|

Csúcsragadozók egymás között

Amikor 2015 decemberében megrendezték az Atlantic Trident többnemzetiségű hadgyakorlatot, nagy hírverést kapott az esemény, ugyanis együtt tréningezett három, igen fejlett nyugati vadászbombázó-típus: az F-22, a Rafale és a Typhoon. A lenti kép is ekkor készült, kiegészülve egy T-38C Talon kiképzővel, ami az „ellenség” szerepében vett részt a légi ütközetekben. Ez idén sem lesz másként: az Atlantic Trident 2017 során a trénerek mellett F-15E Strike Eagle-k is a „rossz oldalon” állnak majd, velük szemben pedig a fenti három csúcsgép mellett már F-35 Lightning II-esek is állnak majd.

T-38C, Typhoon, Rafale és F-22-es az Atlantic Trident 2015 során. Idén az F-35 is csatlakozik a csapathoz |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje, Senior Airman Kayla Newman ,

A Langley légitámaszponton április 12-től 18-ig gyakorlatoznak majd az Amerikai Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország repülőgépei. A vendéglátó egység a helyi 1. vadászezred (wing), amelynek két százada repüli az F-22 Raptort. A többnemzetiségű csapatot a USAF E-3 Sentry és KC-10 Extender repülőgépei támogatják majd AWACS és légi-utántöltő szerepkörben.

Fórum hozzászólások

  • Én mondjuk azt sem értem, hogy a Tornado váltótípusának miért nem jó egy Trache 3B-s Typhoon? :eek:
    Az F-35 megvétele azt jelentené, hogy nem lesz önálló EU-s 5. gen gép.
  • Azon is el lehet gondolkodni, hogy ha a nemet-francia csodagepbol nem kell hajofedelzeti es VTOL/STOL varians, csak egy Tornado-utod, konvencionalis verzio, akkor talan hamarabb is osszehozhatnak vmit. Csak ugye ott van a Tiger helikopter esete, ami az Apache nyoman es annal egyszerubbre es olcsobbra lett tervezve, csakhogy dragabb es problemasabb lett. A harci tulelokepessegerol, vagy a javithatosagarol nincs adat, igaz, kevesebb konfliktusban is voltak veluk, de sebaj, hiszen meg bekeidoben se tudjak rendesen uzemeltetni.

    A tervezett nemet-francia gep fejlesztesebe a svedeket is be kell vonni, hiszen a franciakhoz hasonloan nekik is muszaj lesz a Gripen utan az onallo fejlesztest feladni. De ok legalabb a hajtomu teren nem erolkodnek, mert nem is erolkodtek soha a 100% sajat fejlesztessel.

    Az EU fejlesztesek tipikus problemaja tavolrol sem technikai jellegu. Mondjuk hajtomu tekinteteben az RR teljes mellozese kritikus lehet, hiszen a Snecma es a Volvo is kotodik a GE-hez, bar a franciak csak civil vonalon. A nemetek meg nem nagyon csinaltak az elmult het evtizedben egyedul semmit, leszamitva a BMW egy ropke probalkozasat a business jetek vilagaban.
    Mindettol fuggetlenul a kozos projekteles nagy rakfeneje uzleti-politikai jellegu. Ezen kellene tullepniuk.
  • fip7
    Allesmor Obranna

    A Typhoon miért nem jó nekik a tornádó helyet? Miért kellene egyáltalán új gépet kifejleszteniük erre a célra?
    Mert csapásmérőnek, nem igazán megfelelő. Légifölényvadásznak fejlesztették ki, Szu-27 killernek. Alacsonyrepülésben pld. úgy rázkodik mint a fene, nem arra lett kitalálva. A célzókonténer a repülőgép fordulásakor rossz helyen van, mert a szárny takarhatja a célt stb..
    Ja és mert van techologiai fejlődés, az alacsony észlelhetőség.. A multiszenzorok, a szupercirkálás már a modernizált eu. gépeknél is jelen vannak, de a Lo és ezek együtt nem.. És ahhoz új sárkányra is szükség van..
  • kelepisti

