|

Így csapatnak a csádi Szuhoj-lovagok

Ha valami jó témát szolgáltat a videózáshoz, az a földközeli repülés. Az afrikai pilóták nem nagyon fogják vissza magukat.

Fórum hozzászólások

  • fip7
    A fenti videóból egy rövid részlet, amelyben a Szu-25 pct. rakétával lő le egy Tu-16-ost:

    Mivel nem tudok oroszul, így nem 100%-ig vagyok biztos az állításomban.
    Ezt az MH-17es lelövésekor kellett volna mutogatni.
  • gacsat

    Miért is? A Szu-25 képes az R-60-as indítására, az újabbak talán az R-73-éra is. Szóval légi harc terén nincs rászorulva a pct rakétás bohóckodásra.
    A fenti videó inkább arról szól, hogy Vikhr egy nagyon potens pct. eszköz.
  • gacsat
    Ezt az MH-17es lelövésekor kellett volna mutogatni.
    • Ukrajnának nincs olyan Szu-25 változata, amin lenne Vikhr, az csak hh utáni Szu-25T/TM változatokon van.
    • Egy futót nyitott csigalassú célpont az hol érv arra, hogy a Szu-25 egyáltalán felmászik 10 km fölé és 850 km/h-val halad? a videóban látszik a repülés magasság, 3600 méter.
    • R-60 van Szu-25 és R-73 a Szu-25T/TM-en.
  • boki
    Vojennaja Prijomka:
    Szu-25SzM3, Szupergracs



    Végignéztem a videót,lenne pár kérdésem.
    Az irányítatlan rakétákhoz a teljes géppel kellett célozni,mármint az egész gépet a cél irányába kellett fordítani,és úgy lőni?
    Ha igen,akkor volt ehhez valami elektronikus segítségük annó,vagy simán optikai célzóval lőttek vele?Ez nekem nem tűnik túl hatékonynak,hacsak nem süllyed hozzá veszélyesen alacsonyra,és/vagy nem repül a célhoz nagyon közel.Lehet ezért mutatták a páncélját át nem ütött 23mm-es golyó nyomokat,meg a méhsejt szerkezetet belül,ami megfogja a repeszeket,golyókat,miazmást.
    A 46-os oldalszámú gépet meglőtték valami rakétával,talán Stingerrel,és mégis leszálltak vele,láthatóan súlyosan megsérült a sárkány,meg a hajtómű gondola,de mégis hazahozta a pilótát a brekkencs,harasó rábótájet! ;):D
    Mostantól nem nyafizok a lemezmunka miatt,a földi személyzet simán felment a gépre bakancsban,és húzta a tankolótömlőt végig a fél gépen,függesztőkön,szárnyon,törzsön,ahogy sikerült,nagy meló lett volna 1 létrát,meg egy állványt hegeszteni sarokvasból,hogy nem kelljen így összebakancsozni a gépet?:eek:
    Feltűnt még,hogy az első futó kereéknek van sárvédője,ez a nem betonról üzemelés miatt van,hogy ne szórjon fel semmit a törzs aljára a kerék,esetleg bele a hajtóműbe?
    Ill a mezőről üzemeléshez volt e vajon nem sima futófelületű gumiabroncs?
    Egyébiránt jó mozi,nézze meg mindenki,mutatják a cuccot,ami a manpadsok ellen van,gondolom dagadtra rugdosott Vova pár segget a szíriai béka lelövése után,ezért hirtelen előkerült ez is,mutatják a fékező ernyő bepakolását,közeli képek a fegyverzetről,málházásról,pár interjú,amit ha hárman értenek a fórumon már jó :D,szóval ne hagyjátok ki.
    Ja,mutatnak egy rövid videót,ahogy hátulról lelőnek vele valami nagyobb gépet,bombázót,vagy szállító gépet,de amivel lelövik rakéta,az spirálozott,nem egyenesen repült,a kérdésem,hogy a 70's-ben ez még ilyen volt,hogy mögé kellett menni,és rátartani amíg a rakéta célba ért,vagy pct-vel lőtt a pilóta?
  • papajoe
    Végignéztem a videót,lenne pár kérdésem.
    Az irányítatlan rakétákhoz a teljes géppel kellett célozni,mármint az egész gépet a cél irányába kellett fordítani,és úgy lőni?
    Ha igen,akkor volt ehhez valami elektronikus segítségük annó,vagy simán optikai célzóval lőttek vele?Ez nekem nem tűnik túl hatékonynak,hacsak nem süllyed hozzá veszélyesen alacsonyra,és/vagy nem repül a célhoz nagyon közel.Lehet ezért mutatták a páncélját át nem ütött 23mm-es golyó nyomokat,meg a méhsejt szerkezetet belül,ami megfogja a repeszeket,golyókat,miazmást.
    Igen, úgy kell.
    A AAA cikk is foglalkozik ezzel. A hagyományos konfliktusban emiatt a Silkja, ha csak a frászt hozta a támadóra az elég lehetett a bevetés sikerességének megakadályozásához, lelövés nélkül is.

