|

Napnyugtával rajzó lódarazsak

A semmi közepén található RAAF Tindal légibázisáról éjszakai feladatra induló F/A-18A Hornet. A fotó a Diamond Storm 2017 nevű hadgyakorlat ideje alatt készült. SGT Andrew Eddie, © Commonwealth of Australia,

A fenti fotón is látható Hornet az Ausztrál Királyi Légierő vadászbombázó gépparkjának korosabb felébe tartozik. A Hornet eredeti változatából aktuálisan 54 gép áll hadrendben a kontinensen. Ezt egészíti ki 24 F/A-18F Super Hornet ahogy arról évekkel ezelőtt mi is sokat írtunk ezen gépeket amolyan réskitöltő szereppel vásárolta a RAAF – jelentős mértékben a megrendelt F-35A gépek késése miatti aggodalmakból fakadóan.

Fórum hozzászólások

  • dudi
    Ilyenkor a hajtómű kuka?
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
  • molnibalage
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
  • dudi
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
  • molnibalage
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
  • dudi
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.
  • molnibalage
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.

    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
  • dudi
    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
    Maga a madár nem tudja, hiszen nem olyan kemény anyagból van az állat. Ha nagyon nagy madár akkor tud ledarálni az elején többet, de azért hőmérséklet és más megoldják, hogy cafatok maradnak vissza csak.

    A komoly kárt a szétrepülő roncsdarab okozza illetve ha kiszakad a lapát, akkor az excentricitás. Konkrétan ilyen tesztet végeznek el hajtóműveket, ahol szándékosan lerobbantanak lapátot.


  • A madárral ott lehet gond, hogyha átszalad a kompresszor után és belesül a tüzelőtér körül a külső áram falára, vagy eltömíti a tüzelőteret.
    Akkor a hajtóművet szét kell szedni. Ilyenkor egyértelműen csere van, mert ezt alakulatnál nem oldják meg.
  • Ezzel kapcsolatban egyszer hallottam egy KFKI-s rezgésdiagnosztikával foglalkozó ember sztoriját. Beszélt modáslisokról (ha jól emlékszem, hogy hogyan igazodik be egy gázturbinás sugárhajtómű tengelye indításkor, miközben átmegy egy [vagy több...] kritikus fordulatszámon) meg azt is megemlítette, hogy furcsa jelenségnek voltak tanúi, mikor olyan hajtóművet vizsgáltak, ami madarat evett (tán Tu-134-est említett).
    Szóval azt furcsállták, hogy nem az első egy-két kompresszor lapátsor rongálódott meg a legnagyobb mértékben, hanem a a rákövetkező harmadiktól, talán az ötödikig. Szóval ezt tapasztalták és nem tudtak egyértelmű magyarázatot találni jóideig. És végül az derült ki, hogy a madár zúzájának nem volt ideje széttrancsírozódni az azalatt az idő alatt, amíg átjutott a fent említett első egy-két fokozaton. Azonban mikor a kompresszornak sikerült „szétvernie” a madár zúzáját, akkor az abban lévő felevett kavicsok elszabadultak és ezek okozták a károk zömét a lapátozásban.
    ezen kívül volt még szó helikopter lapátszekció roncsolásmentes vizsgálatáról, a méhsejt, ragasztóanyag hibáiról, meg még sok mindenről.
  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Még lassítva is csak 1 másodpercig tartott a jelenség.
  • NATOPS FLIGHT MANUAL NAVY MODEL F / A-18E / F 165533 AND UP AIRCRAFT
    https://info.publicintelligence.net/F18-EF-000.pdf

    NATOPS FLIGHT MANUAL PERFORMANCE DATA NAVY MODEL F / A-18E / F 165533 AND UP AIRCRAFT
    https://info.publicintelligence.net/F18-EF-200.pdf

    NATOPS FLIGHT MANUAL NAVY MODEL F / A-18A / B / C / D 161353 AND UP AIRCRAFT
    https://info.publicintelligence.net/F18- ABCD-000.pdf

    PRELIMINARY NATOPS FLIGHT MANUAL NAVY MODEL EA-18G 166855 AND UP AIRCRAFT
    https://info.publicintelligence.net/E18-G-000.pdf

Ugrás a fórum topichoz