    Miért repülne egy Typhoon alacsonyan? Egyáltalán mi számít neki alacsonynak?
    Ha bele gondolsz az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik.
    Az EF-et is komolyan meg lehet pakolni fegyverekkel:
    [​IMG]

    Értem én , hogy az F-35 nehezebben észlelhető, de csak minimális fegyverzett mellet.
    Persze elektronikában is többet tud az F-35, de ez a plusz valóban kell a Németeknek? Ki ellen?
    Az új 5. generációs gép kifejlesztésével meg nagyon el vannak késve. 20 év mire összedobják, iszonyat pénzért és mire kész lesz addig 20 szor kivonják már a Tornádókat.
    Szerintem kézen fekvő lenne ha egy "hazai" már kulcsrakész megoldást választanának a Tornádó helyet.
    Az 5. gen gépet meg majd az EF váltásának tervezzék, az ráér 20 évet is :)
  • fip7
    kelepisti

    Miért repülne egy Typhoon alacsonyan? Egyáltalán mi számít neki alacsonynak?
    Ha bele gondolsz az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik.
    Az EF-et is komolyan meg lehet pakolni fegyverekkel:
    [​IMG]

    Értem én , hogy az F-35 nehezebben észlelhető, de csak minimális fegyverzett mellet.
    Persze elektronikában is többet tud az F-35, de ez a plusz valóban kell a Németeknek? Ki ellen?
    Az új 5. generációs gép kifejlesztésével meg nagyon el vannak késve. 20 év mire összedobják, iszonyat pénzért és mire kész lesz addig 20 szor kivonják már a Tornádókat.
    Szerintem kézen fekvő lenne ha egy "hazai" már kulcsrakész megoldást választanának a Tornádó helyet.
    Az 5. gen gépet meg majd az EF váltásának tervezzék, az ráér 20 évet is :)
    Szerintem itt másról van szó. Az európai NATO-erőket - tetszik/nem tetszik, mondják vagy nem mondják - egyértelműen Oroszország elleni hadviselésre készítik fel, ebben a nagyságrendben nincs más ellenségkép a láthatáron. Az oroszoknál hagyományosan nagyon erős a földi légvédelem is, és ha ott pár év múlva megjelenik a PAK-FA a légierőnél, attól kezdve az európai légierőknek is szükségük lesz/lehet a stealth-technológiájú harcigépekre a megfelelő potenciál felmutatásához. Ettől kezdve csak az a kérdés, hogy némileg fenntartva politikai és minél jobban az ipari függetlenségüket (vagy annak látszatát) az USA-tól saját fejlesztésbe és gyártásba fognak, vagy vesznek F-35-öt és ezzel még az önállóságnak a látszatáról is lemondhatnak. Nagyot csalódnék a francúzokban, ha nem követnének el mindent az európai gyártású stealth-harcigép érdekében, talán még a kiegyensúlyozott fejlesztési és gyártás-megosztási koncepciót is lenyelnék, csak ne kelljen nekik USA-gépet vásárolni. Talán írtam már, hogy szerintem ők inkább lenyelik az USA-zászlót (zászlórúddal együtt) keresztben, minthogy első vonalbeli amerikai harcigépet rendszeresítsenek a légierejüknél. Gazdaságilag meg egyértelműen minden európai országnak az az érdeke, egy ilyen harcigépre költött pénz bevételi oldala is náluk csapódjon le, csak az a kérdés hogy meg tudnak-e egyezni a fontos pontokban (úgy technikailag, fejlesztési és gyártási kérdésekben mint pénzügyileg).
  • Emel jól megválaszolta. Az Eurovadász légifölény gépnek készült, majd ráaggatták a multrole fegyverzetet, ahogy fenn is írtam.
    -- az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik. --
    ez butaság, mivel éppen leváltás alatt vannak, az F-35-el, más kérdés, hogy tovább maradnak szolgálatban, mert ahogy nem tudtak elegendő F-22-est gyártani, úgy az F-35-ös gyártást sem lehet pénzügyi okok és müszaki oko miatt annyira felpörgetni..
