van erről pontosabb kép, video, bármi?
    .
    Itt lentebb egy video erről az új helyről, oké, a nagy titkokat ne mutassa, de csak egy nagy új csarnokot látni a háttérben is, különösebb automatizálás nélkül. A legbonyolultabb eszköz, amire láthatóan büszkék, hogy "praktikeres" lézerrel jelölik, hogy a daru hova tegye a félkész gépet.

  • ghostface
    Ha csak egy is van hadrendben, akkor az pont eggyel több, mint ahány új hajtóműves Y-20 van hadrendben.
    Ok, de van legalább egy hadrendben?
    ghostface
    De, hogy ne legyen félreértés, nekem nincs bajom az Y-20-al, csak megint úgy lett előadva, most Capslock részérűl, hogy az oroszok a hülyék, mert miért nem kopizták le az Y-20-at. Na erre mondom én , hogy az lett volna csak a nagy hülyeség Ivántól, mert minek költsön iszonyat pénzt közel zéró képességnövekedésre?
    Nem tudok erre válaszolni. De én nem zárnám le annyival a dolgot, hogy a kínaiak csak azért nem másolták le az Il-76-ost, mert neki amerikaiul kinéző gépre volt szükségük.
  • Capslock27
    .
    .
    Egyébként ezen az új gyártósoron mi van automatizálva? Van erről pontosabb kép, video, bármi?
    .
    Itt lentebb egy video erről az új helyről, oké, a nagy titkokat ne mutassa, de csak egy nagy új csarnokot látni a háttérben is, különösebb automatizálás nélkül. A legbonyolultabb eszköz, amire láthatóan büszkék, hogy "praktikeres" lézerrel jelölik, hogy a daru hova tegye a félkész gépet.

    10 robitizált rész van a gyártósor egyes állomásain, volt róla videó is .

    "The line consists of ten robotic stations. In the first of them, separate fuselage compartments are supplied from the unit-assembly production. The fuselage compartment docking station is a flyover and a complex of automated positioners. Docking is carried out with maximum accuracy in an automated mode using a laser measurement system.

    Further, the docked fuselage is transferred to the next station, where the specialists of Aviastar-SP JSC have already started working out the hydraulic systems. At the subsequent stages of the IL-76MD-90A jigless assembly, the electrician is worked out, the wing consoles are docked to the fuselage, the tail unit is installed and assembled. After that, the airframe is lowered onto the landing gear and moved to the next stages for attaching engines, testing systems. "
  • Capslock27
    .
    .
    Egyébként ezen az új gyártósoron mi van automatizálva? Van erről pontosabb kép, video, bármi?
    .
    Itt lentebb egy video erről az új helyről, oké, a nagy titkokat ne mutassa, de csak egy nagy új csarnokot látni a háttérben is, különösebb automatizálás nélkül. A legbonyolultabb eszköz, amire láthatóan büszkék, hogy "praktikeres" lézerrel jelölik, hogy a daru hova tegye a félkész gépet.

    Nem létezik a világon automatizált repülőgép gyártósor.
  • dudi
    Nem létezik a világon automatizált repülőgép gyártósor.
    .
    .
    Szerintem sem. Már eleve a gyártott minimális darabszám miatt sem.
  • Mackensen
    Nem tudok erre válaszolni. De én nem zárnám le annyival a dolgot, hogy a kínaiak csak azért nem másolták le az Il-76-ost, mert neki amerikaiul kinéző gépre volt szükségük.
    Oksi.:)

    Gondolom, itt sem az volt a cél, hogy hasonlítsanak Range Rover-re
    , BMW-re, Porsche-ra vagy VW-re:
    The Clone Wars: 12 Chinese Copies Of Popular Cars

    A recept ugyanaz: Meglévő, olcsóbb minőségű alapokra, minőséginek látszó külsőt építeni, ezzel a valóságnál fejlettebbnek feltüntetni a terméket.

Ugrás a fórum topichoz