    Ja,mutatnak egy rövid videót,ahogy hátulról lelőnek vele valami nagyobb gépet,bombázót,vagy szállító gépet,de amivel lelövik rakéta,az spirálozott,nem egyenesen repült,a kérdésem,hogy a 70's-ben ez még ilyen volt,hogy mögé kellett menni,és rátartani amíg a rakéta célba ért,vagy pct-vel lőtt a pilóta?
    Azt néhány hónapja linkeltem. Mintha a Vikhr tesztje lett volna, hogy miért Tu-16-ra, azt akkor sem monda meg senki asszem.
  • Capslock27
    .
    .
    Hááát..... Ha ez valóság akkor ok, de elsőre az odarajzolt (?) rakéta a lángjával egy igen béna fotosoppnak tűnik....
    Miért kellett volna ezt rajzolni?!! Egyszerű gopro kamera a bal pitotcső rúdjára szerelve, és megvan a fotó. A H-25 rakétának meg tényleg ilyen a lángja, mert a fúvócső nem a törzs végén, középen van, hanem a rakéta szárnyai között ferdén hátrafelé, kétfelé fúj ki. Szóval nem értem mi a probléma ...
  • Capslock27
    .
    .
    Hááát..... Ha ez valóság akkor ok, de elsőre az odarajzolt (?) rakéta a lángjával egy igen béna fotosoppnak tűnik....
    Miféle PS...? Így néz ki a láng...
    [​IMG]

    A kép nagyon rövid záridővel készült, és még így is bemozuld a rakéta. Ezért olyan a rakéta láng színe, amilyen.
  • Néhány gondolat az azrei Szu-25-ös támadógépekről napjainkban:


    Előzmények:
    A kilencvenes évek elejei karabakh-i konfliktusban, egy a szovjet alakulattól átszökött, valamint 4-6 darab, vélhetően Ukrajnából beszerzett ex. szovjet Szu-25-öst vethettek be azeri oldalról, amelyek közül csak kettő darab maradt meg az ezredfordulóra.

    [​IMG]
    Azeri Szu-25BM támadó repülőgép


    Első azeri Szu-25-ös század:

    A típus tömeges azeri beszerzése 1998-ban kezdődött, amikor a grúz TAM üzemmel szerződést kötöttek egy századnyi Szu-25-ös megvásárlásáról. Ehhez tudni kell, hogy a szovjet időkben ez a grúz üzem gyártotta a szovjet és export változatú együléses Szu-25-ösöket. Majd a Szovjetunió felbomlása után igyekeztek saját lábra állni, és a szegényes grúz külpolitikai érdekérvényesítés mentén továbbiakat exportálni. Ez elsősorban Türkmenisztánba és Azerbajdzsánba sikerült.

    A grúz TAM üzem az utolsó generációs Szu-25BM változatott gyártotta, amit nyugati források és szolgai másolói a mai napig célvontatónak írnak. Ugyan van ilyen szerepköre is, de ennél sokkal fontosabb, hogy a Szu-25BM változatott az afganisztáni tapasztalatok alapján fejelsztették ki, elsősorban a típus túlélésére koncentrálva. A Szu-25BM külsőleg könnyen megkülönböztethető az alapváltozattól a törzs hátsó részéről, ahol módosításokkal igyekeztek a kiáramló hajtóműgázokat hűteni.