    Azért mert több ország még 4+ amerikai gépeket szerez be,annnak oka, hogy vagy nincs pénze 5 gen,-re, vagy nem engedik nekik az usákok, vagy a szállítási határidő lenne olyan távol, nem tudják a régebbi repülőgépeket addig üzemeltetni. Az is lehet ok, hogy nem számolnak olyan konflikussal amelyben a Lo fontos szerepet játszana. Például a kelet európai 1-2 százados légierőknek tök felesleges, mert légtérrendészeti feladatra elég a 4. gen, magas intenzítású konflikus során van elég NATO nemzetnek 5. gen gépe.
    Az európai közép-nagy hatalmak viszont szükségesnek érzik az 5. gent, és mivel itt kilóg a frank-germán tengely, tehát elemi érdek, hogy ők és így a csatalkozó nemzetekkel európa saját gyártású Lo 5. gen vadászbombázóval rendelkezzen.
  • Az "euróvadász" kifejezéstōl sikítok. Euróvadász az a szökōkutak mellett van, kiskorú, nyomokban magyarul beszél és büdös...
  • Egyetertek, bar az oroszok is szoktak Jevroisztrebityel-nek hivni. Ha
    Mar itt tartunk, en a total izzadtsagszaguan nyakatekert "ejtőlőszer" kifejezestöl megyek a falnak... :)
  • Allesmor Obranna
    Egyetertek, bar az oroszok is szoktak Jevroisztrebityel-nek hivni. Ha
    Mar itt tartunk, en a total izzadtsagszaguan nyakatekert "ejtőlőszer" kifejezestöl megyek a falnak... :)
    Ez már csak azért se stimmel, mert a lőszert azt kilövik, de a bombát azt nem! :D
    Meg a repülőgépek jelzéseit a világon mindenütt lajstromjelzésnek/számnak hívják, csak a MH-nél "oldalszám" a katonai bikkfanyelv hatására. Vagy mert a lajstromot nem mindig tudják helyesen leírni?!!:eek::p
  • Én meg éppen jó elnevezésnek tartom, hogy az Eurofigher, az Eurovadász.. A britek nevezik Typhoon-nak, a németek Eurofighternek (jó, hogy nem Eurojager :), az olaszok is Eurofighternek, a spanyolok C-16 Eurofighter Typhoon-nak.
    A bomba hivatalosan ejtőlőszer...
    A gyalásó meg M68 mintájú kézi tábori erődítési eszköz :)
  • "Az USA-ban másként folynak a dolgok a hadseregben is. A néha elkerülhetetlen kisebb-nagyobb események, balesetek kivizsgálási eredménye nyilvános, így történt ez a 2016 szeptemberében földön bekövetkezett balesetet követően is. Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést. A jegyzőkönyv interneten 2017 júliusától elérhető változatát olvasva ismerősnek tűnt a gép szériaszáma, és a fotó archívumomat elővéve nem tévedtem, a 12-5052-es számú gépet volt szerencsém élőben látni az angliai Fairfordban, ahol a 2016 júliusában megrendezett nagyszabású légi bemutató egyik főszereplője volt. Tehát van egy rakás saját fotóm a gépről, így megfelelő illusztrációk birtokában kézenfekvő, hogy az egyébként is érdekes témát ismertessem azokkal, akiket érdekel. "

    http://jetplanes.blog.hu/2017/07/13/a_vizsgalat_lezarult_ne_felejtse_el_705
  • Vajon itt mennyi idő után mondják azt a németek, hogy nem fizetik ki a csak franciáknak kellő fejlesztéseket és ezért szakad ketté vagy áll le a program? Utána meg vesznek F-35-öt mindketten.
  • kelepisti
    Emel jól megválaszolta. Az Eurovadász légifölény gépnek készült, majd ráaggatták a multrole fegyverzetet, ahogy fenn is írtam.
    -- az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik. --
    ez butaság, mivel éppen leváltás alatt vannak, az F-35-el
    Na ez az, ami ordas butaság... Jo reggelt az USAF F-15E flotta is AESA radart kap egyeb korszerusitesek mellett. Az F-35 sehol nem az F-15E es legacy valtotipusa...
    Az Golden Eagle us létezik az F-35 mellett. Sz-A s->sa koverziot es uj sa gepeket szerez be. Stb.

    Kele, olyan dolgokat tudsz leírni, hogy az ember haja egnekall...

    Az egytipusos legueroknel meg egyszer mintha már leirtam volna a helyzetet. A te megkozeliteseddel ma Hollandia es Norvégia meg a többi orszag nem F-16 MLU-t használna, hanem F-5E MLU-t AMRAAM-mal. Apró hiba, hogy nem ez történt...
  • Roni
    Én scifi rajongó vagyok na nem star wars féle űrfaxságokra gondolva DE!


    Tudtommal az f-35-nél elérték a lehető legnagyobb toloerőt amit gázturbánban leheto_O
    Nem.

    Roni
    Na de mi jöhet akkor ezután ha Semmi újat nem tudnak tovább? Megáll a hajtómű fejlesztés 100 évre?
    Nem.

    Roni
    Mikor várható az amikor egy vadászgép úgy megy ki az űrbe mint pl a Call of duty infinite warfare-ban?
    50 éven belül nem nagyon várható ilyesmi.

    molnibalage
    Szerintem nem lesz belőle semmi. Képzeld el, ha mondjuk F-35-nél 30%-kal kevesebb keróval meglenne a mostani hatósugár, a gép könnyebb lenne laza 3 tonnával fullra tankoltan. Ehhez képest az F-15C/D Golden Eagle gépekbe nemhogy GE F110, de még F100-PW-229 sem került...
    Molni, ez a "6. generációs" gépek hajtóműve lesz (vagyis az F-22 váltótípusáé). Kb. 2035-ben. Ember vezette harci gépekben korábban nem igazán várható.
  • fip7
    kelepisti

    Miért repülne egy Typhoon alacsonyan? Egyáltalán mi számít neki alacsonynak?
    Ha bele gondolsz az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik.
    Az EF-et is komolyan meg lehet pakolni fegyverekkel:
    [​IMG]

    Értem én , hogy az F-35 nehezebben észlelhető, de csak minimális fegyverzett mellet.
    Persze elektronikában is többet tud az F-35, de ez a plusz valóban kell a Németeknek? Ki ellen?
    Az új 5. generációs gép kifejlesztésével meg nagyon el vannak késve. 20 év mire összedobják, iszonyat pénzért és mire kész lesz addig 20 szor kivonják már a Tornádókat.
    Szerintem kézen fekvő lenne ha egy "hazai" már kulcsrakész megoldást választanának a Tornádó helyet.
    Az 5. gen gépet meg majd az EF váltásának tervezzék, az ráér 20 évet is :)
    Azért az a"minimális" akár 8 darab SDB is lehet. Az meg nem kevés ám.
  • Emel jól megválaszolta. Az Eurovadász légifölény gépnek készült, majd ráaggatták a multrole fegyverzetet, ahogy fenn is írtam.
    -- az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik. --
    ez butaság, mivel éppen leváltás alatt vannak, az F-35-el................................................
    Na ez az, ami ordas butaság... Jo reggelt az USAF F-15E flotta is AESA radart kap egyeb korszerusitesek mellett. Az F-35 sehol nem az F-15E es legacy valtotipusa...
    Az Golden Eagle us létezik az F-35 mellett. Sz-A s->sa koverziot es uj sa gepeket szerez be. Stb.
    --------------------

    Nem hülyeség, csak máshogy értelemed. Evidens, hogy az F-15-nek az F-22, az F-16-nak az F-35 az utódja. Az F-35 az F-15SE-nek stb. is az utódja Az már gazdasági kérdés, hogy nem cserélik le őket mindt, mert az még az USA-nak sem érné meg. Technikai értelemben igazam van.
    -------------------------
    te megkozeliteseddel ma Hollandia es Norvégia meg a többi orszag nem F-16 MLU-t használna, hanem F-5E MLU-t AMRAAM-mal. Apró hiba, hogy nem ez történt...