    [​IMG]
    Együléses Szu-25BM-ek összeszerelése a grúziai TAM üzemben. A gyár kétüléses Szu-25UB repülőgép sárkányokból (ezeket orosz területen gyártották eredetileg) is beszerzett a kilencvenes években, hogy tovább exportálhassa azokat. Az új gyártású/összeszerelésű azeri Szu-25BM/KM és kétüléses U változatok értékesítése 1995-ben indult. Sajnos a hajtóművet, továbbra is Oroszországból kellett beszerezni, akik így sikeresen blokkolták a grúz export terveket. (Csak Grúzia, Türkmenisztán és Azerbajdzsán írt alá beszerzési szerződést 1995 és 2008 között.)


    Az első hat új gyártású/összeszerelésű Szu-25BM 2002-ben, majd további hat BM és egy kétüléses U változat 2005-ben érkezett Azerbajdzsánba. Ezekkel a 12 darab új gyártású/összeszerelésű Szu-25BM, egy Szu-25U és két megmaradt ex. szovjet alapváltozatú Szu-25-össel alapították meg az első századot. (Érdekes módon a grúz-izraeli Szu-25KM Scorpion korszerűsítést nem vásárolta meg Azerbajdzsán, ebből csak Grúzia és Türkmenisztán kapott néhány darabot.)

    Második azeri Szu-25-ös század:

    A 2008. augusztusi Grúz-Orosz Háború során az oroszok igyekeztek megsemmisíteni a grúz Szu-25-ös gyártó kapacitást. Mentve a menthetőt, Grúzia 2008 novemberében aláírt szerződés alapján, eladta a Szu-25-ös javítási jogait, dokumentációit és a szükséges műszereket/berendezéseket Azerbajdzsánnak. Valamint legalább 15 darab, még a gyárban maradt Szu-25BM/U repülőgép átadását is vállalták.

    Időközben a kétezres évek végén, az Azeri Légierő leállította a kilencvenes években Ukrajnából beszerzett Szu-17M3/UM3 repülőgépeit, ezek helyett 2009 és 2010 között, öt ex szovjet Szu-25 és egy kétüléses UB repülőgépet vásároltak Belorusziától. A tízes évek elején, 2008-a grúz szerződés Szu-25BM támadó repülőgépei is elkezdtek beérkezni, így 2011-es Google Earth fotón már 22 darab Szu-25-ös volt látható az azeri Kjurdamir-i repülőtéren. Miután mindkét azeri Szu-25-ös század feltöltésre került, a régi szovjet Szu-24MR típust is kivonták.

    [​IMG]
    Azeri Szu-25BM törökországi gyakorlaton

    A két század Szu-25-ös gépállományának mennyiségét nem könnyű megbecsülni napjainkra. Szent őrült, gyártási és oldalszámgyűjtők 38 darab azeri Szu-25-öst azonosítottak,melyek közül 2010-ben és 2011-ben egy-egy lezuhant. Ezt megerősíti, hogy 2018-as Google Earth fotón is ennyi Szu-25-ös látható a Kyurdamir-i repülőtéren. Saját esti, mindössze két órás fotó és max. másfél éves azeri videók átnézése után, és is 33 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot találtam. (Csak a tízes években bevezetett új terepszínű repülőgépekről készült fotókon szereplő gépeket számítottam bele.)

    Tehát kimondhatjuk, hogy a különböző sajtótermékekben megjelent egy századnyi (12 gépes) azeri Szu-25-ös adatok tévesek! Azerbajdzsán, két századnyi - közel negyven(!) - nagyrészt új gyártású/összeszerelésű Szu-25-össel ment neki a 2020-as konfliktusnak. Ezeken nemrég megjelent a belorusz Talisman ECM konténer is!

    [​IMG]
    Egy különleges fotó 2015-ből: Azeri Szu-25-ös kötelékben török F-4E Phantom-mal. A két szövetséges, minden második évben szervezett eddig közös gyakorlatot repülőegységeiknek.