    Nem itt is igazam van. Azonban ahogy leírtam azon országok amelyek F-16-al repültek európában automatikusan választották az F-35-öt gyakorlatilag a rajzasztalról, vagy pld. most majd a belgák mint utolsók, azért mert a többiek is ezt válaszották. Szükségesük nem lenne rá, mivel a gépeik potensek jelenleg is, így akár 10 évvel is eltolhatnák a beszerzést. Az oroszok nem gyártanak annyi 5.gen-t és Kína meg távol van. Most lehet ráfogni persze az orosz 4++-ra, hogy ezért kell, de éppen látjuk, hogy az F-16-os új fegyverzettel, AESA-val nincs hátrányban az orosz 4++ gen. gépekkel szemben sem. Viszont most volt a marketingkampány, és beleöltek már a fejlesztésbe (az eu. repipar helyett) egy csomó pénzt, ezért beszerezték..

    Mivel viszont ezen országok beszereznek ennyi 5.gen gépet, lehet a németek-nek, és franciáknak, spanyoloknak fejleszteni 5.gen-t, mert a jelenlegi géppark is kitart amig fejlesztenek, az oroszok-kínaiak pedig nem tudnak annyi 5.gen gépet gyártani, mint amennyi a NATO-nak lesz. Másik pedig, hogy a NATO vagy az EU nem az USA ellen készül, tehát nem kell automatice az F-35-el, ahogy az F-22-vel sem szembeállítani a eu.nyugati gyártású gépeket. Export az más kérdés, ott jelenleg majd jön az F-35 dominancia, csak jelenleg a leszállítási idő sok.. De 10-12 év múlva, már lehetséges ha kedvező a csillagzat egy jövendő eu. 5.gen rajzasztalról/CAD-CAM történő beszerzésére..
  • Roni
    Felpörögnek a repülőgép fejlesztések Európában - A szuperdrón mellé jön az EU-s vadászgép is

    http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2017-07-17&ttitle=Felpörögnek_a_repülőgép_fejlesztések_Európában_-_A_szuperdrón_mellé_jön_az_EU-s_vadászgép_is


    majd valamikor 2030-2040 környékén rendszerbe álló harci repülőgép típussal

    2040? Addigra az Usa és kína már a 6 gen gépet fogják repülni.
    Az oroszoknak meg lesz elég pakfa mert a 4 gen gépeik is kikopnak addigra és azok helyére is kell valami.

    Szerintem a kockázatelemzés még nincs ott, hogy egyáltalán dátumot adjanak meg. Amennyire én tudok erről, a követelményrendszert egy új gépre elég hosszas elemzés előzi meg, mi kell és mi nem (lásd az USAF esete a 6.th gennel, amiről még csak azt tudják, hogy nem fogják tudni mit kell majd tudnia, így 2030ra egy platform lesz, amiből majd az akkori/akkor előrelátható fenyegetésre fejlesztenek tovább).
    Szóval Európa még az sem tudja, mi fenyegeti hamarosan, illetve milyen szinten számíthat az USA segítségére a jövőben. Szerintem simán ennek a letisztázása sincs még meg, vagyis lesz e akkora fenyegetés, ami ad elég pénzt majd egy elégséges fejlesztésre. Jelenleg úgy látom, hogy az Airbus akar munkát nagyon, de amíg egy tisztességes fenyegetettségi kép nincs meg és egy valódi összezárt szövetség mögötte (katonai, mint az Eurohaderő) addig fontosabb dolgokra kéne költeni Európában (pl. a meglévő eszközökre). Kegyetlen drága móka egy ilyen gép. F-35 pedig van, és működik szépen, így talán nem is annyira sürgető.

    (amúgy nem ide tartozik, de most akkor az Irán felett lecsalogatott felderítő miatt visszakozik az USA az autonóm meg távirányított gépektől és az AI/pilóta kombó javára az új genben, vagy valami más az ok?)
  • wolfram
    Nem.



    Nem.



    50 éven belül nem nagyon várható ilyesmi.



    Molni, ez a "6. generációs" gépek hajtóműve lesz (vagyis az F-22 váltótípusáé). Kb. 2035-ben. Ember vezette harci gépekben korábban nem igazán várható.
    Azokba sincs sok ertelme. Nagy nagy teljesítményű manoverezo gepkbe vsn értelme betenni. Jelen állás szerint szbszonikus uacv k lesznek csak, de azok sem onvezerloek teljesen...

Ugrás a fórum topichoz