    Amennyiben érdekelnek az Azeri Légierőről - a napi sajtó tévedéseinél - pontosabb adatok, kattints ide:

    Azeri Mi-24-es harcihelikopterek 2020-ban:
    https://forum.htka.hu/posts/754697/

    Azeri Mig-29-esek gyáriszámai:
    https://forum.htka.hu/posts/752247/

    A kilencvenes évek elején Azerbajdzsánból kinont szovjet nagysebességű repülőalakulatok:
    https://forum.htka.hu/posts/753823/

    Azeri Szu-24-esek:
    https://forum.htka.hu/posts/753765/
  • Néhány pontosítás az azeri Szu-25-ösökről:

    A grúzi TAM üzem, a kilencvenes évektől megkezdte a gyárban maradt Szu-25BM együléses változatok szállítását előbb a grúz, majd az ezredforduló után a türkmén és az azeri légierők számára. A teljes portfolióhoz, többek között kétüléses gépekre is szükség lett volna, amelyek gyártása a szovjet időkben nem a grúz üzemben folyt. Viszont, a grúziai gyárban maradt több, eredetileg Szu-25T tankvadász szerepkörű repülőgépsárkány, melyek alkalmasak voltak kétülésessé alakításra.

    [​IMG]
    Szu-25T repülőgépsárkány a grúz TAM gyártócsarnokban 2010-ben

    Ezeket alakították át hivatalosan Szu-25U néven kétülésessé a TAM üzemében, a grúz, türkmén és az azeri légierő számára. A három ismert kétüléses azeri Szu-25-ös is, mind eredetileg Szu-25T tankvadásznak épült, majd különböző készültségi fokon maradt repülőgépeket a grúziai TAM üzemben építették át Szu-25U változatra. (Ha csak a gépágyú áthelyezését nézzük, nem volt kis munka)

    Ismert Szu-25T tankvadász átalakítások Szu-25U kétülésessé:
    • Egy grúz légierő
    • Hat türmén légierő
    • Három azeri légierő

    [​IMG]
    Azeri kétüléses Szu-25-ös




    Mennyiégek:
    Szerződések szerint Azerbajdzsán az ezredforduló után 12 ex. szovjet Szu-25-öst vett át Belorusziától, valamint 28 új összeszerelésű példányt a grúz TAM üzemétől. Valamint a 2000-es nemzetközi hagyományos fegyverzet ellenőrzés dokumentumai szerint legalább két alap változatú Szu-25-össel rendelkezett Azerbajdzsán a kliencvenes évekből.

    A grúz TAM-al 1998-ban kötött szerződés alapján 13 új összeszerelésű:
    • 2002-ben hat Szu-25BM leszállítva
    • 2006-ban további hat Szu-25BM-et és egy U-t vettek át

    Az ENSz fegyverzetellenörző bizottságának Belorusszia 12 használt Szu-25-ös átadását jelentette be:
    • 2009 öt Szu-25-ös
    • 2010 egy Szu-25UB
    • 2011 négy Szu-25-ös
    • 2012 egy Szu-25-ös
    • 2013 egy Szu-25-ös

    2008-as, a grúz TAM-al kötött szerződés alapján 15 új összeszerelésű:
    • Szu-25BM és U változatok 2008 után

    Sajnos - a MiG-29-esekkel és Mi-24-esekkel ellentétben - itt gyáriszámok nem állnak rendelkezésre. Saját kutatás során, eddig 35 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot azonosítottam. Valamint 2000 után, egy együléses és egy kétüléses elvesztése vált ismerté 2010-ben és 2011-ben. Illetve legalább egy azeri Szu-25-öst leállítottak, földi oktatópéldány lett belőle.


    [​IMG]
  • Galcom
    Néhány pontosítás az azeri Szu-25-ösökről:

    A grúzi TAM üzem, a kilencvenes évektől megkezdte a gyárban maradt Szu-25BM együléses változatok szállítását előbb a grúz, majd az ezredforduló után a türkmén és az azeri légierők számára. A teljes portfolióhoz, többek között kétüléses gépekre is szükség lett volna, amelyek gyártása a szovjet időkben nem a grúz üzemben folyt. Viszont, a grúziai gyárban maradt több, eredetileg Szu-25T tankvadász szerepkörű repülőgépsárkány, melyek alkalmasak voltak kétülésessé alakításra.

    [​IMG]
    Szu-25T repülőgépsárkány a grúz TAM gyártócsarnokban 2010-ben

    Ezeket alakították át hivatalosan Szu-25U néven kétülésessé a TAM üzemében, a grúz, türkmén és az azeri légierő számára. A három ismert kétüléses azeri Szu-25-ös is, mind eredetileg Szu-25T tankvadásznak épült, majd különböző készültségi fokon maradt repülőgépeket a grúziai TAM üzemben építették át Szu-25U változatra. (Ha csak a gépágyú áthelyezését nézzük, nem volt kis munka)

    Ismert Szu-25T tankvadász átalakítások Szu-25U kétülésessé:
    • Egy grúz légierő
    • Hat türmén légierő
    • Három azeri légierő

    [​IMG]
    Azeri kétüléses Szu-25-ös




    Mennyiégek:
    Szerződések szerint Azerbajdzsán az ezredforduló után 12 ex. szovjet Szu-25-öst vett át Belorusziától, valamint 28 új összeszerelésű példányt a grúz TAM üzemétől. Valamint a 2000-es nemzetközi hagyományos fegyverzet ellenőrzés dokumentumai szerint legalább két alap változatú Szu-25-össel rendelkezett Azerbajdzsán a kliencvenes évekből.

    A grúz TAM-al 1998-ban kötött szerződés alapján 13 új összeszerelésű:
    • 2002-ben hat Szu-25BM leszállítva
    • 2006-ban további hat Szu-25BM-et és egy U-t vettek át

    Az ENSz fegyverzetellenörző bizottságának Belorusszia 12 használt Szu-25-ös átadását jelentette be:
    • 2009 öt Szu-25-ös
    • 2010 egy Szu-25UB
    • 2011 négy Szu-25-ös
    • 2012 egy Szu-25-ös
    • 2013 egy Szu-25-ös

    2008-as, a grúz TAM-al kötött szerződés alapján 15 új összeszerelésű:
    • Szu-25BM és U változatok 2008 után

    Sajnos - a MiG-29-esekkel és Mi-24-esekkel ellentétben - itt gyáriszámok nem állnak rendelkezésre. Saját kutatás során, eddig 35 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot azonosítottam. Valamint 2000 után, egy együléses és egy kétüléses elvesztése vált ismerté 2010-ben és 2011-ben. Illetve legalább egy azeri Szu-25-öst leállítottak, földi oktatópéldány lett belőle.


    [​IMG]
    Áhh, szuper!
    Milyen jó lenne ebből egy olyan összefoglaló, mint az arab miG-23-asokról. ;)

    Vagy, esetleg az azeri MiG-21-esekről lehet tudni valamit? Elvileg kb. 5 darab 21 MS-t vettek szintén Ukrajnától.

    Galcom
    Szu-24MR
    Az MR felderítő, nem?
  • Talán még nem volt, málházás, fel/leszállás, no meg bombázás.
    No meg kib@alszott dzsangaság, minden rozsdás, horpadt, gorbult, olyan mintha egy roncsteleprol uzemelnének a békalábak, az a kézi daru, amivel kiemeli a bombát a csomagból, elég sárkányos nekem, tudom volt ember a szu-ban mindenre, de megérdemelt volna valami villanyos cuccot.

  • papajoe
    Talán még nem volt, málházás, fel/leszállás, no meg bombázás.
    No meg kib@alszott dzsangaság, minden rozsdás, horpadt, gorbult, olyan mintha egy roncsteleprol uzemelnének a békalábak, az a kézi daru, amivel kiemeli a bombát a csomagból, elég sárkányos nekem, tudom volt ember a szu-ban mindenre, de megérdemelt volna valami villanyos cuccot.

    A villanyos cucchoz akku kell, ahhoz áram és akkutöltő, ami háborús körülmények között vagy van - de inkább nincs. A kézipumpás emelőt meg csak olajjal kell feltölteni és működik ...

Ugrás a fórum topichoz